Fireblade van Staufenbiel

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jan brilman, 1 mrt 2004.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    @Theo!


    Nou ja zeg . . . :?

    Kijk, deze mail heb ik nog van hen.

    QED :wink:

    Ik zou zeggen, sla ze hier maar eens mee om de oren. 8)

    Maar ik wil er ook wel een paar voor je op de bus doen . . .

    Of maandag even meenemen? :yes:

    jan
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik kijuk wel even of ik met het bestelde uit de voeten kan. De gehele constructie van Kwiklink enzo moet niet te groot worden anders zit het de rolroerservo in de weg. Misschien dat ze in Harsewinkel ook nog iets hebben liggen.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Nog een paar plaatjes, sinds het DLG enthousiasme weer is opgelaaid!

    Ten eerste het roemruchte zelf-ontwikkelde eigenbouw-kwiklinkje. 8)

    Ben ik erg trots op en blij mee. :D

    [​IMG]

    Het m1-boutje vlak achter het beugeltje met een puntbek-tangetje vasthouden, en dan de binnenkabel aan- dan wel losdraaien.

    Werkt perfect.:p


    Krap in de neus . . .

    [​IMG]


    De reparaties als gevolg van het afbreken (zeg maar: uitbreken) van het kielvlak. Soort spalkjes gemaakt.

    Let op het veertje dat het richtingroer aantrekt.

    [​IMG]


    En natuurlijk het ondertussen bekende deeltje van het kielvlak dat etc.etc.

    [​IMG]

    30%?
    :roll:

    jan.
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    @Jan,
    het roemruchte kwiklinkje.
    Wat gebruik je als U-vormpje op de servohoorn?

    Je hebt weer wat mensen op ideeën gebracht.

    Hans
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    gebruik je Pull-Pull voor richting en hoogte?

    Groeten

    Justus
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Tja . . . een of ander kunststof . . . weet niet precies wat. :?

    Maar het laat zich in de gewenste vorm 'omzetten' / buigen, en je moet hem nog minstens een keer of wat heen en weer buigen, voor 'ie breekt.


    Nee, een veertje! :evil: Zie de betreffende foto. 8)

    Staaldraad, plm. 0,5 mm, dat in een soort van Z-vorm gebogen is. :p

    Die wil het roer de hele tijd in een hoek van 90 graad naar buiten duwen; een kabeltje trekt / houdt hem (vanaf de servo) in de gewenste stand. :D


    jan.
     
  7. peytr

    peytr Guest

    Single pull (met een veertje) en pull pull zijn erg mooi uit oopunt van gewicht bij de gebruikte lange tailbooms. Een bijkomend voordeel is dat je je servo's bijna niet meer kapot krijgt omdat er bij harde landingen geen massa aan de servo hangt (zoals normaal wel het geval is).

    Voor de meelezende zelfbouwers nog een tip bij single pull. Zorg dat de roerhoorn aan gelijknamige zijde zit van je werphand. Dus rechtshandig geworpen DLGs moeten het hoorntje aan de rechterkant hebben enz. Dat is om te voorkomen dat er bij het beeindigen van de worp uitbraak plaatsvind. De luchtdruk is op dat moment vanaf de buitenzijde van de worp naar binnen en wordt door het 'trektouwtje' opgenomen. Wanneer dat omgekeerd zit kan deze druk alleen op het veertje afgeleid worden en dat kan ingedrukt worden. Resultaat is een minder hoge worp omdat de afwijking gestabiliseerd moet worden en dat kost porrie.

    Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit wel schrijftafelwijsheid betreft, want ik heb nooit geprobeerd met beide opstellingen. Bij mij zit het hoorntje altijd rechts :D
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    :idea: He Peytr dat wist ik niet van dat roerhoorntje aan die kant. Is natuurlijk wel heel logisch!!
    Er is ergens op internet een video en wel een slomo waarin je kunt zien hoe erg de tailboom doorbuigt tijdens en vlak na de worp. Niet normaal gewoon. Er breekt er ook wel eens een!
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Zo! Vandaag voor het eerst weer met de Fireblade op stap geweest, en wel naar het veldje vlak bij het KVI in Groningen. :D

    Zender geladen, accu's geladen, vrouw en kinderen zelfs mee! :D

    Beetje vlagerige wind :? , maar vliegbaar.

