Ferrari F40 "Beurlys" spider

Discussie in 'Die Cast' gestart door Wet Sellery, 6 jun 2010.

  1. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    Hallo allemaal,

    Dit is een project waar ik in oktober 2008 mee gestart ben, het einde is nog lang niet in zicht, maar ik zal proberen om regelmatig een update te plaatsen zodat jullie een overzicht hebben van het werk dat gedaan is tussen de start van de ombouw tot heden.

    Ik ga proberen om een standaard Pocher F-40 om te bouwen naar de F-40 Barchetta "Beurlys".

    Even een stukje geschiedenis over deze wagen :

    Ik weet niet of de volgende informatie volledig juist is, over het serienummer bestaat er flink wat onduidelijkheid en discussies.

    Hij is gebouwd met nummer 79890 als één van de twee F-40 LM "IMSA" in 1988. In 1989 heeft hij deelgenomen aan de 1-uur race in Laguna Seca met als piloot Jean Alesi. In 1993 is de wagen tot "cabrio"omgebouwd door Jean Blaton. De motor en de body zijn gemaakt door Michelotto. Enkele gegevens : electronische injectie Weber-Marelli IAW, 2 turbos IHI met 2 intercoolers Behr, druk 2,5 Bar, 760 PK bij 7800 toeren, versnellingsbak Enforced Hewland 5 versnellingen + achteruit (Crabots), gewicht 800 kg, velgen BBS E-19 style 3-piece magnesium centerlock racing met Goodyear banden, topsnelheid 360 km/hr.
    Bron : supercars.net
    De wagen heeft een F-1 ophanging met horizontale vering en de uitlaten zijn verplaatst naar de zijkanten. Na deze verbouwing was hij geschilderd in het geel met een rode streep, daarna enkel geel. Ik wil de gele uitvoering gaan bouwen, met diffuser aan de achterkant, zichtbare koplampen en "bakkebaarden" aan beide zijden van de voorkant. (zoals op de laatste foto).
    Na lang zoeken heb ik de huidige verblijfplaats van deze wagen gevonden, een mailtje met verzoek om foto's van de ophanging en de motor is verstuurd naar de eigenaar. De bedoeling is om de F40 zo goed mogelijk na te bouwen, als het kan mét de juiste ophanging en motor. Aangezien ik geen enkele foto heb gevonden van de achterophanging en de motor, zal dit afhangen van de "goodwill" van de huidige eigenaar. In het slechtste geval wordt de auto gebouwd zonder motor en achterophanging, maar wel met de voorophanging, radiator enz., want daar heb ik wel foto's van.
    Als iemand foto's heeft van het interieur, de ophanging of de motor van dit model zou ik die heel graag ontvangen :wink: Alle info (tekeningen en foto's) zijn van harte welkom.

    Op de volgende foto's is het verschil te zien tussen een "gewone" F40 en de Barchetta "Beurlys" :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Bron : carigan.49.free.fr

    Er dient flink wat verbouwd te worden aan de Pocher F40, en er zal een zaag- , snij- en schuurwerk aan te pas komen om er een cabrio van te maken. Als het een beetje meezit kan ik dit weekend of volgende week een update plaatsen. Het eerste wat ik ga doen is de verf eraf bijten en op de body de delen aanduiden die eraf of gewijzigd moeten.

    Dit is mijn grootste ombouw-project ooit, ik hoop dan ook dat het gaat lukken. Er bestaat (behalve een 1/43 versie, dat er slechts een beetje op lijkt) geen enkel model van deze unieke F-40, vandaar mijn wens om er één op schaal 1/8 te gaan bouwen.

    Groeten, Pascal
     
  2. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    De mate waarin de auto wordt gemaakt zal voor een groot deel afhangen van het verkrijgen van de foto's.
    Om jullie een idee te geven van de speciale ophanging / vering van deze wagen, dit zijn de enige 2 foto's die ik heb kunnen vinden. Ze tonen de auto voor de ombouw naar de Barchetta

    [​IMG]

    [​IMG]
    Bron : f.eu.chat

    Op de eerste foto staat de achterklep open, kon ik de foto maar omdraaien, dan had ik gelijk het beeld wat ik nodig heb :roll:

    Het is frustrerend dat er zo weinig info is over deze auto. Ik hoop van ganser harte dat ik tijdens de bouw nog beeldmateriaal mag ontvangen.

