Flair Puppeteer

Een oplossing tegen het nose overen is bijvoorbeeld het hoofdlandingsgestel ietsje naar voren plaatsen (voorste poot korter/achterste langer evt)..

maar daar begin ik pas aan denken als ik problemen ervaar..

wat een appart kielvlak zit er op die bijna voltooide pup.... eigen fantasie of iets schaal achtigs?

Ik ben van plan om morgen de Saito 56 bestellen. laatste kans om me nog te stoppen?... :lol:

ik heb trouwens bedacht om gebruik te maken van de optie om de batterij voorin (naast de brandstoftank-bekisting) te plaatsen. dmv nog zo'n kistje te maken maar dan waar men vliegaccu mooi in past

ik hoop dat het bouwen niet te veel vertraging oploopt door mijn nieuwe tijdrovende klusje: ik heb een HUIS!! :D :offtopic:

ok ok. kon het niet laten.

Groeten.
Rico.
 
Rico van Dijk zei:
Ik ben van plan om morgen de Saito 56 bestellen. laatste kans om me nog te stoppen?... :lol:

ik heb trouwens bedacht om gebruik te maken van de optie om de batterij voorin (naast de brandstoftank-bekisting) te plaatsen. dmv nog zo'n kistje te maken maar dan waar men vliegaccu mooi in past

ik hoop dat het bouwen niet te veel vertraging oploopt door mijn nieuwe tijdrovende klusje: ik heb een HUIS!! :D :offtopic:

ok ok. kon het niet laten.

Groeten.
Rico.

Hi Rico,
Gefeliciteerd met jouw huis!

De Saito lijkt mij een prima motor. Zelf denk ik aan een OS FL-70 4-stroke, een beetje aan de grote kant maar zinvol omdat we hier bijna altijd zeer sterke wind hebben. Ik moet nog wel uitzoeken of dat enigszins gaat passen in de aluminium ring. Een ander mooi alternatief kunnen de motoren van RCV kunnen zijn maar die zijn helaas wel behoorlijk prijzig. http://www.rcvengines.com/gallery_flair_pupetter.htm

De battery ga ik ook naar voren brengen. Daarnaast ben ik van plan een miniservo voor het gas voor de firewall monteren.
Mocht dat niet voldoende zijn kunnen ook nog de servo's voor het hoogte- en richtingsroer (pull-pull) naar voren maar dan moet je hier wel rekening mee houden tijdens de bouw.

Regards,
Jock
 
ik ben niet van plan om pull pull systeem in te bouwen, tis wel meer op schaal, maar komen een hoop problemen bij kijken.

mini servo voor het motorschot? is die brandstof bestendig? of bedoel je direct achter het brandschot?

70cc 4tact? wel groot idd. de OS .52 past iig. als ik de afmetingen op de site mag geloven..

de saito .56 past net niet 8O in de zin van, de motor is net zo hoog als de straal van de buitenmaat van de cowling..

dus dat word 2 kleine gaatjes maken voor de kleppenomhuizingen. maar het steekt niet uit, en is ook zilverkleurig, maar vooral scheelt het een hoop geld. saito motor is 60 € goedkoper dan de os 52

groeten.
Rico
 
Rico van Dijk zei:
ik ben niet van plan om pull pull systeem in te bouwen, tis wel meer op schaal, maar komen een hoop problemen bij kijken.

Haha.. Wat een boer niet kent vreet hij niet... ;) Heb je ooit met een pull-pull systeem gewerkt? Heb er een op me Diamant toegepast. Valt reuze mee, inbouwen is slechts wat meetwerk. Then again, dat meetwerk heb je altijd. Ook al gebruik je Sullivan stuurstangen. En als je overwoog die toe te passen, ik kom ze er eigenhandig vanaf slopen... :P Zonde! Werk je hem helemaal schaal af, moet je hier ook aandacht aan besteden vind ik!

