Finish verslag Top-flite p-47

Ik ga er van uit dat het goed is, pappa is er speciaal mee naar de verfboer geweest en hij had toen deze grondverf voor ons uitgezocht :wink:

De grondverf zit er op en hij is nu klaar voor de laatste laag. Maar voordat er daarmee begonnen wordt zou ik eerst nog een paar dingen willen weten over de panel lines. Ik heb al een paar methoden gehoord maar ik weet van nog geen één hoe ze precies werken. Kan iemand mij vertellen wat de beste methode is om in dit stadium nog panel lines aan te brengen?
Op de club hadden ze het over een methode met een kraspen o.i.d. Gewoon erin krassen dus. Is dit een goed idee?
Alle tips zijn welkom :D :D

Op google en op het modelbouwforum heb ik niks veel kunnen vinden. Maar de link van rcwarbirds is een goede.
Als ik het goed begrijp moet ik de lijnen er met potloot op zetten en ze er vervolgens opkrassen?
Daar ga ik dan maar eens mee beginnen, ben benieuwd hoe het er uit komt te zien

Nee dat wordt hem niet. Maar wat ging er dan mis bij het krassen>?
Dan maar die andere methode maar proberen. :P Lijntjes erop tekenen, afplaktape eroverheen plakken en weer een laagje grondverf er over heen? Moet ook wel te doen zijn :yes: Ik gebruik alleen grondverf ipv primer maakt dat nog wat uit? En het potloot gewoon HB?

Eh, even voor de goede orde: ik ben hier absoluut niet de finish-expert! :nooo:

Vraag bv. Ton eens. :P

Maar, ik blijf erbij: op het bnet is heeeeeeeeeeeeel veel te vinden (met bv. Google).

Succes.

jan.

Wat voor tape bedoel je precies Han, ik weet zo niet welke je bedoelt :?
Ik herriner me in eens de review van de fw-190D9 die Danny aan het bouwen is. Daar staat aardig goed uitgelegd hoe het werkt. :P

Hoi Ruben,

Leuk :D dat je toch aan panel lines zit te denken. Het geeft het model kwa look zeker iets extra's.
Zelf heb ik goede ervaring met de kras/smelt methode.
Wanneer het toestel in de spuitplamuur staat, met een fijn potlood de panel lines en posities van relatief grote paneel schroeven optekenen (het meeste werk).
P1010022.jpg

Hierna zo'n Weller 25 Watts soldeerboutje voorzien van een platgeslagen spijker. Vervolgens met de hete soldeerbout de panel lines voorzichtig in de spuitplamuur smelten. Voor rechte vlakke een stalen liniaal en voor gekromde vlakke een recht stuk blik gebruiken. Als je een M2 boutje in de soldeerbout zet dan krijg je een leuk paneelschroefje als afdruk.
Vervolgens alles met korrel 400 afschuren.
Top%20Flite%20P51D%20-%2010.jpg

Na het lakken hier en daar met wat donkere verf of potlood schaduw effecten aanbrengen.

Succes met de verdere afwerking

Groeten, Ronald

Hoi Ronald,
Dat ziet er wel erg goed uit! Probleem bij mij is echter dat hij al in de grondverf staat. Ik zit zelf nog steeds te denken aan de manier met het potloot en de afplak tape 8).

Met een dremel met slijpschijf en een hulpstukje inslijpen geen optie?

Met dat hulpstukje bedoel ik dan iets wat voorkomt dat je de slijpschijf verder dan 0,5mm ofzo het materiaal indrukt.

Of je maakt ze zuiver optisch..

Daar heb je gelijk in Hezik, maar die andere methode lijkt me makkelijker en veiliger. Een dremel lijkt me nogal ''verpest het vliegtuig in no-time'' gevoelig. Hoe het er uit komt te zien weet ik verder ook niet maar de fw-190 uit de review zag er leuk uit. Zo als het nu lijkt wordt het dus de methode met het potlood en de tape. Ik hoop dat het wat wordt!

Inkrassen ben ik absoluut geen voorstandert van. Heb het gerenomeerde modelbouwers zien doen maar is structureel een ramp..... 8O

Stel je voor, balsa afwerking is niet zo sterk an-zich, er gaat een afwerking overheen in de vorm van spanlak/tissue/glasdoek/epoxy of what-ever. Deze laag geeft de balsa een versterking van heel veel procentjes, nu ontstaat in feite de zogenoemde schaal constructie, deze weer door krassen is een heel slecht plan en is een recepy for dissaster..........

Mijn vader maakt vaak paneel lijnen met plamuur. Hierbij wordt tape op de lijn geplakt, plamuur erover, uitharden, glad schuren en dáárna pas de tape weer weg, geeft een heel mooi effect voor lap-naden maar is ook erg arbeids intensief. Helemaal vol plamuurspuiten kan ook zodat er ook joint-naden in gekrast kunnen worden maar ik vind die gewichts toename hier erg zonde. Inbranden, slijpen is goed mogelijk bij een epoxy romp/vleugel maar ook weer géén optie bij een balsa model zoals die van jou. Ik denk dat idd de beste optie voor dit model de grafiet potlood lijnen zijn, snel en simpel met leuk resultaat. Indien gewenst zou je ook wat kunnen air-brushen zoals eerder voorgesteld maar vereist wel wat oefening en een klein spuitje om eea niet te overdrijven wat nogal snel gebeurd.

Een nadeel van potlood/grafiet is wel dat er een blanke lak over moet, vooral bij methanol modellen alwaar geregeld met een glassex flacon gepoetst moet worden.
Laat maar weten of je meer van deze techniek wlit weten dan bellen we effe. Lastig om op te schrijven maar zó gezegt.... :D

Groetjes,
Gerald

iedereen heeft het hier dan wel over aplakken en overplamuren, maar ik zie dit niet werken op plekken waar de panellines tegen alkaar liggen en niet over elkaar heen :?

is inkrassen daar dan niet beter?

ik luister hier even aandachtig mee zodat ik het ook weet voor mijn focke wulf :wink:
trouwens veel top-flite kisten op de bouwtafel hier op het forum op het moment :roll:

Ik denk dat er een verschil is tussen het overspuiten van de tape met plamuur of met verf. Overspuiten met verf wordt namelijk in die review van de fw-190d9 gedaan (waar de paneel lijnen dus tegen elkaar aan liggen)
Bedankt voor de tips Gerald, inkrassen wordt het dus in ieder geval niet. Misschien kunnen het er zondag nog wel even over hebben. Ben wel benieuwd hoe die techniek werkt.

Back