fijn trimmen solo pro

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik begonnen met een solo pro. Helaas trof ik out of the box een kapotte flybar aan waardoor een gewichtje er continu uitviel. Hierdoor ben ik even zonder gewichtjes gaan vliegen totdat mijn nieuwe bar binnen is. Na wat dagen vliegen krijg ik opeens geen goede trim meer. Als ik naar de heli kijk dan krijg ik het gevoel dat er wat zaken scheef staan, maar gezien dit mijn eerste is heb ik geen referentie. Daarom zou ik graag jullie mening willen weten.

Ik heb wat fotos gemaakt maar zie net dat ik die niet mag linken want ik ben slechts 5 dagen lid en moet verplicht wachten tot dinsdag. Geen idee waarom maar het zal wel ergens goed voor zijn.

Tevens vraag ik mij af hoe ik straks de flybar kan vervangen. Trekken jullie de onderdeeltjes voorzichtig uit elkaar of? Ook het metalen asje lijkt me tricky..

Alvast bedankt!

Jim

Je vraag was ook welkom geweest in het algemene Solo Pro topic, maar de flybar vervangen is een eitje. Neem een goede dunne schroevendraaier, die net zo dun is als de pin, en duw daarmee op de metalen pin. Met een kleine beetje kracht duw je hem zo uit de flybar.

Ik wil best eens naar je foto's kijken, maar zonder gewichten in de flybar zal je heli zeker minder stabiel zijn. Die zitten er niet voor niets in...

Kun je geen fotoalbum aanmaken op je persoonlijke profiel?

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik kan, en heb, een fotoalbum aangemaakt, ik kan ze plaatsen in mijn bericht, maar krijg toch de melding dat ik eerst 7 dagen lid moet zijn...

Ik kan ze je wel mailen?
Groeten,

Jim

Ik kan via je profiel je fotoalbum zo bekijken. Ik ga ze straks even bestuderen.

Ok, even bekeken. Dat er hier en daar wat scheef staat klopt. Deze micro heli hangt door de druk van de staartrotor flink naar rechts, en om dat te compenseren moet de swash aan stuk naar links staan. Ook is hij wat zwaar in de neus door de plaatsing van de accu, waardoor de swash weer wat achterover moet hellen om dat te compenseren voor stabiele hands off hover. Lekker zo laten dus.

Wat ik je wel kan aanraden is de main shaft te vervangen voor een nieuwe, van de V-serie Solo Pro. Deze heeft ook andere linkjes tussen swash en bladen (uitgerekte O-vorm) en dit ontwerp stuurt beter. Bij jouw setup zit er wat fase verschil tussen bladen en swash, en daardoor gaat de heli ook iets schuin naar rechts als je alleen naar voren duwt met de stick. De kop van de V-serie heeft dat niet meer.

Laatst bewerkt:
Bedankt! Gelukkig maar want ik begon aardig te twijffelen of de hele heli niet uit verband was want hoe langer je er naar kijkt hoe meer je ziet dat alles scheef staat ;). Ik zal de main shaft eens overwegen, ik zie alleen niet het model specifiek zoals jij hem omschrijft. Waar kan ik daar het beste voor terecht? Morgen komt mijn nieuwe flybar, die wil ik wat aanpassen met krimpkous zodat de gewichtjes er niet meer uit kunnen. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,

Jim

Bedankt! Gelukkig maar want ik begon aardig te twijffelen of de hele heli niet uit verband was want hoe langer je er naar kijkt hoe meer je ziet dat alles scheef staat ;). Ik zal de main shaft eens overwegen, ik zie alleen niet het model specifiek zoals jij hem omschrijft. Waar kan ik daar het beste voor terecht? Morgen komt mijn nieuwe flybar, die wil ik wat aanpassen met krimpkous zodat de gewichtjes er niet meer uit kunnen. Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,

Jim

De main shaft van de V-serie is niet eenvoudig te herkennen en het partnummer is dacht ik gelijk gebleven. Beste is bij een winkel te kopen die de V1 of V2 Solo Pro verkoopt, meestal hebben ze de juiste reserve onderdelen op voorraad. De linkjes zijn wel eenvoudig te herkennen. Je hebt nu banaanvormige, en de nieuwe hebben een dubbele stang, dus net een sterk uitgerekte O

full
full

Het is aardig gelukt. Ik heb de flybar vervangen en de gewichtjes dmv krimpkous gefixeerd. De heli is redelijk stabiel... Hij draait alleen langzaam rondjes links achteruit. Grote circels zegmaar. Tevens hangt hij bij hoveren tamelijk scheef in de lucht.. De trim functies op de zender lijken weinig invloed te hebben... Morgen nog een sessie ;-).

