Filmpje: Motor start niet door, wie heeft raad?

  • Topicstarter Topicstarter XaaDia
  • Startdatum Startdatum
X

XaaDia

Guest
Ben net nieuw in deze wereld en heb een complete auto gekregen van iemand welke nog niet veel heeft gereden.
Na eerst het een en ander ingelezen te hebben op internet ben ik maar es aan het starten gegaan, althans dat was de bedoeling...
De motor lijkt soms aan te slaan maar "Slaat" direct weer uit met een geluid dat klinkt alsof de zuiger tegen de bougie aan klapt (staal op staal).
Ik durf niet zo goed meer door te knutselen want ben bang dat ik de hele motor kapot maak. Ik heb naar mijn idee zo'n beetje alles al geprobeerd met de afstellingen maar ik weet dus niet welk merk auto of motor erin zit waardoor ik niet de juiste basisinstellingen kan vinden. Aan het logo van de motor te zien is het een 3.5cc Force maar de foto's van de Force .21 op internet komen niet volledig overeen met mijn motortje.

Ik heb een filmpje gemaakt van mijn startpoging en op youtube gezet in de hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven...
[URL="
- RC won't start[/URL]

Alvast bedankt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat geluid wat je hoort als hij afslaat is een tikje van het startsysteem en is normaal.

Heb je al geprobeert iets gas te geven en dan starten?

De meeste motoren worden gestart met wat gas, dit kan door je trim wat te verdraaien op je zender( meestal is dit een draaiknopje met th.trim)
Als je die iets verdraait dan zul je je servo zien bewegen.

Probeer maar eens.

Succes!!!!
 
Het geluid is normaal hoor, daar hoef je je geen zorgen overmaken.
Is de motor al ingelopen?
Probeer anders eens om iets meer gas te geven. Waarschijnlijk zal hij daarna wel starten.

Vul ook je woonplaats in bij je profiel. Misschien zijn er mensen in de buurt die je kunnen helpen.

M.v.g. Mark.
 
Welkom, in dit forumdeel staan wat topics bovenaan gezet met heel veel nuttige info, lees ze eens heel goed door (met name de begin posts)

De tik is de terugslag van de trekstarter, dat is een normaal geluid.

Als je de "stickies" goed leest kan je eruit opmaken dat het nut heeft om even half gas te houden of als dat lastig wordt de TH trim op de zender iets te verstellen.

Probeer ook eens de auto met de wielen van de grond te starten (met het chassis op een blokje), als dan bij stationair de wielen gaan draaien betekent dat de koppeling niet goed werkt en moet je daar verder kijken wat er mis is.
 
Inderdaad is het gas even iets verder open zetten wel het beste heb zelf 2 protech yadas gehad ook beide met force 21 motoren het zijn in het begin tot krengerige motoren om te starten. Maar eenmaal lopend niets meer aan de hand. Vooral als je hem een poos weggezet hebt geeft dat nog wel eens problemen met starten weer. Veel succes ik zou zeggen blijven proberen!!
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb de auto op een starter box staan dus met de wielen van de grond, de wielen gaan niet direct draaien als ik de motor start dus de koppeling lijkt goed.
Starten met half en vol gas biedt geen soelaas, ik ben wel bang dat ik iets te veel aan de afstellingen heb gedraaid maar heb wel diverse basis instellingen geprobeerd.

De motor is al wel ingelopen, heb het eerste blik brandstof dat samen met de auto is gekocht erbij gekregen welke nog voor ong. de helft vol zit dus veel meer dan een halve liter brandstof heeft de motor nog niet gelopen.
 
Ik denk dat je je caburateur even op fabrieksafstelling moet zetten. En dan als de motor warm is opnieuw afstellen.

Het kan ook al helpen om de stationair schroef in te draaien.
 
Dan kan de motor nog nooit helemaal ingelopen zijn.
Minstens een liter is wel verstandig.
Anyhow, de motor slaat wel aan, maar valt direct weer uit.
Probeer eens een nieuwe gloeiplug, dit doet soms wonderen.
Een HPI R3 kan je prima gebruiken.
 
