Felix EPP zwevertje RC ombouw

Hallo,
Na een middagje denken ben ik er achter gekomen dat ik toch beter voor een lipo kan gaan, lekker lange vliegtijd en ook voor andere doeleinden bruikbaar. Ik ben ook van gedachten veranderd, ik ga toch voor de 60 versie, en bestel al mijn electronica bij bidproduct, het is lekker goedkoop daar.
Zou iemand een goede lipo uit kunnen zoeken bij bidproduct? ik kom er echt niet uit, ik zal het zelf ook nog even proberen. Ook staat hier een lipo-lader, is deze geschikt voor alle lipo's?
Alvast bedankt:D

Groeten Thomas

Hallo,
Bedankt, hij is trouwens nog goedkoper:P het is $1, dat is 76 cent, echt geen geld :D hoe kan ik deze opladen? het liefst heb ik een nogal standaard ladertje, geen lader van 30 euro ofzo, maar hij moet het wel prima doen. Zou u iets weten?

Alvast bedankt,

Groeten Thomas

Lees in de FAQ's eens door hoe je NiMh cellen moet laden :yes:

Lader?

De goedkoopste methode is volgens mij:
Struin het huis eens door, op zoek naar een adapter met een spanning van 5v en een maximale stroom van onder de 100 mA. Volgens mij moet het dan lukken.
Bereken dan hoe lang je moet laden, staat uitgelegd in de FAQ.
De deskundigen moeten mij maar op de vingers tikken, maar volgens mij kan het zo op een goedkope manier lukken.

Maar... hoe laadt je je zender batterij :?

oh, mijn zender werkt gewoon op AA batterijen, thuis heb ik daar nog wel een lader voor, ik ga nu die FAQ even doorlezen.
Hartstikke bedankt voor uw hulp, ik heb hier echt heel veel aan :D

Ik heb de faq even doorgelezen, maar zit toch nog met een probleem, over de laadtijd, misschien komt het doordat het al laat is.
c is de capaciteit in mAh, als ik nu die accu van 180 mAh heb, dan moet ik hem dus met 18 mAh laden? ik zal het morgen nog even doorlezen, ik word er nu niet veel wijzer van.

Als ik nu een goede adapter vind, dan moet ik er natuurlijk een stekkertje aan maken, zijn deze gewoon los te koop? volgensmij zijn het BEC stekkertjes. Zal er ook nog een stekkertje tussen de accu en de ontvanger moeten? ik zie alleen een rood stekkertje, en volgensmij moeten er in de ontvanger van die platte zwarte stekkertjes, zijn deze stekkertjes/verloopstukjes ook los te koop?

Fijna avond heren, ik ga slapen, ik begin al aardig te dwalen in mijn hoofd :lol:

Groeten Thomas

als ik nu die accu van 180 mAh heb, dan moet ik hem dus met 18 mAh laden
Bijns goed. Je moet hem met 18 mA laden (mAh is capaciteit, mA is stroom). Maar... je mag ook met meer meer mA's laden voor een kortere tijd.

Maar laden met minder stroom is veiliger, als je dan langer dan nodig is laadt is er niets aan de hand. En snelladen (da's geloof ik 1C en hoger, dus meer dan 180 mA), daar moeten accu's wel tegen kunnen.

Ja, deze laadstekkertjes zijn vaak te koop met zg. banaanstekkers er aan voor in de lader, die :banana: stekkers moet je dus vervangen door die van je eigen adapter.
Ik zag dat bidproduct ook aardig wat te koop heeft, kijk daar eens naar.

Zo, ik ga ook stoppen en :sleepy:

Thomas,

Het stekkertje aan het Bidproduct accupakketje kun je direct op je ontvanger aansluiten. De pennetjes van je ontvanger passen precies in het stekkertje van de accu. Je moet wel oppassen met de polariteit: als je het stekkertje verkeerd om op de ontvanger aansluit zie je rook (weet ik uit ervaring, zowel de ontvanger als de twee servo's die aangesloten waren zijn doorgebrand :oops: )

Jaap

Thobo6 zei:
oh, mijn zender werkt gewoon op AA batterijen, thuis heb ik daar nog wel een lader voor, ik ga nu die FAQ even doorlezen.
Hartstikke bedankt voor uw hulp, ik heb hier echt heel veel aan :D

ouch.............Als je die zender een keer rond draait tijdens een handlaunch ben je dan niet meteen je contact kwijt.

Nooit met losse cellen vliegen zowel in je zender als in je vliegtuig. Altijd je cellen bijelkaar zolderen

Goedenmorgen Heren!

ik zal binnenkort eens kijken naar een accupackje, maar het bevalt me tot nu toe prima hoor, tuurlijk is het wel een risico, maar ik heb nog geen enkele crash gemaakt door het losraken van de batterijen. Maargoed,
Zal ik er ook nog een stekkertje aan moeten solderen voor het laden? dan heb ik dus 2 draden?(net zoals bij een lipo, een zo'n rode en zo'n wit stekkertje?)

