FF9 ism GY401 & GY611 Gyro settings

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
trim ook je staart eens in normal mode (non avc, ledje uit op gyro) en dan overschakelen naar HH met schakelaar, en dan de switch 3 keer achter elkaar bedienen, eindigend in HH modus.

dat calibreet de gyro opnieuw aan je (getrimde) puls van het rudderkanaal.

Begin eens met de Mini Titan + S9650 op 25% headinghold. Dan langzaam opbouwen naar de 30%

Zelf begon ik ook met ongeveer 50% ! Net als op de Raptor 50 (met een S9254). Ging daar bijna mee in de mist :oops:

Een T-rex vlieger melde dit pas geleden......

Mijn GY401 staat overigens ook op DS (dus SNELLE aansturing).

Ben reuze benieuwd of dit het "lopen / zwabberen" oplost.
Mocht de staart gaan lopen, dan gewoon op de grond zetten in "throttle hold" (dus motor uit) en 3x snel heen en weer met je staart servo. Dit zorgt voor een reset naar het "midden" op de Gyro. Je ziet aan de staartrotor dat deze verschiet.

Reken er wel op dat de staart een beetje lijkt uit te breken bij flinke pitch geven. Dit komt door de enorme kracht die in de standaard motor zit !

Ben reuze benieuwd of je het probeem nu op kan lossen.... :P

Hoi,

Ik heb een uitgebreide Nederlandse Setup Guide gemaakt van de GY401, hij staat op onze website. Zie onderstaande link. Hopelijk heb je er wat aan.

Setup Guide (GY401)

Laat even weten of je het nuttige informatie vind of dat je er wat aan hebt gehad.

Suc6,

Boudewijn

wbplomp zei:
Hoi,

Ik heb een uitgebreide Nederlandse Setup Guide gemaakt van de GY401, hij staat op onze website. Zie onderstaande link. Hopelijk heb je er wat aan.

Setup Guide (GY401)

Laat even weten of je het nuttige informatie vind of dat je er wat aan hebt gehad.

Suc6,

Boudewijn

Zeker goede manual, kan je er echter ook een .PDF van beschikbaar stellen te download?
(P.s. mijn complimenten voor jullie website!)

Hoi,

Ok, fijn om te horen dat er wat aan hebt. Ik heb er wel aan gedacht om er een pdf van te maken, maar ik wil voorlopig nog zoveel mogelijk blijven verwijzen naar de website. Misschien dat ik eerdaags nog wel een pdf maak.

Gr. Boudewijn

wbplomp zei:
Hoi,

Ok, fijn om te horen dat er wat aan hebt. Ik heb er wel aan gedacht om er een pdf van te maken, maar ik wil voorlopig nog zoveel mogelijk blijven verwijzen naar de website. Misschien dat ik eerdaags nog wel een pdf maak.

Gr. Boudewijn

Die .PDF zet je dan op je website :)

Ik heb wat onderdelen vervangen aan de MT en daarmee ook de Gyro verplaatst naar de bovenkant, verder dus niets gewijzigd behalve de richting.
Nu valt er ineens niet meer te vliegen met de MT, als ik optoer en zo tegen de 0 graden pitch kom dan zwiept de staart zo 180 graden weg, dit is dan nog op de grond.

Ik heb de gevoeligheid al van 30% tot 60% gehad en ik merk hierbij geen verschil, wat kan dit zijn??? De LED brand gewoon continu en ook reageert de Gyro op beweging.

Je hebt hem verplaatst.
Misschien is hiermee ook de correctierichting veranderd.

Check als volgt.
De dikke kant van de tailblades is de kant waarop de gyro wil corrigeren
Zet je heli aan en start niet de motor.
Zet de gyro in Heading Hold (Makkelijker omde correctie te zien)
Beweeg de staart naar links. Wijst de dikke kant van de tailblades naar rechts?
Ja, dan corrigeerd hij tegengesteld. Da's goed.