...zal dit draadje blijven volgen natuurlijk... :)
 
Rico van Dijk zei:
ik ben niet van plan om pull pull systeem in te bouwen, tis wel meer op schaal, maar komen een hoop problemen bij kijken.

mini servo voor het motorschot? is die brandstof bestendig? of bedoel je direct achter het brandschot?

groeten.
Rico

Hi Rico,
Zoals Jorit al aangaf is het installeren van pull pull helemaal niet zo ingewikkeld. Ik heb dat nu bij twee andere vliegtuigen gedaan en eigenlijk is het een fluitje van een cent. Helemaal omdat je alle voorbereidingen kunt treffen voordat je de pup covered. Ik moet even voor je zoeken maar ik heb ergens een keer op internet iets gezien over het installeren van pull pull. Overigens werkt de standaardmethode ook prima natuurlijk.

De servo plaats ik voor het motorschot (mits het past want dat heb ik nog niet geprobeerd). Ook dit heb ik reeds meerdere malen toegepast zonder problemen. Ik gebruik hiervoor de hitec HS-81.

Oeps, was van plan om aan de vleugel te beginnen maar.... misschien morgen.

Regards,
Jock
 
Ok, pull pull wordt het dus,..

maar dan wil ik ook tips hoe ik dat het beste voor de rolroeren kan toepassen :P hehe LOL..
ik zat te denken om op de bovenvleugel een dummy stuurkabeltje te maken ofzo.. dan zal het schaal worden ook :fadein:
 
Rico van Dijk zei:
Ok, pull pull wordt het dus,..

maar dan wil ik ook tips hoe ik dat het beste voor de rolroeren kan toepassen :P hehe LOL..
ik zat te denken om op de bovenvleugel een dummy stuurkabeltje te maken ofzo.. dan zal het schaal worden ook :fadein:

Haha :D die Rico gaat gelijk helemaal los! Meteen alle kabels maar doorberbinden aan de stuurknuppel zodat die ook mooi meedoet? :D :D :D

Jock
 
afb19560.jpg

afb19561.jpg


Jock, dat bouwverslag is handig, aangezien vandaag de zelfde motor binnen komt... :)

ik had al gezien dat ik wat in de cowl moest editen, maar het valt me reuze mee als ik dit zo bekijk. alleen dat uitlaat verhaal zit me dwars.

ik heb opzich wel een soldeerbrander thuis, maar hardsolderen is nieuw voor mij.

wie weet zijn er nog andere oplossingen :?:

het vleugelconstructie kabel verhaal van deze beste man ben ik het deels mee eens, maar als je de kabels "aan een kant vast maakt" is het geen "leave it" onderdeel meer, anders krijg je van die loshangende kabels aan je vleugel :P (combatoptie? ;))

over het pull pull systeem van die site:
jah hè hè. zo kan ik het ook bedenken. servo-touwtje-roertje

ik zat meer in over het punt hoe je die beste kabeltjes allemaal zo mooi strak houd.. rekbaar nylon?? maar ijzergaren is een stuk slijtvaster, ik heb al eens een ingebouwde staarwiel stuur inrichting naar de :banana: geholpen door nylon te gebruiken. het gaat niet lang mee iig....

nog een punt is het trimmen (ja, kan op de zender, maar toch..)

natuurlijk wel weer een briljante :idea: oplossing van me... om het brandschot al vast te lijmen voordat de motor past... :P gehehehe

nou ja, gelukkig kan de dremel overal bij :P LOL :lol:

anyway, groeten
 
Hallo,

Ook ik ben er een aan het bouwen. Al bijna af. Het ding verdwijnt in de ijskast vanwege mijn extra maargoed. Wat ik even kwijt wilde is dat de romp (mijn versie) beplankt wordt met 4mm balsa :!: (volgens tekening en bouwdoos) De gehele triplex constructie is al zwaar en sterk zat dus dat kan wel een beetje minder (1,5 ofzo) en dar beplankt ook nog makkelijker.

tis maar een hint, zie maar wat je er mee doet.

