FC16 zender student - trainer verbinding ???

Ik heb 2 zenders FC16 ( Robbe futuba ) welke ik als student - trainer wil laten werken.
fc16.jpg

ik heb de de verbindingen gemaakt volgens de gegevens op website
http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb1.htm select futuba zie fig 4.04
Ergens moet er nog eventueel een link "verbinding" worden verbroken ??
Omdat wanneer ik het signaal op scoop ga bekijken op de uit uitgang, men de supperponatie ziet van de twee zender signalen, terwijl het enkel het student signaal zou mogen geven.
Is er iemand welke deze configuratie reeds in gebruik heeft ??
wat gaat er verkeerd ??

Heb even de afbeelding bekeken. Wat ik er uithaal is dat er 3 verschillende schakelingen opstaan. Ik weet niet welke je gemaakt hebt? Het is noodzakelijk dat de ene in leraar stand geschakeld is en de andere in student. Dit is dan of door 2 verschillende schakelingen of door de schakelaar goed te zetten! Denk dat je hiermee een foutje hebt gemaakt.
Succes

Ik heb volgende schakelingen gemaakt : volgens http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb4.htm
in de student de schakeling van fig 4.04 as slave only voor de leeraar fig 4.04 as master only inclusief de rode draad (5) verbinding van schakelaar naar de OUT , dit is volgens mij de on-on verbindings stand van de schakelaar , met natuurlijk een verbindingskabel tussen student en leeraar zender
Ik heb gisteren een FX18 inwendig bekeken en in deze zender moet een schakelaartje verzet worden ( student of trainer ) dit sterkt me in het vermoeden dat er een verbinding ergens moet verbroken worden, of in student mode wordt enkel het hoogfrequent gedeelte uitgeschakeld.
Ik heb in de student FC16 zender enkel het cristal verwijderd om het hoogfrequent uit te schakelen.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat schakelaar 3 niet goed zit? Verder kan ik je niet helpen met suggesties, hoop dat iemend anders meer info voor je heeft.

Weet het ook niet precies maar er staat dat rode draad 5 alleen aangesloten moet worden met een F16. Die heb jij niet want jij hebt een FC16. Misschien zit daar de "fout"?
Groet,
Erik

fig4-03.gif

Op de schakelaar zitten de twee linker draden verwisseld. De middenpoot van de schakelaar moet op 'in' worden aangesloten. Bij het omzetten van de schakelaar is deze dus óf met 'out' óf met de jack-plug verbonden.

Zeer essentiëel zijn de spoeltjes, dus deze beslist niet vergeten. Zonder deze kan er hf-instraling op de kabel terechtkomen en dat levert zeer verrassende resultaten! Ook de draden twisten.

Lijkt mij ook.
Waarschijnlijk is bij de F16 het stuursignaal beschikbaar op OUT, en hangt IN aan de zendtrap, deze moeten dus bij dit type zender verbonden worden.
Bij de FC16 zal er wel een andere koppeling zijn, en door IN en OUT bijeen te brengen creëer je waarschijnlijk een vreemde situatie.
Rode draad even weghalen en opnieuw proberen lijkt mij ook de eerste stap.

:oops: Ik had het eerst verkeerd opgegeven :oops: . Dat is inmiddels gecorrigeerd.

Voor de F16 geldt precies hetzelfde schema, alleen moet hier het brugje (zoals reeds staat omschreven) worden verwijderd. De middelste tekening, die hierbij wordt opgegeven (met rood lijntje) is de correcte. Alleen hoort hier niet te staan, dat dit alleen voor F16 is. Bij andere zenders moet deze verbinding er ook zijn:

bij o.a. de FC16 zit er een weerstand tussen out en in. In de normale situatie zorgt deze voor de verbinding tussen impulsdeel (out) en modulatie-ingang (in). Als er een l/s aansluiting is, moet deze weerstand worden overbrugd omdat anders lekstromen er voor kunnen zorgen, dat het leerlingsignaal doorsijpelt (dit is een tamelijk laagohmig signaal).

