Felix EPP zwevertje RC ombouw

Frans Bal

PH-SAM
Voor de trouwe bezoeker van de Intermodellbau te Dortmund een bekend gezicht. De dames die onder aan de trap in hal 4, de vliegtuigenhal, vliegend speelgoed aan de man brengen. Jaren lang waren dat rubbermotor aangedreven modelletjes die laag vliegend over de hoofden van de bezoekers de aandacht trokken. Dit jaar, 2006, was het eens iets anders. De dames stonden kleine werpzwevertjes naar elkaar te gooien. Het ding heette Felix, uit EPP gesneden en was in verschillende uitvoeringen, lees afmetingen, te koop. Dit jaar moest er natuurlijk weer iets voor zoon lief worden gekocht en zo’n Felix dat moest het worden. Tja maar welke, er was keuze uit iets van 6 of 7 verschillende spanwijdtes. Na wat geschraap in de portemonnee, tja het was al wat later op de dag en de fondsen raakte een beetje op, werd er een Felix met een spanwijdte van 80 cm gekocht.

Tot een week of wat geleden heeft Felix op de kast gelegen. Waarom weet ik niet meer maar opeens had ik de Felix in handen en dacht, dat ding moet je toch kunnen aanpassen voor RC? Na wat meten, wegen en passen bleek dit zeker goed te doen te zijn en werd gestart met de ombouw.

01.jpg

Niet helemaal origineel maar dit zit in de zak. Een romp, vleugel, stabilo en een elastiek voor de vleugel bevestiging.

Het model weegt zo uit de verpakking ongeveer 60 gram. Tel je hier de besturing bij op kom je zo rond de 130 gram. Voor een model met een spanwijdte van 80 cm kan dit goed. Aan de slag dan maar.

02.jpg

In de neus zitten twee redelijk grote schroeven gedraaid als trimgewicht. Deze kunnen er natuurlijk uit

03.jpg

Goed voor de nodige grammen. Altijd goed te gebruiken voor een servotje te monteren dus niet weggooien.

Als eerste werd de vleugelbevestiging aangepast. De bevestiging met elastiek werkt goed en kan je natuurlijk gebruiken. Alleen een schroefje vond ik mooier. In het midden van de vleugel is in de voorlijst een beuken pennetje gelijmd. Maak het pennetje niet te kort. Met een lengte van 30 mm in de vleugel zit het goed vast. Laat het pennetje ongeveer 12 mm uit de vleugel steken. Het lijmen gaat goed met CA en aktivator. Een kant CA en de andere kant insmeren met aktivator.

11%7E0.jpg

Op de achterlijst zat een EPP versteviging om insnoeren door de elastieken tegen te gaan, deze is er af gesneden.

Ongeveer 3 centimeter van de achterlijst komt een gaatje voor het nylon M3 schroefje. Voor de stevigheid een 0.8 mm triplex plaatje.
Het pennetje in de voorlijst valt in een gaatje in de romp. Markeren van het gaatjes is eenvoudig. Druk de vleugel op zijn plaats en de aftekening komt precies op de juiste plek. Maak het gaatje dieper.

13%7E0.jpg

Het schroefje komt in een beuken deuvel van rond 10 mm met een lengte van 20 mm. Neem het gat over van de vleugel. zorg ervoor dat hierbij de vleugel goed haaks op de romp zit. Maak dit gat in de romp groter en lijm de deuvel vast. Ook hier CA en aktivator. CA in het gat en de aktivator op de deuvel. Echt doordat de CA door de aktivator opschuimt zit de deuvel muurvast. Leg de vleugel weer op de romp. Lijn deze uit en boor een gat van 2,5 mm. Tap nu de draad van M3. Laat wat dunne CA in het gat lopen en als deze uitgehard is nogmaals tappen.

12%7E0.jpg

Om een hoogteroer te maken aan het stabilo heb ik een strook van 30 mm breed van de achterzijde afgesneden.

07.jpg

Het stabilo en het roer zijn erg slap. Om beide stevigheid te geven zijn er op de snijvlakken vierkante balsa latjes gelijmd. Hierdoor werd het roer wel erg breed en is er aan de achterzijde 5 mm afgesneden.

08.jpg

Om het richtingsroer te plaatsen is eerst het kielvlak haaks naar boven afgesneden. Ook hier voor de stevigheid een balsa latje. Het roer is gemaakt uit balsa.