    De aanpassingen aan de body zijn begonnen. Eerst wat gaten geboord om te kijken tot waar ik moest snijden. Daarna met een "cutting disc" het grote rechthoekige gat gemaakt. Het heeft nog niet de juiste afmeting, dit was enkel om de 2 luchtinlaten eruit te halen :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit zijn de 2 luchtinlaten die aan de achterkant voor de wielkast moeten ingebouwd worden :

    [​IMG]

    En deze foto geeft jullie een idee van de dikte van het materiaal, het is 2 mm dik. Zelfs op hoog toerental heeft de Dremel het moeilijk om er doorheen te geraken :

    [​IMG]

    Het geeft toch wel een vreemd gevoel om zo'n manier een Pocher F40 met een Dremel te lijf te gaan, maar hoe meer ik naar de foto's van de 1/1 Barchetta Beurlys kijk, hoe meer ik het gevoel krijg dat deze ombouw wel eens zou kunnen lukken.

    Groeten, Pascal
     
  3. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    De eerste plamuur / schuur sessie van de linker luchtinlaat zit erop, ben best tevreden met het resultaat :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog een keer plamuren / schuren en dan kan ik aan de andere kant hetzelfde doen. Gelukkig zit het stukje goed vast, is wel belangrijk want net boven de achterwielen moet nog flink gezaagd worden om het dak eraf te krijgen.

    Mijn info bij het begin van deze bouw was niet helemaal correct : ik dacht dat de motor / uitlaat-aanpassingen gelijktijdig met het verwijderen van het dak zijn gebeurd. Maar op deze foto zijn duidelijk de uitlaten langs de zijkant te zien :

    [​IMG]

    En het ombouwen tot Barchetta is hier te zien :

    [​IMG]

    [​IMG]
    Bron : caradisiac.com

    Het zal een seriueze uitdaging worden om de achterklep na te maken.

    Tot nu toe kon ik er nog een F-40 LM van maken, maar we bouwen de Barchetta dus moet het dak eraf :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meteen wordt duidelijk hoe zichtbaar het interieur gaat worden. Vooral aan de achterzijde moet nog flink wat aangepast worden :

    [​IMG]

    Was een "akelig" klusje om het dak eraf te halen, ben blij dat ik het gedaan heb.

    Groeten, Pascal
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.492
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Selderken,

    Je hebt blijkbaar je weg naar hier gevonden. :D

    Uiteraard ga ik je draadje hier met de grootste bewondering blijven verder volgen.
    Ik ben zeker dat dit iets zéér moois gaat worden. :p





    Droop
     
  5. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    Thanks Droop ;)

    Heb de "hoedenplank" van de achterwand afgezaagd, en ben begonnen met de 2 bulten te maken. Ik heb ze los tegen de achterwand gezet, de maat en vorm moet nog aangepast worden :

    [​IMG]

    [​IMG]

    En deze foto geeft een beeld hoe de hoek van de nieuwe achterklep gaat lopen :

    [​IMG]

    De vorm van de strip die over de bulten loopt, wilde maar niet lukken. Vooral de aansluiting met de deur en de bulten zelf bleef problemen geven.
    Dus ben ik nog eens naar de foto's gaan kijken, en : YES !!!! probleem gevonden. Het probleem zat hem in de "rolbar", deze komt tot tegen de deur. Maar in het interieur was geen plaats om de steunen van de rolbar te monteren, omdat de zijdelen van het interieur te smal zijn. Op deze foto's is te zien hoe breed die zijdelen zijn :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus ben ik begonnen met de zijdelen te verbreden :

    [​IMG]

    Zodat de steun van de rolbar wel ergens kan op bevestigd worden :

    [​IMG]

    En de deur sluit nu ook netjes tegen die steun van de rolbar aan :

    [​IMG]

    Heb ook de deur in de primer gezet om te kijken of ik nog moest schuren, ziet er best goed uit niet ? :

    [​IMG]

    Ben erg blij dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb, nu kan ik weer verder.

