Flash ESC met NANO en BLHeli lukt niet

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door cmug, 28 mrt 2020.

  1. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Ik probeer al de hele dag mijn ESC opnieuw te programmeren (of moet ik flash-en zeggen ? )
    Heel veel website en YouTubes films bekeken.
    Uiteindelijk deze YouTube gevonden, die vond ik het meeste gedegen


    En probeer nu exact hetzelfde te doen. Ik gebruik een Arduino NANO met 168 processor en CH340G chip. De stap 'Make interfaces' lukt goed.
    Maar alles valt dood als ik connectie met de ESC wil krijgen. Dat is punt 10:07 in de genoemde YouTube film.
    Ik krijg een melding Connection to ESC#1 failed!
    Mijn Accu die ik op de ESC aansluit is goed opgeladen. Ik maak connectie met 2 draden.
    De aarde op Arduino naar aarde ESC
    Pin D3 op de Arduino verbind ik met de signal op de ESC

    Mijn ESC is een Turnigy Plush 25A. Deze staat gewoon in de lijst en heeft een SIL F330 chip. Als ik spanning op de ESC zet hoor ik na de opening toon een 'blieb' om de 2 seconden.
    Iemand Tips ? Of link naar een nog betere uitleg ergens online ?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je op blheli connect doet, ziet hij dan wel de esc?
    Je zou de naam van de regelaar moeten zien.

    Als je dat niet ziet dan kan het zijn dat je de verkeerde poort hebt geselecteerd, bij mij is het even uit het hoofd iets met CH340.

    En ik ben er ook achter dat sommige bl_heli versies niet werken met sommige regelaars.
    Voor mijn trex esc heb ik van de fabriek een versie gekregen, de nieuwste werkte niet.
     
  3. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    De connectie tussen computer en mijn Arduino interface (beide geprobeerd Nano of Duemilanove) lukt goed. Maar de connectie dan naar de ESC loopt vast.
    Goede poort heb ik dus gevonden.
    Ik heb wat verder zitten zoeken wat het verschil nu is tussen de 2 draad connectie (eenvoudig met de bestaande kabel) en de drie draad connectie waarbij je de minuscule punten op de print moet zien te gebruiken. En m.i. moet je de 1e x de 3 draads methode gebruiken en pas daarna werkt de 2 draad methode.
    Nu staat er wel een PDF in de software van BLHeli met de naam :
    Short instruction: Build an ArduinoISP Interface for the first flash of a BLHeli Atmel ESC
    Maar omdat ik een Sil chip heb op mijn ESC en geen Atmel, zal dat wel niet gaan werken.
    . . .Ik zoek verder
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De esc is met ground en signal te flashen.
    De 3e draad is tx en doet niets.

    Hoe loopt ie vast?
    Even uit het hoofd, ik heb geen pc bij de hand.
    Ga naar het tabblad "ESC Setup" en klik bovenaan op de "Select BLheli_32 interface". Volgens mij is het degene genaamd "BLHELI_32 Bootloader USB / Com".
    Selecteer onderaan de juiste com-poort.
    Baudsnelheid staat vaak wel goed.
    Sluit de accu aan op de regelaar.
    Klik op "connect".
    Read setup.
    Dan moet de regelaar in je scherm verschijnen.
    Als dat niet zo is dan is of je arduino fout ingelezen of is de blheli suite niet geschikt voor je regelaar, dat had ik ook.
     
  5. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Nou ik heb het even gehad met het zelf 'tweaken' van die oude ESC. Dit heeft me zoveel uren gekost en niets werkende gekregen.
    Ik heb nu nieuwe besteld.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben weer thuis en heb even getest met de nieuwe BLheli Suite.
    De regelaars die ik had kon ik niet verbinden.
    Ik moest ook een nieuwe Nano klaarmaken om te flashen, daar heb je nu ook meer mogelijkheden mee.
    Ik heb de Nano 128 geprobeerd en de Nano 328.
    Het us een Nano 328 maar kon ook de 128 erop zetten, best vaag.
    Maar heb dus uiteindelijk de 328 gekozen, beide kon ik wel gewoon verbinden met BLheli suite.
    Lezen van de regelaar lukte niet.
    Eerst zag ik de coonect button greyed out, dat kwam omdat ik opeens iets van Toolkit had.
    Toen boven in het menu kwam ik esc tools tegen en ook select atmel/silabs interface.
    Mijn regelaar zag ik niet bij 4way silabs maar met 4 way atmel.
    Misschien zit het probleem daar ook bij jou.
    Mijn nieuwste 80A regelaar kan ik er ook mee flashen, maar dat kon ik weer niet met de "oude BLheli suite".

    blheli.jpg
     
  8. cmug

    cmug

    Lid geworden:
    30 jan 2020
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Grunn
    Wow ! ik heb nieuwe ESC's binnen. Ze zijn ruim 50 % kleiner . Wegen ruim 50% minder en zijn ongeveer 1,5 x krachtiger
    Ik de ESC nu 1 aan BLHeli gekoppeld.
    Met de vorige ESC ben ik meer dan een dag bezig geweest en niks werkende gekregen.
    Ha, ha, bij deze nieuwe: USB plug er in ESC er aan , twee clicks en alles werkt !
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2020

Deel Deze Pagina