FG TWEEDEHANDS : zie door bomen bos niet meer

Hallo,

Ik ben op zoek naar een deftige tweedehandse FG marder of on-road eco- of sportsline...

Nu heb ik gezien dat de goedkoopste marder NIEUW 565 euro kost (zender en ontvanger en batterijen heb ik al), welliswaar zonder opties e.d.

Als ik nu de tweedehandse markt afschuim kom ik op prijzen van 500 - 800 euro, meestal met (bijna) kapotte kap, banden, velgen, motor, vol krassen, e.d. maw bijna rijp voor de sloop...
Ik mag natuurlijk niet veralgemenen, maar wat sommige nog durven vragen voor hun "schroot" is toch m.i. wat overdreven...

Daarom mijn vraag : koop ik niet beter een nieuwe voor die prijs met een alu-optie setje voor 199 euro? Dan heb ik voor 780 euro een nieuwe wagen... of zie ik dit verkeerd? Of heeft er iemand een deftige wagen in de aanbieding of zelf ergens gezien? Laat maar komen he!!!

ps : het is wat voor op de parking rond te rijden, niet voor wedstrijden...

thanx op forhand.
wim uit belgië

wimke1971 zei:
Als ik nu de tweedehandse markt afschuim kom ik op prijzen van 500 - 800 euro, meestal met (bijna) kapotte kap, banden, velgen, motor, vol krassen, e.d. maw bijna rijp voor de sloop...
Ik mag natuurlijk niet veralgemenen, maar wat sommige nog durven vragen voor hun "schroot" is toch m.i. wat overdreven...

Daar heb je gelijk in.

Als je gewoon wat op een parking wilt rijden koop dan gewoon een nieuwe, je hebt voor de fun de alu onderdelen helemaal niet nodig.

Mugen MRX-3 zei:
wimke1971 zei:

Daar heb je gelijk in.

Als je gewoon wat op een parking wilt rijden koop dan gewoon een nieuwe, je hebt voor de fun de alu onderdelen helemaal niet nodig.

En je moet niet vergeten dat alu onderdelen alleen voor de show is.
En als je iets raakt kan de kracht niet weg. Met plastic of carbon kan de kracht weg zodat je niets verder beschadigd.

Pasqual zei:
Waarom rijden wedstrijd rijders dan met vol aluminium wagens? voor de show?

De meeste wedstrijd rijders die ik ken vervloeken het alu.

Om dat alu de kracht doorzet. Bv als je met je wiel ergens tegenaan rijdt, dat de kracht voortzet naar de servo, en dat dus ook je servo naar de kloten is.

Dat heeft te maken met een psychologisch effect, als het mooier kan, waarom zou je het dan niet doen?

Voorbeeld: Als jij met je standaard wagen aan de start staat naast een volledig uitgetunede wagen heb je psychologisch al een achterstand, je denkt "Die heeft een volledig uitgebouwde wagen, die zal wel een stuk sneller zijn dan die van mij of zal een stuk beter rijden dat hij er zoveel geld aan uitgeeft". Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar het psychologische effect zorgt ervoor dat je toch meer rekening houdt met de andere. In het echte leven is het precies zo. Een standaard rijtjeshuis woont net zo fijn als een zelfontworpen vrijstaande villa in het bos maar toch heb je ongemerkt meer ontzag voor de persoon die in die villa woont. 8O

Er zijn maar een paar zaken op de Marder die voor verbetering vatbaar zijn maar de meeste tuningonderdelen brengen gevolgen met zich mee die vaak vervelender zijn als het voordeel dat ze bieden.
Nuttige zaken voor de Marder vind ik (Heb er twee versleten).
1 Stabilisatorassen voor en achter
2 Stalen remschijven met echte remschoenen
3 Aluminium plaat waarin o.a. de koppeling draait
4 Voorbumper (uiteraard)
5 Instelbaar differentieel
6 driekameruitlaat, maar niet diegene die FG aanbied want het verbindingsstuk tussen motorblok en uitlaat is helemaal ruk. Gewoon zelf maken met veren die de onderdelen tegen elkaar aanhouden.
7 Aluminium fusees.
8 Radiobox

De eerste Marder had zo'n beetje alles wat er te krijgen was erop zitten maar bij de tweede heb ik het bij het bovenstaande gehouden en deze reed veeeel beter en constanter met minder onderhoud. :?