Ik zal Olivier (van Tx2Tx) even inseinen over dit foutje in de tekeningen.

ik heb een zender van een vliegmaat welke ook in het bezit is van een FC 16 en waarop een master-slave jack staat even geleend en het printplaatje
op de jack even ontleed, zie volgend schema
slavemasterjack.jpg

Wat betreft de "rode" extra verbinding : deze is inderdaad enkel nodig bij een F16 zender
Alles zou in principe moeten werken bij de leeraar met de aansluitingen volgens fig 4.03 ( 2de fiuurtje) zie vorig antwoord.
Na aansluiting volgens het eenvoudigste schema ( dus zonder schakelaar en het slave signaal direct op de "IN" geplaatst)
Blijkt bij kontrole van het signaal op scoop langs ontvanger zijde en op de "OUT" van de master, dat er een samengestelde pulstrein ontstaan is.
m.a.w. geen resetpuls meer aanwezig in het zender signaal.
!! HET PROBLEEM BLIJFT DUS BESTAAN !!

retlaw zei:
Wat betreft de "rode" extra verbinding : deze is inderdaad enkel nodig bij een F16 zender
Dat is niet waar, zie 2 postings hoger waarom dit zo is.

In het schema behoren uiteraard geen weerstanden te worden opgegeven. Dit zijn spoeltjes!

Hallo,

Jan, bedankt voor je privé-message die mij wijst op een fout in tekening 4-03.

Nochtans is deze tekening 4-03 ... juist...op voorwaarde dat men die tekening gebruikt voor de zender die hiervoor gespecifiëerd staat, nl. uitsluitend de FC18V3.x.
Ikzelf gebruik deze schakeling met succes sinds 5 jaar op mijn oeroude FC18V3.1. De rechtste tekening dient dus -zoals reeds gezegd voor de FC18V3.x- en zoals vermeld in de legende eronder om deze zender ofwel als leraar ofwel als leerling te kunnen gebruiken. De switch in de rechtse tekening is dus NIET de trainer-switch, maar een gewone on-on schakelaar die dient om ofwel de FC18V3.x als leraar OFWEL als leerling te gebruiken. De trainerswitch zelf word op gelijk welke poort elders op de printplaat aangesloten en wordt dan in menu 37 gedefiniëerd.

Wat er met de FC16 aan de hand is, moet ik even nagaan, het is al lang geleden, maar voor zover ik het weet is ook daar alles correct, een clublid had de schakeling voor de FC16 enkele jaren geleden reeds nagemaakt (alleen voor leerling?).

Olivier

Ik had niet gezien, dat dit voor de FC18 V3 is :oops: . Daar moet je inderdaad bij gebruik van een jack-plug een keuzeschakelaar plaatsen en is de tekening uiteraard correct.
De standaard-modulen L/S 1 en L/S 3 van Futaba hebben echter een Din-plug. Hier zijn zowel 'in' als 'out' op de plug aanwezig, alsmede de voeding en komt de schakelaar te vervallen. Deze mag hier zelfs niet meer gebruikt worden. Vandaar ook, dat ik verkeerd had gekeken.

Ik zit nog even te kijken op een print van een FC16. Om vast te stellen of e.e.a. correct werkt moet je even verder rechts op de print meten. Er zit daar een 2,2 nF sibatit condensator en daarop kun je zien wat er uiteindelijk op de modulatie-ingang terecht komt.
Overigens heeft de weerstand tussen pin 1 en 2 een waarde van 47kOhm. Bij de F16 is deze afwezig en zit er een draadbrugje. In leerling-mode is via deze weerstand het signaal van de leraarzender nog steeds een beetje zichtbaar (inderdaad gesuperponeerd op het leerling-signaal), maar daar heb je verderop geen last meer van.

Corrien
wat betreft de weerstanden in het schemaatje van de jack printplaat , deze zien eruit als een weerstand en er staat een kleurcode op "rood-bruin-bruin" wat 200Ohm is
volgens de handleiding om het risico van kortsluiting uit te sluiten. Ik heb enkel getoond wat op het plaatje zit en ben ermee akkoord dat het spoeltjes zouden moeten zijn.

