ff doorzakken trex500 na neg. to pos. pitch

Hallo,

Mijn rex500 en ook die van iemand anders heeft het euvel dat als je na veel negatieve pitch plots goed veel positief geeft hij soms wat "doorzakt", het lijkt soms alsof de bladen om moeten klappen (zo voelt het iig).

- bladen zijn 3K aligns, pitch is plus en min 11.
- feathering sleeve is toegepast

iemand dit ook opgevallen? oplossing ? of geen last van ?

mijn ex 450 en 600 hadden hier ook weer geen last van........

mvg, Z

Hey Z900,

Ik probeer de situatie even goed in te beelden. Je geeft dus veel negatief en dan vang je op met veel positief? Dan zakt je heli even door? Dat komt dan doordat je het laat stallen denk ik. Ik heb er geen last van gehad bij mij t-rex 500 omdat ik er juist voor zorg dat mijn heli niet stalled in zo een situatie. Want minder positief geven om op te vangen en dan vol voor de punch out bijvoorbeeld. Tenminste dat denk ik dat ik doe. Gaat veel op gevoel bij mij.

Maar je moet ervoor zorgen dat je de hem niet stalled. Hoop dat ik je heb kunnen helpen.

Ja ik heb het ook met mijn 500. Lijkt inderdaad of de bladen even om moeten klappen. Maar heb er geen "last" van... en dus zit ik er niet mee..

nou ja ik heb er wel last van want heb m al een keer bijna daardoor de grond in gehad, 600E en 450se geen last van gehad...

ja, ik heb dit ook al ondervonden met de 500

maar zou dit niet liggen aan de servo's die te licht zijn of dit het even niet kunnen trekken? Ik heb Hitec's 5245 MG. Nochtans niet van de minste.

Klinkt alsof er ergens iets mis is. Zelfs met 12T met 90 vlak of 100 vlak heb ik geen doorzakverschijnsel. Toeren kakken wel wat in, maar zodra je wat pos of neg gaat geven dan reageert ie ook meteen.

Ik heb hier geen last van met mijn 500..

Misschien idd je servo's ? zakt je motor niet in?

Ik heb op mijn T-rex 500 de volgende setup ( zonder problemen )

3 x Futaba 9650
1 x Futaba BLS 251
6S 3300 van EAST Systems - Home ( past net en heeft super power met deze accu voor maar 89,95 )
CY Solid G gyro

Laat het de volgende keer een keer zien met een filmpje,, dan ziet iedereen wat je bedoelt.

Mzzl
Ba®t

Een vriend van mij in België zegt er ook last van te hebben, maar toen ik met zijn 500 vloog is het mij niet opgevallen...

Wel iets dat ik al vaker gehoord heb. Zou niet weten waar dat vandaan komt.

Ron

ik heb ook 3x 9650 en Z900 ook geloof ik, dacht dat t met de featering sleeve opgelost zou zijn,....

miss is t anderen niet echt zo 123 opgevallen?

Met de oude SJM500 had ik dat ook. Ik denk ook dat het stall van de bladen is. Lijkt inderdaad alsof de servo's een fractie van een seconde niet mee willen, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Ik hoorde ook altijd een lichte verandering in geluid van de bladen.

Misschien kan een hogere headspeed en lager pitch bereik wat helpen ?

Kijk, leuk dat er mee gedacht wordt.

@jvthert, je moet behoorlijk "pompen" hoor.

Als je "normaal" van neg. naar positief gaat heb ik er ook geen last van.

idd ook 9650's op de swash...... mij lijkt het de motor niet te zijn die inkakt....

probeer samen met Bartjuhhh wel een keer een filmpie ervan te maken ^^

Zon relatief lichte 500 zou er dan helemaal geen last van moeten hebben lijkt mij.....

Maar allez vanavond de 1400KV Scorpion besteld en eens proberen.....^^

En, was dat de oplossing ?

Ik merk zelf met de 500 ook zo'n doorzak effect, en ik ben toch echt niet aan het pompen. Ik heb er wel geen sleeve op zitten.
M'n 600 heeft hier totaal geen last van.

Hallo Klex, ik heb de motor nog niet ontvangen (helaas).

Ik laat het hier weten zodra ik meer info heb !

mvg, Z

oops, ff uit het oog verloren na wat perikelen met de 1400Kv en de Jazz 80 ESC....(mja dat moet bekend zijn op het forum ;) )

idd de 1400Kv met 15T en 2900rpm had geen tot zeer weinig last meer van het "inzakken".

nu heb ik gisteren gevlogen met 1600Kv en 13T met 2600rpm en het probleem kwam weer redelijk terug.

Kan het te maken hebben met de toeren die je op de kop hebt ?

mvg, Z

Als ik alle omschrijvingen zo lees..
Dan lijkt het mij ook gewoon stall van de hoofdbladen.
Zeker als het met een lager toerental meer aanwezig is.

"Gewoon" is dan wel wat makkelijk omschreven.
Op het moment dat je veel negatieve pitch geeft en de heli als het ware laat vallen, dan stroomt de lucht met behoorlijke snelheid vrij door je rotordisc.
er is dus weinig invloed van turbulente lucht op je rotor.
Op het moment dat je je bladen vol positief uitstuurt stroom de lucht nog met behoorlijke snelheid van onder door je rotor, de bladen moeten juist een tegengestelde stroom veroorzaken om de heli in de lucht te houden.
door het grote verschil wat je plotseling veroorzaakt, krijg je een beetje het zelfde effect als dat je een bommetje maakt in het zwembad.
de lucht slaat wervelend (turbulent)om de buitenkant van je rotordisc heen en komt weer direct bovenop het rotorvlak.
Bladen kunnen moeilijk lift creeren in turbulente lucht, dus valt de heli tot de bladen weer laminaire (schone) lucht kunnen pakken om weer lift te maken.

Dit effect is er altijd, in een hover en bij snelle stops.
Maar het gedrag/reactietijd wordt bepaald door Massa/kracht verhouding, bladen, headspeed, afstand tot de grond (versterkt de turbulentie).

Eric

Hoi Eric,

Massa/kracht verhouding lijkt me geen probleem alsook de bladen (radix, die ook op de 600 en 450 zaten).

Headspeed zou een probleem kunnen zijn zoals ik zelf al aangaf.

en idd meer last van dichter op de grond.....

toch een vervelend iets bij de rex500.... van het weekend (hopelijk) toch nog eens testen met wat meer HS en de 1600Kv..

wordt vervolgd......

mvg, Z

Back