Succes

Mark
 
ik was niet van plan de hele romp te beplanken, maar iets schaal getrouwer: het gedeelte van de romp dat normaal alumunium plaatwerk is, wordt beplankt, en met ora-chroom bespannen, de rest blijft frame werk
(hooguit het ruggetje van de staart nog, maar ik twijfel nog...)

iig bedankt voor de hint voor het gebruik van lichter materiaal.

sopwith_pup_replica_2_500.jpg

beetje dit idee

:D

ik haat het echt dat de tpg ofzo altijd tijdens kantooruren komen bezorgen, nu kan ik morgen pas men motortje ophalen bij het postkantoor :sniper: :evil:

anyway.. :roll:

Rico
 
Gewoon naar kantoor laten bezorgen toch?

"experimental server power source" oid.. :)
 
Rico van Dijk zei:


ik zat meer in over het punt hoe je die beste kabeltjes allemaal zo mooi strak houd.. rekbaar nylon?? maar ijzergaren is een stuk slijtvaster, ik heb al eens een ingebouwde staarwiel stuur inrichting naar de :banana: geholpen door nylon te gebruiken. het gaat niet lang mee iig....

nog een punt is het trimmen (ja, kan op de zender, maar toch..)

natuurlijk wel weer een briljante :idea: oplossing van me... om het brandschot al vast te lijmen voordat de motor past... :P gehehehe

nou ja, gelukkig kan de dremel overal bij :P LOL :lol:

anyway, groeten[/quote]

Rico,
Je kunt kant en klare pull pull setjes kopen van ondermeer Dubro. Deze zijn van ijzerdraad met een plastic laagje. [url]http://www.shopatron.com/search/101.0?q=pull&a=8401[/url]
[url]http://www.dubro.com/DU-BRO/index.htm[/url]
Ook zijn er allerhande alternatieven uit de doe hetzelf en viswinkel maar daar ben ik niet zo in thuis.
Daarnaast wordt er ook kevlar gebruikt, supersterk maar wel kwetsbaar wanneer het langs oneffenheden schuurt.

Om te trimmen zit er in de 'klemmetjes' die op je servo gaan een schroefdraad waarin een asje met daaraan de kabel gaat. (check maar even de site, daar kun je het zien).

Installatie gaat als volgt. Je maakt een draad op lengte door deze een beetje opspanning te zetten en te passen. Bij de juiste lengte knijp je met een loodje de draad vast. Je moet het zo zien dat je dus de draad op de servo vastzet en helemaal doorvoert naar het roer waar je de draad ook helemaal installeert maar de knoop nog niet fixeert met het loodje. Door nu iets tegen het roer te duwen haal je de speling uit de verbinding en zet je de boel licht op spanning. Vervolgens doe je hetzelfde met de tweede draad waar je het draag met behulp van het vastklemmen van een loodje vastzet op de juiste lengte (wanneer je roer recht staat dus). Fine tuning doe je vervolgens middels de 'klemmetjes' evenals later mogelijk een keer naspannen. Als je ervoor zorgt dat je de roerservo in het midden zet en de afstand tussen de draadjes op je servo en op je roer hetzelfde maakt dan zullen ze voldoende strak blijven staan in alle posities. Je kunt er tevens voor kiezen de draden in het midden te kruizen zodat e.e.a. beter in de fuselage passen maar dat is een kwestie van proberen.
(pffff. ik hoop dat dit duidelijk is, zoniet zijn alle aanvullingen welkom)

Motorschot zit bij mij ook als vast hoor :D Ik dacht zolang de tankbox en de motorsteunen nog niet vastzitten kan ik er nog wel bij.

