Goede dag, Nu mijn model-t geprint is kom ik bij het inelkaar zetten. Hiervoor zijn onderdelen nodig die niet uit de 3D printer komen. O.a. stuurstangen voor ailerons hoogte en richting roer. Hier voor gebruikte ik in het verleden staal van rond 1,2 mm old. Of staal staf met rondhout. Nu zie ik koolstof rond op internet is dit een lichte en goede vervanger voor staal? 2mm staal vervangen door 2mm carbonfiberglass voor landingsgestel gaat dat werken? Iemand enig ervaring? Hoor graag ervaringen met carbonfibrrglass. Groet ilioSS
Ik maak altijd mijn stuurstangen van rond staf carbon. Je kan er soldeeerhulsjes oplijmen met UHU Endfest, daar schroef je dan kwiklinks op. Mooie is dat je geen krimp of uitzetting het en het redelijk stijf is. GJ
Tap je schroefdraad op die hulsjes? Ik moet hoognodig een 2mm tap aanschaffen en wat van die hulsjes dan.
Ik denk dat @GJVO deze dingen bedoeld: https://www.rcworld.co.uk/acatalog/RC-Worlds-M2-Solder-Extenders-Pk4-5508043-4.html#SID=59 Hoef je niet voor te tappen, en om door te gaan op de vraag van de topic starter, lijkt me dit prima voor roer aansturingen. Echter; Ik denk niet dat dit een optie is.
Ja, die bedoel ik, soldeerhulsen is de originele naam. Je kan ze in verschillende maten kopen, ik gebruik bijna altijd M2, daar kan je dan 1,5mm carbonstaf inlijmen met UHU Endfest 24 (de groene). We eerst even het carbon opruwen met korreltje 600 of zo. Landinggestel kan je ook van epoxy en carbon/glasweefsel maken maar staal is makkelijker en sneller. GJ
Je kan ook aan het eind een z bochtje uit staal maken. Het staal ca 1,5-2 cm overlappen met het carbon en dan garen er omheen wikkelen en dan epoxy er op smeren, afwerken met krimpkous. Bij hele lichte vliegtuigjes gaat het ook met alleen krimpkous en een drupje secondelijm.
Je bent dan je eventuele verstelmogelijkheid kwijt en zoveel lichter is het niet. Als je echt licht wilt moet je kijken naar indoorkistjes, koolstof staafje als aansturing en dan als roerhevel ook een kort carbon staafje, flexibel aan elkaar verbonden met een stukje krimpkous. Maar bij alles zwaarder dan 3 a 500 gram zou ik dat niet doen. GJ
Meer bouwverslagen lezen! Maar weer eens toegepast op een RC1... op een Calmato a 15 jaar rotsvast in bedrijf... Dus pas het op alle toe. Materiaal is lichter en stijver dan staal. Je kan er een emmer aan hangen met 30 liter water... trap... en het schroefdraad breekt. Opgeruwd uiteinde rondstaf met dremel slijpschijf. CA-lijm-medium en met auto-stekker-krimptang direct bij het verlijmen aangezet. Hier vers op de Kaos 60 (ding vliegt allejezus goed overigens) Bij de servo's heb ik overgangshulzen uit messing buis gemaakt. Hier op de 15 jaar oude Calmato. Zeer duurzaam gebleken... 30 mm overlap... kan ook minder. Eerst 1 kant gesoldeerd, daarna verlijmd en gekrompen... Later op de Ugly Stik... die kist leeft niet meer... aantal onderdelen nog wel... Onder meer... de stuurstangen... Sterk en licht! Want de Stik bouw ik wel weer eens op... Gaat het spul er weer in... Gr Bas
Bas, CA vind ik eng, met wat vocht kan het los komen. Daarom de Endfest. Maar jij hebt het nog gekrompen, dus dan kan er weinig gebeuren. GJ
Nee... raakt niet los... zelfs niet op rammelende brandstof... Uiteinde van de staf moet je lichte hapjes aanbrengen... alleen oppervlakte... De lijm en de krimptang maken het net net zo sterk als een kabelboom in een auto... De tang is er wel een voor de echte oude krimpstekker als die je in auto's aantreft... Conrad heeft een tang waarbij je een behoorlijk assortiment aan inzet bekken mee krijgt. Ik heb gewoon een eenvoudige met 3 maten... Ooit eens rond 1985 op een autobeurs aangeschaft... Het gaat-niet-stuk... enige wat kan breken is het draadeind... nog slapper is de kwiklink Die is op het draad toegevouwen... en kan zich open werken... in theorie... Bij de F5B heb ik daar een buisje op geschoven Heb er letterlijk een emmer water aangehangen in een testopstelling... serieus sterk... De Stik in met zeker 100 kmh standje heipaal de grond in geslagen... nood manoevre... mijn zenderantenne werd er af gelopen in de vliegpits... en dat ging op een haar na goed.... anders was het publiek geweest... wel na die klap en schrik... kist ontmanteld... Maar de stuurstangen waren heel... geen krimp! Zorgvuldig werken. En je hebt een sterk geheel.