04.jpg

Het richtingsroer is van balsa en is hol om gewicht te besparen.
De buiten kanten zijn van 1 mm balsa. De neuslijst 5x5 mm balsa, evenals de sluitrib boven en onder.

05.jpg

Het stabilo wordt met dubbelzijdig tape vastgezet. Dit tape zit al op het stabilo en de romp. Hiermee zit het wel vast maar niet meer dan dat. Ik heb de handel met CA vast gezet. Hiervoor moest wel de tape worden verwijderd. Dat ging niet zo gemakkelijk. Aceton werkte niet, dus de tape er maar afgeschuurd. Het stabilo is een stuk naar achteren vastgezet anders werkte het hoogteroer niet.

09.jpg

De Felix begint al aardig op te schieten.

14%7E0.jpg

Zo, volgende keer weer verder.

@ ariekraakjr
het dubbelzijdige tape zit er vanaf de "fabriek" al op.
Aan de onderzijde van de romp en aan een kant van het stabilo.
Montage is simpel. schutvellen verwijderen en stabilo op romp drukken.
Zit echter niet al te vast.
Beter is CA met aktivator. Wel eerst de tape verwijderen.

@Airbus
Dat ziet er geinig uit. En het vliegt ook nog. Top.

Frans

Zo die van mij vanmiddag gekregen!
Er zitten bij mij echter geen schroeven in maar een echt loden balkje :lol:

Erg leuk ding, ik denk dat ik achteraan begin , met de servo's inbouwen dus, dat vind ik eht leukste werk :oops:

Op de club hebben we er een op een huckpack geplaatst en op grote hoogte losgelaten :lol:

Ding kwam niet meer trug maar ging alleen maar hoger door de enorme thermiek van vanmiddag! Een piepklein stipje dat steeds kleiner werd :lol:

Dus als iemand onze felix ziet wil ik dat graag weten.

Ik schat dat hij vanavond als het gaat afkoelen weer naar beneden komt maar eerder niet!

Nou die van mij is klaar!

Ik heb er 2 5 grams servo's voor in de romp geplaatst,
een ontvanger van mijn autotje zonder behuizing.
Een lipo van mijn x twin
en voor de hoogte roer een bowndenkabel en voor het richtings roer een visdraadje.

Hij vliegt perfect!
Hij kan alles, loop, rugvlucht , achtjes...........
Alleen lukt het dlgen me nog niet zo hard, hij draait gelijk op zijn rug....

Morgen hoop ik het huckpack vliegtuig klaar te hebben en dan kan hij daar achterop.

o ja alles bij elkaar auw, weegt hij 62 gram!! en zelfs mijn moeder kan hem vliegen! t vliegt nog beter dan een bug en kan absoluut niet stuk!
Ik adviseer om de servo's niet al te vast te zetten zodat ze bij een klap nog kunnen "werken"en niet eruit scheuren.

Zo hier mijn uitvoering van het plan! :lol:
Men koopt een felix bij rc hobby online!
Je begint met het maken van de roeren uit 3mm balsa, het hoogte roer bestaat uit 2 delen dat dmv een carbon staafje word verbonden.
er moet een stuk van het verticale vlak af om het hoogteroer te kunnen bewegen.
Dan tape je ze vast met schanier band.
Servo gaten maken voor in de romp en servo's plaatsen.
Bowndenkabel op maat maken en aan roer bevestiggen.
ontvanger gat maken.
Wordt vervolgd en verbetert, ik moet namelijk weg.

OK, Daar gaan we weer.

Volgende stap, RC inbouw.
Er is voldoende ruimte aanwezig om de RC in te bouwen.
Na wat zoeken in de voorraad de volgende spulletjes bij elkaar gevonden.
2x HETRC 5 gram servo's
Een Webra S6 ontvanger
Ontvangeraccu 4x150mAh Kan.

15%7E0.jpg

Na wat schuiven bleek dit een aardig uitgangspunt.

17%7E0.jpg

18%7E0.jpg

De romp was dik genoeg om de twee servo's in een doolopend gat te monteren. Een aan elke kant.

19%7E0.jpg

De kabeltjes komen netjes uit in het gat voor de ontvanger.
De servo's zijn met een beetje CA onder de flensjes vastgezet.

