Fietscompressor voor airbrush?

• Topicstarter Topicstarter vliegtuigbouwer
  • Startdatum Startdatum
V

vliegtuigbouwer

Guest
Hallo ik ben nieuw hier op het forum (srry voor het gebrek aan orginaliteit in mijn gebruikersnaam) en heb een vraagje, zoals de titel al zegt, kan ik een fietscompressor gebruiken voor het airbrushen, en waarom wel of niet?
Ik ben namelijk van plan om binnenkort een airbrush te kopen (een niet al te duur dingetje, zal hem niet vaak en alleen voor grote oppervlakken gebruiken) en ik heb hier thuis nog een fietscompressor staan. Als het niet werkt zal ik zo'n fles aan moeten schaffen en heb ook geen idee hoe lang zo'n ding meegaat.
Als jullie nog andere tips hebben voor een beginnende airbrusher zijn die natuurlijk ook welkom, en ook of jullie nog een goede goedkope airbrush weten. Heb vroeger alles met pencelen gedaan maar krijg toch het idee dat airbrush een beter en mooier resultaat geeft.

Alvast bedankt.

wat bedoelje met een fietscompressor?

A) een compressor aangedreven door een fiets
B) een compressor om een fiets op te blazen
C) anders namelijk merk........ type......... misschien een foto

Ik moet eigenlijk zeggen luchtcompressor om fietsbanden, autobanden, voetballen etc. op te pompen. Merk = Turbo (ja het is een oudje) en op de doos staat mooi vermeld 12V/17Bar. Hij is eigenlijk voor in de auto maar dat is geen probleem, daar heb ik wel een omvormerdje voor, en de aansluiting is een soort schroefventiel. Hier is een foto, hij is bijna identiek volgens mij is alleen het doosje anders:

355a_1.JPG

Als je zo iets langer gaat gebruiken als de tijd voor een band op pompen branden ze snel door .

Ze zijn niet gemaakt om ze een half uurtje te laten lopen .

Je kan wel een binnenband van een auto of vrachtwagen er mee oppompen en daarmee airbruschen .:D

Mvg johan

Maar het kan dus wel? Staat idd ook in het boekje, niet gemaakt om lang te gebruiken, maar aangezien ik eigenlijk alleen maar 1/48 vliegtuigen bouw staat dat ding zoiezo niet al te lang aan denk ik (ongeveer 10-15 min.). Als ik dan voor de verandering lang moet gaan spuiten schaf ik dan wel een busje aan. Ik heb namelijk geen binnenband van auto/vrachtwagen voor handen op dit moment.

Dan denk ik toch da ik zo'n gas bus moet pakken, kan proberen ergens een bandje op de kop te tikken maar die zullen wel niet erg voor hand zijn. Is er anders nog iets waarmee ik die druk kan regelen wat ik ertussen kan zetten?

Direkt er op aansluiten gaat niet .

Je hebt dan veel ste veel druk , daarom een binnenband gebruiken .

Mvg Johan

Op die manier ben ik 30 jaar geleden begonnen, reservewiel van pa op zolder, mijn broer airbrushen, en ik alle 5 minuten met 'n voetpompje de band weer oppompen. Ging vlot, vooral voor hem... ik heb er sterke beenspieren aan overgehouden.:p

Nu zou men je voor zoiets gek verklaren.

Als je met zo'n compressor een binnenband van een vrachtwagen kan vullen naar juiste druk dan je ook een half uur bezig. Dan kan je dus ook een halfuur airbrussen met zo'n ding.

Ik heb ooit ook met een airbrush gewerkt. Volgens mij heb ik het ding nog wel ergens liggen. Voor grote oppervlakten is het niet geschikt. Als je bijvoorbeeld een 1:7 Spitfire in de eerste laag groen wil zetten kan je beter een gewone compressor gebruiken en een onder of bovenbeker pistool. Als is maar omdat je dan door kan gaan door de grote inhoud van de beker. Die airbrush bekers zijn iets van een Revell verfpotje in grootte. (aldus die ik had) Airbrush is bedoeld voor het precies spuiten van details en zeer kleine oppervlakten.

Hierdoor zie ik ook geen enkel probleem in de looptijd. Er zijn alleen 2 heel belangrijke zaken:

1: kan je de druk genoeg reduceren? Je hebt al gauw te veel druk bij airbrushen.
2: kan je de lucht ontvochtigen? Vocht in je verf wil je absolut niet hebben.

Dit heeft een "fiets" compressor niet.