Regards,
Jock
 
Rico van Dijk zei:
ik haat het echt dat de tpg ofzo altijd tijdens kantooruren komen bezorgen, nu kan ik morgen pas men motortje ophalen bij het postkantoor :sniper: :evil:

Haha.. ;) Die kale Sander misgelopen? :P Hangt er vanaf hoe je het verzonden hebt. Rembours pakketjes worden inderdaad alleen tijdens kantooruren aangeboden. Gewone verzendingen (zonder aanvullende diensten) worden éérst 2 keer aangeboden om alsnog naar het postkantoor te gaan. Het is beter voor onze hitcount om iets daadwerkelijk aan de deur te bezorgen. (90,8% streven) Dus wees een beetje aardig voor mijn grote sponsor hè? :P Volgende keer moet je maar gewoon lekker thuis zijn... ;)

Ben benieuwd naar de motor! Ga je hem alvast een keer in laten lopen? 4takt loopt overigens prima op 5% CP.

En gefeliciteerd met je nieuwe stulpje natuurlijk!
 
Jorrit,

inlopen gaat dit weekend gebeuren, als je er bij wilt zijn moet je je sponsor niet te lang blijven sponsoren met je aangeboden diensten.

volgende keer zal ik thuis zijn, als jij mijn sponsor even wilt sponsoren met een alternatief voor mij :P

en je komt toch wel helpen witten eh ;)

Groet. ik ga weer bouwen.. Ric (nu het nog kan :wink: )
 
:offtopic:

Jorrit zei:
Haha.. ;) Die kale Sander misgelopen? :P Hangt er vanaf hoe je het verzonden hebt. Rembours pakketjes worden inderdaad alleen tijdens kantooruren aangeboden. Gewone verzendingen (zonder aanvullende diensten) worden éérst 2 keer aangeboden om alsnog naar het postkantoor te gaan. Het is beter voor onze hitcount om iets daadwerkelijk aan de deur te bezorgen. (90,8% streven) Dus wees een beetje aardig voor mijn grote sponsor hè? :P Volgende keer moet je maar gewoon lekker thuis zijn... ;)

hmmmm en ik hier maar 1 keertje en dan kan ik naar het postkantoor om het af te halen. of ze zetten erop postbus onbekend en sturen het terug naar de afzender...............................

:ontopic:
 
ik had al gezien dat ik wat in de cowl moest editen, maar het valt me reuze mee als ik dit zo bekijk. alleen dat uitlaat verhaal zit me dwars.

ik heb opzich wel een soldeerbrander thuis, maar hardsolderen is nieuw voor mij.

wie weet zijn er nog andere oplossingen

Bij hobby-in te koop: haakse alu adapter voor op de uitlaatpoort cylinderkop, daarop een flexibel rvs stuk pijp (op maat te maken en buigen), vervolgens weer een rechte alu adapter waarop je het originele uitlaatje schroeft. Op deze manier valt de uitlaat mooi binnen de cowling. is niet goedkoop, wel mooi.
 
ik heb de motor,

:D

zo, schrok ff maximaal:
netjes volgens de handleiding, eerst alles in de olie,

mooie houten propeller er op. en ff rond tornen,..

geen compressie..

AAAAAAH!!!!!

vinger op de uitlaat poort.. PFFSSSssss :) hej, wel compressie

kleppen gesteld, zoals op http://saito-engines.info/ beschreven, 1/10e mm ruimte tussen de kleppen en de (rocker arm) schommel heet dat in het nederlands ofzo? of zo iets..

iig. daarna prima compressie
morgen ff n testopstelling bouwen, zaterdag proefdraaien :)

ik ga nog een flexibele uitlaat bestellen, maar daarover later.

zal asap ff n foto posten

groeten.
Rico
 
Rico!


Suggereer je nou dat Saito gloednieuwe motoren aflevert zonder compressie omdat de kleppen niet goed gesteld zijn?

Kan ik me haast niet voorstellen . . . :nooo:


jan.
 
Back
Top