Finse Ijsbreker Kontio

Een pistoolzender lijkt me voor een tweemotorig schip niet ideaal. Begrijp dat je twee regelaars hebt. Kun je die met de pistoolzender apart bedienen? Voor zover ik begrijp niet. Bij mijn Smit Finland loop ik met een 7 kanaals zender al klem.
Om je schip beter te kunnen bedienen zou ik naar een knuppelzender met ontvanger gaan met pakweg 10 kanalen. 5 of 6 proportionele en de rest om te schakelen. Is wel even een investering, maar verhoogt het vaarplezier. Bijgaand een link voor prijsidee. Kijk maar of het je aanspreekt. Succes verder. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/zenders-ont...pro-lcd-led-2-4g-14ch-pakket/a-72061-20000260
Heb jaren een knuppelzender gehad. Oa een Carson een Flysky en nog diverse andere zenders. Ben toen over geswitcht naar een pistoolzender. Het is maar net wat je gewend bent. Voor de Kontio weet ik nog niet of ik met een pistoolzender blijf werken. Ook al heb ik 2 motoren op een vaartregelaar zitten. Morgen proefvaart en dan zien we wel hoe het gaat.

Gewoon doen wat het best aanvoelt. Jij moet ermee varen en manoeuvreren toch? Succes met de afbouw! Gr. Klaas.

Heb jaren een knuppelzender gehad. Oa een Carson een Flysky en nog diverse andere zenders. Ben toen over geswitcht naar een pistoolzender. Het is maar net wat je gewend bent. Voor de Kontio weet ik nog niet of ik met een pistoolzender blijf werken. Ook al heb ik 2 motoren op een vaartregelaar zitten. Morgen proefvaart en dan zien we wel hoe het gaat.

Nee dat werkt voor geen meter een pistoolzender voor deze boot. Leek een ongeleid projectiel. Zat constant met de richting van het varen te klooien. Ben via de instellingen op de zender naar 50% thrust gegaan. Toen werd het een beetje beheersbaar. 12 volt met deze Graupner motoren is much to much voor de Kontio. 2 mogelijkheden heb ik bij mijn weten 1. terug gaan naar een 6 Volt loodaccu (ivm met ballast) of 2. Thrust op 50% zetten. In ieder geval terug naar een knuppelzender en dat zal dan een 10 kanaals Flysky worden denk ik. Eigenlijk wel apart want mijn Nordcap is prima bestuurbaar met een pistool zender. Dus gaat de pistoolzender van de Kontio naar de Nordcap en de zender van de Nordcap gaat naar mijn 3D geprinte Lobsterboat. Is op zich weer een leuk bootje waar kinderen mee kunnen varen op een bv. open dag. Kan natuurlijk ook alles op de Flysky zetten maar dan moet ik weer aparte ontvangers bij kopen.

Kan natuurlijk ook alles op de Flysky zetten maar dan moet ik weer aparte ontvangers bij kopen.
Dat is zo, maar ik heb er laatst 4 aangeschaft voor €15,- bij Ali. (weliswaar 3 kanaals, maar ik bedoel: voor de kosten hoef je het niet te laten.)
En het is wel een genot hoor: geen gezeul meer met zenders.
Daar zat mijn tas altijd nog het volst mee.

maar (althans bij mij) de ontvanger heeft er acht.
Kijk maar eens of er in je ontvanger een S-bus stekker zit. Dan kun je via een S-bus module die laatste twee kanalen ook gebruiken.

Als je helemaal idioot wilt doen, moet je eens op zoek gaan naar een Taranis, dan heb je standaard 16 kanalen (kun je naar keuze middels OF een S-bus module, OF middels twee ontvangers aansturen) en je kunt in totaal 40 uitgangen creëren. Dan moet je denken aan dat die overige 24 functies "logisch aangestuurd" worden. En dat kan van alles zijn, van terugmeldingen via telemetrie tot "combinaties van andere kanalen/schakelaars".

Wat betekenen de diverse afkortingen op de 10 kanaals FlySky FS-I6?
En dan bedoel ik de kanalen 5 tot en met 10
Channels 5 -6-7-8-9-10 zijn in te stellen met diverse instellingen zoals VrA of VrB - SwA -Swb of ook nog SwA+B of SwC+D
Weet niet wat deze afkorting betekent of doet met de uitvoering Van (SwA =denk ik Switch A ) B C D enz.
Wie helpt mij op weg?