Er zit daar een 2,2 nF sibatit condensator en daarop kun je zien wat er uiteindelijk op de modulatie-ingang terecht komt. Overigens heeft de weerstand tussen pin 1 en 2 een waarde van 47kOhm. Bij de F16 is deze afwezig en zit er een draadbrugje. In leerling-mode is via deze weerstand het signaal van de leraarzender nog steeds een beetje zichtbaar (inderdaad gesuperponeerd op het leerling-signaal), maar daar heb je verderop geen last meer van.
Kan je dit misschien even verduidelijken met een tekeningetjes of foto a.u.b. want ik weet niet direct direct wat je bedoelt of waar deze 2.2 nF cap zit.
Volgens jou is het signaal op de modulatie ingang OK maar toch loopt de reset in de ontvanger verkeerd

Het zijn spoeltjes in weerstandsvorm. Ik heb waarschijnlijk geen documentatie van dit trainermodule (L/S 4) en er zijn ook geen zenders voor service binnen, waar dit in zit, dus ik kan ook momenteel niet nakijken wat de waarde is; 200 uH is niet onmogelijk. maar dit lijkt mij een te hoge waarde. Hou de gegevens van Tx2Tx maar aan; 10 uH is een gangbare waarde voor L/S modulen.

Een foto van een FC16 print heb ik niet. Het is echter redelijk eenvoudig te duiden.
Als je de zender geopend voor je hebt met de antenne naar boven krijg je rechts van de trainer aansluiting eerst 2 elco's en daarna de desbetreffende condensator. Deze zit op de collector van een transistor en schuint de pulsen af. Je mag hier maar 1 pulstrein zien. Bij het omschakelen van leraar naar leerling zie je, dat óf de pulstrein van de leraarzender óf de pulstrein van de leerlingzender verschijnt.
Je gebruikt het schema van fig. 4-04, middelste plaatje:

fig4-04.gif

In de getekende stand is de leerling-mode aktief.
De rood getekende verbinding is alleen bij F16 per sé noodzakelijk, ik zou 'm echter bij andere zenders ook maar monteren.

Goed nieuws , eindelijk werkt het geheel. Ik heb waarschijnlijk een zware fout begaan door de trainer zender niet te checken, hiet zat de jack op de "IN"gang.
Na verplaatsen op de "UIT'gang werkt het geheel naar behoren. De verbindingen voor de leraar zijn gemaakt volgens fig 4.04 2de fig en zonder de rode draad.

Ter informatie van anderen:
normal_22nFcap.jpg

Foto van de 2.2 nF capaciteit waar in voorgaande naar verwezen wordt.
Mag ik iedereen van harte bedanken voor hun antwoorden welke me op het goede pad hebben gebracht.

Hallo,

Bedankt voor de bevestiging dat alles naar behoren werkt.

Wel vrij typisch is de eerste reaktie in de aard van "het werkt niet", die ik heel vaak krijg in mijn privé-mail. Na veel heen en weer E-mailen (of zoals hier in deze topic veel hulp van anderen) komt de aanvrager tot het besef dat er (domweg) een aansluiting verkeerd zit...

Wat een energie-verspilling toch! Alweer tijd minder om in mijn atelier verder te werken aan mijn Rearwin Speedster. En Corrien heeft alweer zijn grijze hersenmasa moeten pijnigen en ook tijd verspeeld, waardoor jullie herstellingen ditmaal een dag later zullen toekomen :P .

Veel plezier met de RC-lessen!

Olivier

Ach Olivier, als dat niet zo zou gaan, dan zou het toch enorm saai worden?

De draadstarter zou dan niet de "aha, :idea: , shit" ervaring hebben 8) .

Jij zou denken, dat jouw site nooit wordt bezocht :? .

Ik zou zo langzamerhand in slaap sukkelen en denken, dat ik het allemaal wel weet :cry: .

Het is net zoiets als modelvliegen. Als die dingen vanzelf boven zouden blijven zou er absoluut geen lol meer aan te beleven zijn.

Back