Fixed Pitch helikopter buiten

• Topicstarter Topicstarter Chris66
  • Startdatum Startdatum
C

Chris66

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben voor het eerst op dit forum aanwezig, en wil me dus graag even voorstellen.
Mijn naam is Chris en ik woon en Noord Brabant, en ben in het bezit van een E-sky Lama V3 en een E-flite Tandem Rescue helikopter.
Beide zijn zeer verschillende helikopters met ook de daarbij behorende vliegeigenschappen, voor mijn gevoel is de Lama V3 echt een rauwe logge bak en de Tandem Rescue is meer een verfijnde dame die mooi haar dansje doet.

Nu is mijn ruimte in huis zeer beperkt, dus had ik erover gedacht om het speelveld naar buiten te verhuizen, helaas kan ik maar niet beslissen wat het beste is, FP, Coaxial, CP, Coaxial met CP enz.
Op dit moment ben ik in staat op de Lama V3 en de TR beide met gemak op te laten stijgen, en dan links en rechts wat te hoveren en wat simpele rondjes te draaien.
Daar komt ook het probleem om de hoek, de ruimte is daar eigenlijk te klein voor.
Dus snelheid maken gaat niet echt omdat ik dan weer ergens tegenaan vlieg, de TR kan daar redelijk goed tegen.
Omdat je het gas dicht gooit valt de helikopter naar beneden en gaat er door het lage eigen gewicht niets kapot.

Het belangrijkste is dat de fun factor heel hoog moet zijn, omdat ik geen zin heb om allerlei instellingen enz. te doen, dus een CP valt dan gewoon af.
Dan houd je dus nog FP en Coaxial over, aangezien ik de laatste al twee heb valt deze keuze dus ook af.
Dan blijft er alleen nog maar FP over, en die zijn volgens verschillende forums dus niet echt geschikt om buiten te vliegen.
Er is 1 helikopter die nog steeds mijn aandacht trekt en dat is de Blade MSR, hij is heel erg licht, dus bij een crash zal er over het algemeen niet veel kapot gaan.
Verder is de MSR heel erg wendbaar dus zou beter inzetbaar moeten zijn in kleiner ruimtes (of misschien toch te snel?)

Maar ja, ik wil dus ook buiten kunnen vliegen!!!
Is dat mogelijk met een MSR en is het beter om de standaard zender door een DX6i te vervangen (en wat zijn dan de voordelen?)

Zoals je ziet zit ik vol met vragen en hoop ik dat jullie me kunnen helpen met goed advies!

Groetjes Chris.

De FP

Deze helikopter heeft één (hef)hoofdrotor en één staartrotor. Door deze constructie zijn ze stukken minder stabiel dan de voorgaande categorie. De hoek van de rotorbladen is bij een FP niet verstelbaar. De helikopter stijgt respectievelijk daalt door het toenemen c.q. afnemen van het toerental, van de hefrotor. Dit maakt de constructie redelijk eenvoudig. Je kiest voor een FP, in plaats van een coaxiale helikopter, omdat de besturing dichter aanleunt bij die van de volgende categorie, de Collective Pitch (CP) helikopter. Het grote voordeel van de FP ten opzichte van de CP is dat hij vanwege zijn eenvoudige constructie goedkoop is in aanschaf, en dat de eventuele reparatiekosten (onderdelen) laag zijn.

Een FP kan behoorlijk wat incasseren voordat je geld zult moeten neertellen voor de aanschaf van reserveonderdelen. Een FP is licht en heeft een relatief lage headspeed (de snelheid waarmee de rotorkop ronddraait). Deze twee zaken zorgen ervoor dat de FP niet bij een stevige wind (groter dan windkracht 3) is te gebruiken. Gezien zijn instabiliteit is hij daarnaast minder geschikt om in een kleine woonkamer te vliegen. Uiterst geschikt dus om te gebruiken in een gymzaal of iets degelijks en 's avonds neemt de wind vaak af

Groeten
Martin

Als je met een fp buiten wilt vliegen met een beetje wind, is het best dat je hem wat tweakt.
-zwaardere staartmotor
-eventueel brushless motor aandrijving.
-rotorblades inkorten om het toerental omhoog te trekken.
-een ietwat zwaardere accu helpt ook.

