Fietsbel-setup depron 75cm WS

Ik heb weer eens een vliegtuigje gesneden uit depron, dit keer een ugly-cessna met platte romp (als ie leuk vliegt maak ik een echte was het idee)

Nou, hij vliegt wel leuk en stuurt heel nauwkeurig, maar ik kan bijvoorbeeld geen looping doen, hij blijft dan gewoon lekker aan z'n propje hangen en wil met geen mogelijkheid de looping doorzetten. Terwijl ik bijvoorbeeld tigermothjes heb die geeneens kunnen prophangen, maar wel loopings doen

Huidige setup:
Wingspan 75 cm
Fietsbel 1260 kV
Prop GWS EP8043
LiPo 2s1p 800mAh
Totaal gewicht 205 gram

Heeft iemand tips voor verbetering?

Dirk

normal_ugly-cessna1.jpg

normal_ugly-cessna2.jpg

normal_ugly-cessna3.jpg

Maak de voorrand van de vleugel rond en de achterrand naar beneden scherp maken m.a.w. probeer een echt profiel te benaderen.
Als je dit na je eerste vluchten doet zal je merken dat de prestaties duidelijk verbeteren.
succes. :D

propsnelheid is te laag. Wel vermogen genoeg.

Probeer een 7x6 prop of eventueel een 6x6 (afgeknipte GWS 7x6). Propsnelheid is dan hoger door de speod, en bij nog kleiner nog weer extra door hogere toeren.

Je gebruikt een lage Kv versie fietsbel. Een 1500 of 17xx versie werkt beter bij maar 2s lipo.

Bedankt voor de tips mensen, ik ga in ieder geval eens wat testen met andere props, het gaat vooral om een grotere spoed begrijp ik.

En inderdaad de vleugels wat aerodynamischer schuren.

CDROM flyer: die STC is ook een leuk project, ik heb 'm gebookmarked.

Hoop dat het weer binnenkort eindelijk eens gaat meewerken....

Groet, Dirk

Een looping met een hoogdekker is ook niet makkelijk.
Minder motordomp werkt wel, maar of hij dan nog normaal lekker vliegt is een ander verhaal.
Hoeveel graden maximaal hoogteroer heb je eigenlijk?

dirk57 zei:
Bedankt voor de tips mensen, ik ga in ieder geval eens wat testen met andere props, het gaat vooral om een grotere spoed begrijp ik.

En inderdaad de vleugels wat aerodynamischer schuren.

CDROM flyer: die STC is ook een leuk project, ik heb 'm gebookmarked.

Hoop dat het weer binnenkort eindelijk eens gaat meewerken....

Groet, Dirk
Dit weekend zal het ook wel geen vliegweer worden dus zal ik zal ik nog wel eens achter de computer zitten of bouwen.
Ik heb nog eens na zitten denken over de STC en de overeenkomsten met jouw ontwerp en mogelijke verbeteringen.
Langs de romp zit een koolstofstaaf terwijl de STC een vierkante lat heeft die aan de voorkant tevens als motorsteun gebruikt wordt.
Een landingsgestel zoals van de STC zou je ook toe kunnen passen.
Ik heb er zelf een met een volle romp 7.4v 1500mah lipo en een gewicht van bijna 400 gram.
De cd rom motor van 1062kvmet een 10-3.8 prop maakt er een echte slowflyer van met een vliegtijd van max ongeveer 30 min.
Met een enkele romp is 300 gram haalbaar en dan zal 45min of meer halbaar zijn.
Ik heb de vleugels ook los van de romp en dat maakt hem wat handzamer met vervoeren.
Motor domp is bij mij 4 graden.
Zonder motordomp trok ik hem steeds achterover als ik wat gas gaf.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten cdrom flyer.

@Tom: motordomp = ca. 8 graden, max hoogteroer = ca. 40 graden.

Ik heb inderdaad weinig last van overtrekken bij gas geven, w.s. door die vrij forse motordomp (ik heb de gegevens van een echte Cessna bouwtekening aangehouden) Ik kan die makkelijk bijstellen, dus dat ga ik zeker ook proberen.

@cdrom flyer: kan jij wel loopings maken in jouw setup?

Vandaag even binnen met 7060 en 9070 prophangen getest. 7060 lukt niet, 9070 is recht op het plafond af. Maar de vliegeigenschappen moeten nog blijken natuurlijk. Motor wordt wel gauw warm met die 9070 volgas.

Ook hier afneembare vleugels, kan ie wat makkelijker mee op vakantie 8)

Beiden bedankt weer voor de input.

Dirk

Allereerst is de hoogteroeruitslag meer dan genoeg.
Verder zou ik de suggestie om het profiel aan te pakken zeker uitvoeren. Als extra geef ik er nog bij om de holle onderkant minstens vlak te maken.
Daarnaast de motordomp op hooguit 3 graden te houden.

Nog liever; maak naast de bestaande vleugel een totaal nieuwe, bv. bol/plat, ofwel een Eppler 205 profiel. Hij mag zelfs aan de onderkant iets bol worden.

Dan heb je opeens twee totaal verschillende vliegtuigen. :D

Ja leuk al die tips, ik was net begonnen aan een tweede vleugel met het plan om die dicht te maken met 3mm depron aan de onderkant, die tip had ik ook al eens gekregen bij één van mijn tigermoths.

