fietskar

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Sjack, 5 feb 2004.

  1. Sjack

    Sjack Guest

    hallo

    Ik doe nu iets meer dan een jaar aan modelvliegen en ik heb besloten dat ik een fietskar wil gaan bouwen, als iemand een tips heeft voor een fietskar zijn die welkom.

    groetjes sjack
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Sjack,

    In een ver verleden ben ik ook met een fietskar naar het vliegveld gereden.
    Deze kar heb ik gebouwd van 3.6mm triplex, in de hoeken verstevigd met aluminium kokerprofiel (oude wasdroogmolen voor buiten). Eronder een chasistje van een oud karretje. 20"Fietswieltjes ietwat naar buiten gekanteld (dus onder staan de wielen verder vanelkaar als boven) voor goed bochtengedrag. Lekker hoge bandendruk tegen rolweerstand (3a4 bar)

    De kist was 2mtr lang, +-80cm breed en 60cm hoog. In de kist vertikaal 4x aluminium u profiel langs de zijkanten en daarin horiontaal verstelbare kokertjes met isolatiepijp eromheen om de modellen en vleugels op te kunnen leggen.
    Voorin de kist een plek voor m'n startkistje.

    Koppeling zoals op surfkar gebruikt.

    Toen had ik nog conditie. Erg grappig om met kar en al brommertjes voobij te rijden....

    Gerben
     
  3. boss

    boss Guest

    hmmm fietskar...

    hjad ik ook totdat ik een keertje een bocht te scherp nam en de band van de kar tegen de stoeprand kwam :oops: ! dus ik kan je daarover een tip geven...niet te veel afsnijden die bochten. ik had het karretje overigens met mijn oom gemaakt, dus het was geen surfkarretje. het karretje ging dus over de kope, terwijl het vliegtuig erop lag...helaas, staartdeel eraf. wel weer gemaakt, maar toch jammer...

    groeten (p.s.: het ongeluk gebeurde bij een kruispunt met stoplichten, dus kijkers zat! :lol: )
     
  4. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    hallo allemaal.

    Ik heb zelf ook een fietskar. :D
    Aangezien ik 13 jaar ben heb ik nog niet eigen vervoer, en anders ben je zo afhankelijk van anderen.
    Mijn fietskar lijkt wel een beetje op die van, alleen die van mij is wel iets simpeller :wink:
    Het is gewoon een kar, waar ik alles in doe, en ik heb zelf nog niet zo heel veel spul, wat jullie wel hebben :lol:
    Maar een kar is wel handig ja.

    Groetjes matthijs
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mathijs je heb nog nooit gevlogen hoe kom je aan die ervaring?
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Sjack,

    Bij mijn fietskar zaten de wieltjes aan de zijkant tegen de kar aan. Door de iets grotere spoorbreedte is het karratje dan stabieler.
    (toch is mijn karretje ook wel eens omgegaan, maar ja je moet ook niet fullspeed de hoek om jakkeren en je binnenwieltje door een diepe kuil jagen)

    Gerben
     
  8. scoob

    scoob Guest

    sjack, hoeveel gewicht moet de kar gaan dragen en hoe groot moet het geheel worden?
     
  9. Sjack

    Sjack Guest

    de fietskar moet 1.80 meter lang worden, 60 cm hoog en 80 cm breed. er hoeft verder niet bijzonder veel in te passen, gewoon de brandstof kan wat gereedschap en 1 modelvliegtuig er in en eentje er op.
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Hee sjack

    ik heb zelf ook een fietskar maar die is eigenlijk ziet meer zo stevig omdat de vorige eigenaar er eerst een zeiboot in vervoerde. Later heeft hij de achterkant van de fietskar verbreed, zodat er eigenlijk 2 bakken aan elkaar zijn gemaakt.

    Maar als jij in de buurt van Tilburg woont kunnen we er eventueel wel een tekenen en 2 maken of zoiets.
    dan kan je elkaar altijd helpen!!!

    suc6 ermee
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je mag maar 75 cm breed zijn let daar op ik weet niet of je verzekerd ben als je te breed ben
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    weet ik ook niet maar controleren ze toch nie!
    wie heeft er trouwens last van?!?!?!!?//1?

    niet moeilijk doen, fietsen is beter voor het milieu :wink: 8) :roll: :?:
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je een oom agent hebt die zijn dagje niet heeft of die zijn quota nog niet gehaald heeft heb je er een te pakken, zelf weten, je bent nu toch gewaarschuwd ? doe er dan iets mee.

    een vleugel kan in de lengte en de eerste romp van 75 cm breed moet ik nog zien, ik zie het probleem niet.
     