Laatst bewerkt door een moderator:
full
full

Het is aardig gelukt. Ik heb de flybar vervangen en de gewichtjes dmv krimpkous gefixeerd. De heli is redelijk stabiel... Hij draait alleen langzaam rondjes links achteruit. Grote circels zegmaar. Tevens hangt hij bij hoveren tamelijk scheef in de lucht.. De trim functies op de zender lijken weinig invloed te hebben... Morgen nog een sessie ;-).

Dat scheef hangen hoort zo. Heeft te maken met de zijwaartse druk van de staartmotor. Elke single rotor heli heeft dat wel, alleen bij een lichtgewicht als de Solo Pro is het duidelijker zichtbaar.

Die cirkels, blijft de neus dan naar voren wijzen? Dat heet Toilet Bowl Effect. Meestal veroorzaakt door een niet losjes bewegende flybar. Met trimmen bereik je hier niets, net als met het scheef hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
ja daar lijkt het het meest op, hij draait grote circels met zijn neus naar binnen.. ik zal eens kijken of ik het op beeld kan zetten ;-). Flybar beweegt overigens vrij en is goed in balans.

ja daar lijkt het het meest op, hij draait grote circels met zijn neus naar binnen.. ik zal eens kijken of ik het op beeld kan zetten ;-). Flybar beweegt overigens vrij en is goed in balans.

Neus naar binnen bedoel je neus naar het midden van de cirkel gericht? Of bedoel je dat de neus altijd dezelfde kant op blijft wijzen terwijl de heli een cirkel maakt?

Als je van de zijkant naar je rotor as kijkt, en je geeft wat gas, slingert de kop dan een beetje heen en weer, of blijft hij netjes strak in verlengde van de as draaien?

Ik heb inmiddels heel wat uurtjes kunnen vliegen en het is toch heel interessant om te zien hoeveel er niet aan het trimmen ligt maar vooral in je vingers ;-).

Het volgende valt mij op;

- Als ik hover en ik gebruik de linker stick om de heli naar rechts te draaien, dan gaat dit ook gepaart met wat voorwaartse beweging waardoor hij een heel mooi natuurgetrouw cirkeltje vliegt. Keurig met neus naar voren. Heel mooi natuurlijk, maar ergens hoort hij enkel om zijn as te draaien toch?

- Als ik hover en ik gebruik de linker stick om de heli naar links te draaien, dan maakt hij ook een klein circeltje, maar dan met zijn staart rotor naar het midden van de deze cirkel gewezen. Een beetje achteruit dus en dit ziet er zeker niet fraai uit. Als ik dit compenseer met wat extra trim vooruit dan klopt de hover niet meer dus dat is geen optie.

Nou kan ik mij voorstellen dat de natuurkunde roet in het eten gooit en het lage gewicht van het geheel. Gezien de rotors onder een vaste hoek een vaste kant opdraaien kan ik me voorstellen dat er ten alle tijden een ander effect voor links als voor rechts optreed. Kan iemand dit beamen :confused:

- Kun je buiten modus 1 en modus 2 ook nog andere modus naar voren toveren op deze NE transmitter? Ik zou een betere combi kunnen bedenken tussen deze twee in.. (throttle gecombineerd met yaw blijft lastig)...