    "Mesdames et messieurs, voici, un petit "update" ":

    De verbreding van de zijkant is afgekast (of toch bijna), er is nog wat gedremeld aan de bodemplaat van het interieur, gaten dichtgemaakt zodat de middenconsole netjes past. De rechterdeur is ook verbreed, hier heb ik heel lang zitten klungelen om de zelfde vorm als de linkerdeur te krijgen. Ik had beter eerst die strip 2 x gemaakt, dan moest ze enkel nog gelijmd worden, nu heb ik er 2 moeten maken voor dat het goed was.

    "Et maintenant, les photos" :

    De verbreding van de zijkant, moet nog afgewekt worden :
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo langzaam aan begint mijn sloopwerk er als de Barchetta uit te zien. Dus hier een tussenoverzichtelijkheidsplaatje :

    [​IMG]

    Op de laatste foto lijkt het alsof de constructie wat scheef staat, maar dat komt door de foto, én omdat het nog bijgeschuurd moet worden.

    "A la prochaine mes amis, du pain, du vin, ... Dupont".
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.492
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dit doet me terug denken aan de tijd dat m'n zoon nog op school de opleiding 'carrosserie' volgde. :D

    Pascal, het is net alsof je met een echte bolide in de weer bent.
    Knappe updates! :cool:


    Droop
     
  7. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Dat ziet er zeer mooi uit! Ik ga dit zeker volgen!
     
  8. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor de leuke reacties.

    De eerste poging gedaan om de stoelen aan te passen. Op deze foto zien jullie het verschil tussen de originele en de nieuwe gaten voor de gordels :

    [​IMG]

    Op de 1/1 Beurlys zien ze er zo uit :

    [​IMG]

    En dit is het resultaat tot nu toe :

    [​IMG]

    Er is nog flink wat vijlwerk aan om de gaten goed te krijgen, maar de basisvorm zit er toch al in.

    Goed nieuws.

    Donderdag 5 juni (2009) deed ik een telefoontje naar MMC in Parijs, ik kreeg een telefoniste aan de lijn, en vroeg haar of ik foto's mocht maken. Dat mocht, en ze vroeg mij van welke wagen ik foto's wou nemen. Toen ik zei dat het de F-40 Beurlys was, werd ik doorverbonden met de eigenaar van MMC. De zeer vriendelijke meneer MHitarian vetelde me dat de wagen niet bij hem stond, maar hij ging iemand contacteren, maandag of dinsdag moest ik hem terug bellen. Dus op maandag 8 juni nam ik opnieuw contact met meneer Mhiartian, hij gaf mij het telefoonnummer van de plaats waar de F-40 Beurlys onderhouden wordt. Ik ging meteen aan het bellen, maar maandag en dinsdag kreeg ik telkens een voicemail, ik had de hoop al stilaan opgegeven maar woensdag kreeg ik een zekere meneer Warnia aan de lijn, die mij vertelde waar de auto was (de locatie mag ik uiteraard niet vrijgeven). Ik heb dus meteen een afspraak gemaakt, en donderdag 11 juni reed ik er naartoe. Ik kwam aan in een klein dorpje met boerderijen en velden, en uiteindelijk zag ik een loods. Ik deed het deurtje open en ... daar stond hij : de F-40 Beurlys !!!!
    De achtertrein en versnellingsbak waren wel gedemonteerd, maar dat maakte het zeker niet minder speciaal.

    Eindelijk, na bijna anderhalf jaar zoeken en dik 400 E-mails had ik hem gevonden :)

    Meneer Warnia en zijn monteurs waren stomverbaasd dat ik zolang naar de wagen had gezocht, en zeiden : "Neem maar zoveel foto's als u wilt, als het voorste kofferdeksel open moet, geeft u maar een seintje !!". Ze vroegen mij waarom ik zoveel foto's nodig had, en ik zei dat het voor een schaalmodel was, en ze waren geïnteresseerd. Niet alleen heb ik nu een hele boel referentie-foto's, heb ik de wagen in het echt gezien én aangeraakt, ik heb ook nog eens het email-adres gekregen (voor als ik vragen heb), én ik mag langskomen wanneer het past om nog meer foto's te maken.

