Finish verslag Top-flite p-47

Ik ben al een tijdje bezig met een P-47, ik zal hier een verslagje plaatsen van het afbouwen en het vliegen. Momenteel wordt er volop geschuurd en geplamuurd ter voorbereiding van het verven en is hij in de volgende staat:
dsc0002yh3.jpg



Hier de piloot en de motor (saito 20 cc)

En nog een plaatje van het landingsgestel


Er komt ook nog een droptank op, het drop-mechanisme is al klaar, ik moet alleen nog een nieuwe droptank hebben. De vorige heb ik geprobeerd te maken van glasmat maar dit is het resultaat:



Ik had een mal gekregen om de motorkap van glasmat te maken, maar omdat de mal nog aangepast moest worden dacht ik eerst even te oefenen met de droptank. Dit viel echter vies tegen, aan de motorkap ben ik begonnen met het aanpassen van de mal maar omdat ik toen al zag dat het niks werd heb ik de specialisten een kapje laten maken en dat ziet er prima uit!. Helaas wel iets te klein dus dit moet weer aangepast worden.

Ik hoop dat hij zo snel mogelijk gespoten kan worden, want hij moet nog met de sport-schaal wedstrijden meedoen dit jaar!
 
Ruben,

Kijk zo mag ik dat graag zien, weer een leuke kist om eerdaags op de wedstrijden te kunnen bewonderen.

Dat ziet er goed uit, is het alleen nog spuiten of ga je ook nog aan de slag met panellines en klinknagels.

Wat heb je tot nu toe als afwerking erop zitten.

Ton
 
Ziet er goed uit! en idd leuk verslag. zoals misschien wel bekend was ik ook bezig een p-47 te bouwen. ligt er nog steeds en willicht eerdaags... een beetje hoe of wat met panellines en klinknagels zou dan wel leuk zijn, want die moeten er wel op komen vind ik...!

nog een vraagje: past die 20cc onder de kap? en over kappen gesproken. ook die van mij is eigenlijk net iets te klein...dus zit ook te denken, als ik het weer op pak dus, hier een nieuwe voor te b(r)ouwen...

succes iig!
 
Is 20 cc niet een beetje bruut veel voor dit apparaat? Top flite geeft het op als het maximale, zou een Saito 100 niet een betere keus geweest zijn? Die valt precies midden tussen wat Top Flite opgeeft, en is even 290 gram lichter dan de 120...
 
Over de panel-lines zit ik nog een beetje te twijfelen, hij is nu bijna helemaal glad en heb eigenlijk niet zo'n zin meer om er nog panel lines op te maken. In ieder geval wel iets voor de volgende keer, dan zal ik ook tijdens de bouw wat meer op details gaan letten. Nu heb ik er alle optie's opzitten die worden aangeboden: cockpit, dummymotor, flaps en retracts. Zelf heb ik verder geen aanpassingen gedaan aan de kit zelf zoals Christiaan wel gedaan heeft.
De 20 cc past precies onder de kap, wel op de kop er in zetten en niet schuin op de kop zoals top-flite suggereerd. Schijnt trouwens zoiezo beter te zijn om hem recht op de kop te doen.

Over de motor heb ik lang zitten twijfelen maar omdat hij niet erg licht wordt en de echte ook een zware motor erin had zitten lijkt me dit een goede keuze, meer mensen hebben deze motor gebruikt en hij vliegt er prima mee.

De plastic kap paste bij mij precies, helaas is de glasmat kap wat te klein bij mij maar dat is aan te passen. Ik heb hem hier gekocht en hij ziet er voor de rest erg netjes uit!

Hij wordt trouwens in de volgende kleur gespoten met Warbird colors


Dsc_0834P-47G%20N3395G%20Spirit%20of%20Atlantic%20City%20NJ%20left%20side%20taxiing%20l.jpg
 
Ruben Jansen zei:
Schijnt trouwens zoiezo beter te zijn om hem recht op de kop te doen.

Daar zijn de meningen over verdeeld.. meestal roept men 'niet op z'n kop monteren, start lastig en is evil, slecht enzovoort', maar in de praktijk heb ik daar nog niets van gemerkt.

Recht op z'n kop kan beter zijn dan schuin, als je 'm op de 'verkeerde manier' schuin monteerd, kan je gloeiplug de hele tijd vollopen met brandstof als je aan het starten bent. Met recht op z'n kop gebeurd dat (in mijn ervaring met een FA-82a) niet.

Heb je alle genoemde opties al ingebouwd? Of moet dat nog gebeuren? Zoals je het nu post, zit het er allemaal al op/in, en aangezien je niet met pannellines bezig gaat, zal er dan weinig verslag overblijven..