Het is wel wat werk, maar dan heb je wel iets.

Als je het internet afzoekt vind je wel wat informatie over mods voor fp helis.

Hallo Martin49,

Bedankt voor je snelle reactie en de info over de werking van een FP helikopter.
Ik ben aardig op de hoogte van wat er allemaal te krijgen is, dit voornamelijk dankzij deze site, RC Helicopters, The Most Fun And Rewarding Of All RC Hobbies. en het dagenlang rond surfen door verschillende forums en review sites.

Het liefst zou ik een volwaardige CP kopen en dan lekker buiten rondvliegen, alleen wil ik voorkomen dat ik veel moet sleutelen en afstellen en dus meer aan het herstellen/afstellen ben dan aan het vliegen.
Dat bedoelde ik met Fun factor, ik heb jarenlange ervaring met auto's en boten (zelf bouwen) maar het Helikopter vliegen heeft altijd een magische aantrekking op mij gehad (tijdens een demonstratie iemand het gras zien maaien met een fullsize Nitro helikopter)
Een tijdje geleden heb ik een Picoz achtig ding gekregen, maar dat was een ramp!!
Daarom de overstap naar en Lama V3, en toen heb ik recentelijk de Blade TR aangeschaft.

Het vliegen doe ik op de kamer van mijn dochter alleen is deze te klein om "echt" te kunnen vliegen.
Wanneer ik in de woonkamer zou vliegen (met b.v de MSR) zou ik meer ruimte hebben, maar echt groot is het daar ook niet, zeker niet voor de Lama (die behoorlijk veel schade aan kan richten door de grotere bladen)

Waar ik naar op zoek ben is dus de volgende "stap"
Het vergaren van meer informatie heeft alleen maar geleid tot nog meer twijfel en vragen

Houd ik het klein voor binnen (en misschien soms buiten met weinig wind) of gaan we voor een CP (naar mijn idee en vele ander, de enige die echt goed buiten kan vliegen)
Maar ja, dan krijg je meteen een ander kosten plaatje enz, en hoe goot moet hij dan zijn?
Dus komt de FP om de hoek kijken, stukken goedkoper, maaaaaaar ook niet echt voor buiten.

Dus het enige wat ik in de afgelopen dagen heb opgedaan is kennis, maar geen antwoorden!!

Helemaal leuk is het om te zien hoe al die "experts" appels met peren aan het vergelijken zijn, ik denk dat elke helikopter (CP,FP,COAXIAL,COAXIAL met PC) zijn voor en nadelen heeft, en daarom nooit kunt zeggen dat de ene beter is dan de andere.
Heeft gewoon te maken met budget, wensen, kunde, enz.

Maar goed, ik ga alweer te lang door (is ook een geweldig onderwerp natuurlijk)

Groetjes Chris

Hoi Piepeklon (grappige naam trouwens)

Ik heb inderdaad naar FP helikopters gekeken, maar wat neem je dan?
Zo groot mogelijk, welk merk, elektrische staart rotor of juist niet?

En wat gaat het tweaken dan kosten? (is een retorische vraag, wilde alleen maar aangeven dat er vele mogelijkheden zijn)

Groetjes Chris

Aan een CP hoef je niet steeds te sleutelen hoor, dat is een misverstand.
Je stelt hem 1x goed af en je kunt er lange tijd mee vooruit.

Een FP heb je weinig aan om buiten te vliegen. Het kan wel, maar dan moet het windstil zijn.

De reden dat je voornamelijk kennis vergaart, en geen antwoord, is simpelweg omdat een ander die keuze niet kan maken voor je.

