felix 80

Wat voor tin gebruik je.?
Bij de bouwmarkt heb je van die setjes ,maar daar zit geen/amper vloeimiddel in. Dat is niet aan te raden om gebruiken.

Als ik jouw foto bekijk, dan lijkt er geen vloeimiddel in je tin te zitten. Als vloeimiddel te warm wordt verbrandt het en krijg je zwart stukjes op je soldeerwerk, dit heb je niet op de foto. Als het vloeimiddel juist zijn werk doet, dan moet er een blinkend lichtbruin laagje rond je soldeerwerk liggen, dit heb je ook niet op de foto.
Ik denk dat je geen soldeertin gebruikt waar vloeimiddel inzit. Kijk dat eens na

inderdaad bouwmarkttin, wel met vloeimiddel maar ja, zie het resultaat.
de bout zal ook niet jofel zijn.

mijn ontvanger gekoppeld aan mijn zender en alles netjes geprobeert.
servootjes werken prima. mijn motortje werkt ook. wel mijn zender nog anders instellen want ik moet ik de stick van midden naar beneden bewegen, dit moet van laag naar hoog worden.

mijn regelaar komt toch buiten romp te hangen, het model waar ik eerder aan refereerde is een felix 100 en zal iets meer ruimte hebben, mij gaat het met mijn huidige esc niet lukken. de batterij plaats ik onder de vleugel in de romp op een manier dat ik hem makkelijk in en uit kan schuiven. voorbereidende foto's over dit plan komen later zodat jullie hier over kunnen adviseren, evenals mijn plaatsing van de motor.
morgen proberen de servo's te plaatsen

Misschien soldeertin uit de bouwmarkt gebruikt dat bedoeld is voor het solderen van koperen gas- en waterleidingen? Dat is door de samenstelling, en daardoor een anders smeltpunt, ongeschikt voor het solderen van electronica. Je hebt harskernsoldeer nodig. Lees meer informatie hier: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
na de afmetingen van de servo's afgeplakt te hebben met een verwarmd mes makkelijk door het materiaal heen gesneden. ik ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik de ontvanger en de regelaar ga plaatsen.
ik had gehoopt de ontvanger onder de vleugel te kunnen plaatsen maar daar lijkt niet voldoende ruimte.

IMG720.jpg

er nog niet achter welke lijm ik ga gebruiken voor het vast lijmen van de servo's. ik heb ook nog een kleiner model liggen waar de romp van gebroken is, welke lijm kan ik hier het best gebruiken???

inmiddels de penscharnieren geplaatst, de gaatjes heb ik gemaakt met een verwarmde hobby-priem. dit gaat prima.
uiteraard nog niet vastgelijmd.

IMG725.jpg

om de vleugel vast te zetten gebruik ik een plastic bout en moer.
de moer lijm ik in met wat bruislijm.
gewoon uit een speelgoeddoosje van de action, hoe simpel kan het zijn

IMG726.jpg

de servo's vast gezet met een 2 componentenlijm. muurvast.
met dezelfde lijm ook het rompje van mijn zoontje verlijmt, lijkt prima te werken op epp.

even niets gepost maar inmiddels weer werder gegaan met de felix 80
de voorkant van de felix verwijderd zodat de motorsteun gemonteerd kan worden. het advies van plotterweld opgevolgd en in een hoek van 88 graden verwijderd. omdat een warm voorwerp er makkelijk door smelt heb ik een verwarmd plamuurmes gebruikt welke ik langs vooraf geplaatste houtjes heb gehaald. alles netjes in de juiste hoek. (eerst wel het gewichtje verwijderd)

IMG731.jpg
voorkant verwijderd

met een stukje dun triplex een versteviging gemaakt voor op de vleugel.
het gat voor de plastic bout heb ik er met hetzelfde priempje in gesmolten.

IMG733.jpg
versteviging vleugelbevestiging

de moer met bruislijm ingelijmd, let op dat de moer iets schuin moet komen te liggen wil je de bout goed in kunnen draaien. tevens de ruimte voor de servobekabeling iets ruimer gemaakt.

IMG734.jpg
servo's en moer

de ontvanger ga ik in de cockpit verwerken, deze is niet zwaar en het kleinst. hiervoor heb ik voorzichtig de cockpit weggesneden en de ruimte ingesmolten. om de cockpit weer terug te kunnen plaatsen en vast te kunnen zetten heb ik wat onderdelen van mijn rc autootje gebruikt, wat normaal de autokap op zijn plaats houd gaat er nu voor zorgen dat de cockpit op zijn plaats blijft.

