Hee Ger,
Dank je ;-)
Hoi Henry,
Nope zeker niet.
Naja, alles kan weet dat ze met een hele grote EDF bezig waren maar die kost bijna net zoveel als een turbine (de kleinere eigenlijk ook al................).
Deze Mirage weegt volgetankt 18kg, de turbine levert 16kg.
De kist vliegt er prima mee maar agressieve figuren wat hoort bij deze kist kan je wel vergeten.
Daar komt ie niet wat te kort voor, vloog vrijwel constant half gas en in de bochten 3/4, just to be sure.
Volgas gaf niet heel veel snelheidswinst, met gear in zal het zeker wel wat beter door vliegen en ook lekkerder maar iets meer zou wel mijn advies zijn.
Dat ga je met een Schübeler EDF niet redden :nooo:
Maar er zijn hele mooie kisten voor EDF`s die een mooi formaatje hebben en ook nog goed presteren.
Meer info, check mijn avatar of stuur een PB ;-)
Even terug naar de 2 vluchtjes.
Aangekomen op het zwaar beveiligde :lol: veld alles uitgepakt en opgebouwd.
De Mirage volgetankt en een reikwijdte test gedaan, dat was allemaal prima.
Toen eens een stukje rijden, mhhh, dat is wel wat zwaar maar okee, we proberen het.
Niet dus, blijkt dat het onderste deel van de wielpoten draait op het bovenste deel. Zat toch goed vast maar met de druk van de wielen erop draaien ze mooi naar buiten toe
Dus beide poten eronderuit, uit elkaar, nog eens zo vast draaien dat de imbusjes bijna rond zijn, alles er weer onder, uit richten en weer vast zetten.
Kijk dat rolt al beter.
Lucht er weer op en hé, dat rolt weer voor geen meter.
Het rolt wel maar veel te zwaar.
Toch een high speed run maken en ik denk dat ik hem wel los kan trekken als het moet.
Nou weer tanken die handel.
Starten, en nee, dat rolt echt niet. Okee rem slangen eraf, hebben we ook meteen geen speedbrakes meer maar die gebruik ik toch niet.
Nog een high speed run, kijk dat zien we liever, nu komt de kist beter op snelheid.
Laatste check, even overleggen, wel of niet doen zonder remmen. Wel doen dus we kunnen ver uitrollen en daar kwam Ray aan.
Mooi, Ray als kijker naast mij en dan moet het maar gebeuren.
Kist oplijnen, vol gas, en gaannnnnnnnnnnnnnnnn.......................................
Ai, moet de kist echt lostrekken, Ray; "7 klikjes up" kiojk da`s al beter, kan ik alleen trimmen.
Eerste vlucht rustig een paar rondjes gedraaid op hoogte, toen een paar keer laag voorbij gekomen, ook om even het aanvliegen te voelen.
Zoals gezegd vliegt de kist wel met 16kg maar agressief durf ik er nog niet mee te vliegen. Een 18kg turbine zou meer de kist tot zijn recht brengen.
Maar okee, die heeft ie niet dus klaar!
Nou dan maar binnen brengen, 1/2 op downwind, licht dalen bochtje, wordt iets te langzaam beetje gas erbij. Final dik 1/2 gas met een netje daalsnelheid.
Boven de threshold (groot kruis op de baan....) kist rustig verder laten zakken, gas eraf, neusje iets op en staan.
En rollen, en rollen, en rollen, en rollen, en rollen, en rollen, en rollen een einde de baan over :lol:
Hup omkeren terug taxien.
Zo dat was een geslaagde vlucht.
Na +/- 4 min hadden de main tanks nog een bodempje, de center tank was nog helemaal vol.
KABLAM, dat was de eerste vlucht
Later opd e avond nog een 2de vluchtje gedaan, wilkde dit keer het gear indoen maar op de bok weigerde de rechter poot dienst

Vermoedt dat 1 leiding een knik heeft, dat was wel een domper.
Maar dan gaan we gewoon nog een rondje met gear uit.
Zo gezegd zo gedaan, Mischa naast me als praatpaal en GOANNNNNN..............
Moest de kist weer iets los trekken, ga de neuspoot dan ook een fractie verstellen zodat de neus iets meer ophoog komt dat kan nog net.
Nu wat meer vol gas gevlogen, ook iets agressiever maar binnen de perken voor de kist met gear uit.
Paar fly by`s en dan de landing weer ingezet.
Was er wel weer 1 uit het boekje, hij kan zeker langzamer binnen komen maar de kist schijnt een abrupte stall te hebben als je net te langzaam gaat.
De baan is lang zat dus dan maar wat meer snelheid met een minder hoog neusje.
En weer rollen, rollen, rollen, rollen, rollen..............................
Prima kissie, nog wat kleine zaakjes aanpassen en dan moet ie toch maar weer een keer de lucht in als het mag.
Grt,
Berto.