flaperon hoe (kan) het precies werken?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door LeoG, 24 sep 2021.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Omdat ik erover denk (ooit) mijn eigen RC vliegtuig te "ontwerpen" en ik een STOL toestel in gedachten heb vraag ik me af hoe een flaperon op een RC vliegtuig werkt. De spanwijdte zal zo'n 1.6m worden.

    Het idee is om de flaperons over de volledige lengte van de vleugels te gebruiken in 2 modes.
    mode 1, aileron zoals op bijv. de WOT, Calmato
    mode 2, ailerons beiden over de volle lengte omlaag en over de volle lengte werkend als ailerons.

    De reden hiervoor is om per vleugel een servo te besparen vanwege kosten en vooral gewicht.

    Gaat dit werken of moet ik naar de volgende uitvoering:
    mode 1, ailerons (aan vleugeltips) en flaps welke werken zoals de ailerons op bijv. de WOT, Calmato
    mode 2, flaps omlaag, ailerons beperkt omlaag en nog werkend als ailerons.

    mvg,

    Leo
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Flaperon werkt niet.
    Je toestel zal snel overtrekken.
    Flaps zitten normaal verder naar het midden van de vleugel.
    Daardoor overtrekt dat deel van de vleugel eerst.
    Als je de rolroeren tot de tippen van de vleugel hebt dan ovetrekt dat deel in de praktijk het eerste.
    Of je moet de rolroeren los van de vleugel maken.
    Ze zitten dan vaak wat achter onder de vleugel dan werkt het wel.
    Het is even heel kort door de bocht uitgelegd.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:20120902_Zenair_STOL_CH_701_Krakow_8579.jpg
     
    LeoG vindt dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik kan uit ervaring vertellen dat dat prima gaat :thumbsup:
    Het is uiteraard afhankelijk van het type vliegtuig, maar je gaf al aan een STOL kist te willen ontwerpen.
    Daar zal het prima op kunnen werken!

    Ik heb leren motorvliegen met onderstaande Snoopy in 1989:

    [​IMG]

    Deze Snoopy had strip ailerons over de gehele vleugellengte (zilver op de foto) aangestuurd met 1 centrale aileronservo en torque rods.
    Na de solovlucht en het behalen van m`n brevet wilde ik de kist meer STOL maken en heb flaperons van de strip ailerons gemaakt.

    Niet zo eenvoudig als je het nu zou kunnen doen met mixers, etc..
    Servo`s waren nog relatief duur en mijn Microprop Variomodul zender had uberhaupt geen mixers, alleen extra kanalen op schakelaars en schuifjes...

    Ik had de centrale aileronservo in een slede gemaakt en die werd heen en weer geschoven door 1 centrale flap servo.
    Geheel mechanisch met maar 2 servo`s maar het werkte perfect :thumbsup:
    Ik had de flap op twee standen gezet, niet heel veel, ik dacht maar 10 en 20 graden down.
    Starts werden erg kort en de landing was grote lol!
    Met een beetje tegenwind kon de Snoopy bijna vertikaal landen, bij flinke wind kon ze achteruit vliegen :yes:
    De ailerons hadden gedifferentieerde uitslag en de kist was totaal niet stall gevoelig wanneer de flaps uit stonden.
    Wel ook met rudder sturen uiteraard, STOL is niet "bank and yank" vliegen.

    Dat is precies hoe de flaperons van de Fieseler Storch en veel latere moderere STOL kisten werken.

    Bij de eerste stand gaan alleen de flaps naar beneden.
    Bij full flaps komen ook de ailerons wat naar beneden.
    Een zowel in de full scale luchtvaart als op modellen bewezen goede methode.

    De ailerons (en flaps) van bijvoorbeeld de Storch hebben wel een kenmerkend vleugelprofiel inderdaad.
    Ze zitten inderdaad "los" van de vleugel en het scharnierpunt ligt een stuk onder de vleugel.
    Ik heb dat op m`n Storch ook zo gebouwd (in de hoop dezelfde eigenschappen te krijgen):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de meest standaard methode, flaps aan de binnenzijde en ailerons aan de buitenzijde van de vleugel, waarbij de ailerons niet meegaan met de flaps.
    Maar als je echt voor STOL eigenschappen wilt gaan zou ik persoonlijk een van de andere genoemde methoden kiezen.
    Succes met het ontwerp, zou leuk zijn als je een ontwerp/bouwverslag maakt hier op het forum

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2021
    LeoG vindt dit leuk.
  4. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor de reacties!

    Het is de Zenith CH701 die ik wil nabouwen idd.
    De CH701 heeft Junkers flaps, de uitdaging zit hierin vooral in de scharnieren en scharnierarmen denk ik. Ik heb een 3D printer dus daarmee hoop ik wat te kunnen printen hiervoor.
    Ook de slats worden een maakbaarheidsuitdaging, hierbij denk ik nu aan het draadsnijden van foam en dit dan 1 of 2x te voorzien van glasvezeldoek.