Cp kan, als je hem netjes in de lucht houd en het landingsgestel onder, erg leuk zijn. Zoals eerder gezegd, 1 keer afstellen en gaan.

Fp is leuker als je nog wel eens crasht. Ook qua budget.

Maar puntje bij paaltje moet jij zelf bepalen wat je wilt.

Met de ondertussen vergaarde kennis zal je vast wel een lichte voorkeur ontwikkeld hebben...

Hoi Piepeklon (grappige naam trouwens)

Ik heb inderdaad naar FP helikopters gekeken, maar wat neem je dan?
Zo groot mogelijk, welk merk, elektrische staart rotor of juist niet?

En wat gaat het tweaken dan kosten? (is een retorische vraag, wilde alleen maar aangeven dat er vele mogelijkheden zijn)

Groetjes Chris

stelregel: hoe groter de heli, des te stabieler buiten.
merken voor Fp's: Esky honeybee, Ikarus Piccolo etc

Tweaken:
Zet een brusless op een Fp (piccolo bv), dan ben je ergens tussen de 50 tot 100 eur kwijt. Maar ze vliegen ook gewoon goed uit de doos. Andere motor wordt leuk als je wat verder komt.

Hoi Student,

Het was ook niet mijn bedoeling dat andere mensen voor mij de antwoorden klaar moeten hebben!
Ik bedoelde daarmee te zeggen, dat het me niet lukt om te beslissen welke kant ik op wil gaan. (voornamelijk de beslissing groot of klein)

Een collega van mij vliegt al enkele tientallen jaren modelvliegtuigen, en die heeft sinds en paar jaar ook de helikopters ontdekt.
En die gaf het advies, om het klein te houden. (heeft zelf ook niks groter dan een Lama V4, chinook van E-sky)

Maar ja, dat binnen vliegen geeft meer "een beetje oefenen gevoel" en dat is toch niet echt wat ik zoek.
Daarbuiten heb ik nogal de neiging om halsoverkop naar de winkel te rennen, en dan weer met iets thuis te komen waar ik eigenlijk toch niets aan heb.
(b.v. een Prather speedboot met een topsnelheid van rond de 70 kilometer per uur waar ik nergens fatsoenlijk mee kon varen, enz)
Dus wil ik er nu voor zorgen dat ik dezelfde fout niet maak, en eerst eens informeer wat voor mij het beste zou zijn.

Groetjes Chris

Als je voor een buiten heli gaat, moet je wel een beetje ruimte in de buurt hebben. Niet 1 of ander speelveldje pakken, stel je voor dat er een kind uit de bosjes rent en even door de rotor heen springt...

Dus beste is gewoon een overzichtelijk veldje, waarbij je van een afstandje kan zien wat je bereik in loopt.
Als ik jou zo hoor zal je toch voor een buiten heli gaan.
Een Fp is nl ook niet handig in de woonkamer, hiermee moet je eigenlijk al een dubbele garage of soort hal hebben (of een erg grote woonkamer).
Eventueel kun je binnen ook voor een echte mini gaan, voorbeeld is de walkera 4#3.

Buiten kun je een Fp doen, gaat goed tot windkracht 3, daarboven kunnen gevorderde piloten hem ook niet meer houden. dus zul je in nederland iets meer geduld moeten hebben, zo vaak is het niet bijna windstil.
Heb je een goede ruimte, is een fp het leukste (naar mijn mening)

Moet je echt buiten vliegen, is Cp een betere optie, zeker in combinatie met een simulator. Kun je het gevoel een beetje krijgen, en kun je testen met de cp.
Je zal alleen wel een beetje in moeten lezen om hem af te kunnen stellen, en eventueel een schade te kunnen herstellen.
qua maat kun je voor een 450 (ong 66 cm) gaan, alleen zijn deze nog niet echt handig als het gaat waaien (wel een stuk beter dan de Fp).
vaak wordt dan een 500 aanbevolen, deze zijn ong 80 a 90 cm, zijn zwaarder en kunnen gewoon tegen wat wind. Vaak zijn ze ook wat makkelijker te corrigeren voor een beginner. Maar die zijn prijstechnisch wel even wat duurder..

