Felix

Om even terug te komen op het schuim,

Het is gigantisch bros schuim. Tuurlijk kun je de vleugels naar elkaar toe buigen zonder breken, en tuurlijk kan het heel veel hebben.

het schuim is erg licht, dit maakt een hoop goed.

Ik heb nu 3 felix gliders gehad, de eerste zo'n 1,5jaar geleden. Dhr Sander Sassen heeft zo al jaren geleden omgebouwd. prima vliegertjes, heel veel schik mee gehad, alleen het schuim vind ik niks. Zo vlieg ik nu met het RG-20 EPP. Prima schuim, ziet en voelt hetzelfde als het felix glider schuim, alleen is het vele malen taaier. Ook de Wolf vleugeljes worden van dit schuim gemaakt, welke ook taai en licht zijn.

Een Felix is een leuk ding, zeker als je hem licht houd. Maar gooi er een fpv setupje op van een 60 gram extra, en de schuim stukken vliegen je om je oren.
( maak de hoeken van de onderkant rond, dit scheeld al stukken)

Leuk!

Kom naar Nistelrode en je zult zien dat er niks om de oren vliegt .

Een Felix is 100% uit EPP

Ik vlieg de 60 , 80 en straks ook de 150 cm versie .

Op de Meeting zullen er 5 piloten zijn met Felixen.

Mvg Johan

Vandaag de Felix 120 met de AXI 2217/20 gevlogen .

Is in 20 sec op 200m hoogte. :D

Goede setup dus voor deze groote.

En Remy zal nu ook wel bekeert zijn.:lol:

Foto,s kan ik in moment niet maken , apparaat heeft het begeven , rijp voor de kliko.

Mvg Johan

Heb de Felix vandaag zien vliegen en het zag er prima uit Johan!

Leuk, goedkoop kistje om mee te spelen. Denk dat dit nog een hit kan worden.
Iedereen aan de Felix :cool:

Groet,
Theo

Mijnes heeft afgelopen woensdag ook gevlogen.

Maar daar is ook alles mee gezegd, 0 stijgvermogen dus we gaan nog wat finetunen.

Voor de Felix-80 is de Turnigy 2204 met GWS 7x4,7 op 2S850 een prima setup met goed stijg vermogen .

Vliegen doe je dan met 1/3 gas.

En de Hyperion G3 is eerder vol als dat je ze leeg vliegt.:D

Met 2 lipo,s en een 50 watt ladertje kan je dan de hele dag vliegen zonder grote pausen (als de zenderakku vol is ) ;)

Mvg Johan

Net ook een Felix 80 online besteld. Ben benieuwd. Hoogte- en richtingsroer uitsnijden of van depron erop maken? Volgens mij het laatste toch Johan?

Uit depron Olaf .

Vanaf 100 cm zitten er de EPP delen bij .

Maar ook bij de 80er gaat dat veranderen .

Maar dat is na mijn start pas in de planning .:D

Mvg Johan

Felix 80 eindelijk binnen en RC gemaakt. Ben benieuwd of dit lekker gaat vliegen.
Schuin is idd wat brak en lijkt broos, maar wel sterk zo te merken. Is dus w.s. sterker dan het lijkt en lekker licht. Je hoort nog van mij.

Ik vlieg ondertussen al de derde Felix 80 (eerst 2 al weer verkocht aan clubleden)

full

Ben nu aan het experimenteren met elastikflaps , vanaf 1 meter krijgen ze zo ook rolroeren.

full

full

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een paar lichte kunststof drijvers kunnen kopen.

Die gaan onder de 150er Felix die ook rolroer gaat krijgen .
Vleugel is hier voor al recht gemaakt.

Mvg Johan

Yes , hat hem al in de lijst staan van de meeting .

Hat jij nog een roertje over ?

Voor de Felix wil ik er wel een waterroer aan maken .

Met wind is anders schlecht sturen bij lichte modellen is gebleken vorige keer.:D

Mvg Johan

Mooi man.