Ik moet eigenlijk zeggen luchtcompressor om fietsbanden, autobanden, voetballen etc. op te pompen. Merk = Turbo (ja het is een oudje) en op de doos staat mooi vermeld 12V/17Bar. Hij is eigenlijk voor in de auto maar dat is geen probleem, daar heb ik wel een omvormerdje voor, en de aansluiting is een soort schroefventiel. Hier is een foto, hij is bijna identiek volgens mij is alleen het doosje anders:

355a_1.JPG
Met zo een pomp heb ik het ook geprobeerd.
Je moet een lucht reservoir hebben als buffer en dat moet dan op een constante druk gehouden worden en omdat een airbrush daar erg kritisch op is ben je meer bezig de druk dan met spuiten zelf.
Bovendien maakt zo een ding veel herrie.
Gewoon een goede comprossor kopen speciaal voor airbrushen nieuw of 2de hands.
Die zijn heel stil maar werken perfect.
Ik weet dat dat wat kost maar als je verwacht er regelmatig mee aan de slag te gaan is het zeker het geld waard.;)
http://www.detectorshop.nl/airbrush/airbrushcompressor/index.php

Laatst bewerkt:
Die buffer, klopt, die was ik nog vergeten. Als zo'n ding door blijft razen krijg je ook erg veel vocht in je perslucht.

De pompjes zijn erg licht gemaakt. De zwakheid zit em in de compressorgedeelte. Dat doet een beetje denken aan een methanolmotortje... maar dan van erbarmelijke kwaliteit.

Als je er eentje hebt kan je hem zo een open trekken om te kijken hoe het in elkaar steekt.
Dan zul je ervaren dat het is niet ontworpen voor een duurzaam leven als airbrushpompje.

Voor mooie resultaten onverstandig (direct aangesloten).
Wel als je eventjes moet behelpen... maar dan nog...

De lucht komt pulserend uit de slang en daar mee kan je geen constant gespoten nevel trekken. Daarnaast krijg je last van spetters en druppels.
Compressor comprimeerd ook het water in de lucht. Dat verzameld zich in de slang, hoopt op... gaat het zaakje spugen... als een baby op Brinta...

Dat is met waterdragende inkt niet zo erg, wel met 'oliedragende'... maar Het gaat eventjes, daarna is het ellende.
Capaciteit van de luchtaanvoer is verder vrij gering.

De puls in de luchtdruk haal je weg door er een vat tussen te zetten. Buffertank. De eerdergenoemde oplossingen met autoband of zelfs fietsband werken prima.
Wel moet je opletten dat je niet de maximum druk overschrijdt.
De ontsnappende luchtdruk is echter niet constant... ook dat beïnvloed weer het resultaat.

Dus je moet je de druk op de spuit kunnen regelen voor een constante stroom.
Verder is er bij een te hoge druk kans op het scheuren, kapot blazen van het regelmembraan in de spuit. Dat frustreerd in de voortgang van je werk.
Vroeger werkte ik met een Devilbiss airbrush. Duur, zeer nauwkeurig goed in de hand liggend, erg kwetsbaar.

Ik had membranen op voorraad... zeer sleets.... waren toen stervens duur... evenals de naalden...

Zelfbouw. Internet staat er vol mee. Prima recepten en voorbeelden.
Veelal gebruikt.... ijstkastcompressoren! Krachtige slijtvaste units.

Vaak ben je met zelfbouw duurder uit dan met een kant en klaar systeem. Beetje afhankelijk van je vaardigheid en reeds aanwezige 'scratch-parts' in het schuurtje.

Goede airbrush-compressor heeft een drukregeling en een waterscheider...
en is betrekkelijk stil.

Zelf werkte ik met een bouwmarkt compressor in de kelder. Devilbiss drukregelaar/waterscheider... en een hele lange slang naar m'n atelier.
Kon ik zonder doof te worden... en de buren gek... muisstil werken tot diep in de vroege uurtjes...

Laatst bewerkt:
Dan denk ik toch da ik zo'n gas bus moet pakken, kan proberen ergens een bandje op de kop te tikken maar die zullen wel niet erg voor hand zijn. Is er anders nog iets waarmee ik die druk kan regelen wat ik ertussen kan zetten?

die gasbussen heb ik in t begin ook gebruikt, maar werdt er stapelgek van.
het gas heeft de neiging om tijdens het gebruik te gaan bevriezen, dit voorkom je om de bus in een emmer lauw water te leggen. maar zo'n emmer op tafel tijdens het spuiten is ook niet ideaal. ik heb toen zo'n pomp van revell gekocht (ongeveer 80 euro) mischien ook niet ideaal maar beter dan prutsen met banden, fietspompen en koelkast compressors

Topic starter is begin juni maar een paar dagen actief op het forum geweest en reageerd nergens meer op.:confused:
Het heeft dus geen zin verder te reageren of hij moet met vacantie zijn.;):)

@ cdrom-flyer

Behalve dat de overwegingen een educatief karakter kunnen hebben voor vele andere belanghebbenden... die wellicht via Google reeds veel boven water hebben kunnen halen...

Had het al geschreven... Heb zelf ook zo een soort DIY-knutselcompressor... AirPress... Gaat al 30 jaar mee. Pompt immer nog als een tierelier met oorverdovend kabaal... de fietsbanden....
De truc zat zowaar in de professionele drukregelaar en airbrush-set... gaan ook al 30 jaar mee...
.... en de drukleiding die ik in mijn toenmalige huis (studie atelier in het Haagse) had aangelegd... en dat ik nu niet meer heb....

Laatst bewerkt:
Back