En dat is zo grappig met heli's. Velen hebben er mee leren vliegen, en velen op een andere manier. Ikzelf ben begonnen met een Fp, om daarna op een Cp (450) over te stappen, met een simulator ter ondersteuning. Er zijn er ook genoeg die meteen voor de Cp gaan, er zijn er ook die vanaf de simulator meteen voor 500 of 600 gaan, etc.

Ik hoop dat je er wijzer van wordt..

Als je voor een buiten heli gaat, moet je wel een beetje ruimte in de buurt hebben. Niet 1 of ander speelveldje pakken, stel je voor dat er een kind uit de bosjes rent en even door de rotor heen springt...

Hoi Student,

Ik was inderdaad van plan om hier in de buurt een speelveld op te zoeken en te gaan vliegen.
Dit idee was ontstaan met de gedachte dat ik een kleine helikopter neem, waar ik als het windstil is ook mee buiten kan vliegen.

Als ik dan inderdaad voor een grotere helikopter zou gaan is het inderdaad een zeer SLECHT idee om dit even op een speelveld te gaan doen.
Ik heb nog even wat rond gekeken op het web, en heb besloten dat ik nog niet toe ben aan een grote CP helicopter (mede door het grote verschil tussen een coaxial en een CP helikopter)

Jou opmerking heeft me wakker geschud, en ik heb even op een rijtje gezet wat ik op dit moment zo leuk vind aan het helikopter vliegen.
Dan komt toch echt weer de Fun factor naar boven.
Ik vind het heel leuk dat ik de helikopter van de kast kan pakken om dan lekker wat rond te vliegen.
Zonder dat ik van alles moet inpakken om ergens naar toe te gaan om te kunnen vliegen.

Daarom heb ik de beslissing genomen om het voorlopig bij de Fun factor te houden en "nog niet" de stap naar het echte werk te ondernemen.

Ik ga dus zoals ik mijn eerste post omschreef een FP helicopter kopen, dit lijkt mij voor nu de beste stap.
Aangezien ik nog steeds niet veel ruimte heb ga ik dus voor zo klein mogelijk.
Dan is voor mij de Blade MSR nog steeds de beste keus, het is een heel kleine, wendbare en crash bestendige helikopter.

Alleen ben ik niet zo blij met de standaard TX zender die bij het RTF setje verkocht word.
Ik dacht zelf meer aan een DX6i (ook naar de toekomst gekeken) zender voor bij de MSR BNF.
Ik weet dat het mogelijk is om deze zender te binden aan de MSR, maar kun je dan ook gebruikmaken van de instelmogelijkheden die de zender biedt?

Ik lees hierover zeer verschillende dingen, die gaan van "het is niet mogelijk om iets in te stellen vanwege de 5 in 1 die op de MSR zit" tot allerlei instellingen die je kunt vinden op verschillende forums waardoor hij beter zou vliegen!

Kan iemand bevestigen dat de DX6i inderdaad goed te gebruiken is voor de MSR (dus ook de mogelijkheid tot aanpassen van de instellingen)

Groetjes Chris

Ps Iedereen bedankt voor de steun en goede adviezen die ik tot nu toe gekregen heb. :rolling:

Hey Chris,

Ik ben zelf een newbee en net een maandje bezig met RC heli´s. Ben begonnen met een goedkope speelgoed 4 kanaals coaxiaal voor de basics en sinds ruim een week in het bezit van een micro FP walkera CB100. Klein genoeg om binnen te vliegen en stabiel genoeg om het stickgevoel bij een FP onder de knie te krijgen. Funfactor is hoog en moet zeggen dat mijn skills met sprongen vooruit gaat.

Ben bang dat als je echt buiten wil vliegen toch naar een (dure) CP moet overstappen. Tenslotte is het niet alles om telkens te wachten tot het wind stil is of een zaaltje op te zoeken. met die CB100 kan ik elke dag vliegen in de woonkamer, alhoewel ik mij wel moet inhouden wat het beesje is aardig rap.

