FF9 ism GY401 & GY611 Gyro settings

  • Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
In mijn FF9 kan ik bij Menu > Advanced > Gyro sens 2 percentages instellen:
Max > ACT
Rate Up > AVC > 55%
Rate Down > AVC 55%

Ik heb een Raptor50 en een Mini Titan, beiden met een GY401 en heb deze waardes voor beide helis gelijk.
Is dit goed ingesteld zo?
 
Hoi nwolsink,

als je in het Advanced Gyro menu gaat kan je onderaan de instelling "condition" kiezen.

Als je deze kiest dan kan je je gyro gain koppelen aan de switch van je Normal en Idle up's.

Dat is wat ik gebruik en vindt het zeer handig !

Grtz,
Dirk
 
Dflyer zei:
Hoi nwolsink,

als je in het Advanced Gyro menu gaat kan je onderaan de instelling "condition" kiezen.

Als je deze kiest dan kan je je gyro gain koppelen aan de switch van je Normal en Idle up's.

Dat is wat ik gebruik en vindt het zeer handig !

Grtz,
Dirk

Maar nu snap ik er nog minder van, want dit zijn nog meer mogelijkheden 8O
Ik zou graag weten wat alle begrippen betekenen en wat de settings doen.
 
Eigelijk heel simpel , meet toeren op de kop is minder gevoeligheid op de gyro !!
Gewoon proberen en met kleine stapjes beginnen .
 
eddie zei:
Eigelijk heel simpel , meet toeren op de kop is minder gevoeligheid op de gyro !!
Gewoon proberen en met kleine stapjes beginnen .

OK, en met die schakelaar kan ik dus ineens de gevoeligheid terugzetten.
Wat is het AVC of NORM wat er voor kan staan dan?
 
avc is de heading hold mode , norm is normal mode , zet die percentages gewoon gelijk aan procenten .
De 401 MOET in HH aangezet worden , Als je lampje erop knippert is dit niet goed .
 
eddie zei:
avc is de heading hold mode , norm is normal mode , zet die percentages gewoon gelijk aan procenten .
De 401 MOET in HH aangezet worden , Als je lampje erop knippert is dit niet goed .

Dat wist ik, ik moet zeggen dat ie nu aardig recht blijft hangen met AVC 50% maar toch draait ie wel (langzaam) weg naar verloop van tijd
 
Misschien staat je linkje naar de tail niet helemaal recht.
Op Raptor Technique staat precies hoeveel mm dit moet zijn.
Ik heb dit ook zo toegepast en werkt perfect !
 
Traveler zei:
Misschien staat je linkje naar de tail niet helemaal recht.
Op Raptor Technique staat precies hoeveel mm dit moet zijn.
Ik heb dit ook zo toegepast en werkt perfect !

Welk linkje bedoel je dan??
 
De tailrod naar de heckrotor.
Als die iets meer naar links of rechts staat zal de heli ook die kant op gaan.

tailpitch.jpg
 
Traveler zei:
De tailrod naar de heckrotor.
Als die iets meer naar links of rechts staat zal de heli ook die kant op gaan.

Thanks, maar het is de Mini Titan die wegdraait, kon je ook niet weten :o
 
zou dit nooit doen, eenmaal ingesteld hoef je er ook niet meer aan te komen.

mocht je per ongeluk de gain naar nul draaien in flight, ...................... repareren maar weer ;)
 
Gerard_nl zei:
zou dit nooit doen, eenmaal ingesteld hoef je er ook niet meer aan te komen.

mocht je per ongeluk de gain naar nul draaien in flight, ...................... repareren maar weer ;)

De R50 hangt wel mooi recht, de Mini Titan blijft toch lichtelijk wegdraaien linksom, ik heb de gain (AVC) op 50% staan in de zender voor de Titan, als ik schakel naar 40% dan merk ik weinig verschil.
 
