flash van valenta

hallo,
ik heb via een forumlid de flash kunnen kopen( 2x feitelijk)
nu heb ik enkele vragen en foto's te plaatsten.

motor: DYMOND IL 2845 2700kv
esc: turnigy 40amps
lipo: nano tech 2200mah 25c
prop: graupner cam speed prop 5,5x5,5

dit is de voorlopige setup waarmee ik het model wil gaan vliegen, mss dat ik er later nog een snellere setup in zal en wil steken(suggesties hieromtrent zijn zeker welkom!)

nu heb ik 2 vleugels, eentje voorzien voor 1 servo, en eentje voor 2 servo's.
ik zal voorlopig die gebruiken met 1servo, maar ik denk bij een snellere setup dat ik best de andere gebruik, of zeggen jullie direct de 2servo's?

op hoogte zitten er al servo's in de romp namelijk deze
SERVO 4,3 GRAMM Robbe 8524 1-8524 - Hobbydirekt Modellbau
voor de vleugel met 1 servoopstelling heb ik hier nog een graupner des 477 liggen(heb er maar 1tje)
http://www.der-schweighofer.at/artikel/78602/servo_des_477_bb_graupner

moet ik de romp extra gaan versterken of zijn er al mensen met ervaringen met dit model? welke snelheid kan ik gaan verwachten met deze setup? en hoeveel harder kan ik gaan met een andere?
hier enkele foto's:

P1060672.JPG

P1060673.JPG

P1060674.JPG

tussen motor en regelaar zitten er nu 3,5mm goudcontacten, soldeer ik die het best los en gewoon esc aan motor solderen?

Laatst bewerkt:
heb er juist mee gaan vliegen(in de regen)
hij vliegt zeer stabiel, uitslag op rol mag iets meer, maar ik zit nog niet aan het voorgeschreven aantal MM's dus dat komt goed

wel gaat hij zeker niet zo hard als verwacht en dit kan een pak sneller denk ik.
met de 2200mah accu is hij gebalanceerd maar de accu ligt op2mm van de motor dan.
de meeste vliegen dan ook met 2600mah ofzo denk ik of een 4cell.
kan ik met dit motortje harder gaan? of moet ik uitkijken naar een andere setup?
en hoe sparen jullie je propellors? rem instellen??

groeten

F5D limited aandrijf set.

Hoi Eclipse,

Geweldig dat de jouwe zo goed vliegt.
Ik heb er 1 gehad met niets dan ellende.
I heb er dus nog een die je mag hebben. Vleugel en stabilo OK, romp met lichte schade en gerepareerd.
Bij mij was de instelhoek veel te groot, nu gecorrigeerd.
En pas op met spoilerons, dan duikt hij i.p.v. dat hij gaat klimmen.
En ik kreeg hem niet stabiel vliegend. Slechts met zwaartepunt heel ver naar voren, maar dan was bij de landing de snelheid er niet uit te krijgen
-> te klein stabilo. Met een eigenbouw groot stabilo was het wel stabiel.

Ik vlieg F5D limited (in Belgie en Duitsland) en sinds kort F5D.
Jouw setup lijkt op een duitse limited setup. Die hebben typisch 300 Watt en ca 180 Km/u.
Als je meer snelheid wilt moet je voor voldoende toeren en spoed zorgen.

Ik vloog met 2S (belgisch F5D limited reglement) 3800 KV en 6 x 7 prop.
met 3S 2700 KV zou je in theorie zeker zoveel toeren moeten draaien, maar afhankelijk van motor grootte zakt dat flink in, 30 tot wel 50%.

Stroom meten geeft een goede indicatie.
I trok static > 80 A, op 2S, in de lucht ca 500 Watt.

Als je wilt kun je bij mij een F5D limited setup kopen voor 50%
motor Carson T10, nu 20 Euro
3 accus lipolice blackline 2600 C nu 15 Euro/stuk
Regelaar 100 A hi-model zonder bec. nu 30 Euro
En ik heb nog de laatste 30 graupner 7x7 props weten te kopen, die kort ik in naar 6 inch diameter voor belgisch reglement.
Ze waren maar iets meer dan 1 euro, incl verzendkosten ca 1.3 euro, dus dat helpt wel tegen prop kosten.
Als je wat wilt hebben dan hoor ik het wel.

F5D in Belgium - Page 6 - RC Groups

Voor jouw setup zou ik eerst een grotere prop kiezen.
Er is nog 6x6, 6.5 x 6.5, 7x7.
En het is niet verkeerd met meer spoed dan diameter te vliegen.
Ik ga heel hard met 7x10 in F5D. En er vliegen er ook met vertraging en 9 x 22 oid. Dirk Belting heeft hier onlangs in Duitsland mee gewonnen in F5D.

veel succes.