Nee, tail naar links en dikke kant van de tailblades naar links => pirouetten until death.
Iedere verstoring wordt dan verkeerd gecorrigeerd en versterkt, wat weer versterkt wordt enz....
Dan moet je de gyro reversen.

Check ook de stuurrichting door naar de dikkere kant te kijken van de tailblades.

Ja, lijkt er inderdaad sterk op dat je hem moet reversen, alleen de gyro en dus niet in je zender. Als de gyro op zijn kop hing en je hebt hem nu rechtop gemonteerd, dan moet je altijd reversen.

Suc6

wrobijns zei:
Je hebt hem verplaatst.
Misschien is hiermee ook de correctierichting veranderd.

Check als volgt.
De dikke kant van de tailblades is de kant waarop de gyro wil corrigeren
Zet je heli aan en start niet de motor.
Zet de gyro in Heading Hold (Makkelijker omde correctie te zien)
Beweeg de staart naar links. Wijst de dikke kant van de tailblades naar rechts?
Ja, dan corrigeerd hij tegengesteld. Da's goed.

Nee, tail naar links en dikke kant van de tailblades naar links => pirouetten until death.
Iedere verstoring wordt dan verkeerd gecorrigeerd en versterkt, wat weer versterkt wordt enz....
Dan moet je de gyro reversen.

Check ook de stuurrichting door naar de dikkere kant te kijken van de tailblades.

Ik had de richting verkeerd staan op de Gyro, nu vliegt ie weer super :oops:

Nu de MT weer super vliegt heb ik mijn Raptor50 project weer opgepakt ( nu met GY611 ipv 401), deze heli vliegt onderhand ook weer goed.

Het enige waar ik last van heb is dat de tail wegdrift naar rechts (van achter bekeken) ook schud/trilt ie licht van links naar rechts.
Mechanisch zou alles goed moeten zijn, heb net al geprobeerd de riem wat losser te zetten maar ook dit mocht niet baten.
De gevoeligheid staat op 37% (GY611) en ik vlieg in F3C modus.
Limit A/B = 110% verder zijn alle setings op de Gyro standaard.

Heb gevoeligheden geprobeerd van 30% tot aan 60% (das teveel 8O ) maar het werd er niet meer en niet minder van.
Wie weet raad?

Zowiezo moet je controleren dat je geen speling hebt in je linkage rods en etc, maar ik ga er vanuit dat je dat al gecontroleerd hebt. Wat voor servo gebruik je? Toch wel een digitale van Futaba? Zo niet, dan moet je met delay spelen.

Probeer ook eens een andere lengte van je linkage arm op je servo. Wellicht dat je gain (gyro sensitivy) wel goed staat maar dat je een afstand van je linkage rod tot aan servo center te groot is, waardoor je teveel gain geeft. Als je de servo arm wat korter maakt kun je je limit wat hoger zetten, dan heb je wat meer resolutie.

wbplomp zei:
Zowiezo moet je controleren dat je geen speling hebt in je linkage rods en etc, maar ik ga er vanuit dat je dat al gecontroleerd hebt. Wat voor servo gebruik je? Toch wel een digitale van Futaba? Zo niet, dan moet je met delay spelen.

Probeer ook eens een andere lengte van je linkage arm op je servo. Wellicht dat je gain (gyro sensitivy) wel goed staat maar dat je een afstand van je linkage rod tot aan servo center te groot is, waardoor je teveel gain geeft. Als je de servo arm wat korter maakt kun je je limit wat hoger zetten, dan heb je wat meer resolutie.

Alles is nieuw, zit goed/spelingsvrij vast en loopt soepel. ik heb de bijbehorende servo van de GY611, de 9256.
Ik gebruik een kort armpje aan de servo, daar zit de ballink op het uiterste punt en dit ism een Limit van 110%.
Zou ik hem een gaatje verder naar binnen zetten dan komt de Limit snel op 120% denk ik.

