Filmpje van Bourbon Orca

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Adam, 9 feb 2007.

  1. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    @marcobreen

    Veel succes dan !

    Ik ben al meer dan 1 jaar bezig om maar iets van tekeningen ervan te krijgen.....maar nog steeds zonder succes....
    ....nu moet ik wel erbij zeggen dat ik in de tussentijd al aan andere projecten begonnen ben, die ik eerst af wil maken, maar een dergelijk model staat nog wel op mijn verlanglijstje.....

    Zowel de eigenaar als de bouwer van het schip zijn beide partijen die erg aan hun principes vast houden. Ze hebben beide een streng beleid wat betreft het uitgeven van informatie.

    Het zal meer een kwestie worden van de juiste personen kennen.... (denk ik)

    Mij is het in ieder geval niet gelukt om ook maar iets van info los te krijgen.

    Overigens de SX-123 ( De X-Bow voor Esvagt) is ook een heel mooi schip. En niet alleen vanwege de kleur.

    Groet,

    Mario
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    en
    :!:
    ;)

    Wim
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    wimg :evil:

    Dat noem ik nu iemand jaloers maken he Wim :oops:
    een beetje LULLIG he :wink: :wink: :wink:
    mvg
    Frederik :D :D :D
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frederik,

    Ik weet niet onder welke condities Govert de tekeningen heeft weten te bemachtigen.
    Ze zijn nogal gewild, en zowel de reder als de werf houden de tekeningen een beetje achter alsof het de kip met gouden eieren is. (Is het misschien ook wel. :) )

    Maar, Govert heeft volgens zijn zeggen tekeningen in zijn bezit, dus wellicht is er over enige tijd een model (of meer ?) te bewonderen.

    Wim
     
  5. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    @Frederik

    Dat kun je wel stellen ja.....

    :?

    Maar dat is wel het bewijs ervoor.....het gaat erom wie je kent.....
    Zucht !!! :cry:

    Toch hoop ik ook ooit nog een dergelijk model te kunnen bouwen.....(zeker nadat ik de foto's op Tugboat.de gezien heb)

    Groet,

    Mario
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Mario:

    PB'tje naar Govert?

    (Hint, Hint ;) )

    Wim
     
  7. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Ik was je al voor Wimg. :wink:

    Heb net al een pb-tje gestuurd en ik wacht geduldig op zijn reactie.

    Groet,

    Mario

    P.S. Toch bedankt voor de tip
     
  8. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    heb de fotos er toch maar af gehaald.

    wist niet dat je er problemen mee kan krijgen.
     
  9. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    :lol:

    Jajaja.......bekend.......en mooooooooiiiiii (ik hoop overigens niet dat de "eigenaar" van de foto's zal gaan stijgeren. er staat in de foto een copyright vermeldt)

    Al met al zijn er toch steeds meer mensen die de charmes van de X-bow ontdekt hebben......
    .....leuk......ben benieuwd wanneer de eerst varende modellen te bewonderen zijn. (ik hoop natuurlijk dat ik er dan ééntje van in mijn bezit heb, maar voorlopig ziet het daar nog niet naar uit.)

    Helaas.............
    .... maar ja.....hoe zeggen ze zo mooi......"Je weet nooit hoe een koe een haas vangt" !?!?!

    Time will tell

    Groet

    Mario
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dat lijkt me sterk,

    Er wordt hier een potje goede reclame gemaakt over zijn bouwkunsten dat ie stom zou zijn om protest aan te tekenen. :D
     
  11. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    @Wiggie

    Het zijn niet ZIJN bouwkunsten. Hij is slechts de fotograaf van de modellen.....
    ....ik heb eerder met hem gesproken. Blijkbaar heeft hij deze modellen gefotografeerd op een beurs in Hamburg (?!)

    De foto's zijn overigens gemaakt door de bouwer van de website www.tugboats.de (Herr Stefan Thienel)

    Mij persoonlijk maakt het verder ook niet uit hoor.....alleen ook IK ben al een keer op mijn vingers getikt voor "oneigenlijk gebruik" van beeldmateriaal. Daar wilde ik eigenlijk alleen maar even op attenderen.

    Mario
     
  12. marcobreen

    marcobreen

    Lid geworden:
    3 apr 2005
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Goedereede
    helemaal mee eens Mario,
    ik ben ook al een keer op mijn vingers getikt over 'oneigenlijk gebruik' met al die fotosite's zit je er zo aan.

    wat ik erg raar vindt is dat de eigenaar als bouwer zo streng is over het uitgeven van informatie, als je ziet wat je kan vinden op hun site's en op andere site's.
    maar het schijnt dat hun niet de enige zijn die niet happig zijn op het uitgeven van informatie, meneer Roel van Essen heeft er een tijg terug een mooi artikel over geschreven. en zelf heb ik het ook ondervonden met mijn project het bouwen van de Esvagt Delta.

    en Mario, je hebt helemaal gelijk dat de SX123 voor Esvagt er mooi uit ziet, dit schip staat op mijn verlanglijstje om na te bouwen,

    groet
    Marco
     
  13. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    @Marco

    Misschien dat een deel van de terughoudendheid van de bouwers / eigenaren iets te maken heeft de (dagelijkse) hoeveelheid aanvragen die ze van modelbouwers ontvangen. (Hier ben ik ook al eens op gewezen in het verleden)

    Daarnaast is Ulstein wel de enige met een dergelijk (revolutionair) ontwerp. Maar zoals gezegd.....het is blijkbaar niet helemaal onmogelijk....het komt er gewoon op neer dat je met de juiste mensen spreekt en in het gesprek de juiste dingen zegt (= afspraken maakt)

    Ik geef de moed in ieder geval niet op......ooit zal er ook van mijn werf een dergelijk model te water gelaten worden.