    Fantastisch, zeker na al de moeite die ik ervoor gedaan heb.

    "Monsieur MHitarian et monsieur Warnia, vous m'avez faits un trés grand plaisir. Un très très grand merci à vous !"

    En nu, de foto's :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Important !! : You may download images from this site to your own computer for your own reference, but remember copyright applies and you must get permission before using them in any other way. For example, you need to make contact and get permission before reproducing these images in any way or using these images for any kind of commercial gain, making hard copies or showing or distributing them to others.

    Copyright © 2009 Pascal Dupont



    Dit is slechts een deel van de foto's, in totaal zijn het er 160, deze zal ik plaatsen naarmate de bouw vordert.


    De verbreding die ik aan de zijkanten van het interieur had gemaakt, duwden de body aan de achterzijde naar buiten, waardoor de achterklep niet mooi aansloot. Dus de Dremel genomen en de verbreding aangepast, zodat ze in de body past :

    [​IMG]

    En dan wat zitten meten, en enkele uurtjes met de Dremel en wat slijpschijfjes de opening op de voorklep op maat gemaakt :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet hier en daar nog wat bijgeschuurd worden. Ook heb ik één helft van de voorklep met fijn schuurpapier behandeld, is nog flink wat werk aan om de body glad te krijgen.

    Groeten, "Wet Sellery"
     
  9. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.778
    Geweldig project!! Ik heb hier zelf ook Pocher F40 staan, maar die van jou slaat alles... Complimenten voor het researchwerk!
     
  10. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor het compliment ;)

    Hoog tijd om nog eens een update te plaatsen (let wel dit zijn nog steeds updates van de werken die in het verleden zijn uitgevoerd, de bouw ligt nu ongeveer een maand stil wegens "effe iets anders")

    Het grote gat in het midden wat bijgewerkt (de onderste hoeken moeten rond zijn en niet hoekig), en het gat van de rechter koplamp groter gemaakt :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is een heel verschil met de linker :

    [​IMG]

    Bij de 1/1 Beurlys loopt het gat nog verder naar buiten, er moet dus nog een flink stuk gevijld worden :

    [​IMG]

    Daarna flink zitten boren en vijlen. Ik wou eens kijken of het lukt om de koelsleuven in de voorklep te maken.

    Eerst malletje uit plasticard gemaakt om de gaten te boren :

    [​IMG]

    En dan met een slijpschijfje en een tandarts-boortje de sleuven gemaakt :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna het gat bijvijlen, en dat ziet het er zo uit :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog 14 te gaan :)

    De sleuven zijn ook aan de rechterkant open gemaakt, hier en daar moet nog wat geplamuurd en geschuurd worden :

    [​IMG]

    En de gaten van de opklapbare lampen zijn dicht gemaakt, hiervoor heb ik 0,5 mm messing plaat gebruikt. Ze zijn gelijmd met CA, ik hoop dat het mooi glad gaat zijn na het plamuren en schuren :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgend stap is het aanbrengen van de "platen" aan de bovenkant van het grote gat. Best wel een moeilijke klus denk ik. Er loopt een dikke plaat in het midden, en aan beide zijkanten zit er een plaat met ronde hoeken die afloopt naar de voorklep :

    [​IMG]
    Eigen foto

    Flink wat zitten plamuren en schuren, en er een laagje primer opgezet om te kijken waar het nog moet bijgewerkt worden.

    Op het eerste zicht, ziet het er best goed uit :

    [​IMG]

    Maar er zijn toch nog wat kleine kieren die dicht moeten :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de beide zijkanten is ook nog wat werk :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, "Wet Sellery"
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.769
    Locatie:
    Gavere/België
    Heel mooi werk.
    Maar ik vrees wel dat die naden van de gelijmde platen er telkens weer zullen doorkomen, al schuur je nog zo goed. Dat heb je met verschillende materialen te combineren: verschil in uitzetten/krimpen,... Misschien een uniform laagje PUR lak of epoxy erover? Wat zeggen de experts hier?
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.769
    Locatie:
    Gavere/België
    sorry, dubbelpost
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.412
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Gaaf project :!::!:

    Waanzinnig dat ze ook nog zo welwillend zijn m.b.t. foto's en dergelijke....
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.492
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik kan niets anders doen dan me bij de voorgaande heren aan te sluiten.
    Dit is echt mooi werk, Selderken.
    Meer bepaald de stoelen vind ik zeer goed gelukt.

