fc16 ombouw naar 2,4ghz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door alfisti, 9 dec 2013.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo jan,

    Toch is er wel degelijk door jeti geadviseerd om niet de trainerpoort te gebruiken.
    99% van de gevallen zal dit gewoon goed werken maar er zijn problemen gemeld.

    De signalen naar het HF gedeelte zijn toch harder en betrouwbaarder. Alle zenders die ik voor club leden ombouw monteer ik op de oude HF signalen.

    Als het zich hier beperkt tot een bepaald model dan moet het inderdaad daarin gezocht worden en niet in de zender. Overigens heb ik nog nooit problemen ondervonden met jeti.
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het is natuurlijk wel nuttig als je zelf weet waar je aan het solderen bent en waarover je het precies hebt! Wat je nu schrijft is namelijk niet correct. Zoals het is ingericht:

    bij het oude type FC16 wordt het signaal vanaf de microprocessor uitgekoppeld via een lintkabel naar de bovenste print en daarop via een draadbrug. Als je op de draadbrug het signaal afneemt loop je het risico, dat als er iets verkeerd gaat de processor defect raakt. Dingen rechtstreeks aansluiten op een processor is nu eenmaal altijd eng en het is dan altijd raadzaam om op z'n minst een stroombegrenzend weerstandje tussen te voegen van bijv. 4k7. Vanaf de draadbrug gaat er een 1k2 weerstandje naar een emittervolgend transistortje, dat op zijn beurt weer uitkoppelt via een 1k2 weerstandje op de trainerpoort. Het signaal, dat hier staat is dus even hard als het processor signaal, maar dan wel gebufferd en in geringe mate afgeschuind door een condensatortje. Vanaf daar ga je uiteindelijk via een 47k weerstandje naar een transistortje, dat het begin vormt van het modulatiecircuit van het hf-deel.

    Hoe het precies op de print is ingericht bij de FC16 Boat 'n Truck weet ik niet. Hiervoor moet ik namelijk het schema en de print layout nog steeds eens een keer opvragen.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2013

Deel Deze Pagina