Felix EPP zwevertje RC ombouw

hier waren ze ook al bezig:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=607937#607937 maar dan elektro :D, Ikke natuurlijk voor HLG, bleek SAL te worden :D!

Ik heb laatst ook zo een zwevertje verkregen. Wat een leuk ding zeg! Eerst een tijdje gewoon staan smijten. Best leuk nog. Maarja, moet er toch van komen dan hè! Hop het mes erin!

2x 5 grams towerpro servootjes
GWS pico 4 kanaals ontvangertje
1cell 300mah lipo

Resultaat:
Vliegt heerlijk!!! Ik kan hem aan zijn tip met een SAL worp (Side arm launch) Tot ongeveer 2x de hoogte van een lantarenpaal gooien! :D Blijft zweven dat ding! Echt super :).

Hier kan je hem trouwens per 10 (of meer) vet goedkoop kopen!
http://www.felix-gliders.nl/

HPIM2194.JPG

HPIM2195.JPG

HPIM2196.JPG

Jooooo Sietse,

Gave kleurtjes.

Ik heb laatst met die van mij op de maasvalkte helling gevlogen.
Perfect.
Gewoon van de rand gooien en vliegen maar.

Frans

Hallo,
Hoeveel gewicht zou ik in de 80 cm versie kunnen plaatsen? Ik wil namelijk een felix maken maar dan met batterijblok,
dus zo'n batterijblok(4 penlite's), een mini ontvanger en 2 micro servo's, zou dat kunnen? ik heb ook nog een x-twin lipo liggen, maar heb daar alleen geen lader voor, en is deze lipo wel geschikt voor 2 servo's? Of weet iemand nog een goede lipo voor in mijn felix?

Alvast bedankt,
Groeten Thomas,

4 penlites word erg zwaar hoor!
En beetje zonde als je wel voor een lichte ontvanger en servo's gaat.

Kan je beter ff 4 AAA minipenlites aan elkaar frutselen...

4 penlites kan natuurlijk wel, vliegt ie alleen wat harder (leuk voor aan de helling)

Hmm, ja, dat accublok is incl. batterijen 79 gram. dat is idd jammer als je wel voor kleine servo's en ontvanger gaat, ik heb dus een lipo en een lipolader nodig, weet iemand misschien nog een goed iets, ik ben nog niet van plan om er motoren in te bouwen,

dus: Wie weet nog een goede lipo en lipolader, liefst voor zo weinig mogelijk geld, alvast bedankt.

Groeten Thomas

ik heb dus een lipo en een lipolader nodig
Da's een iets te snelle conclusie.

Met een pakketje [sup:d9acd02284]2[/sup:d9acd02284]/[sub:d9acd02284]3[/sub:d9acd02284] of [sup:d9acd02284]1[/sup:d9acd02284]/[sub:d9acd02284]3[/sub:d9acd02284] AAA NiMh celletjes kun je nog best lang vliegen. Een [sup:d9acd02284]1[/sup:d9acd02284]/[sub:d9acd02284]3[/sub:d9acd02284] AAA pakketje weegt zo'n 15 gram.
Te laden met de allersimpelste lader :)

Leon

doe wat Leon hierboven zegt idd.

Je hoeft zeker niet meteen naar lipo. Ga je met motor vliegen dan is het zeker aan te raden en met een beetje zoeken vind je dan snel een ladertje voor rond de 20 euro.

Voor de Felix zal je echter ook gewoon genoeg gewicht voorin moeten hebben. Dus dan kan je wel leuk een lipo van 7 gram erin leggen, maar dan moet je nog 40 gram lood ofzo erbij gooien om het zwaartepunt goed te krijgen....

Alleen de allerkleinste vleig ik tot nu toe met 1 cel lipo. Daar zitten de ontvanger en servo's wel helemaal voorin gepropt (om het zwaartepunt goed te krijgen).
Denk dat je de 80cm versie met 4 minipenlites of nog iets kleiner prima kan vliegen.

Wubbe zei:
ik heb dus een lipo en een lipolader nodig
Da's een iets te snelle conclusie.

Met een pakketje [sup:a1835e4cf6]2[/sup:a1835e4cf6]/[sub:a1835e4cf6]3[/sub:a1835e4cf6] of [sup:a1835e4cf6]1[/sup:a1835e4cf6]/[sub:a1835e4cf6]3[/sub:a1835e4cf6] AAA NiMh celletjes kun je nog best lang vliegen. Een [sup:a1835e4cf6]1[/sup:a1835e4cf6]/[sub:a1835e4cf6]3[/sub:a1835e4cf6] AAA pakketje weegt zo'n 15 gram.
Te laden met de allersimpelste lader :)

Leon

Alvast bedankt! maar wat bekenent 1/3 AAA en 1/2 AAA? zijn dat die dikke batterijen? zou u mij dat even uit kunnen leggen?