    Zender aan, ontvanger-accu aangesloten: allemaal gebibber, servo's in de uiterste stand, wat is dit nu? 8O

    Geen land mee te bezeilen, noppes, nada, niets.

    ACH! Nou snap ik het . . . :oops:

    Richard Branderhorst zit met één van zijn sleepkisten op kanaal 64, en daarom heb ik 66 erbij aangeschaft.
    En dat kristal zat dus nog in de zender (en in de ontvanger van de DG-800 . . . )

    Nou ja . . . Alles is nog heel, en volgende keer beter. :wink:

    Weer wat geleerd. :?


    jan.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    hehe, als je weer eens gaat vliegen moet je me even een pb sturen ;) kom ik kijken :) als ik tijd heb ;)
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Collegae!


    Na de eerste DLG-dag was er wel even wat werk aan de winkel . . . :?

    Ik heb me recent laten vertellen dat zo'n Wendel-antenne zeer storingsgevoelig is als de vliegers niet dicht bij elkaar staan.

    Nou, dat kon wel eens kloppen! :?

    Bij tijd en wijle stonden we met denk ik wel 8 man tegelijk te gooien, tientallen meters uit elkaar. 8O

    Uiteindelijk kreeg ik een flinke down-pulse, en ramde de koolstof 'staaf' van de windzak . . . :(

    Da's toch harder dan dat koolstof mat (?) waarvan de D-box gemaakt is . . . :mad:

    Suggesties voor (provisorische) reparatie?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Er is zelfs een m1 moertje afgelopen! :oops:

    [​IMG]

    Door een paar beroerde landingen (het woei ook wel erg hard . . . ) was het kielvlak weer eens losgebroken uit de staartboom.

    Dat gaan we nu anders doen: we creeren bewust een 'Bruchstelle' (plaats waar het moet breken, als het fout gaat).

    Let op.

    Zo moet het worden: een stuk dubel die in de staartboom ingelijmd zit, en waaraan het kielvlak vastgelijmd wordt.

    Een van de eerste dingen die er moet gebeuren, is het uitboren van de staartboom: alle rommel er uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit moet dus niet te goed passen, en dat is goed gelukt. :oops:

    [​IMG]


    Heeeeeele ouwe folie (laten we het daar maar op houden).

    [​IMG]

    Ik kan binnenkort mooi testen of het werkt, want na inlijming van het kielvlak plus dubel in de staartboom, bleek dat het kielvlak zeker twee graad scheef staat :evil: :oops:

    Jaja . . .

    Wordt vervolgd.

    (Overigens: dit draadje kan naar het DLG-forum!! :D )


    jan.
     
  12. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Voor wat betreft die d-doos (torsie doos) is het heel makkelijk en mooi om er gewoon een stukje d-doos overheen te plakken.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Wat bedoel je met 'een stukje D-doos'? :roll:

    Ik heb dat hier niet in de kast liggen . . . :?


    jan.
     
  14. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hoi Jan,

    Sorry ik ging er vanuit dat je ook zelf op deze wijze bouwde.
    De voorzijde van jouw vleugel is opgebouwd met een d-doos aka torsie doos en daarna ribben.
    Bij de bouw blijft er altijd wel een stukje over van dat spul en die bewaar ik meestal om ervoor te zorgen dat je wat reparatie middel hebt.

    Een andere oplossing is een klein propje balsa erin, dit lijm je vast met een beetje cyano en schuurt het mooi naar de vorm van de vleugel.
    Vervolgens leg je er een klein stukje 90 grams kool overheen. Dit kun je met cyano of epoxy vast maken dat maakt niet zoveel uit.
    Epoxy heb je meer tijd en je zou er eventueel een stukje dun pvc tegen kunnen klemmen dan wordt het wat vlakker.

    Bram
     

Deel Deze Pagina