'geen zin' kan ik mij goed voorstellen, maar denk er nog eens over na. Ik had bij m'n Cessna op het eind ook geen zin meer in bepaalde dingen en heb 'm 'as is' afgebouwd. Daar heb ik an sich geen spijt van, maar ik weet wel zeker dat ik het toestel nog een keer weer onder handen ga nemen om alle gemiste punten en fouten aan te pakken.

Je hebt nu de kans om het nog relatief eenvoudig te doen allemaal....
 
Een heeeeeele goede keus, qua schema! :P

Niet dat schreeuwerige, maar een beetje sober, en oh oh oh oh, wat is 'ie mooi. :D

Succes.

En geabonneerd. :wink:


jan.
 
Ik zal me er nog eens wat meer in verdiepen wat betreft die panel lines, er schijnen nogal wat mogelijkheden te zijn :)
De cockpit en motor is nog niet ingebouwd, er moet dus nog wel wat gebeuren maar inderdaad niet zo verschrikkelijk veel meer. Alhoewel, ze zeggen dat een schaalmodel nooit af is dus ik kan natuurlijk nog wel even door gaan. Maar hij moet binnenkort vliegen dus ik stop gewoon met bouwen :wink:
 
Dank voor de reacties! :D
@ Christiaan, de kap is helaas niet meer bruikbaar, de mal die ik gebruikte was niet voorzien van de cowl-flaps omdat de vorige gebruiker die bewegend wou maken. Ik heb ze er weer opgelijmt door ze van de kunststof kap af te knippen. Helaas was het resultaat niet verschrikkelijk geweldig. Maar de kap is dus helaas verknipt.
Als retracts gebruik ik de Robart 606HD, ook zitten er struts op, gekocht via ebay maar nog wel nieuw :) Deuren zijn van glasmat, maar dan dat groffere spul, had m'n vader toevallig nog in het magazijn liggen.
 
Christiaan Vis zei:
Ziet er goed uit! en idd leuk verslag. zoals misschien wel bekend was ik ook bezig een p-47 te bouwen. ligt er nog steeds en willicht eerdaags... een beetje hoe of wat met panellines en klinknagels zou dan wel leuk zijn, want die moeten er wel op komen vind ik...!

nog een vraagje: past die 20cc onder de kap? en over kappen gesproken. ook die van mij is eigenlijk net iets te klein...dus zit ook te denken, als ik het weer op pak dus, hier een nieuwe voor te b(r)ouwen...

succes iig!

Ja, is dat niet een beetje aan de grote kant 20cc?
 
Door de ovale vorm van de motorkap past de motor waarschijnlijk net binnen de kap.

Bij mijn P-40 in ieder geval precies, ik dacht dat dat bij de TF P-47 ook het geval was :roll:
 
Berto zei:
Door de ovale vorm van de motorkap past de motor waarschijnlijk net binnen de kap.

Bij mijn P-40 in ieder geval precies, ik dacht dat dat bij de TF P-47 ook het geval was :roll:

Klopt, hij past precies, zit nu wel een beetje met de dummy motor, ik moet een heel stuk weghalen.
 
Dat zal je waarschijnlijk toch wel moeten daar je voldoende koeiling moet hebben voor de motor.
 
Inderdaad, maar in plaats van het weglaten van 1 cilinder in de dummy motor moet ik er nu meerdere weglaten omdat de cilinder van de saito veel groter is dan de cilinders van de dummy motor. Mooier zou zijn om onderstaande stermotor van saito te installeren en daar nog een paar dummycilinders tussen te maken. Je hebt dan wel gelijke grootte cilinders en dat zou het toch wat mooier maken lijkt mij. Nadeel is alleen de prijs en de kracht die hij leverd. Mijn 20 cc is sterker :P

SAIE090R3-450.jpg
 
jacques zei:
Ja, is dat niet een beetje aan de grote kant 20cc?

hezik zei:
Is 20 cc niet een beetje bruut veel voor dit apparaat? Top flite geeft het op als het maximale, zou een Saito 100 niet een betere keus geweest zijn? Die valt precies midden tussen wat Top Flite opgeeft, en is even 290 gram lichter dan de 120...

Bij mijn Harvard van Flair gaven ze 7,5 cc op, daar vloog die goed op maar op een 8,5 cc toch net iets beter in de loopings. Eerst zat ik ook over de 1.00 te denken maar mijn vader had het al lang gezien. Bij een .90 vliegt die bij een 1.00 vliegt ie beter en bij een 1.20 vliegt die goed! Hij betaalde dan wel het verschil tussen de 1.00 en 1.20 :) Op verschillende fora en sites heb ik gelezen dat hij het met alle drie de motors goed schijnt te doen, een .90 zou dus ook goed zijn maar omdat hij best zwaar wordt en hij het met een 1.20 ook goed zou doen heb ik daarvoor gekozen. Gelukkig zit er ook een gashendel op zodat je lang niet altijd vol gas hoeft te vliegen en kun je met minder gas de zelfde prestaties krijgen als met een .90 vol gas.
 
Back
Top