Fleischmann aansluitklem op twee plaatsen ?

Discussie in 'Spoor H0 en Spoor N' gestart door Cyril Marien, 24 feb 2022.

  1. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,

    Ik heb een vraag over het aansluiten van de trafo van mijn Fleischmann H0 spoorbaan, die ik na tientallen jaren weer eens tevoorschijn heb gehaald. De hele set komt ergens uit de jaren '70. Niks digitaals en zo.

    Met wat extra rails van Marktplaats kan ik de volgende baan leggen (met wat korte stukjes rail die nog binnen moeten komen):

    [​IMG]

    De binnenste ring krijgt een eigen trafo, en is (in de kruising) elektrisch geïsoleerd van de buitenste 3 ringen. Hierop gaat een rangeerlokje rondjes rijden, met een eigen trafootje.

    Een eerste test met minder rails liet al mijn loks overal rijden, met soms een hapering: ik moet de rails nog reinigen. Maar het viel me erg mee dat de loks overal reden. Ik kan zelfs op iedere ring, op één trafo, een lok laten rijden.

    Op de setup op de foto, met vrijwel al mijn rails, rijden de loks alleen op de buitenste ring, en staat de lok op een ring verder naar binnen gewoon stil. Natuurlijk moeten er nog wat stukjes tussen, maar mijn vraag na deze lange uitleg is simpel:

    Kan ik twee aansluitklemmen vanuit dezelfde trafo aan de rails vastmaken, dus bijvoorbeeld nog een aan de een-na-binnenste ring, en dus aan dezelfde elektrische keten ? Dit om te zorgen dat er overal genoeg stroom op de rails komt. Uiteraard moeten de plus en de min op dezelfde manier naar de rails lopen, dat snap ik.

    Kan het zijn dat de baan nu te lang is om overal voldoende stroom te voorzien over het hele traject ?

    Bij mijn weten zijn alle rails goed met elkaar verbonden. Ik durf niet zelf gewoon twee klemmen aan te sluiten, want misschien richt ik daar wel schade aan de lokomotieven mee aan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2022
    Alberto vindt dit leuk.
  2. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen

    Mooi stukje nostalgie man :yes:
    Zitten hier zat techneuten met de juiste antwoorden :goal
    Even een filmpje als alles rijd misschien ? :thumbsup:
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, lollig he !

    Hier reden twee lokjes nog op dezelfde trafo, op twee 'ringen', met maar één aansluitklem:

     
    Herby63 en Alberto vinden dit leuk.
  4. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Ik herinner mij nog steeds de geur van de locomotief als hij een poosje had gereden :yes:
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  5. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog een vraagje dan: de grote stoomlok (Fleischmann 4170) piept af en toe een beetje, als hij nog 'koud' is en op volle snelheid rijdt. Hoe komt dat, en wat is daar tegen te doen ?

    Hier zie je hem, op mooi lage snelheid, in actie. Het kleine lokje op de binnenste ring rijdt hier op een eigen trafootje.



    Jullie merken het al, ik ben kwa treinen (en vooral kwa elektriciteit) een enorme leek.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Zou het kunnen dat die twee ontbrekende stukjes (die komen een dezer dagen met de post) het probleem veroorzaken ? Bij mijn weten hoeft er geen sprake te zijn van een gesloten lus, toch ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Je kan zonder probleem twee aansluitklemmen gebruiken van dezelfde trafo naar de rails, zolang je de plus en min bij beide klemmen hetzelfde aansluit. Voordeel van meerdere aansluitklemmen is dat je minder last hebt van slechte verbindingen tussen de rails stukken. Een gesloten cirkel helpt ook in de energie voorziening naar de trein.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  8. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je ! Helder antwoord; dit wilde ik weten.

    Even voor mijn begrip: de lok krijgt dan dus niet twee keer zoveel stroom te verwerken ?
    Het is me ook opgevallen dat de snelheid van de loks nauwelijks minder wordt als je er twee op één trafo laat rijden.

    Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik de buitenste ring een eigen trafo gaf, en dan isolerende raillassen tussen de ringen aanbracht. Een tweedehands trafo kost op Marktplaats geen kapitalen.

    Eerst maar eens de treinen aan het rijden krijgen. Schoonmaken met benzine (ik heb hier wat flessen Coleman Fuel) en een fijn (1200 grit) schuurpapiertje over de rails doen al wonderen. Als dat niet genoeg is kan ik ook nog polijsten met polijstpasta; die gebruik ik ook om frets van mijn gitaren te polijsten.