    Voor het geduld en je doorzettingsvermogen aan dit project alleen al, verdien je een grote pluim op je hoed.


    Op naar de volgende update!!! :D



    Droop
     
  15. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.778
    Mochten er hiermee problemen ontstaan, dan kan het een idee zijn om de originele (opklap) koplamp delen te gebruiken..En deze dus vast te zetten? hetzelfde materiaal, afgezien van de plamuur dan he;)

    Dit blijft overigens een gaaf project! Ik ben benieuwd hoe de "nieuwe" koplampen van een glaasje worden voorzien
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2010
  16. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor de reacties :p

    De naden van de gelijmde messing platen hebben inderdaad voor wat problemen gezorgd, maar uiteindelijk is het gelukt om zo mooi dicht en glad te krijgen. Ik heb de naden opgevuld met 2-componenten lijm, en dan glad geschuurd. Deze stappen en paar keer herhaald en de naden waren perfect dicht. De 2-componenten lijm geeft ook een stevige verbinding, en dat is nodig want in de volgende updates gaan jullie zien dat er een hele hoop werk is gebeurd om de koelsleuven van de voorklep goed te krijgen. Ook is de voorklep een paar keer van mijn bureau op de grond gevallen, gelukkig zonder schade aan de naden :rolleyes:

    Wordt vervolgd.

    Groeten

    Pascal
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.769
    Locatie:
    Gavere/België
    bekijk het eens terug als er wat dagen tussen zitten, beetje opgewarmden weer afgekoeld (paar graden is genoeg). Als het dan nog glad is, kun je gerust zijn.
     
  18. p@ul

    p@ul

    Lid geworden:
    12 mei 2010
    Berichten:
    975
    Beste Wet sellery

    mijn complimenten,
    Ik vind het echt een fantastisch project en ik kijk regelmatig weer of uw al weer verder bent.
    ik vlieg zelf dat heeft voor de rest niks met dit te maken, maar ik ben groot ferrari fan dus vandaar dat ik op dit topic kijk ik heb er deze vakantie weer een gespot

    ferrari f 430
    [​IMG]

    ik zou zeggen ga zo door.

    mvg p@ul
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Wet Sellery

    Wet Sellery

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    11
    Omdat er geen tekeningen op schaal of schaalmodellen van deze auto bestaan, is het een kwestie van proberen, en soms betekent dat enkele malen afbreken en opnieuw bouwen. De gaten van de louvres zijn best mooi, maar de maat is fout :(

    Dus de gaten aan de rechterkant kleiner gemaakt, er moet nog wat geplamuurd en geschuurd worden, maar het ziet er toch al beter uit dan mijn eerste poging :

    Voor :

    [​IMG]

    Na :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na enkele dagen niks anders dan beeldmateriaal van de Beurlys bekijken, heb ik toch nog wat kunnen bouwen. Het is nauwelijk te zien op de foto's, maar ik heb flink wat zitten plooien aan de voorklep om de ronding die net voor de voorruit zit er wat uit te halen. Het gedeelte tussen het grote gat en de plaats waar de voorruit komt te zitten is nu wat vlakker.

    [​IMG]

    Ook heb ik een begin gemaakt van de strip die rond het grote gat zit. Een plastic stripje met 2 componenten lijm vastgezet, moet nog geplamuurd en op maat geschuurd worden :

    [​IMG]

    Als de strip rond het grote gat klaar is, kan ik verder met de 2 verhogingen die links en rechts voor het gat zitten. Duimen dus dat het gaat lukken.

    "Wet Sellery"
     
  20. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Gaaf project en mooie auto natuurlijk want wie zou geen Ferrari in de schuur willen hebben staan?
     

Deel Deze Pagina