Ons mensen zijn van nature nogal hebberig en als we een kans hebben om de buurman een oog uit te steken ( of de tegenstander bij een wedstrijd) zullen we dat vooral niet laten. :evil:

Daarom dus!

hmm das niet helemaal waar waarom zijn dan de 1/10 wedstrijdauto's helemaal van carbon/alu voor de stijfheid een hele stijve auto reageert beter op de afstelling van de wielgeometrie
voor een gewone recreatie rijder is dat nutuurlijk niet echt interesant die wil gewoon lkkr raggen

gr Gertjan

wiggie, ooit in een vrijstaande villa in het bos geweest??? ik vermoed van niet, sorry maar dat is echt niet hetzelfde wonen als in een rijtjeshuis. En dat is hetzelfde voor de onderdelen op je auto, alu onderdelen zijn er echt niet alleen voor de sier of het"psychologisch"effect, als je met plastik onderdelen en gelijkwaardig stijve en duurzame auto zou hebben zouden er denk ik wel mensen op de NK of WK bigscale met plastik onderdelen rijden, maar ik heb ze niet gezien, hooguit carbon delen maar dat noem ik geen plastik.
Er zitten een aantal voordelen aan alu delen die je niet hebt met plastik, oa stevigheid, tja weer een punt van al duizenden discussies want dat plastik breekt bij een crash en zou daardoor andere delen beschermen, allemaal subjectief, dit is totaal afhankelijk van de kracht van de crash en hoe deze over de delen verdeelt wordt, het zou zo maar kunnen zijn dat terwijl je met plastik delen nieuwe zou moeten kopen na een crash, je bij de zelfde crash met alu delen niets hebt, de onderdelen de je "beschermd" zou hebben met plastik kunnen nou eenmaal ook bepaalde krachten aan. wat daar nog bij komt is dat de plastik onderdelen op een bigscale zoals de draagarmen van een behoorlijk taaie soort zijn ipv bros, dwz ook deze kunnen verbuigen zonder te breken, als raggende bigscaler spreek ik uit ervaring :)

En nu weer on-topic gasteeeee!!!!

Maak anders zelf een nieuw onderwerp aan : de knop staat zowat links in het midden : alu of plastiek : wat is het best ofzo he!!!!

ik heb het ondertussen al door : alu is duurder dan plastiek, en duurder = beter = steviger enz... Dat was me wel al duidelijk!!!!

en wtf heeft die villa en dat rijtjeshuis ermee te maken???

een rangerover is toch ook steviger dan een fiat punto??? right?!

en NU ON TOPIC PLIESSSSSSS

sorry wimke, en dan nu weer on jou topic :)
ben je al in Landgraaf geweest? of op de site van pascal, dit is echt de man die je verder kan helpen met je zoek tocht.
Ik ben zelf voor nieuw gegaan omdat ik toen weinig ervaring met biscale had, nu zou ik, zeker om parkeerplaats te raggen, eerder een tweedehands kopen..... een vriend van mij heeft voor 400 euro een komplete sportsline gekocht, die in een perfecte staat was, wel even zoeken, en vraagprijs is niet betaalprijs...

Als je er zelf weinig verstand van hebt zou ik altijd een nieuwe kopen en daarna rustig aan wat noodzakelijke dingen (zoals de aandrijfplaat en de remmen) vervangen door alu. Neem goede servo's en een goede zender/ontvanger set.

Succes,

Robert

Volgens mij had je in een ander topic ook al een vergelijkbare vraag gesteld.

Maar ook ik kan je Pascal van PaSe tuning in Landgraaf aanraden. Van de week heb ik er ook een 2e hands wagen gekocht. Pascal geeft heel duidelijk advies en neemt alle tijd om je vragen te beantwoorden. Daarnaast heeft hij ook nog eens prima service.