Dan kan de motor nog nooit helemaal ingelopen zijn.
Minstens een liter is wel verstandig.
Anyhow, de motor slaat wel aan, maar valt direct weer uit.
Probeer eens een nieuwe gloeiplug, dit doet soms wonderen.
Een HPI R3 kan je prima gebruiken.

Heb er HPI R3 pluggen bijgekregen en ook al nieuwe geprobeerd. Zelfs nog een nieuwe gloeistarterplug besteld bij Conrad (deze moest ik toch hebben gezien de lader van de bijgeleverde Ansmann zoek is geraakt)

Maar begrijp ik nou goed dat ik me nu beter eerst kan richten op de "stickies" voor het inlopen van de motor? heb begrepen dat je daarvoor weer een andere afstelling moet gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat je in Assen woont. Ik woon in Schoonebeek en we kunnen wel eens een keer afspreken. Dan zal ik je helpen met je buggy en rijden we hem ook nog verder in.

Laat maar weten of je geïnteresseerd bent.

M.v.g. Mark
 
Lijkt me ook wel dat je stationair te laag staat...
Wanneer je half gas geeft bij het starten, blijft hij dan draaien tot je de gas los laat?

Moet een goed afgestelde motor niet aanslaan zonder aan je gas te komen :$
zowel mijn OS als mijn Ninja staan op dit moment zo dat ze zonder gas starten en mooi draaien...
 
Weet niet hoe oud dat blik brandstof is maar omdat je die erbij hebt gekregen zou het zo maar kunnen zijn dat het beste al eraf is. Ik zou eens beginnen met een vers blik/can 25%. Gloeiplugstekker ff opnieuw opladen zodat ie weer helemaal vol is. Carb op fabrieksinstelling en dan nog eens proberen. Kan je de fabrieksinstelling niet vinden dan staat hier ergens op het forum een methode met het blazen op een brandstofslang om zo weer op een soort van fabrieksinstelling te komen.
Succes
 
We hebben komende zaterdag afgesproken en dan gaan we eens kijken of we dat motortje goed kunnen laten lopen.

M.v.g. Mark
 
Weet niet hoe oud dat blik brandstof is maar omdat je die erbij hebt gekregen zou het zo maar kunnen zijn dat het beste al eraf is. Ik zou eens beginnen met een vers blik/can 25%. Gloeiplugstekker ff opnieuw opladen zodat ie weer helemaal vol is. Carb op fabrieksinstelling en dan nog eens proberen. Kan je de fabrieksinstelling niet vinden dan staat hier ergens op het forum een methode met het blazen op een brandstofslang om zo weer op een soort van fabrieksinstelling te komen.
Succes

Dat blazen is om de brandstof te laten doorlopen tot aan de carb als je slang vol lucht zit. Fabrieks instelling is iets anders hoor...
 
Als je ZONDER brandstof op je slangetje blaast kun je tijdens het blazen de sproeiers verdraaien en zo merken wanneer je een goede doorloop vind wat dan de fabrieksstand of tewel flus word genoemd.

Er is inderdaad ergens een topic over geplaatst door de bananen man.
 
Thnx Bkman ik heb het zelf ook al eens ergens een uitleg gepost ergens in een topic maar weet niet zo snel meer waar, heb er overigens wel ff naar gezocht maar kan het zo snel niet vinden.

ff snel in het kort HSN volledig dicht draaien stukje branstofslang op carb en dan blazend HSN weer open draaien tot er een goede luchtdoorstroming is (is goed merkbaar).
Dan de LSN helemaal dicht draaien, dan de gasschuif 15% openen, wederom al blazend op de slang LSN open draaien tot er een goede luchtdoorstroming is. ( Je moet hier wel iets steviger blazen maar nog steeds goed merkbaar tussen dicht en open.)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top