Figuren met verfspuitbus

Ik heb een kap welke ik graag zou willen spuiten. Inmiddels heb ik een basiskleur aangebracht welke er ook mooi strak op zit.

Nu zou ik graag met een andere kleur (1 kleur) een figuur willen spuiten.
Ik kan me voorstellen dit figuur uit te snijden en het negatief over de kap te leggen. Dit zie ik wel vaker gebeuren op dit forum.

Zoals ik bij het spuiten van de "ondergrond" ervaren heb staat er redelijk wat druk op de verfspuitbus. Ik kan de spuitbusknop niet half indrukken want dan krijg ik verfspetters op mijn kap. Nu ben ik dus bang dat zodra ik ga spuiten de uitgesneden vorm gaat bewegen en dat er verf onder komt.

Uiteraard is dit op te lossen door het figuur af te plakken. Nu is mijn vraag hoe dit het beste te doen. Als het figuur recht was geweest zag ik geen probleem, maar het zijn redelijk wat ronde kanten. Ik ben bang dat zodra ik het ronde figuur ga afplakken de afplaktape opkrult in de bochten waardoor er alnog verf onder komt. Zijn hier speciale technieken of tape voor :confused:

Kan je je afplakmasker niet snijden uit plakplastic of stickermateriaal of zo?

Kan je je afplakmasker niet snijden uit plakplastic of stickermateriaal of zo?

Dat is zeker een goeie, zelf nog niet aan gedacht.

Welk plakplastic kan ik het beste gebruiken? Wat snijd het makkelijkst, en zit tevens goed op de ondergrond zodat er geen verf onder kruipt?

Ik heb er zelf geen ervaring mee... ik denk dat gewoon plakplastic te dik/stug is (tenzij de ondergrond helemaal vlak is). Dun vinyl stickermateriaal lijkt me goed... het zal er ook van afhangen of je ondergrond vlak is of gewelfd.
Je kan hier en daar grote stickervellen kopen om op de vuilniscontainer te plakken (o.a. Action). Misschien kan je daar wat mee... daar kan je je eigen figuur uit snijden. (ik heb geen idee hoe groot je spuitfiguur is)

Je kan misschien ook breed afplakband gebruiken. En ik ken ook iemand die natte tissues gebruikt om "af te plakken".

je kan het ook doen door je spuitbus verder af te houden en een paar keer nevelen ,zo doe ik dat ook .
dan is de druk niet zo hoog uit de spuitbus.

je kan ook raamfolie gebruiken om het uit te snijden . kan je halen bij praxis of gamma

Ik gebruik 2 soorten; van dat zwarte isolatie plakband voor electriciens uit de bouwmarkt en een afplak tape van graupner voor 'penstripes' en fijne figuurtjes. Beiden plak ik eerst op en snijd dan met hele zachte druk de lijnen met een scalpeltje.
Jakko

Van Faskolor Fasmask is erg goed. Als je onderlaag goed uitgehard is, is dit zeker een goede vloeibare masker. Een laagje of 5 aanbrengen, nachtje laten drogen en met een heel scherp hobbymesjes het masker wegsnijden (maar weer niet te diep, is even wat oefenen). Is op latexbasis dus vriendelijk voor andere verflagen.

Maar ook het gebruik van maskeertape gaat uitsteken. Tape van bijvoorbeeld Tamiya is erg goed. Heel flexibel (zeker de 4mm en 6mm). Ik doe twee randjes 4mm of 6mm (afhankelijk van hoe kort het bochtje wordt) half over elkaar leggen en de rest met 20mm tape om kranten of plasticfolie te plakken voor de grote vlakken.

Back