Op zijn site staat weinig 2e hands spul. Maar hij heeft in werkelijkheid een hoop staan. Ik wilde een FG Monster Beetle. Met mijn budget kwam ik ook uit op 2e hands aangezien nieuw te duur was. Hij had net een Monstertruck binnen. Daar wat alu afgehaald en spullen meegekregen om de ombouw naar FG Monster Beetle Pro zelf uit te voeren. Vandaag thuis aan het knutselen geweest en mijn Monster Beetle Pro is bijna rijklaar. :P

Een aantal zwakke punten (diferentieelhuis, tandwiel+meenemer, etc.) kun je beter direct vervangen. Die extra kosten moet je dus ook meerekenen.

Overigens heeft Pascal ook een heleboel losse onderdelen. Zo kun je je eigen FG bouwpakket meekrijgen om er zelf de gewenste wagen mee te maken.

Hoi Wimke,
Weer even terug :ontopic:

Ik heb een dikke week terug mijn gebruikte Marder, twee maanden nadat ik 'm gekocht had, weer verkocht. Hoewel de wagen prima liep, was ik niet tevreden over diverse zaken. Uiteraard de kleine ergernissen die je vrijwel altijd hebt met een gebruikte wagen, kleine schades, lagers die een keer vervangen moeten worden, dolgedraaide schroefjes etc.

Zaken waarmee ik echt niet kon leven en ik aangepast wilde zien (na heel wat uurtjes rijplezier):
*Stalen tandwiel 18T
*Alu diff huis
*Wedstrijd dempers (uitwendige schroefdraad waarmee voorspanning op veer aangepast kan worden
*Getunede rem (standaard rem van Marder voldoet mijns inziens niet)

Verder zat ik nog te twijfelen over een kogel aandrijfsysteem :S .
Ook de oude beschadigde kap wilde ik vervangen door een PC kap die ik zelf wil spuiten om echt "mijn" auto te creeren :mrgreen:

Het nodige rekenwerk verder, moest ik inderdaad concluderen dat het niet veel uitmaakt of ik mijn oude auto ging upgraden of een nieuwe kopen, gemakkelijke beslissing dus :mrgreen: . Ik ga dus een nieuwe halen, inmiddels weet ik dat ik er zoveel lol aan beleefd dat ik dit de investering waard vind.

Ik ben daarop zowel bij Pase als Pitstop aan het informeren geweest, bij beide krijg je goed advies en is alles bespreekbaar. Ik ga wel voor de Marder Race, kost iets meer, maar je hebt dan een kogelaandrijfsysteem, alu diff. huis (vele malen duurzamer), grote instelbare dempers, stalen tandwiel, verstevigde velgen etc :thumbsup:

Nog 1 tip die ik je mee wil geven, als je een nieuwe gaat aanschaffen, controleer of je een Zenoah motor krijgt, de grote meerderheid van de modelbouwzaken leveren de Marder met de goedkopere CY (Zenoah kloon) motor, helaas voor dezelfde prijs... De eerder genoemde zaken leveren overigens wel Zenoah.

Laat even weten wat het geworden is, als je nog vragen hebt hoor ik (horen we) het wel... :wink:

Mijnheer Rob zei:
Ik ga wel voor de Marder Race, kost iets meer, maar je hebt dan een kogelaandrijfsysteem, alu diff. huis (vele malen duurzamer), grote instelbare dempers, stalen tandwiel, verstevigde velgen etc :thumbsup:

Sinds wanneer is alu diff huis standaard bij de Race? Of heb je het over de Limited edition?

Heb mijn Race nu een half jaar en daar zat gewoon nog een plastic diff in. Bij pase zie ik het niet staan. Maar zal dan tegenwoordig wel standaard zijn ofzo.

alu voor de sier
wat een grap :P

een plastic auto of marder heeft na na een tijd zoveel speling op de assen
en veerarmen dat je er niet meer hard mee kan gaan. je auto springt van de ene naar de andere kant
ik rij zelf wedstrijden in rucphen en dat alu is er alleen voor de degelijkheid , het plastic is gewoon veel te zacht !!

Back