Groeten,

Fer

Hoi Femo,

Ik zit in precies hetzelfde schuitje, ze zijn leuk die coaxiale helikopters maar missen naar mijn idee toch wat Umpf.

En inderdaad is het lang wachten totdat het in Nederland windstil is, maar ik vind de Fun Factor ook heel belangrijk, en op een zondag morgen lekker een beetje rondscheuren vind ik ook wel een aantrekkelijk idee.
Aan die dure CP ga ik voorlopig nog niet beginnen (te duur, te moeilijk, teveel..........komt nog wel)
Ik heb nu goede ervaringen met de Blade Tandem Rescue helikopter, alleen heeft die naar mijn idee niet genoeg wendbaarheid om met snelheid binnen te vliegen.

Ik heb ook het idee dat een helikopter die snel en goed reageert op de sticks alleen maar beter te besturen is.
Ik heb al wel Walkera helikopters bekeken, maar nog niet de CB100 specifiek, dus ik ga zeker kijken wat ik kan vinden over dit model, en of het misschien iets voor mij is natuurlijk.

Groetjes Chris

Een Blade MSR of Solo Pro is ideaal om na een coax binnen te leren vliegen. Deze heli's vergen de skills die je nodig hebt om een "echte" modelheli te kunnen besturen. De fixed pitch helpt alleen maar omdat je alerter moet zijn op de pitch (want je hebt een beetje massatraagheid) en dus sneller leert 'm goed te besturen. Een 450 is een mooie maat voor buiten, maar ga er aub mee naar een clubveldje en ga niet op een speelveldje in de buurt vliegen. Je wil niet weten wat voor schade een heli kan aanrichten...

Kun je niet gewoon een wat grotere ruimte "lenen" waar je met je MSR binnen kan vliegen?

De piccolo van ikarus is een leuke, Esky honeybee Fp wordt veel genoemd...

En je komt er vanzelf achter dat ook Fp's echte heli's zijn.
Ze zijn verre van speelgoed, en kunnen met wat upgrades interessant blijven om te vliegen.

En als je wat ervaring hebt, de 4#3 van walkera is een grappig ding voor binnen. Wel gevoelig, maar leuk.

En wat de zender betreft..
De meeste Fp's komen met zender. In principe heeft het niet veel nut om een Fp op een computerzender te zetten.
Met oog op de toekomst snap ik je volledig, maar in de toekomst zijn er weer nieuwe zenders, met mooiere schermen en meer opties voor dezelfde prijs als waar je er nu 1 voor koopt..

Dat was namelijk mijn misser..
Fx 18 op mn Fp aangesloten, werkte perfect. Toen ging ik over op mn eerste cp, ging ook goed.

Alleen had ik met mn Fp regelmatig storing (dacht dat het aan de heli lag), tot mn verbazing had de Cp ook regelmatig storing.
Dus heb ik laatst de 35 mhz zender aan de kant gelegd, en ben overgestapt op 2.4 ghz. Nu nergens geen last meer van...
Maar ach, als je alles van tevoren weet...

Als ik je van gratis advies mag voorzien.... koop geen Ikarus Piccolo. Ik heb dezelfde fout gemaakt en het ding bleek erg moeilijk te vliegen. Waar de technologie b.v. van de MSR of Solo Pro een superstabiele heli heeft gemaakt, is de Piccolo in vergelijking onbestuurbaar.

Als ik je van gratis advies mag voorzien.... koop geen Ikarus Piccolo. Ik heb dezelfde fout gemaakt en het ding bleek erg moeilijk te vliegen. Waar de technologie b.v. van de MSR of Solo Pro een superstabiele heli heeft gemaakt, is de Piccolo in vergelijking onbestuurbaar.