Dat roertje wat ik heb liggen is een beetje groot voor jouw Felix, da`s zo`n grijs Ernst optrekbaar waterroer.

bouwverslag felix

Sinterklaas heeft mij dit jaar een felix gebracht met setup :) En ik wou een keer proberen een bouwverslagje te maken, dus hierbij.

De gebruikte setup.
motor HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner
regelaar HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller
accu HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 800mAh 2S1P 20C
propellerHobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-7035 178x89mm) (6pcs/set)
ontvangerHobbyKing Online R/C Hobby Store : X8 R4 4Ch 2.4GHz Receiver
servo'sHobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

De setup
full

Voor te beginnen met snijden de setup ongeveer uitgelegt over de romp zoals ik hem wil hebben.
full

Toen maar me moed bij elkaar geraapt en de zaag er in gezet op de plek waar de ongeveer even breed is als de motor. Kwam alleen het gewichtje tegen dus moest iets daarvoor afzagen.
full

Daarna cockpit eraf gezaagd en gewicht verwijdert
full

Nu gewicht der uit is kon ik de neus op goede maat zagen. hier zie je de afgezaagde stukken.
full

Motorplaat op maat gezaagd en moeren aan de achterkant bevestigd (ben de schroeven kwijt geraakt die bij de motor zaten :mad:)
full

motor bevestigd met bouten.
full

Daarna begonnen om de roeren te maken in de staart, ik weet dat het op deze grote normaal is om met tape te werken. Maar ik heb zelf liever scharnieren.
Gleuf snijden.
full

scharnier bevestigen
full

Het hoogteroer is 6mm depron met een breedte van 4 cm.
full

Ook richtingsroer op deze manier gemaakt. Hier nog op 2.5 cm later vergroot tot 4 cm.
full

Plek voor de servo uitgezaagd.
full

Aansturing met stangen van 1.5mm verenstaal, later zet ik er denk ik carbon stangen in.
full

Stangen zitten hier aan de buitenkant van de servo arm vond dat veel naar buiten staan en heb daarom om stuurstang daarna aan de binnenzijde bevestigd.
Buitenzijde
full

Binnenzijde
full

Ontvanger en draden weggewerkt in de romp.
full

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

wordt vervolgd.....

mvg.
Andreas

nou veel reacties zeg :p
Johan hoe zwaar is jouw felix 80 geworden ? Die van mij 175 gram
Zal morgen het laatste stukje van het verslag plaatsen.

mvg.
Andreas

Haha, we lezen wel mee hoor :yes:

Mijn zoon`s Felix 80 ([116179] felix-80-naar-rc-bosmodelair) weegt 180 gram maar is nog met een gewoon borstelmotortje.
Heb het er toevallig van het weekend nog over gehad dat ik er eens een borstelloss setje voor moet aanschaffen maar ik heb nog even.

Komend vliegseizoen mag die hem dan eens proberen te misbruiken ;-)

De mijne weegt 190 gram.

Komt denk ik door de iets zwaardere lipo (Hyperion G3 2S850)

Maar dit is een gewicht waar hij stabiel mee vliegt , ik hat eerst een 2S450 lipo maar ben snel op de 2S850 over gestapt .

De Felix 60 vlieg ik nu met de 2S450.:D

Mvg Johan

Ok dan kom ik nog redelijk licht uit.

Hier de rest van het verslag
full

Richtingsroer aansturing
full

Ruimte voor lipo. Eerst boven op vliegtuig uitgebalanceerd en daarna uitgesneden toen de cockpit nog los zat.
full

Met accu, nu nog een manier vinden om kabels mooi weg te werken.
full

Felix klaar blauwe stukjes klittenband voor bevestiging spy keychaincamera
full

En nu met camera

Nu de maiden nog hoop het deze week te doen, maar waarschijnlijk niet leraren maken het je onnodig druk zo net voor de vakantie :mad: En daarna kerstvakantie maar dan ga ik skieen mischien maar meenemen achter in de auto.

mvg.
Andreas

Back