Kijk in de manual even op het plaatje met de zender. VRA en VRB zijn de draaiknoppen bovenaan. Daarmee kun je per knop een servo sturen. Even kijken of je ze moet koppelen aan een kanaal.
Op hetzelfde plaatje zie je ook de Sw's, oftewel de schakelaars. Ook daarmee even kijken of je die aan een kanaal kunt koppelen.
Moet allemaal in de manual staan. Succes ermee! Gr. Klaas.

Jouw interpretatie van SWA, schakelaar A en de andere B, C en D is juist.
VARA en VARB zijn de twee draai knoppen, potentiometers, in midden boven.
De schakelaars SWA, B en D zijn twee standen schakelaars, AAN/UIT.
De schakelaar SWC is een driestanden AAN/UIT/AAN.
Elke schakelaar, of draaiknop, is toe te wijzen aan de kanalen 5 t/10.
Op Setup - Aux.channels, kun je iedere individuele schakelaar toewijzen aan een kanaal.
De draaiknoppen zijn ook aan verschillende kanalen toewijsbaar.
Na de invoering van de gewenste keuze, dien je de knop CANCEL in te drukken.
Heel tegenstrijdig, maar hiermede bevestig je de instelling en legt deze vast.
Deze instellingen gelden alleen in het kanaal van de model keuze, die je aan het bewerken was.
Wil je voor een ander model de instellingen aanpassen, dan zal je dit op het model kanaal moeten aanpassen.
Elk van de 20 model kanalen kun je de gewenste instellingen geven..
Succes. Henk.

Kijk in de manual even op het plaatje met de zender. VRA en VRB zijn de draaiknoppen bovenaan. Daarmee kun je per knop een servo sturen. Even kijken of je ze moet koppelen aan een kanaal.
Op hetzelfde plaatje zie je ook de Sw's, oftewel de schakelaars. Ook daarmee even kijken of je die aan een kanaal kunt koppelen.
Moet allemaal in de manual staan. Succes ermee! Gr. Klaas.
Moet je wel even het internet op, want dat manual die ik erbij had was niet veel groter dan een papiertje van een fortune cookie en in het Chinees.:koud:

Moet je wel even het internet op, want dat manual die ik erbij had was niet veel groter dan een papiertje van een fortune cookie en in het Chinees.:koud:

En als je de gebruiksaanwijzing gevonden hebt, dan is deze in het Engels.
Mijn aanbevelingen komen uit de Engelse handleiding, die ik uitgeprint heb.
Groet. Henk

Laatst bewerkt:
Jouw interpretatie van SWA, schakelaar A en de andere B, C en D is juist.
VARA en VARB zijn de twee draai knoppen, potentiometers, in midden boven.
De schakelaars SWA, B en D zijn twee standen schakelaars, AAN/UIT.
De schakelaar SWC is een driestanden AAN/UIT/AAN.
Elke schakelaar, of draaiknop, is toe te wijzen aan de kanalen 5 t/10.
Op Setup - Aux.channels, kun je iedere individuele schakelaar toewijzen aan een kanaal.
De draaiknoppen zijn ook aan verschillende kanalen toewijsbaar.
Na de invoering van de gewenste keuze, dien je de knop CANCEL in te drukken.
Heel tegenstrijdig, maar hiermede bevestig je de instelling en legt deze vast.
Deze instellingen gelden alleen in het kanaal van de model keuze, die je aan het bewerken was.
Wil je voor een ander model de instellingen aanpassen, dan zal je dit op het model kanaal moeten aanpassen.
Elk van de 20 model kanalen kun je de gewenste instellingen geven..
Succes. Henk.

Okay bedankt. Dat helpt me al een stukje op weg. Vroeg mij af of ik met een van de kanalen 5 t/m 10 een boegschroef met vaartregelaar kan aansturen. Kan daar natuurlijk ook 1 van de eerste 4 kanalen voor nemen. Heb er 2 over dus daar redt ik mij dan wel mee. Voor de rest is het mij nu al veel duidelijker. Gr Karel

Karel, Met VRa of VRb is de boegschroef traploos te regelen. Maar met één van de knuppels gaat het ook natuurlijk. Net wat je het beste handt. De knuppel komt automatisch terug in de neutrale stand en weet je zeker dat je boegschroef stil staat. En kun je gelijk de hoofdmotoren bedienen. Mijn ervaring met twee onafhankelijk bedienbare motoren is dat je een boegschroef eigenlijk niet mist. Succes ermee! Gr. Klaas.

Voor de boegschroef kun je bijvoorbeeld de horizontale beweging van de linker joystick gebruiken, de verticale voor de snelheid.
Bij deze kun je de grafiek van de uitsturing instellen en daarmee de snelheid eventueel begrenzen van het model.
Henk

Back