Laatst bewerkt:
dat is volstrekt normaal hoor.
Tegensturen voor - of achteruit is de boodschap ;)

Mij lukt het enkel in gevorderden modus, en dan inie-minie beweeginkjes met de sticks...

bij mijn weten kan je geen mode 3 of 4 met de zender maken. Yaw en gas is idd lastig, maar het went wel. ik vlieg na 15 dagen vrij goed rondjes rond de huiskamer in de beide richtingen. tegenwijzerszin wat lastiger dan andersom, maar bon, dat is eigen aan het concept en is hier al uitvoerig besproken.

Ik heb inmiddels heel wat uurtjes kunnen vliegen en het is toch heel interessant om te zien hoeveel er niet aan het trimmen ligt maar vooral in je vingers ;-).

Het volgende valt mij op;

- Als ik hover en ik gebruik de linker stick om de heli naar rechts te draaien, dan gaat dit ook gepaart met wat voorwaartse beweging waardoor hij een heel mooi natuurgetrouw cirkeltje vliegt. Keurig met neus naar voren. Heel mooi natuurlijk, maar ergens hoort hij enkel om zijn as te draaien toch?

- Als ik hover en ik gebruik de linker stick om de heli naar links te draaien, dan maakt hij ook een klein circeltje, maar dan met zijn staart rotor naar het midden van de deze cirkel gewezen. Een beetje achteruit dus en dit ziet er zeker niet fraai uit. Als ik dit compenseer met wat extra trim vooruit dan klopt de hover niet meer dus dat is geen optie.

Nou kan ik mij voorstellen dat de natuurkunde roet in het eten gooit en het lage gewicht van het geheel. Gezien de rotors onder een vaste hoek een vaste kant opdraaien kan ik me voorstellen dat er ten alle tijden een ander effect voor links als voor rechts optreed. Kan iemand dit beamen :confused:

- Kun je buiten modus 1 en modus 2 ook nog andere modus naar voren toveren op deze NE transmitter? Ik zou een betere combi kunnen bedenken tussen deze twee in.. (throttle gecombineerd met yaw blijft lastig)...

Het vooruit willen bij bocht naar rechts en achteruit bij bocht naar links is normaal voor zo'n kleine FP. Heeft te maken met de zijwaartse druk van de staartrotor, waardoor de heli scheef hangt. Als je met de staart stuurt gaat de neus of iets naar beneden (en de heli dus naar voren) of iets omhoog (en de heli dus naar achteren). Je leert vanzelf dat "weg te mixen" met je hersenen, en automatisch daarvoor te corrigeren. En je kan er ook gebruik van maken, als je bijvoorbeeld tegen de wind in moet komen, kun je beter rechtsom draaien, want dan heb je meer voorwaartse snelheid.

Ander modi zijn mogelijk, maar dan moet je in de zender printbanen gaan doorsnijden, en middels draden de sticks anders met de print verbinden. Mode 2 heeft trouwens wel een groot voordeel, je hebt de complete "cyclic controls" op 1 stick, wat met landen en andere precisie bewegingen erg handig kan zijn. Ik zou je aanraden gewoon te oefenen, en dan zal het vanzelf beter gaan. Voordeel om mode 2 of mode 1 aan te leren is dat de meeste heli's in 1 van beide modi leverbaar zijn, en vaak niet in mode 3 of 4. Tenzij je een dure losse zender hebt.

Bedankt bedankt!

Zojuist nog even gevlogen. Opeens knippert de LED ook groen? Dus blauw EN groen?

Is dat een code? Nooit eerder opgevallen...

doet mijne ook.

vast blauw als gas uit is
flikkerend blauw met beetje gas maar rotor draait niet
flikkerend blauw en groen zodra de rotor begint te draaien.

ik had ergens gelezen dat beide lampjes verbonden zijn aan iets

blauw : ontvanger en groen : esc

maar ik ben hier niet zeker van en het boeit me eigenlijk ook niet echt.

Laatst bewerkt:
Bedankt bedankt!

Zojuist nog even gevlogen. Opeens knippert de LED ook groen? Dus blauw EN groen?

Is dat een code? Nooit eerder opgevallen...

Klopt, blauw geeft de status van de ontvanger aan, als je geen binding hebt met de zender blijft die bijvoorbeeld knipperen. De groene led zit, zoals hierboven opgemerkt, verbonden met de snelheidsregelaars.

Back