IMG735.jpg
cockpit

:help:
bij het aangeschafte motortje met propsaver zatten ook 2 elastiekjes.
als ik deze gebruik om de prop vast te zetten en ik laat de prop "hard" draaien klapt de prop er af. inmiddels al 2 boutjes "met" kop ingedraaid maar ook dan slaat de prop eraf. nu denk ik dat ik beter een rubberring kan gebruiken maar deze zal niet op de boutjes met kop kunnen (ligt te dicht op het motortje) ik ben bang dat bij de boutjes zonder kop het ook niet gaat lukken.
bekend met het probleem? hoe op te lossen

de plaatsing van de ontvanger, de antenne is belachelijk lang en moet helemaal naar achter en weer terug.

IMG783.jpg
plaats ontvanger

om de motor te plaatsen heb ik gekozen voor een klein blokje hout waar ik een gat in heb geboort en waar ik een ikeakast deuveltje in heb verlijmd. de rest van het deuveltje zit verlijmd met bruislijm in de romp.

IMG784.jpg
motorsteun

propsaver probleem opgelost, leuk filmpje gevonden op youtube hoe je met een gewoon elastiekje de prop goed kan bevestigen:D

bijna klaar, stuurstangen nog even op maat maken en de battery plaatsen.

waar dient het CG te liggen ten opzichte van de achterkant van de vleugel?
hij ligt nu op 50 % en heb nu het idee dat hij te veel naar voren ligt.
dit ga ik proberen op te lossen dmv de plaatsing van de battery

maiden

de felix lag al weer een tijdje gereed te wachten op wat droger weer.
vandaag dus het idee om maar eens naar het veldje te rijden en te kijken of het apparaat werkt naar behoren.
geen idee hoeveel wind er stond maar mijn maiden flight startte met een looping en een daarop volgende ongecontroleerde landing, slechts een propje kaduuk. de tweede poging duurde langer maar startte wederom met een loop. de felix wel in de lucht weten te houden maar hij kwam geen centimeter vooruit tegen de wind in, vol gas. schadeloos geland en maar gestopt. volgende keer maar met wat minder wind gaan proberen.

nu stond er een dikke windkracht 3 zeker niet veel meer. klopt het dan dat deze set up dit niet trekt?

al met al een bevredigende first maiden flight met een vliegtuig
(hij is nog heel?):banana:

windkracht 3 moet makkelijk gaan.

Prop juist gemonteerd ?
Letters moeten te lezen zijn als je van voren kijkt.

CG hoort op 1/3 van de vleugel voor kant te zitten .

Mvg Johan

prop zou verkeerd om gezeten kunnen hebben, letters waren niet leesbaar. morgen nog eens proberen als het weer het toelaat.

ook de CG zal ik aanpassen, deze zit op 1/3 van de vleugel, maar wel vanaf de achterkant gezien. dat dit aan de voorkant moest zitten was me in je uitleg vorige keer niet duidelijk. proef ondervindelijk (gooien en niet loodrecht naar beneden storten) kwam ik op 1/3 vanaf de achterkant.

dat gaan we dus maar aanpassen, loops zijn leuk maar dan wel wanneer je dat zelf wilt;). met het verplaatsen van de accu moet dit wel lukken.

totale gewicht is trouwens 206 gram. is dat ok?

1/3 van achteren gemeten maakt hij inderdaad gelijk een looping .
Is dan ook niet normaal te vliegen.

Gewicht is geen probleem voor de felix 80 .

Mvg Johan

vandaag prachtig weer om het nogeens te proberen.
mijn batterij verplaatst en mijn prop omgedraaid.
er stond wel wat wind, vooral vlagerig maar het ging prima.
met bibberende handjes de eerste rondjes gevlogen.
twee keer prima kunnen landen, de derde keer gooide een windvlaag roet in het eten. rompje gebroken net achter de motor. achteraf begrijpelijk. de constructie is door het plaatsen van de zender natuurlijk iets verzwakt.
even lijmen en dan aan beide zijkanten een carbonstaafje inlijmen en dan moet het wel weer stevig genoeg zijn.

Back