Fieseler Storch 1/4 - Elektro

Zowat een jaar geleden kocht ik een set plannen van Ed Newman Enterprises in de States. Ik zweer echter bij elektro en ben van start gegaan met een lichtere bouw-methode. Hier alvast enkele foto's:

20100905002.jpg

Basis voor de cowling. Gelukkig heb ik mijn Meccano nooit weggegooid :)

20100905006.jpg

Met een stuk karton wordt de vorm voor de bovenbeplating afgetekend. Die wordt gemaakt van Alclad 0,4mm

20100905005.jpg

Ruggegraat van de romp

20100905004.jpg

Verbindingen worden later met rivets in elkaar gezet

Mochten er op dit forum mensen zijn die een Fi 156 hebben op schaal 1/4 verneem ik graag welk gewicht de toestellen hebben...

Dirky

Ik ben maar zou vrij om er en foto bij te zet, succes met de bouw
Elektro is nog niet zo,n gekke keuze met zo,n neus. :-)

Fi-156_Storch_left.jpg

Dag Dirky,

Welkom op het schaalbouwforum.

(Meestal doet Berto dat, maar nu ik! ;) )

Mooi project! :p

Het lijkt alsof er een beetje een mismatch is tussen de spanten en de liggers op foto 1. :(

Heb je een short-kit gekocht oid.?

En heeft die Ed Newman een site? :confused:

Dank en succes!

jan.

Hallo Dirky
idd welkom hier op het forum.
Aan de term alclad en de "Cleco Fasteners" te zien hebben we hier te maken met een echte vliegtuig monteur

Mooi project gaan we zeker volgen

Dank U voor het warme welkom!

Ed Newman: Newman Designs

Kits heb ik nog nooit gekocht. Persoonlijk fascineert het ontwerpen me meer dan het vliegen. (ik hoop dat FPV hier verandering zal in brengen)
In het verleden ben ik idd actief geweest in de wereld van de vliegtuigbouw. Die voorraad die hier nog ligt mag er door. Vandaar dat ik nogal vlug naar dergelijk materiaal grijp.
En wat die mismatch betreft: ik veronderstel dat je refereert naar de spietjes, die zitten er tussen omdat het stukje ligger getorst moest blijven tijdens de verluiming met 2K epoxy. Het zijn liggertjes uit merantihout met dichte nerf en die wringen nogal eens tegen...

Vandaag de eerste beplating er aan gezet:

20100907003.jpg

op maat gesneden, gerold en randen aangezet waar de zijpanelen later moeten inpassen.

20100907002.jpg

detail van de gezette rand

20100907017.jpg

tijdelijke montage en rivetten proberen te imiteren.

Hoe imiteren jullie verzonken rivets op schaalmodellen? Diameter 1,6 tot 1,8mm...
bedankt!

Dit is geweldig
Steeds meer echte kunstenaars
Mensen die nog echt van bouwen houden en er ook echt iets speciaals van maken
Hierbij een abo op dit draadje
En electro
Warom niet
Han behaalt er ook zeer goede resultaten mee

Na enkele experimenten toch een aanvaardbare montagemethode gevonden voor het cockpitframe (met aluminiumbuisjes). Details volgen later....

20100910009.jpg

dubbel bericht....

'k zweet me een breuk om dit dubbel bericht te verwijderen maar zonder hulp vd moderator zal het niet lukken zo te zien... sorry

Laatst bewerkt:
niet veel vooruitgang...

alle verbindingen worden gemaakt met een alu draadbus, geperst in een alu buis en vastgezet met een alu-rivet.
20100913002.jpg

bovenbouw begint vorm aan te nemen
20100913007.jpg

de verbindingen onderaan aan de vloerplaat moeten verstevigd worden...
20100913009.jpg

Back