Tjarko

jup op mijn roto mustang vlieg ik met 8x8 gaat ook hard!
meer info over de motor:
DYMOND PROFI IL 2845-2700 | Innenläufer-Motoren | DYMOND brushless Motoren | E-Motoren | Motoren
Gut geeignet für Pylonracer oder FUNJET.
Abfluggewichte bis 1000 g.
Länge 45 mm, Durchmesser 28 mm, Gewicht 125 g, Wellendurchmesser 3,2 mm.
Stromaufnahme 25-35 A, 370 Watt, 2700 Umin/V.
Empfehlung: 3s LiPo, 5x5-6x3 Speedprop (keine Klappluftschrauben verwenden!)

idd een goeie 300watt setup zit er nu in.40amps.
ik heb wel nog enkele grotere props liggen, die zal ik zeker morgen of zaterdag eens testen!

ik wil er geen wedstrijd mee vliegen ofzo, dus hoef ik niet binnen een bepaalde regel te zitten, het is gewoon voor op de club mee te vliegen.
bedankt voor de info.

bij de flash van mij zijn de 2vleugels ook verschillend.
de ene is voorzien van 2gaten om 2servo's in te plaatsen, maar deze is bovenaan ook voorzien van een koelopening.

wat ik wel niet versta is dat sommige een motor aanraden van 80 a 150euro en die er dan met een 3 of 4cell lipo in vliegen,800/900watt of meer.

maar dat jij dan met een veel goedkoper motortje(autotjes) op 2cellen hetzelfde resultaat behaald, of droom ik dat?
(ben je topics wat aan het lezen op rcgroups:p)

kzal toch nog eens moeten gaan kijken in diest ofzo:p

Het verschil tussen een duure motor en een goede goedkope motor is niet zo veel. Zeker met een beetje extra koeling zou het geen probleem moeten zijn het zelfde vermogen te halen. Je mist dan enkel een paar % efficiency maar dat maakt in dit geval niet zo veel uit. Je kunt ook een wat zwaardere motor nemen, dan wordt hij ook minder warm en is de efficiency ook weer wat beter (dikkere draden voor het zelfde KV).

Met een goede motor bedoel ik dan dat vooral de lagers goed zijn en goed blijven. Dat was niet altijd het geval met bijvoorbeeld de Hacker copie motoren van Faigao. Ik heb goede resultaten gehad met de KDA serie van Hobbycity. Nog een alternatief dus maar ik zie dat je al wat anders aan het proberen bent.

Low budget is tegenwoordig prima mogelijk als je even goed zoekt op de forums.

het hoeft niet zo low budget zijn , als het maar niet overdreven is.
ik vind het gewoon een groot en raar verschil tussen de 2 en 4cellen

vandaag nog een vluchtje gemaakt met een 6x4 prop wat goed ging, iets meer rol ingesteld wat leuker vloog.
na landing was het motortje bloedheet, dus die zit op zijn max denk ik...

ik zou deze motor niet op 4S doen dan verbrand hij op 3S geen enkel probleem ,dan kun je veel beter de binnenloper van turnigy nemen de 3200kv met impeller en die op 4S doen gaat zeer goed en kost weinig met een 5,5x 4.3 is het een toestel die makkelijk over de 225km moet gaan of meer , en anders een mega of een Arc motor wel meer dan 5x zo duur en nog iets sneller , maar het scheelt niet enorm veel

gr Andre

ja die motor bedoel ik we hebben hem nu ongeveer 100vluchten getest op 4S en gaat uitstekend ,we hebben er 3getest dus het is niet een bijzonder geval, de esc moet wel een 60-80Amp zijn anders redt hij het niet, de servo zou ik een zwaardere nemen een 9gram inien je die kwijt erin kunt die van HK ,de hextronik zijn ruim voldoende, en een lipo een 30of 40C en de prop van graupner die zijn het beste
hoe is verder de kwaliteit van deFlash en de vleugel bevestiging want op 4S moet het wel erg goed vastzitten

gr Andre

oke ga ik dan bestellen( ale hopen dat ze vlug binnenkomen) momenteel vliegt hij dus de kast in:p
voor de 4S setup ga ik 2 servo's gebruiken op ailerons denk ik , en idd die hoogteservo vervangen, eventueel terug in de staart, maar als ie daar niet past, hebben ze ook ruimte voorzien in de romp.

kwaliteit kan ik weinig over zeggen omdat mijn eerste full GFK vleugel is die ik vlieg. maar hij zit goed op de romp denk ik wel!
groeten en bedankt voor de info!

Ik heb zelf de 5.5x4.3 van graupner erop ik zou voor de cam speedprop 4,7x4,7 gaan , en ik denk met een 1800mha ongeveer 3 min vliegtijd

gr Andre

oke, ik ga deze zaterdag dan eens testen, later een iets zwaardere accu zoeken(als deze erin gaat)
grootste deel rc zit ingebouwd nu, de aansturingen nog en vleugelmontage.
het enige wat ik mis zijn 2 servokapjes voor op de vleugel... heeft er iemand nog wat liggen(tegen vergoeding natuurlijk)
groeten

Back