Ikzelf gebruik ook de 611 op mijn R90'ers.
Hierover heb ik ooit een discussie gehad met Patrick Kramer.
Patrick is een perfectionist en wou mijn instelling weten ter vergelijk.
Hij had een kortere arm en de 611 performde niet optimaal. Mijn langere arm werkte beter.
Nu heb ik een 90'er en zal het anders zijn maar misschien kun je er wat mee.
Ik gebruik een lange arm.
Gain 37% (Szabo setup)
F3C (Szabo setup)
Limits op 100-102 (Ook een tip van Szabo, meer een gevolg van de langere arm)

De gain hangt er af van de zender. Bij mijn Multiplex ging ik niet hoger dan 30%, de DX7 staat nu op 37%.

Maar hij drift ook nog.
- Heading Hold gestart?
- Niet per ongeluk een trim of subtrim aan staan?

wrobijns zei:
Ikzelf gebruik ook de 611 op mijn R90'ers.
Hierover heb ik ooit een discussie gehad met Patrick Kramer.
Patrick is een perfectionist en wou mijn instelling weten ter vergelijk.
Hij had een kortere arm en de 611 performde niet optimaal. Mijn langere arm werkte beter.
Nu heb ik een 90'er en zal het anders zijn maar misschien kun je er wat mee.
Ik gebruik een lange arm.
Gain 37% (Szabo setup)
F3C (Szabo setup)
Limits op 100-102 (Ook een tip van Szabo, meer een gevolg van de langere arm)

De gain hangt er af van de zender. Bij mijn Multiplex ging ik niet hoger dan 30%, de DX7 staat nu op 37%.

Maar hij drift ook nog.
- Heading Hold gestart?
- Niet per ongeluk een trim of subtrim aan staan?

Hoe zie ik dat HH is gestart? er staan geen (sub)trims aan.
Op hoeveel mm heb jij de ballink zitten op de arm? Bij mij zit ie op 12,5mm.

HH is makkelijk te zien.
- Zet alles aan zonder draaiende motor.
- Draai de heli om zijn as (bv rechtsom)
- De gyro gaat corrigeren.
- Gaat de staart na correctie weer geheel naar zijn middelpunt terug?
Dan is dit NORMAL MODE.
- Blijft de staart in een "hoek" staan?
Dan is dit HH, als je de heli weer terug in de originele hoek zet
zal de staart ook pas weer naar zijn middelpunt gaan.
(LET OP !!, de 401 blijft bv niet helemaal in de hoek staan maar gaat weer een beetje terug.
Maar je blijft wel zien dat hij niet in het midden staat)

http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Gyro.htm

Ik zal vanavond de arm eens meten.
Maar ik heb een 90'er dus ik weet niet of dit relevant is.
Tip: Zorg dat de limit NET over 100% zit. Dan zou je geod moeten zitten.

nwolsink zei:

Nog makkelijker:

Kijk op het display, daar moet staan GxxAx.xV

Hier staat de G voor GAIN (xx is dus het percentage)
de A voor AVCS (heading hold)
en als laatste de huidige spanning

Als je i.p.v. de A een N hebt staan, staat je gyro op normal.

philippefeij zei:
nwolsink zei:

Nog makkelijker:

Kijk op het display, daar moet staan GxxAx.xV

Hier staat de G voor GAIN (xx is dus het percentage)
de A voor AVCS (heading hold)
en als laatste de huidige spanning

Als je i.p.v. de A een N hebt staan, staat je gyro op normal.

Hij staat gewoon op AVCS, wat kan het in godsnaam zijn :?:

611 op Trex nitro pro

Ik kan de limits maar krap aan op 100%/100% krijgen zonder de travel te laten botsen, wat weer slecht is voor de servo.
Ik heb de opgegeven servoarm afstand in acht genomen.
Moet ik hem verder inkorten?

Gr Martijn

Ps. Is er iemand die de zelfde setup heeft qua gyro en zender(FF9)?
Ik zou de instellingen graag eens willen vergelijken!

Back