  14. scoob

    scoob Guest

    anders misschien de vleugel rechtop zetten (heeft natuurlijk ook beperkingen)
    kan je zelf misschien lassen of ken je iemand die voor je wil lassen?
    mijn kar heeft een stalen frame waar mutiplex platen op vast gemaakt zijn (binnenkant) met schroeven, boutjes was steviger geweest maar dat was geen optie ivm beschadiging aan mijn visspullen (schroeven afgevlijlt)
    ding is een keer van de dijk afgerold en er heeft een auto tegen gezeten toen de bestuurster achteruit wilde inparkeren.
    schade, geen! zat zelfs meer lak op na als voor de botsing :lol:
    ik gebruikte 2 oude brommerbanden (voorband) compleet met as
    2 staalplaatjes gebogen zodat het wiel vrij kon lopen met onderaan een sleufje zo breed als het asje en dit aan het frame gelast
    met een plaatje en 2 bouten de wielen vast gezet
    oer sterk en het werkt nog steeds, maar met de auto ben ik sneller :wink:
    hij is vrij zwaar want het moest voor mij voral stevig zijn, misschien aluminium ipv staal?

    heb er geen tekening van, gewoon alles haaks lassen

    ik hoop dat je er wat aan hebt
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wij hebben altijd grote fiets wielen gebruikt.
    Wij moesten er iedere zaterdag 34 kilometer mee fietsen en dag ging vrij licht doordat hij grote wielen had.
    Je moet ook de wielen goed bevestigen zodat ze goed sporen.
    wij hebben van voor naar achter een beugel gemaakt zodat het wiel tussen de kar en de beugel zat.
    Je moet hem nietvan vooraf gezien over het wiel doen dan is het niet sterk genoeg en spoort hij niet en gaat hij wiebellen.
    Wij deden er 3 vliegtuigen in het was een ijzeren buizen frame onderin.
    De rest was van hout van dum triplex en raggels.
    de binnenkant was mt vloerbedekking beplakt.
    En op de bodem 2 cm schuimrubber met op bepaalde afstanden ook dwarse ragels waar we grote spijkers door hadden geslagen daar deed je de elastieken opheen om de romp vast te leggen.
    En boven in lagen in een soort U die tegen de zijkant waren geschroeft,waar in ook weer 2 dwarse raggels die waren gestoffeerd.
    ook weer met spijkers een beetje naar beneden gebogen in lagen.
    die kon je er zo uit lichten en hier lagen de vleugels op.
    De bak zelf was 1600 mm lang de totale breedte was 750 mm.
    Misschien heb je hier wat aan.
    Er is bij ons 1 keer wat kapot gegaan door ook een bocht te krap te nemen en de kar omviel maar de schade was beperkt tot een klein scheurtje in de romp.
    We hadden er ook een zeil over voor als het ging regenen.
     
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    BERTUS
    VOLGENS MIJ BEN JE ALS JE MET EEN BREDER KAR RIJD WEL VERZEKERT.
    Want als ik straks met mijn rolstoel met handbike(fiets) kan fietsen dan ben ik ook verzekerd en die komt ook over de 75 cm, en er zijn ook ouders met rolstoel kinderen die met een aan kopel stuk van de rolstoel een aan hanger maken en soms komen die ook boven de 75cm en ook al zit er een mens in toch is het een aanhanger volgens de wet
    maar beneden de 75cm ben je verplicht gebruik te maken van een verplicht fietspad als die voor handen is en daar boven niet meer dat is het verschil
    groeten marco
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoiets heb ik ook gelezen idd.

    Gerben
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik denk dat er voor rolstoelgebruikers met handbike en dergelijke wel aparte regelgeving is ja, maar een fiets mag je zeker niet breder laden dan 75 cm.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gerard,

    Bij mijn weten wel hoor.
    Las v/d week nog een autotheorie boek door waarin dit besproken werd.


    Gerben
     
  20. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    hier nog ff een stukje van de wet betreffend fiets karren


    ik hoop dat dit dus de discusie vedder zal helpen

    Groeten marco
     

Deel Deze Pagina