Groeten Thomas!

dat zijn kleinere accu'tjes.
1/3 betekende "één-derde". oftewel: 1/3AAA is een batterijtje met de dikte van een AAA (minipenlite), maar dan 3 keer zo kort.

FF tussendoor:
Ik ga binnenkort rc inbouwen in een Felix van 1 meter 20 :). monsterding!

Hallo,
ten 1e: Allemaal hartstikke bedankt, ik heb vandaag al zoveel hulp gehad, wat een superforum :D :D :D
ten 2e: Leon:( ook bedankt:P) is er ook een vervangend iets, maar dan bij de conrad? en welke lader heb ik hier voor nodig?

Bedankt:D

Groeten Thomas

is er ook een vervangend iets, maar dan bij de conrad? en welke lader heb ik hier voor nodig?
Bij Conrad? Bestelnummer: 250716 - 89 of 250897 - 89
Of de 9v-blokcellen uit elkaar halen zoals je al hebt kunnen lezen, maar zo licht hoeft je felix niet te zijn.

Lader?
Kijk op http://www.modelbouwmarkt.nl/ voor de Robbe lader 5. Die heb ik ook en daar kun je heel veel NiCd en NiMh spul (langzaam) mee laden.

Leon

Hallo,

Die cellen, hmm, ik denk eigenlijk dat mij dat niet lukt, maar na een nacht slapen, heb ik iets uitgedacht :D
ik heb nog een x-twin lipo liggen, en ook nog een x-twin zender, als ik die x-twin lipo nou eens ga gebruiken, dan haal ik het stekkertje van de zender uit elkaar, en kan ik zo rechtstreeks de lipo opladen, of gaat dat niet? maar dan moet ik er ook een stekkertje aan solderen om hem in de ontvanger te kunnen doen. Zou dit kunnen?
Kan een x-twin lipo wel eens ? ivm. genoeg stroom?

Alvast bedankt.

Groeten Thomas

Als die LiPo een enkele cel is of meerdere cellen parallel (3,7 v) dan kun je daarmee prima je ontvanger in de Felix voeden, als de capaciteit voldoende is (100 mAh of meer).
Als het 2 cellen in serie zijn kan het ook maar dan heb je een spanningsregelaar of een paar diodes nodig (zoek effe op LiPo in dit forum, daar staat al een dicussie over). Je hebt dan 7,4 V daar kunnen niet alle ontvangers tegen.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met stekkertjes van zenders. Je moet de LiPo van de X-twin gewoon laden zoals je altijd gedaan hebt.
Je moet wel een verbinding maken tussen het stekkertje van de LiPo en je ontvanger zonder dat het originele stekkertje verloren gaat, want dan kun je niet meer laden. De precieze aansluiting weet ik niet (Sietse, HELP!).

En, bij LiPo's moet je natuurlijk wel oppassen met te ver ontladen (maar dat wist je al :wink: )

Leon

Hallo,
Het is een Full river lipo, volgensmij 3.7 volt en 100MAH, maar dat weet ik niet zeker. even over het laden van de lipo: normaal laad je hem op door een stekkertje in een soort van poortje te doen, dan laad hij, maar de electronica van mijn x-twin is overleden, dus ik moet hem anders gaan laden, want ik kan hem niet meer door die poort laden. De lipo heeft 2 van die ijzertjes die uit het blokje komen, misschien kan ik hem daar rechtstreeks opladen, het is echt heel erg moeilijk om uit te leggen.

Groeten Thomas,

PS: ik zal er even over nadenken hoe ik het het beste kan uitleggen.

eeh Thomas,
hou es op ;)

Laat die lipo nou maar even zitten. Dat accuutje van je x-twin is wel erg klein. Ik heb in de 60cm felix 1 celletje lipo van 300 mah. Die zit met servo's en ontvanger helemaal voorin gepropt.

Voor de 80cm versie gaat dat dus echt niet meer lukken met je zwaartepunt.
Helemaal al niet met een x-twin accu die nog eens 3 keer zo klein is dan mijn kleinste lipootje...

Koop gewoon een klein 4 cellen nimh/nicad pakje. Simpel, veilig en je hebt in 1 keer genoeg gewicht voorin.
Leg voor het inbouwen ook eerst al je elektrospullen los op de felix (met plakband). Dan kan je zien hoe je zwaartepunt uitkomt.

Haha:P, ok, full river-WEG.. kan het ook niet als ik een flink stuk lood voorin doe?

Nu even over dat pakketje dan, welke zou ik kunnen nemen? en welke lader? Het liefst bij conrad, dan bestel ik alles in 1 keer.
Maar ik ga het toch in de 60 versie doen, de 80 kan ik niet bij conrad bestellen. Zou iemand voor mij een accupackje+bijbehorende lader uit kunnen kiezen bij conrad?(budget van +-20e)

Bedankt,

Groeten Thomas.

Back