20%7E0.jpg

Om de roeren aan te sturen heb ik 0.8 mm verenstaal met een plastic buisje als geleiding gebruikt.
Het buisje wordt normaal gebruikt als binnenkabel.
Ja, verenstaal is wat zwaar maar ja kan er wel zeer eenvoudig een handige aansturing van maken met mogelijkheid tot afstelling.
Door het verbuigen van de V knik in de stuurstang is roer afstellen kinderlijk eenvoudig.

16%7E0.jpg

De kenner heeft het al gezien. Dit is een Easy Glider romp. Althans een close-upje ervan. Bij de Easy Glider worden er drie buitenmantels in de buitenkant van de romp gelijmd. Hierdoor krijgt de Easy Glider romp zijn stevigheid. Dit slimmigheidje ook bij de Felix gebruikt. De buisjes aan de buitenkant van de romp gelijmd. De romp wordt er direct veel steviger van.

23%7E0.jpg

De RC netjes op zijn plaats.

21%7E0.jpg

22%7E0.jpg

Het hoogteroer is met scharniertape aan het stabilo vast gemaakt.

25%7E0.jpg

Het richtingsroer is met foliescharnieren gemonteerd.

26.jpg

Klaar voor de eerste vlucht.
De Felix RC weegt 120 gram, niet slecht.

27.jpg

Martijn trad op als test werper en test piloot.
Wat grappig was om te zien, dat bij een landing vol op de neus de Felix gewoon terug stuiterde.

28.jpg

29.jpg

Hoe vliegt de Felix. Ja hij vliegt maar verwacht er geen wonderen van.
Met een stevige handstart kan je een stukje rechtuit en een bochtje maken.
Maar je kan de felix ook een SAL start geven.
Gewoon aan de tip pakken een werpen. Hierbij komt de Felix een stuk hoger.

Hier ontstond enige hilariteit.
Bij een wat stevige SAL worp besloot de ontvanger de romp te verlaten.
Zie je het voor je.
De Felix links af en de ontvanger rechtsaf.
De ontvanger vloog in een sierlijke boog naar de grond en de Felix maakte een mooie glijvlucht a la vrije-vlucht.
Ik moet zeggen de Felix vliegt beter dan een ontvanger.

Tja dat krijg je ervan als je het gat van de ontvanger aan de verkeerde kant van de romp maakt.
Dus gooi je rechts, ontvanger in de linkerkant van de romp.

Vandaag nog een paar startjes gemaakt, maar het waaide een beetje te hard.
Even wachten op een rustige avond.

Zit al te denken aan het monteren van een CD-rom motortje, maar dan moet het draadje wel naar een ander forum.

Groeten

Frans

Mijn felix is alleen heel scheef gebouwt, de linker vleugel is 2 cm langer dan de rechter en daarom staat hij standaart ca 30graden naar rechts getrimt!

Dat een kant van de vleugel bij een 60 cm Felix 2 cm langer is komt bekend voor.
Een clublid heeft ook zo'n Felix en ook die vleugel is 2 cm aan een zijde langer.

Hij heeft gewoon 2 cm aan de andere kant afgesneden.

Frans

Ik heb al geprobeert om hem met een alastiek de lucht in te knallen, alleen ging dit niet hoog genoeg, ik kon net zo goed zelf gooien.
Ik ga hem als er weer een huckpacker op de club is een keer daar op leggen, kijken hoe lang hij boven blijft :lol:

Ha Sietse,

Opslepen of aan een elastiek omhoog sturen gaat nu nie lukken.
De vleugel is op het moment zonder versterking, je kan hem ongeveer in een rondje buigen.
Kan natuurlijk wel een carbon liggertje in de vleugel maken.
Morgen eerst eens wat stevige SAL worpen proberen. (wel de ontvanger vastzetten dan :lol: )

Frans

Ik bedoel ook niet "schieten", wartexx,
Ik bedoel aan een lier.
Als ie zo flexibel is en licht, kan je hem misschien met een loopliertje (lijn dus :) ) Omhoog "vliegeren", dan komt er niet veel kracht op

Ik zal vanavond is als het afgekoelt is, met een vistouw als looplijn proberen, maar wat ik bedoelde was een bungee start, eerst 10 meter elastiek en daarna 20 meter touw, alleen hij kwam dus niet hoger dan 30 meter :lol:
Maar het werkte prima en de vleugels bogen niet door.

Op de modelbouwbeurs in brussel vroegen ze er 50 of 60 euro voor (dat schuimdinkje)... ben er nog niet goed van :-s

Back