Bedankt.

Groeten Thomas

Hallo,
Ik heb thuis gezocht naar een adapter voor het opladen van mijn 4,8 volt 180 mAh, en heb geen enkele goede gevonden. Wel heb ik een 4.5 volt met 500 mAh gevonden, zou dit ook kunnen? Zou ik eventueel ergens anders nog een losse adapter kunnen halen?

Groeten Thomas.

Dat is waarschijnlijk een netvoeding. Een netvoeding is ongeschikt om accu's te laden. Een te laden Ni-Cd of Ni-Mh accu wordt aangesloten op een constante STROOMbron. Een netvoeding is een constante SPANNINGSbron.

Voor het laden van deze accu's is een universele langzaamlader het meest geschikt. Deze zijn in elke modelbouwwinkel te verkrijgen.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

bij conrad kun je ook een slowfly-ladertje kopen speciaal voor die 4,8 volt accutjes. bestelnr. 227709 - 89. de lader laad met 160 mA.

stijn tip

Die heeft 9v uitgangsspanning. Is dat niet wat hoog?
Is 253774 - 89 dan niet beter? (nog goedkoper ook)

Thomas
Kijk eens op marktplaats o.i.d.
Hier zijn geregeld universele modelbouwladers te koop.
check je PB box, zit een bericht in met een URL

Leon,
De spanning is niet zo belangrijk.
Zonder problemen kan je accu's laden met een open klem spanning van de lader van 3 V per cel.
Dus 3*4=12 Volt geen probleem.
Als je de open spanning van een universele lader meet ligt die rond de 19 V, en deze zijn vaak geschikt tot 12 V akku's.
Belangrijk bij laden is de stroom. Spanning is een afgeleide, je weet wel U=I*R
De spanning moet wel boven de vol-spanning liggen van de akku

Frans

Zonder problemen kan je accu's laden met een open klem spanning van de lader van 3 V per cel.
Oh, dat wist ik niet. Altijd handig om te weten.

Van U=I * R had ik wel gehoord (HTS-er electrotechniek...) :wink:

Felix 80 rc

hey

Ik ben ook met de Felix 80 vlieger bezig geweest. Ik heb hem gekocht van Johan (plotterwelt opde forum) Helemaal top! 16euro kost de 80 en 10euro kost de 60.
Ik heb er zelf 2 servo''s van 9grams in geplaatst en een 2200kv motortje.
Met een 12a regelaar. Een 2cell lipo 800mah geeft ruim voldoende om 15min te vliegen.

100_5423.JPG

Zie hieronder de foto met de servo's. Ik gebruik 2mm carbon staafjes voor de stuurstangentjes.

100_5424.JPG

Voor het vastmaken van het motortje heb ik de voorkant een beetje vlak afgezaagd. zodat ik een klein carbon plaatje opvast heb gelijmt met expoxylijm.
Het motortje zit daarna vast met 1mm schroefjes. Ik gebruik bythe way 7035 gws props. super.

100_5425.JPG

De achterkant heb ik alsvolgt opgelost door de rudder 4cm depron temaken. Plakken met breede tape. En de elevator 3cm depron.
De staart heb ik verstevigd met een 2mm carbon staafje onderin te lijmen. en ook in de rudderstaart 1 of 2mm staafje inbrengen.
De heveltjes heb ik bij hobbyking besteld.

100_5426.JPG

de onderkant:
100_5429.JPG

De hobbyking ontvangers heb ik net achter de vleugel ingesneden. Alles draadjes daarna met een mes sleufje erin gelijmt.

100_5433.JPG

100_5436.JPG

100_5432.JPG

Laatst bewerkt:
Mijn Felix 80 heeft inmiddels ook indoor gevlogen. Wekte wel, maar ging wat hard. Ik kreeg het advies het eens met de 100 te proberen aangezien deze wellicht wat minder snelheid heeft in de zaal.

Zeer leuk toestelletje ook om voor beginners mee te leren vliegen. Kinderen die nu eens vragen .... meneer mag ik ook eens .... kan je dan eens begeleiden in een speeltuintje.

Wil graag de Felix 100 bestellen, maar via de site betaal je al snel 8 euro verzendkosten. Dta vin dik veel geld. Gaat dat bij grotere aantallen goedkoper worden vraag ik mij af?

Totop heden dus zeer leuke ervaringen en ga er zeker ook buiten mee vliegen zodra de wind wat gaat liggen.
Alleen eleastiek zo vast gemaakt vind ik niet zo. Ik zal eens kijken naar andere oplossing.

Back