Flapprons zonder luchtspleet

Voor mijn nieuwe depron dlg vleugel met ailerons heb ik gekozen voor een andere manier van scharnieren.

Bij de conventionele manier ( tape) heb je onder of boven een luchtspleet, dit zal wervels = weerstand veroorzaken.

Ik heb nu eens geprobeerd om dit te vermijden dmv een holltje/bolltje scharnier over de gehele lengte van de aileron.

De aileron valt als het ware een stukje in de vleugel.

er ontstaat een spleetvrije overgang bij iedere flapstand.

De constructie valt erg mee en weegt niet veel extra.. Ik hoop dat de fotos enige duidelijkheid geven.

Alle kleine beetjes weestand vermindering helpt bij dlg. ik ben benieuwd of het effect heeft.

GJ

flapperons1pf4.jpg

flapperon2ex3.jpg

flapperon3sy3.jpg

Heb je een scharnier-stang door de gehele (LE van de) flaperon?
Zie ik het goed dat je in het midden ook een scharnier hebt gemaakt?

IDD de scharnierstang loopt over de gehele lengte

( balsa rond) In het midden heb ik en ondersteuned scharniertje gemaakt anders gaat ie klapperen.

GJ

Hi,

Dit is een heel oud concept uit de F3B wereld (van ene mijnheer Quabeck meen ik, die ook wel eens een profieletje getekend/berekend heeft; begin tachtiger jaren))
Daar zijn deze scharnieren in de ban gedaan omdat ze blokkeren c.q. onbetrouwbaar funktioneren wanneer de vleugel ook maar ietsje buigt..........

Arno

Ha Arno,

Dit type schanier stamt volgens mij af van Muller tragflachenbau in Duitsland.
Meneer Quabeck liet daar zijn modellen maken omdat je daar profiel, vleugelgeometrie kon opgeven.
Er werd een aluminiumbuis gebruikt in de aileron. Dit gaf veel stijfheid, maar ook veel gewicht.
Ik heb dit zelf ook toegepast. IK heb zelf nooit last gehad dat door de doorbuiging het geheel niet zou draaien.
Een groter probleem ontstond als er wat zand tussen aileron en vleugel kwam.

Tegenwoordig zijn er vele mooiere en lichtere manieren om geen spleet te creeeren...

Back