flashen JP4in1 vanuit Taranis X9D 2019 SE lukt niet

Discussie in 'Model elektronica' gestart door peytr, 3 jun 2021.

  1. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Tot leringh ende vermaeck:

    Probeerde mijn nieuw ontvangen JP4in1 MPM een update te geven maar met de zender lukte dat niet. Sterker nog: de zender 'ziet' de bin file niet eens staan. Na een poging of vier (DS kaart er uit, SD kaart via USB en zender - 5x controleren juiste .bin file en nog zo wat) wat anders proberen:

    Flash-multi-0.6.1 opgehaald, geinstalleerd en de module direct vanuit de peesee via USB geflashed. Presto! Laatste versie er in en werkend.

    Waar ik benieuwd naar ben: weet iemand waarom dat niet via mijn zender lukt, met bovenstaande symptoom?

    Grt!

    Peter
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je de file niet eens ziet staan dan zou ik denken aan een te lange bestandsnaam...
     
  3. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Dat kan met kleine displays (X12 en Q7 oa) gebeuren maar zover ik weet met X9D 2019 niet. Desalniettemin proberen waard; ga ik doen. Zoals gezegd heb ik de module intussen extern kunnen flashen omdat er nog een USB poortje op zit. Je ziet er echter zat zonder en t voelt een beetje onbevredigend.
     
  4. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Dank voor de suggestie! Kortte de naam van de .bin file in en vervolgens was ie probleemloos zichtbaar. Heb em verder niet meer geflashed want hij zit er nu goed in maar ik ben overtuigd dat dat nu ook wel werkt.

    Gek dat ik daar nergens iets over hoorde of las want ik neem aan dat de huidige versie door meer mensen gebruikt wordt en er zijn zat MPMs die geen USB aansluiting meer hebben.
     
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De audio bestanden hebben ook een beperking in lengte van de namen tot 6 karakters voor .wav (totaal 10 dus). Die beperking was vroeger minder (toen wat langere audio namen mogelijk), maar dat is een beperking die gekomen is met de Horus zenders. De overige bestanden kunnen langere namen hebben, maar ik weet niet precies hoeveel, maar het is dus wel beperkt zoals jij nu ook weet.
    Overigens flash ik mijn IRX4+ ook altijd via de USB poort met FlashMulti, anders moet je eerst het bestand op de zender zetten via dezelfde USB kabel (maar dan aan de zender zelf) om het vervolgens via de zender weer te flashen... Dus ik doe het maar gelijk rechtstreeks naar de module. :)
     
  6. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ja ik zag er nog nergens info over; nuttig weetje. Het direct flashen ging overigens probleemloos, omdat de JP ook een USB poortje heeft.

    Even een vraag off topic: ben je tevreden over de IRX4 en op welke protocollen gebruik je deze? Ik deed wat testjes met D8 maar was niet erg overtuigd. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de testjes niet in vrije veld deed maar op zijn boerenfluitjes. Zal de hele boel eens op het vliegveldje uitrollen en wat vergelijkende testjes doen.

    Ik kocht de JP4in1 omdat ik graag de vele D8 ontvangertjes en wat D16 FCC wil blijven gebruiken met mijn nieuwe zender.
     
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik ben er zeker tevreden mee, gebruik 'm de laatste tijd voornamelijk met DSMX voor een toestel met een Spektrum AR636B ontvanger. Maar heb 'm ook gebruikt voor een Eachine E010 quadje. Het doel van aanschaf was daarnaast nog om ermee ACCST v1 te kunnen blijven gebruiken met XMR ontvangers (die geen ACCST v2.1 hebben gekregen) voor indoorvliegen. D8 zit nog op mijn X9D+, dus daar heb ik 'm niet voor nodig. Verder gebruik ik soms de spectrum analyzer functie (maar die heb jij wel met de ISRM module in jouw 2019 editie). Het is gewoon een handige module om te hebben omdat je er zoveel mee kunt besturen. :)
     
  8. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    D8 en D16V1 kan ik ook met mijn X9D vliegen maar "je bent niet jong meer en wilt toch wat". Ik vind het hele MPM gebeuren positief omdat het de markt een beetje open gooit. Het voelde gewoon niet logisch om een X9D 2019 te kopen en de achterdeur (D8 en D16V1) zo hard dicht te gooien als FrSky doet. Of ze dat om marketingtechnische redenen doen of omdat D8 Eu niet meer in mag en D16 een bug had vind ik niet belangrijk. D8 is en was rock solid en het probleem met D16 lijkt nogal manageble te zijn voor een doorsnee vlieger met fladdermodelletjes zoals ik. Enfin: ik dwaal af:offtopic:. Ik liep tegen een tweedehands 2019 aan in het begeerde donkerblauw en schafte de JP4in1 aan. The rest is history.
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb alles naar ACCST v2.1 gebracht vanwege de USM bug, heb er zelf last van gehad een aantal keer. Gelukkig zelf zonder schade omdat het hoog genoeg in de lucht gebeurde, maar mijn vliegmaat heeft wel een crash gehad daardoor omdat het vlak voor de landing gebeurde. D8 voldoet niet meer aan de EU regelgeving en daarom niet zo gek dat ze daarmee zijn gestopt, naast dat de USM bug daar ook in bestaat. Voor de overgang van ACCST v1 naar v2.1 had het wel gebruiksvriendelijker geweest als je beiden kon gebruiken in één zender (zonder toevoegingen als een MPM), zeker ook omdat er ontvangers zijn die dus geen v2.1 hebben gekregen (zoals de XMR). Aan de ene kant begrijp ik het wel vanwege het risico met v1, maar aan de andere kant is het klantonvriendelijk omdat de klant dan extra kosten moet maken om de niet-v2.1-ondersteunde ontvangers te kunnen blijven gebruiken. Wel ben ik blij dat ze de USM bug serieus hebben genomen en het protocol hebben aangepast daarvoor (al hadden ze zich beter op de bug zelf gericht en niet op het uitsluiten van derden; uiteindelijk heeft dat ze niet heel veel goeds gedaan en daardoor veel meer tijd gekost).
    Maar goed, wat je zei, we raken off-topic. ;)
     
  10. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    waarvan akte :koud:
     

Deel Deze Pagina