    De volgende klus wordt het soepel maken van de wissels ... en kijken of ik een paar elektrische weer aan de praat kan krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2022
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Hoe heb je dat dan gedaan, zonder isolerende lassen?
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De twee sporen van de kruising in de binnenste ring zijn elektrisch van elkaar gescheiden. Er zit verder (nog) geen wissel tussen de binnenste ring en de rest.
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee. De spanning op de rails bepaald hoeveel stroom de locomotief afneemt en hoe snel hij rijdt. Die spanning regel je met de draaiknop op de trafo.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  12. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Twee aansluitklemmen, en één met een eigen trafo voor de middelste ring, en de treintjes rijden !



    Wat ik niet begrijp is dat de twee zwarte lokjes, op dezelfde trafo, op de buitenste ringen nu in tegengestelde richting rijden. Eerst reden ze dezelfde kant op.

    EDIT: Ik zie het nu: de tweede ring zit nu alleen maar met een kruising aan de buitenste ring vast. De sporen van die kruising zijn elektrisch van elkaar gescheiden. Als ik de kring sluit, zit er dus ergens een kortsluiting (omdat de treinen nu verschillende kanten op rijden ?). Er zit dan dus ergens een wisseling tussen plus en min, waardoor de trein niet rijdt. Dat verklaart alleen nog niet waarom de trein op de buitenste ring dan toch gewoon doorrijdt ...



    Ergens zit dus iets fout, als ik alle rails op deze manier ga verbinden. Kan iemand van jullie het 'conflict' zien ? Ik niet ... !

    20220224_220948.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2022
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  13. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zie nu waarom de twee stoomlokjes verschillende kanten oprijden: de twee aansluitklemmen zitten omgekeerd op de rails. Eén klem zit in een binnenbocht, omdat ie in de buitenbocht lange wagons laat ontsporen. Dat geeft zo kortsluiting als ik de kring sluit; nu niet, omdat de ringen nog niet aan elkaar zitten. Weer een stapje verder. We komen er wel ! Morgen meer.

    20220224_224108.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    Vooral geen schuurpapier gebruiken om je rails proer te maken
    je maakt dan kleine krasjes in de rails en dan worden die sneller terug vuil

    gewoon een doekje nemen en vochtig maken met wasbenzine of alcohol (geen vodka )
    en dan lichtjes over de rails gaan .

    de locks hebben lang stil gelegen dus de olie die voor de smering zorgde is hard geworden
    nu zou om goed te zijn de lock uitelkaar moeten om al de oude olie er vanaf te halen
    doe je nieuwe olie zetten dan moet 1 druppel genoeg zijn om heel de lock te smeren
    ze verkopen speciale olie daar voor maar naaimachine olie kan nog net

    gr raf
     
    Herby63 en Cyril Marien vinden dit leuk.
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    nog een tip om aan te sluiten is
    rood altijd rechts in rijrichting .
    zo is het vergissen minimaal
    gr raf
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  16. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De baan is nu dicht, met de opvulstukjes die vandaag binnen kwamen. De treinen rijden, met twee aansluitpunten. Alleen nog erg hortend en stotend, en er zijn plekken waar vooral de trein in de tweede ring stopt. Ik ga alles maar es goed schoonmaken, en kijken of ik alles aan het rijden krijg. En dan eens zoeken naar een mooie tracklayout om alles permanent op zolder te zetten.

    20220226_131917.jpg

    20220226_142243.jpg

    20220226_180803.jpg

    20220226_180525.jpg
     
    Alberto vindt dit leuk.
  17. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen


    Goed bezig Guitar Man:koud:

    Albert
     
  18. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, dat is ook nog een hobby: zelfbouw.

    20210831_132552.jpg
     
    norwin vindt dit leuk.
  19. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Nieuw vraagje: is het toch zo dat twee treinen die op één trafo rijden op 'halve' snelheid rijden ? Of krijgen ze overal gewoon ieder max 14 volt (bij Fleischmann trafo's) en horen ze allebei op volle snelheid te rijden ?

    De treinen rijden nu nog met horten en stoten, dus ik kan de max snelheid niet goed zien.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    als je onder het vermogen van de trafo blijft moeten ze alle twee als je volgas geeft ook vol gas rijden

    nu efkes uitleggen
    neem dat ja trafo 5 ampere kan leveren
    dan kun je zonder problemen 4 treinen laten rijden zonder dat ze aan snelheid in boeten .

    voor je opstel sporen is er een truukje
    je maakt aan de wissel een onderbreking door een isolatie rail schoentje te zetten aan de positieve kant
    dan zet je daar overheen een diode met het streepje naar het einde van dat stuk spoor
    nu kun je dus zonder probleem met je lok het spoor op rijden maar niet meer af
    dus is het kwestie om een kastje te hebben met druk knopjes en zo met 1 draad dat stuk spoor terug van stroom voorzien
    als je dan daar een lok afsteld kun je gewoon met de andere blijven rijden
    gr raf
    ik denk als je dit gelezen hebt je al een heel stukje verder staat met kennis te vergaren

    http://hooyberghs-coolsaet.be/Modeltreinen van A tot Z deel 2.pdf
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina