Finse Ijsbreker Kontio

Ik heb na lang zoeken eindelijk een gedeeltelijk afgebouwde Kontio kunnen kopen. Het is een bouwpakket dat Graupner ooit heeft uitgebracht. De romp is van polyester en de opbouw is hout of kunststof. Schaal 1:87 dus hezelfde als H0. Ik heb nu 2 x geprobeerd om van foto's iets te bouwen de Kasteelborg en een Fins marineschip. Ik liep tegen te veel moeilijkheden aan qua afmeting inschatten en gebrek aan bouwtekeningen. Heb dus alles verkocht en begin met schone lei. En dat wordt de Kontio

Laatst bewerkt:
Als eerste de ramen aan gepakt. Met de 3 Dprinter de raampjes gemaakt. Ik werk met Thinkercad en kan daar redelijk mee werken.
Met.jpg
Zonder.jpg

Even een zijweg genomen met het 3D Printen en modelbouw. Heb bijna een jaar een 3D printer Creality 6CE. Nog nooit een groot project geprint. Heb nu voor het eerst een Lobster Boat USA compleet 3D geprint.
De stl. files heb ik gekocht bij 3DModelsCG trader omdat het nivo van mijn 3D tekeningen zich beperken tot Thinkercad. Een leuk programma voor beginners. In de toekomst wil ik me steeds meer richten op 3D onderdelen en die voor mijn schepen te gaan gebruiken. Denk niet dat dit simpel is want dat is het niet. De Lobster boat was een soort vingeroefening voor mijn project op de lange termijn. Dit moet een boot worden van de Australische Kustwacht uit de Armidale Class. Deze files zijn ook te koop bij CG trader. Schaal 1:48 . Die passen per onderdeel op mijn printerplaat. Maar eerst gaan we de Kontio afbouwen en varend maken.

Bijlagen

• Lobster 2.jpg
    Lobster 2.jpg
    251,8 KB · Weergaven: 162
  • Lobster 1.jpg
    Lobster 1.jpg
    244,2 KB · Weergaven: 163
Laatst bewerkt:
Nu weer terug naar de Kontio. De brugopbouw wijkt redelijk veel af van het varende origineel. Zo is er geen plaats voor relingen rond de stuurhut. Dus de voetplaat van de stuurhut aangepast. Nieuwe ramen geprint die hier beter bij aansluiten.
Stuurhut en voetplaat.jpg

Vandaag zijn de koppelingen binnengekomen dus ik kan me nu bezig houden met de voortstuwing. Op zich altijd een tijdrovende klus. Weet nog niet of ik de bijgeleverde motoren ga gebruiken Graupner 720 speed 6 - 12 volt. Of dat ik outrunners ga gebruiken van rond de 1000KV. Voor het gewicht lijken me loodaccu's beter om een goede diepgang te krijgen dit in combi met de 2 speed motoren. Als ik Lipo's ga gebruiken i.c.m. outrunners moet ik veel lood of dergelijke toevoegen voor een goede diepgang. Maar daar kan ik nog een paar nachtjes over slapen.

Nog nooit zo snel de motoren uitgelijnd gekregen. Zat al wel voorbereidend werk in van de vorige eigenaar. Doe het voorlopig hier maar even mee. Geen idee wat het verbruik is van de Graupner speed motoren is.
Motoren en Koppelingen.jpg

Toch maar gekozen voor een loodgel accu. Is denk ik ook door de vorige eigenaar gebruikt. Ik heb een accu gekozen van 4,2 kilo met volgende afmeting L:151mm x B:98mm x H:96mm x TH:101mm.(wat die TH betekend weet ik niet.) De Kontio heeft een grote diepe romp. Kom aan de 4,2 kilo nog tekort vrees ik.

Bijlagen

• Loodgel accu .jpg
    Loodgel accu .jpg
    42,2 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
In de grote demonstratietanker van onze modelclub is gebruik gemaakt van een soort watertank in de romp die aan de onderkant een waterinlaat heeft zitten. Daardoor zakt de romp ook mooi naar een goede diepgang en heb je weinig ballast nodig. Ik durf dat niet zo aan met alle elektronica, ondanks dat het bij club demonstraties prima werkt Ik houd het maar op gewicht toevoegen indien nodig. Tussen de accu en de vaartregelaar een 12volt 150Ah BDESC-S10E-RTR komt een zekeringskastje met daarin 15 ah autozekering. Dit werd mij geadviseerd door een clublid. Werk eigenlijk nooit met zekeringen maar ga het toch maar doen. Wil de beide motoren met de vaartregelaar aansturen. Moet kunnen volgens de kenners, zo niet kan ik altijd nog overstappen op twee vaartregelaars. Voor de boegschroef een Graupner Navy 30 Ah vaartregelaar en de rest van de Led verlichting gebruik ik een 6 volt Nic--MH accu. 2000mAh. Dus geen Lipo's in de Kontio.

Laatst bewerkt:
In mijn Wagenborg tijd in het echt regelmatig achter gehangen.
Ga je met een gangetje van 7-8 knopen door een laag ijs van een halve meter.

Indrukwekkend schip.
Dus dat wordt dit model ook.
Én je ziet hem nooit als model.

Volgertje erbij.

Hallo Artkonide, Waarom zou je voor je verlichting een aparte accu gebruiken? Als je echt 6 Volt nodig hebt zou ik er een spanningsconverter tussen zetten. Waarom? Dan heb je maar één accu om op te laden. Met een in de opbouw verstopte plug hoeft om te laden de boot niet open. Op mijn Smit Finland heb ik een vrouwtjes luidsprekerplug onder het dekseltje van het voorpiekluik gezet. Om te laden plug ik daar een kleine acculader in. Aan accu's staan twee loodgel accu's van 12 Volt 7Ah parallel. Die twee motoren op één regelaar zal prima werken. Om stilliggend te draaien heb je een boegschroef. Bedenk wel dat als je zekering klapt, beide motoren "dood" zijn. Met twee regelaars en twee zekeringen heb je altijd nog één motor om thuis te komen. Bij mijn S F met één zekering voor twee motoren had ik opeens een "dood" schip dat tot overmaat van ramp ook nog eens onder een fontein door dreef. Gelukkig weinig water in het schip. Een regelaar hoeft niet zo duur te zijn. Gr. Klaas.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...egelaars/lm317-verstelbare-spanningsregelaar-
https://www.rc-point.nl/rc-electron...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-20000331

Bedankt goede tip. Ga een spanningsregelaar kopen voor de verlichting/boegmotor, prima oplossing. De beide motoren heb ik apart gezekerd. Maar denk zelf ook aan een vaartregelaar erbij kopen. Heb dat in het verleden altijd gedaan. Maar om dat de vaartregelaar 150 Ah kan verdragen heb ik er maar een gebruikt.

Arkonide. Als je die boegschroef er ook op wilt laten werken zou ik een zwaardere converter nemen. De vorige was alleen maar bedoeld voor verlichting.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...-buck-converter-xl4015-5a-met-stroombegrenzer
Zou eerst eens kijken hoe het vaart met één regelaar en beide motoren apart gezekerd. Als je twee regelaars met BEC op dezelfde ontvanger zet moet je bij een van de twee in het stekkertje van de regelaar naar de ontvanger de rode draad onderbreken. Het het best door in het stekkertje de draad terug te trekken, om te buigen en te isoleren. Verder succes met het restaureren van het schip. Gr. Klaas.

Zet altijd een kort 2 aderig verlengsnoertje tussen de tweede vaartregelaar en ontvanger. Dan houd je de vaartregelaar intact. Had helaas de eerste converter al besteld de Lm 317 . Was er te snel mee. Heb nog een mailtje gestuurd misschien dat het nog omgezet kan worden naar de zwaardere converter xl4015-5 a We zullen zien. Zo niet komt altijd wel een keer van pas. bedankt voor de info. Weer wat geleerd. Voeg nog een foto toe van de eerste elektronica in de Kontio. Komt nog wel wat bij denk ik

Bijlagen

• Elektronica 2.jpg
    Elektronica 2.jpg
    274,1 KB · Weergaven: 154
Door omstandigheden het laatste jaar niet kunnen bouwen. Van de week alles weer opgepakt. Verlichting gedeeltelijk aangesloten. Gebruik hier tijdelijk een 6 volt accu voor en
ledjes van de Action op een plaksnoer. Kun je op lengte afknippen. Het restant dat over blijft kun je weer gebruiken door er 2 draadjes aan vast te solderen.
Moet nog even kijken of ik er een vaste weerstand tussen zet ivm met de lichtsterkte van de leds

Bijlagen

• Opbouw 1.jpg
    Opbouw 1.jpg
    161 KB · Weergaven: 163
  • Opbouw 2.jpg
    Opbouw 2.jpg
    146,4 KB · Weergaven: 159
  • Opbouw 3.jpg
    Opbouw 3.jpg
    138,7 KB · Weergaven: 155
  • Opbouw 6.jpg
    Opbouw 6.jpg
    347,2 KB · Weergaven: 149
Laatst bewerkt:
De schroeven geplaats en de roer inrichting verbetert deze ging te zwaar en had te weinig uitslag naar links en rechts. Momenteel draaien de schroeven naar binnen omdat ik dan meer power heb. De bedoeling is dat ze naar buiten gaan draaien maar ik heb de fijn afstelling van de Hobby porter -007 pistoolzender nog niet helemaal onder de knie, is een lastig en moeilijk te begrijpen menu.

Bijgevoegde bestanden:

Bijlagen

• Schroeven.jpg
    Schroeven.jpg
    337,3 KB · Weergaven: 134
  • Hobby Porter 007.jpg
    Hobby Porter 007.jpg
    351,6 KB · Weergaven: 129
  • Hobby Porter 007 2.jpg
    Hobby Porter 007 2.jpg
    286 KB · Weergaven: 126
Momenteel draaien de schroeven naar binnen omdat ik dan meer power heb. De bedoeling is dat ze naar buiten gaan draaien
Als dat het enige probleem is, en al de rest naar behoren werkt, zou ik van de zenderinstellingen afblijven.
1) verwissel de schroeven;
2) wissel bij de 2 motoren de draden om, of bij brushless moteren, wissel 2 van de 3 draden (geeft niet welke).
en klaar is arkonide :)

Een pistoolzender lijkt me voor een tweemotorig schip niet ideaal. Begrijp dat je twee regelaars hebt. Kun je die met de pistoolzender apart bedienen? Voor zover ik begrijp niet. Bij mijn Smit Finland loop ik met een 7 kanaals zender al klem.
Om je schip beter te kunnen bedienen zou ik naar een knuppelzender met ontvanger gaan met pakweg 10 kanalen. 5 of 6 proportionele en de rest om te schakelen. Is wel even een investering, maar verhoogt het vaarplezier. Bijgaand een link voor prijsidee. Kijk maar of het je aanspreekt. Succes verder. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/zenders-ont...pro-lcd-led-2-4g-14ch-pakket/a-72061-20000260

Ja, dat ben ik wel eens met Klaas.
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar mij lijkt zo'n pistool zender ook niet prettig om een boot te bedienen.
Maar dat is puur mijn eigen ongefundeerde mening.
Maar:

Voor een setje van SkyFly, inclusief 8 kanaals ontvanger, betaal je met enig zoeken zo tussen de 60 en 80 euro.
Een investerinkje, maar wel eentje waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad

Toen mijn coastertje gereed was heb heb ik heel even met een pistoolzender gevaren. Met een enkelschroever is dat geen probleem, hoewel ik op achteruit gas geven niet prettig doseerbaar vond.
Maar dat kan ook aan mij liggen. Een ieder heeft zijn eigen filosofie en aanpak. Voor de beeldvorming de indeling van mijn 7 kanaals MPX Profi 3010 zender om Smit Finland te bedienen.
Knuppel rechts: horizontaal sturen, verticaal SB motor.
Knuppel links : horizontaal 4 groepen verlichting, verticaal BB motor
Schuif links : bediening motor sleeplier
Schuif rechts : ontgrendeling sleephaak
Schakelaar 1 : uit/aan bluspomp
Schakelaar 2 : dual rate (50% uitslag roeren) en koppelen SB motor aan linker knuppel. Deze stand wordt gebruikt om te slepen.
Zwenken van het bluskanon is bij gebrek aan kanalen gekoppeld aan de roerservo.
Zo zie je dat bij wat extra functies het aantal benodigde kanalen snel oploopt.
Gr. Klaas.

Dat bedoelde ik ook. SkyFly.:bier:
Maar: I stand corrected, your honour.

En inderdaad:
De zender heeft tien kanalen ter beschikking, maar (althans bij mij) de ontvanger heeft er acht.

Back