ff meedenken graag.... lipo balancing

Hallo,

Ik ben een 3S 1700mAh 20C lipo aan het LADEN (zonder balancer, met de ALC-8500)
zit nu 1150mAh in (12.51V). Ik meet de spanning van alle 3 cellen apart:

1 - 4.17V
2 - 4.17V
3 - 4.17V

kun je nu stellen dat er geen onbalans zit tussen de cellen ?

mvg, Z

ja, want ONbelans betekent dat er geen balans zit tussen de cellen.
En dat is dus niet het geval bij jouw.

Dus alles is prima. Je kan nu de accu helemaal volladen. (zonder balancer..)

Dit ziet er prima uit, heb je dit TIJDENS het laden gemeten of erna? Aan het einde van het laden mag het verschil maximaal ongeveer 0,03V zijn tussen de cellen. Dan zijn ze voldoende in balans (=gelijk).
Eigenlijk is het meest belangrijk dat een enkele cel nooit boven de 4.23V komt, dat is funest.

fbk zei:
Dit ziet er prima uit, heb je dit TIJDENS het laden gemeten of erna? Aan het einde van het laden mag het verschil maximaal ongeveer 0,03V zijn tussen de cellen. Dan zijn ze voldoende in balans (=gelijk).
Eigenlijk is het meest belangrijk dat een enkele cel nooit boven de 4.23V komt, dat is funest.

TIJDENS het laden gemeten......

dus als ik deze spanningen meet (met hooguit 0.01V veschil in de laatste fase v/h laden) kan ik altijd zonder balancer laden ?
(3S1P packs)

mvg, Z

Bij gebruik zal het verschil tussen de cellen steeds veranderen. De ene cel wordt sneller/meer leeggetrokken dan de andere.
Dus: in ieder geval even nameten voor het opladen en minstens om de andere keer balanceren.
Zelf balanceer ik bij iedere keer laden. Door het zekere voor het onzekere te nemen is dit ook veiliger.
Overigens is balanceren geen extra werk of belasting voor je accu's.

Back