    Dan wordt het de optie om de ailerons volledig in te zetten als flap en dan ook 2 standen van 10 en 20 graden. Het gaat mij meer om het effect op het RC toestel dan of het "exact" schaal is.

    Die Storch ziet er erg leuk uit, is dat een indoor model?

    Ik zit nu net in de opzetfase maar een bouwverslag zal er zeker komen als het lekker op gang is. Het zou mooi zijn als het ding rond deze tijd volgend jaar af is, ik heb vandaag mijn brevet behaald dus moet sowieso nog flink oefenen met vliegen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, wat Ramses ook al zegt, het werkt absoluut, maar je moet je flap-uitslag vrij klein houden. Ongeveer de helft van de normale rolroeruitslag. En je moet wat oppassen met grote rolroerimput bij lage snelheden, maar dat moet je sowiso toch al wel.
    Als je te veel flap uitslag geeft, dan gebeuren er enge dingen, want dan kun je het gekke effect krijgen dat tot halve uitslag de rolroeren goed sturen, en bij volle uitslag de kist opeens heel scherp de tegengestelde kant uit rolt. Dat moet je dus niet doen.

    Je kunt aanmerkelijk langzamer vliegen met de flaps uit, maar ze remmen niet zo goed als gewone flaps.

    Wat leuker is: draai strip-flaperons maar eens omhoog... Je kunt opeens met veel grotere invalshoeken vliegen zonder te overtrekken, en dat remt ook nog eens als een dolle.
     
    ramses en LeoG vinden dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn ervaring is dat echt flaps veel beter werken.
    Naar boven toe daar ben ik het helemaal mee eens dat remt lekker.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat is inderdaad ook leuk, heb ik ook eens geprobeerd :yes:
    Je verliest dan zoveel lift dat je wel high-alpha moet vliegen om uberhaupt in de lucht te blijven, ziet er grappig uit!
    Maar het is wel het tegengestelde van STOL eigenschappen.

    Flaperons werken uitermate goed, worden in STOL kisten veelal toegepast.
    De Storch had voor WWII al de meezakkende ailerons (flaperons) welke zeer succesvol bleken.
    Latere en modernere STOL kisten gebruiken veelal ook (een variatie op) dit principe :thumbsup:
    Een STOL kist moet zoveel mogelijk lift houden, juist bij lage snelheden, dat is essentieel voor Short Take Off Landing...
    Je wilt de lift in dit geval van STOL vliegen dus niet verstoren maar juist vergroten!

    De Zenith CH701, het onderwerp van de topic starter:

    [​IMG]

    WING DESIGN: The STOL CH 701 uses a special airfoil design to achieve very high lift, low stall speeds, and high strength.
    A thick wing, full-length leading-edge slats and
    trailing edge flaperons develop a maximum wing lift coefficient of 3.10, while maintaining a short wing-span of 27 feet.

    >> The flaperons act as both full-span ailerons as well as full-span flaps <<
    For maximum reliability and to keep construction simple, the leading edge slats are engineered to remain in a fixed position in all flight attitudes, and do not retract.

    .
    Succes met het ontwerp Leo, leuk project :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
    LeoG en wim eon vinden dit leuk.
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij bovenstaande kisten blijft de vleugel intact.
    Dan werkt het wel.
    Misschien ook wel bij vleugels met veel tipverdraaing.
    Doe het in iedergeval heel voorzichtig en probeer het op hoogte uit.
    Hij kan smerig overtrekken.
    Wat wel werkt is maar dan heb je 4 servo's nodig, flaps op bijvoorbeeld 30 graden en dan de rolroeren op 10 graden naar beneden zetten.
    Dan overtrekt het middengedeelte van de vleugel eerst en blijft hij nog bestuurbaar.
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Op mijn Snoopy had ik inderdaad (ik dacht zo`n 1 à 2 graden) wash-out ingebouwd.
    Ik doe dat overigens bij veel (schaal)modellen nog steeds, geeft een veel goedmoediger stall gedrag.

    Precies! Dat is ook zoals het op de Stroch werkt, op onderstaande foto goed te zien:



    [​IMG]


    Voor in dit geval de Zenith CH701 denk ik dat je prima het origineel kan volgen:
    "The flaperons act as both full-span ailerons as well as full-span flaps".
    Dus over de gehele lengte van de vleugels ailerons die ook als flaps gebruikt worden (als in m`n Snoopy voorbeeld/ervaring).
    Ik weet niet of de Zenith origineel wash-out heeft, maar ik zou dat zelf inderdaad wel inbouwen.

    Is nog schaal ook! :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2021
    LeoG vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Leuk duidelijk voorbeeld in dit filmpje vanaf 5:50 minuten:



    Groeten, Ramses
    .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina