Fg Marder loopt heel raar!!!

• Topicstarter Topicstarter Jeff20
  • Startdatum Startdatum
vertel er wel even bij, dat : het luchtfilter schoon en goed ingeolied moet zijn,de juiste mengverhouding hanteren qwa olie en benzine , en ook de voorgeschreven olieen gebruiken, dit afstellen moet plaatsvinden bij een warme motor en als je aan de naalden gaat draaien dit altijd met kleine stapjes moet doen bv een 1/8 slag.Ga nooit aan beide naalden draaien en stationair schroef tegelijkertijd.
Als je er geen verstand van hebt ,beter vanaf blijven , en niet zomaar overal aan gaan draaien ,je zal niet de eerste zijn en ook niet de laatste zijn die zo van de regen in de drup belandt,en kijken of er een forum lid is die dichtbij woont om het blokje af te stellen.Maar als ik verhaal zo lees zal je toch het 1 en ander moet gaan vervangen, oa pakkingen en misschien wel een nieuwe zuiger met cilinder , zand in je carburateur zoals je omschrijft betekend ook zand in de cilinder...

nogmaals alle adviezen zijn goed , maar als je er geen verstand van hebt , afblijven en de juiste hulp zoeken.

suc6;)

Ja klopt allemaal wat je zegt.
Ik ben er een beetje van uit gegaan dat wat er gezegd wordt ook klopt en dat alles weer goed is terug gebouwd na het schoonmaken van de carb.

Een blokje zou vanuit de fabrieks instelling van de naalden gewoon goed moeten lopen. Is dit niet het geval, dan is het best mogelijk dat er toch nog iets niet goed zit.

Daarom alles goed nakijken.
En als je het echt niet meer weet, gewoon naar een modelbouwzaak, of iemand die het wel weet ernaar laten kijken.

in hoge toere doet ie het perfect alleen de lage toeren.. maar ga het proberen wat je zecht.. doe ik morgen wel fftjes mocht het niet lukke gaat ie idd naar iemand die er verstand van heeft... maar weet zkr dat het me wel gaat lukken ik weet nu precies wat ik moet doen.. dus lijkt mij allemaal geen probleem.. en alles is goed in elkaar gezet zoals het hoort te zittuh en niks geen pakkinge zijn kapot dus licht gwn idd aan de afstelling...

ik word nu met de berichte wijzer van de fg marder:P

Het is mooi om te lezen dat er ook jongere mensen zijn die wel alle info die gegeven wordt lezen.
Als jij je motortje netjes demonteerd ,en alle kapotte delen vervangt,en dan alles netjes in elkaar zet.
Gaat jouw motortje echt weer netjes lopen.:thumbsup:

Zwart en nat is teveel brandstof. Even bougie schoonmaken en terug doen.

Als het blokje goed loopt, dan moet ie koffiebruin worden (na een tijdje te hebben gelopen op hogere toeren). Als ie wit wordt krijgt ie te weinig en wordt ie te heet.

Hier wil ik even opmerken dat met de huidige brandstof en olie kwaliteit het "lezen" van de bougie weinig zin meer heeft. Zwart is nog steeds te vet, maar wit en bruin komt weinig meer voor en zegt ook weinig meer. Meestal zijn de bougies tegenwoordig iets tussen bruin en grijs in, min of meer ongeacht de afstelling. Tweede punt wat mensen nog wel eens vergeten: als je nog wel met minerale olie werkt (waarbij het "lezen" nog enigszins zin heeft) dan nog werkt het alleen als je de motor vanaf zijn werkbelasting zonder ook maar een paar seconden stationair te laten lopen afzet.

Motorracers zetten in het verleden tijdens de trainingen, als de monteurs nog op zoek waren naar de juiste afstellingen, hun motor al af zodra ze van de baan af gingen, en lieten hun motor uitrollen naar de pitt-box, omdat dat kleine stukje laag belast draaien,, het bougie-beeld al verpestte. Tegenwoordig zie je dat echter niet of nauwelijks meer.

Ik heb het ook niet verzonnen, want ik dacht ook nog steeds dat het zo was. Maar toen ik metdeze "wijsheid" bij mijn lokale motorfietsmonteur aankwam, (die nogal eens aan grasbaanracers en crossmotoren sleutelt als ie niet bezig is zijn centen te verdienen) begon hij wat te lachen....
Hij had al in geen jaren meer minerale tweetaktolie verkocht.... (dus ook niet aan mij)

Ofwel: zolang je bougie niet zwart is, weet je alleen dat hij niet te vet staat.

Groet, Bert

pir3lly thnx voor je tip.. heb gedaan zoals jij het zij.. en ding loopt echt weer perfect ik dank u zeer:P alleen nu weer ff nieuwe benzine enzo hale:P anders kom ik niet ver:P

Back