O, jongens, er valt zoveel te testen als het eens weer mooi weer wordt.....

Ik zal zeker verslag doen in dit draadje.

Dirk

dirk57 zei:
@Tom: motordomp = ca. 8 graden, max hoogteroer = ca. 40 graden.

Ik heb inderdaad weinig last van overtrekken bij gas geven, w.s. door die vrij forse motordomp (ik heb de gegevens van een echte Cessna bouwtekening aangehouden) Ik kan die makkelijk bijstellen, dus dat ga ik zeker ook proberen.

@cdrom flyer: kan jij wel loopings maken in jouw setup?

Vandaag even binnen met 7060 en 9070 prophangen getest. 7060 lukt niet, 9070 is recht op het plafond af. Maar de vliegeigenschappen moeten nog blijken natuurlijk. Motor wordt wel gauw warm met die 9070 volgas.

Ook hier afneembare vleugels, kan ie wat makkelijker mee op vakantie 8)

Beiden bedankt weer voor de input.

Dirk
Ik krijg hem wel ongeveer over de kop maar van een echte looping is geen sprake.
De V stelling uit de vleugel + ailerons en een simetrisch profiel dan lukt het wel maar dan is het een heel ander vliegtuig geworden.
Als je hooveren wilt neem dan een 11-4.7 prop en een motor met dubbele 24mm stator die 400 gram trekt bij 5.5A zoals ik zojuist heb uitgetest :D

@ Airbus: het heeft bij mij heel lang geduurd om te ontdekken hoe je depron kunt vormen en uiteindelijk bleek het heel simpel: als je een plaat depron hebt kun je het op vier manieren proberen te buigen, van links naar rechts en van boven naar beneden (dat is 2) en dan de plaat omkeren en nog eens die 2 (dat is 4). Drie van de vier richtingen resulteren in knakken of vouwen, maar éen richting heeft het gewenste effect. Gewoon met vingers en duim en over de tafelrand of aanrecht masseren en de vleugel behoudt zijn vorm. Geen warmte nodig en ook geen ribben nodig. Dit geldt zowel voor depron van de modelbouwzaak, als van de parketboer (bij mij althans).

@cdrom flyer: bedankt. De reden waarom mijn tigermoths zo makkelijk loopen is dan misschien omdat ze eigenlijk een combinatie van laagdekker en bovendekker zijn? Ennuh rechte vleugels zonder profiel, daar wordt ik heel zenuwachtig van, da's niets voor mij. (ik bedoel eigenlijk: ik ben niet zo'n goeie RC piloot :wink: )

Dirk

dirk57 zei:
@ Airbus: het heeft bij mij heel lang geduurd om te ontdekken hoe je depron kunt vormen en uiteindelijk bleek het heel simpel: als je een plaat depron hebt kun je het op vier manieren proberen te buigen, van links naar rechts en van boven naar beneden (dat is 2) en dan de plaat omkeren en nog eens die 2 (dat is 4). Drie van de vier richtingen resulteren in knakken of vouwen, maar éen richting heeft het gewenste effect. Gewoon met vingers en duim en over de tafelrand of aanrecht masseren en de vleugel behoudt zijn vorm. Geen warmte nodig en ook geen ribben nodig. Dit geldt zowel voor depron van de modelbouwzaak, als van de parketboer (bij mij althans).

@cdrom flyer: bedankt. De reden waarom mijn tigermoths zo makkelijk loopen is dan misschien omdat ze eigenlijk een combinatie van laagdekker en bovendekker zijn? Ennuh rechte vleugels zonder profiel, daar wordt ik heel zenuwachtig van, da's niets voor mij. (ik bedoel eigenlijk: ik ben niet zo'n goeie RC piloot :wink: )

Dirk
Het buigen van een vleugel kan ook door aan de holle kant in de lengte richting inkervingen te maken met bv de achterkant van een schaar op de plaats waar de kromming komt.
Niet snijden dus maar alleen indrukken.
Het buigen doe ik ook op de rand van de tafel maar ik rol er dan met een verf roller(schuimplastic rolletje) over steeds op een andere lijn binnen het gebied waar hij gebogen moet worden.
Het schuin maken van een vleugel achterkant doe ik met een vlijmscherp mes op de rand van een tafel en een stalen strip ongeveer 5cm van de rand met de plaat depron er tussen.
Dan nog even na schuren met een balkje waar met dubbelzijdig plakband schuurlinnen op is ge plakt en klaar is cdrom flyer. :D

Nog even dit.
Ik ben ook niet zo een platte vleugel stunt piloot en mijn eerste stunt vliegtuig heb ik al aan gepast door de vleugels aan de boven kant van een strip te voorzien en een gebogen 3mm plaat overheen te lijmen.
Ook heb ik schuin omhoog stekende vleugeltips gemonteerd.
Het zijn dus profiel vleugels geworden maar ik heb er nog niet mee gevlogen. :D

Tja,

Het eerste depron vliegtuig dat ik zelf bouwde was deze

normal_3D-geval.jpg

Volledig opgetuigd met brushless en al, maar nooit mee gevlogen. Hangt hier nog nieuw aan de muur :oops:

Maar inmiddels voor de 'cessna' nieuwe vleugel gemaakt met platte bodem 8) :

normal_vleugel%20met%20platte%20bodem.jpg

Ook motordomp teruggebracht. Nu maar wachten op mooi weer.....

Dirk

Back