Je zal wel geen 9254 op de staart hebben vanwege het gewicht.
Dit betekend waarschijnlijk dat jouw staartservo trager is dan een 9254.
Staat de gyro nog in DS mode? (Digital Servo) Hierdoor worden HEEEEEELE smallen pulsen gestuurd. Je servo moet die wel aankunnen om goed te functioneren.
Staat jouw delay nog op 0? (default)
Voor meer uitleg, lees de 401 manual.
 
wrobijns zei:
Je zal wel geen 9254 op de staart hebben vanwege het gewicht.
Dit betekend waarschijnlijk dat jouw staartservo trager is dan een 9254.
Staat de gyro nog in DS mode? (Digital Servo) Hierdoor worden HEEEEEELE smallen pulsen gestuurd. Je servo moet die wel aankunnen om goed te functioneren.
Staat jouw delay nog op 0? (default)
Voor meer uitleg, lees de 401 manual.

Ik heb een 9650 op de tail en het geheel staat in DS mode
 
9254 servo: http://www.gpmd.com/cgi-bin/wgpinf100p?&I=FUTM0224
S9650 servo: http://www.gpmd.com/cgi-bin/wgpinf100p?&I=FUTM0260

De 9254 is meer dan 2x zo snel.
Je moet dus mischien een delay instellen:
Delay:
When hunting occurs at pirouette stop, increase the delay with the delay trimmer.
This hunting occurs easily when the servo operation speed is slow. If the
delay is increased too much, the tail will drift when stopping and rudder operation
will become sluggish. Adjust the delay to a suitable value.
With a high-speed servo such as the S9253,
set the delay trimmer to "0".


Sensitivity:
The gyro sensitivity differs with the servos used and the fuselage.
Generally, the faster the servo operating speed, the higher the gyro
sensitivity. Also, when the main rotor speed is raised, the tail sensitivity
of the helicopter itself rises and the gyro sensitivity at idle up must be
dropped below the sensitivity when hovering. This tendency is greater
with 60 class helicopters than with 30 class helicopters.
Start sensitivity adjustment with a gyro sensitivity of 70 ~ 80% when
hovering and 60 ~ 70% during flight as the criteria and search for the
best sensitivity for the helicopter used
 
wrobijns zei:
9254 servo: http://www.gpmd.com/cgi-bin/wgpinf100p?&I=FUTM0224
S9650 servo: http://www.gpmd.com/cgi-bin/wgpinf100p?&I=FUTM0260

De 9254 is meer dan 2x zo snel.
Je moet dus mischien een delay instellen:
Delay:
When hunting occurs at pirouette stop, increase the delay with the delay trimmer.
This hunting occurs easily when the servo operation speed is slow. If the
delay is increased too much, the tail will drift when stopping and rudder operation
will become sluggish. Adjust the delay to a suitable value.
With a high-speed servo such as the S9253,
set the delay trimmer to "0".


Sensitivity:
The gyro sensitivity differs with the servos used and the fuselage.
Generally, the faster the servo operating speed, the higher the gyro
sensitivity. Also, when the main rotor speed is raised, the tail sensitivity
of the helicopter itself rises and the gyro sensitivity at idle up must be
dropped below the sensitivity when hovering. This tendency is greater
with 60 class helicopters than with 30 class helicopters.
Start sensitivity adjustment with a gyro sensitivity of 70 ~ 80% when
hovering and 60 ~ 70% during flight as the criteria and search for the
best sensitivity for the helicopter used

Ik heb het nu middels Conditions ingesteld voor de R50:
Mix > ACT (of moet ik dit op INH zetten?)
Norm > AVC 65%
IDL1 > AVC 60% (1600 rpm governor)
IDL2 > AVC 55% (1800 rpm governor)

Ik heb het nu middels Conditions ingesteld voor Mini Titan:
Mix > ACT (of moet ik dit op INH zetten?)
Norm > AVC 50%
IDL1 > AVC 45% (75% gascurve > rechte lijn dus))
IDL2 > AVC 40%
 
Ik heb dezelfde setup, de delay op 0 en gewoon op DS.
Mode GY.
Mix act
AVC instellen.
De gascurv ietsje V-achtig, bv 70%67%66%67%70%met governormode op de regelaar voor de wat zwaardere belasting met max pith.
Zo heb ik het en dat werkt prima zo.

Gr Matthijs
 
Back
Top