    Maar eerlijkheidshalve.....er zijn natuurlijk meerdere mooie schepen die geschikt zijn om als model te bouwen.
    Ik ben er in ieder geval niet bang voor dat ik ooit zonder potentiele modellen kom te zitten.

    Één van de andere gegadigden is bijvoorbeeld de Viking Discovery (IMT-955 design) Ook deze staat op mijn planning !!!

    Maar ja.....ik heb maar 2 handen en véél te weinig tijd.....dus we roeien met de riemen die we hebben.

    Groet,

    Mario
     
  14. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Ik heb gisteravond eens wat zitten uit te proberen.

    Mijns inziens moet het toch ook mogelijk zijn om een model te bouwen met behulp van horizontale spanten ipv de gebruikelijke verticale spanten ? Heeft hier al iemand ervaring mee ?

    Ik heb met karton het volgende gedaan (zie foto's):
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het lijkt er toch wel op (of niet) ?
    Het is welliswaar maar wat "spelerij", maar ik overweeg serieus om op een dergelijke manier aan een X-Bow model te beginnen (zodra ik daar tijd voor heb). Je moet toch wat als je zo'n model wil bouwen en je er geen lijnenplan van kunt krijgen.

    Mocht iemand nog suggesties, ideeen, op- of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag......elke vorm van info kan bijdragen in het resultaat. (zodra ik eraan begin natuurlijk)
    ....Ik zit eraan te denken om de bouwmethode die Adam toepast voor zijn Smit Kamara hierop los te laten.....

    Groet,

    Mario
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Mario Amory
    -------------------------
    Wat dacht je; van de stapel methoden :roll:
    Heb er zelf geen ervaring mee maar toch :!:
    Lijkt het mij wel wat zo.n manier :idea:
    Dat van Adam ,lijkt mij voor dit schip als proefmodel te bewerkelijk zo niet te moeilijk :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Mario,

    op basis van horizontale spanten maak je eenvoudig vertikale:
    Teken op regelmatige afstanden van elkaar vertikale lijnen (de spanten) en meet eenvoudigweg de afstanden op.

    Ik zal even een schetsje maken van wat ik bedoel.

    Wim
     
  17. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    OK,

    ben weer terug met het schetsje:
    [​IMG]
    In het bovenste plaatje zie je de horizontale spanten. Eigenlijk zijn dit waterlijnen.
    Zet er een vertikale lijn door (de spanten) en meet de afstand van de waterlijn tot de kiel.
    Teken nu de waterlijnen als horizontale lijnen (onderste plaatje) en zet er de gemeten afstand op uit.
    Op deze manier maak je een spantenplan.

    Makkelijk, niet waar :)

    Succes,

    Wim
     
  18. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    @wimg

    Ik begrijp wat je bedoeld wim.

    Het is echter wel moeilijk (zo niet onmogelijk) om zo te bepalen welke vorm het onderwater schip heeft. (m.a.w. of de bodem volledig vlak is of dat er toch iets van een verloop van de zijkanten naar het grootspant in zit.)

    Ik overweeg wel om te proberen het zo uit te tekenen......
    ....maar het resultaat van mijn kartonnen speeltje is tenminste hoopgevend te noemen, toch ?!

    Groet,

    Mario
     
  19. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het schip waarmee ik nu bezig ben (de galjas Marieje in 1 op 20) heb ik ook eerst in karton (in 1 op 20) gemaakt. Dat wat ik al vermoedde aan het spantenplan bleek waarheid: twee spanten waren niet juist.
    Ik heb ze met wat creatief inzicht veranderd.
    (Eigenlijk een beetje op de manier van hierboven, maar dan omgekeerd: ik ben van de spanten naar de waterlijnen gegaan en heb die waterlijnen goed laten lopen. Op basis van die nieuwe waterlijnen heb ik nieuwe spanten geconstrueerd.)
    Afgelopen weekend was ik aan boord van de Marieje en heb gesproken met de man die de spanten destijds heeft opgemeten (een oud-leraar scheepsbouw aan de HTS Haarlem) Hij gaf mij gelijk voor wat betreft de wijzigingen.

    Met andere woorden, en om een lang verhaal kort te maken (ik ben erg goed in lange verhalen ;) ):

    Eerst het geheel in karton uitzetten is uitermate nuttig en leerzaam.

    Succes,

    Wim
     
  20. Mario Amory

    Mario Amory

    Lid geworden:
    24 jun 2006
    Berichten:
    216
    Locatie:
    The Netherlands
    Kijk...dat zijn nou de tips waar ik iets mee kan....

    Thanks wim.

    Wat ik me echter wel nog afvraag is of het schip een vlakke bodem heeft of niet ?! Dat kan ik nergens terug vinden of zien.

    Maar ik zal het zeker gaan proberen. Ik moet gewoon zo'n model als varend model in mijn bezit hebben.....

    ....ik hou je op de hoogte...

    Groet,

    Mario
     

Deel Deze Pagina