Alles valt en staat met een correcte afstelling...
Er zitten gewichten op de flybar om hem te temmen, wil je hem nog tammer kun je dat ook nog wel voor elkaar krijgen..
Maar naar mijn idee ben je dan met een dood stuk vlees aan het vliegen :rolleyes:
Ik hou wel van een beetje gevoelig..
Dankzij dat gevoelige heb ik mn Cp's nog steeds in 1 deel staan.

Ik heb er een geweldige heli aan gehad.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen merk/voorkeur :mrgreen:

Inmiddels als aardige skills ontwikkeld, en slinger die CB100 aardig gecontroleerd door de woonkamer. Sterker nog, vind het nu zelfs een tam beesje. Heb hem inmiddels meer pit gegeven door de slag op de servo heveltjes te vergroten, mijn sticks ingekort en blades met +1 meer pitch gebruikt.
Wat een verschil!! Stuk gevoeliger, sneller en meer power door die blades. De stabiliteit is er nog steeds.

Perfect machientje om het te leren en kan elke dag in de woonkamer vliegen. Naarmate je skills groeien kan je het apparaatje voor een paar euro en een beetje sleutelen turbo en pit geven. Kan niet wachten om eens naar buiten te gaan en voor het eerst echt vol gas te gaan, want dat is niet mogelijk in een woonkamer.

Erg crashbestendig apparaatje, en als het mis gaat ben je met een paar euro al uit de brand met onderdelen.

Tot nu toe erg veel plezier van dat beesje en het wordt alleen maar leuker.

Laatst bewerkt:
Een graad meer pitch bij gelijkblijvend gewicht betekend minder headspeed bij hoover en dus instabieler in mijn boekje... Mijn micro heeft Kyosho M24-blaadjes wat resulteert in een headspeed van rond de 1600, en is daarmee lekker stabiel. Standaard Ikarus-blaadjes werd +/- 1400 rpm, en dan is het bijna geen vliegen...
Overigens vliegen mijn standaard Piccolo's ruim 10 seconden zonder de sticks aan te raken, dus over stabiliteit valt te twisten geloof ik ;) Stabiliteit haalt een FP uit de headspeed of uit de bladkromming (Coning in het Engels). Als je geen headspeed hebt, maar wel een stabiele heli, dan staan je blaadjes overdreven gezegd naar boven toe in vlucht. Dit heeft als nadeel dat als je vliegt je constant stick moet geven om in beweging te blijven...

Ieder z'n meug moet je maar denken.

Ik heb nog geen ervaring met andere machientjes dan de CB100 dus kan geen vergelijkingen maken, maar met de +1 blades nog steeds een stabiele hands-off hoover. Zelfs met de +3 blades een stabiele hands-off hoover!! De blades zijn wel wat stijver en niet zo flexibel als de standaard blades, en reageren een stuk directer op stick input. De headspeed is inderdaad lager maar doet geen afbreuk aan de stabiliteit van het apparaat.
De +3 blades zijn voor in de woonkamer net iets te veel power dus maar buiten eens aan de tand voelen.

Ik heb de fabrieks instellingen weer gevlogen en moet zeggen dat dat erg tam aanvoelt nu ik met meer pitch heb gevlogen (heb inmiddels ook behoorlijk wat meer ervaring). De blades hebben grote invloed en je speelt automatisch meer met de throttle wat het ook weer leuker maakt.

Ik vlieg elke dag wel een lipo of 8 leeg, en het stadium van hooveren ben ik inmiddels voorbij. Crashes zijn ook ( bijna ) verleden tijd, maar je wordt toch steeds overmoediger en probeert steeds harder te vliegen zonder controle te verliezen.

Mijn punt is dat de CB100 perfect is om te leren omdat deze met hele tamme settings uit de fabriek komt, maar in een wip is omgesleuteld naar een giftiger machientje zonder stabiliteit te verliezen en is aan te passen aan je skills.

Helaas nog niet de gelegenheid gehad buiten te vliegen maar daar komt deze week misschien verandering in.

Fer

Laatst bewerkt:
Back