Inkrassen ben ik absoluut geen voorstandert van. Heb het gerenomeerde modelbouwers zien doen maar is structureel een ramp..... 8O
Stel je voor, balsa afwerking is niet zo sterk an-zich, er gaat een afwerking overheen in de vorm van spanlak/tissue/glasdoek/epoxy of what-ever. Deze laag geeft de balsa een versterking van heel veel procentjes, nu ontstaat in feite de zogenoemde schaal constructie, deze weer door krassen is een heel slecht plan en is een recepy for dissaster..........
Mijn vader maakt vaak paneel lijnen met plamuur. Hierbij wordt tape op de lijn geplakt, plamuur erover, uitharden, glad schuren en dáárna pas de tape weer weg, geeft een heel mooi effect voor lap-naden maar is ook erg arbeids intensief. Helemaal vol plamuurspuiten kan ook zodat er ook joint-naden in gekrast kunnen worden maar ik vind die gewichts toename hier erg zonde. Inbranden, slijpen is goed mogelijk bij een epoxy romp/vleugel maar ook weer géén optie bij een balsa model zoals die van jou. Ik denk dat idd de beste optie voor dit model de grafiet potlood lijnen zijn, snel en simpel met leuk resultaat. Indien gewenst zou je ook wat kunnen air-brushen zoals eerder voorgesteld maar vereist wel wat oefening en een klein spuitje om eea niet te overdrijven wat nogal snel gebeurd.
Een nadeel van potlood/grafiet is wel dat er een blanke lak over moet, vooral bij methanol modellen alwaar geregeld met een glassex flacon gepoetst moet worden.
Laat maar weten of je meer van deze techniek wlit weten dan bellen we effe. Lastig om op te schrijven maar zó gezegt....
Groetjes,
Gerald