felix 80

een tijdje geleden een felix 80 zwevertje aangeschaft met de bedoeling deze tot rc om te bouwen. volgens mij een vrij hufterproof zwevertje en dus uitermate geschikt als leervliegtuigje. naast al eerder een hoovercraft en een houtbouw speedboot gebouwd te hebben en (al jaren) bezig te zijn met een .50 heli romp is dit mijn eerste vliegtuigje dat ik bouw. vandaar dat ik toch maar een draadje start.
IMG703.jpg

het complete pakket zelf samengesteld.

IMG706.jpg

rc materiaal (advies van plotterweld)

IMG705.jpg

en nog wat spulletjes

naast het bouwverslag van plotterweld gebruik ik het bouwverslag van een engelse of amerikaanse dude. er zitten namelijk nogal wat verschillen in bouwwijze en bij het algemene felix topic mis ik bijvoorbeeld de plaatsing van batterij en zender.
daarnaast is alle hulp van forumlezers altijd gewenst. een aantal zaken waar is zeker van ben zal ik gewoon uitvoeren en documenteren. voor zaken waar ik niet helemaal zeker ben zal ik eerst een vraag posten en gebruik maken van jullie deskundigheid.

ik heb er zin in!!:p
 
set up

rc set up
IMG706.jpg


-corona RP4S1 4CH synthesized ontvanger
-esky 8 grams digitale servo's
-HK-18A esc
-zippy 800 2 cell lipo 43 gram
-tunigy 2204/14
-7 x 3,5 prop
 
omdat ik niet eerder met dit materiaal EPP heb gewerkt een aantal proefjes op de som genomen.
om de versteviging van de romp en de vleugel in het materiaal weg te werken heb ik een insnede nodig.

-het insnijden met een scapelmesje werkt niet:(
-een warme soldeerbout gaat misschien wel te makkelijk. als een warm mes door de zachte boter.
-als derde heb ik mijn dremel bij de hand genomen, met het freesje lukt het om een net geultje te frezen.

we gaan maar eens aan de slag met de dremel:p
 
daar waar ik gister nog overtuigd was van het feit dat ik de dremel zou gaan gebruiken toch besloten het met een soldeerbout te doen. ik herinnerde mij dat ik ook nog ergens een kleintje moest hebben. dikte kwam prima overeen met het verstevigingsmateriaal.

IMG713.jpg

eerst even een hulp vastgeplakt

IMG714.jpg

past precies

IMG715.jpg

zo ook de onderkant van de romp voorzien van een gleufje.

omdat ik ook de werking van lijm niet ken op dit materiaal nu eerst een stukje carbonstaaf in mijn proefgleufje gelijmt. het resultaat zien we morgen wel. ik gebruik bison constructielijm of te wel bruislijm.

ook al bezig geweest met de connectors voor motor en regelaar.
bij de modelbouwtreinenspeciaal zaak wat kleine connectors kunnen kopen.

IMG711.jpg

de grijze hulsjes verwijderd zodat ze nog kleiner zijn geworden.

IMG712.jpg

nu de krimpkous nog laten krimpen en voila
 
De motor kan uitvalen maar dat is niet het grootste probleem. Als er slecht contact is kan de regelaar, en dus ook accu en toestel, uitbranden. Dit MOET gesoldeerd worden....

En als je niet kan solderen zijn er 2 oplossingen:
- Avondje oefenen Het juiste soldeer helpt een hoop
- Iemand vragen om te solderen :)
 
netjes naar jullie geluisterd en dus de bullits gesoldeerd

IMG716.jpg



de bruislijm heeft zijn werk prima gedaan, het is inmiddels keihard en ik ben dus te laat om het overtollige lijm makkelijk te verwijderen.

IMG717.jpg





:help:
in de 2 verschillende bouwdraadjes die ik volg maken ze verschil in de plaatsing van de regelaar. de een hangt hem aan de buitenkant van de romp, de ander plaatst hem in de "cockpit" omdat hij het eerste niet mooi vind. het liefst plaats ik de regelaar ook in de cockpit, ik twijfel alleen of dit verstandig is met de eventueel benodigde koeling.
welke ervaringen hebben jullie met een zelfde soort vliegtuigje??
 
Dat solderen lijkt eerlijk gezegd nergens op. Het tin en de connector zijn niet heet genoeg geweest en daardoor is de tin niet gevloeid en zijn het nu "gebakken" solderingen die hun werk ook niet goed kunnen doen.

Je kan jezelf problemen en gewicht besparen als je de connectors vergeet en de draden direct aan elkaar soldeert (en isoleert). Daar is veel minder warmte voor nodig en met harskernsoldeer zal het dan wel lukken.
 
Dat solderen lijkt eerlijk gezegd nergens op. Het tin en de connector zijn niet heet genoeg geweest en daardoor is de tin niet gevloeid en zijn het nu "gebakken" solderingen die hun werk ook niet goed kunnen doen.

.

zoals ik al zei ben ik geen ster in solderen. Ik begrijp wat je zegt. hoe krijg ik het tin en de connector dan heet genoeg. ik laat de bout lang opwarmen
geef eens een uitleg "solderen voor DUMMIES"
 
Ik heb ook een felix 80 en ik heb de regelaar ingbouwd, vond ik mooier. Om het warmte probleem te omzeilen heb ik een iets zwaardere regelaar genomen. De felix heeft er al meer dan 25 vluchten op zitten zonder enig probleem.

Succes met het solderen.
 
Soldeerpistool ben ik het toch niet helemaal mee eens. Met en goed soldeerpistool kan je deze draden echt heel goed solderen, dikker ook. Belangrijk is schone stekkers, soldeer met harskern en een goede temp (250-275 graden). Daarnaast moet je het soldeer laten vloeien. Oefenen is daarom heel goed en niet moeilijk. Pak een stukje draad en zorg dat het soldeer mooi tussen de draden vloeit zonder dat er een drup op zit. Lukt dan dan doei je het goed. Vloeit het er niet tussen dan is het te koud. Heb je een drup dan gebruik je teveel soldeer. Als je dan beide kanten mooi kan vertinnen zonder drup voeg je ze samen met nog een klein beetje soldeer en klaar :) Beide kanten dan laten smelten zodat alles inelkaar vloeit.

Probeer maar eens een avond met een stuk draad.
 
Bullet connectors soldeer ik met een klein brandertje gaat heel snel en heel simpel......

zoals deze:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top