flaperons aansturen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door nayy, 28 okt 2021.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Hallo,

    Heb mijn derde DLG besteld, en botste tegen dit aan:

    https://www.rcgroups.com/forums/sho...ron-Linkage-with-maximum-mechanical-advantage

    De servo arm wordt niet onder 90 graden gemonteerd, maar onder lichte hoek om zo de remmen beter te kunnen gebruiken en meer van de servo-travel te gebruiken.

    Mijn 2 dlg's zijn tot nu toe zo niet gemonteerd... en werken perfect zonder deze afstelling.

    Is het sop de kolen waard, is het de moeite om dit te doen ?

    groeten,

    Nayy
     
  2. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ja
     
    nayy vindt dit leuk.
  3. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Als je moeite moeite hebt met trimmen om hem netjes recht te laten vliegen is dit wel het eerste waar je naar kan kijken.
    Als je meer servo uitslag kan gebruiken heb je automatisch ook kleinere trim stapjes en speling in de servo vertaalt minder naar speling in de stuurvlakken.

    Als je het met alleen een nieuw stuurstangetje kan oplossen zou ik het persoonlijk wel doen.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2021
    nayy vindt dit leuk.
  4. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Nooit problemen gehad... maar zal het eens proberen bij mijn volgende model...
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zeker de moeite waard. Het loont om een zo groot mogelijke flap uitslag naar beneden te halen
    en toch voldoende aileron up. Het kan op meerdere manieren -

    - je stelt je zender zo in dat beide servo's op ongeveer 30% "up" staan, en monteert vervolgens de boel met de flaperons precies neutraal (dus 0 uitslag).
    Het eindresultaat is dat je dan ongeveer 1/3 omhoog kunt en 2/3 down.

    - je stelt je zender (of servo's, met een tester) zo in dat de servo's precies op 0 staan, en gokt vervolgens de uitslag "down" die bij deze middenstand
    past. Bijvoorbeeld 1 cm onder neutraal. Daarna servo's vastlijmen met beide roeren identiek in die positie.

    Ik vind zelf de eerste methode het makkelijkst, omdat de neutraalstand van de roeren makkelijk vast te zetten is met een stukje tape.
    Controleer van te voren even met een ontvanger, batterij en zender of je inderdaad de gewenste uitslag krijgt. Dat is vrij simpel te doen
    door de servo even met de hand op zijn plaats te houden.
     
    nayy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina