Fleischmann aansluitklem op twee plaatsen ?

Hallo,

Ik heb een vraag over het aansluiten van de trafo van mijn Fleischmann H0 spoorbaan, die ik na tientallen jaren weer eens tevoorschijn heb gehaald. De hele set komt ergens uit de jaren '70. Niks digitaals en zo.

Met wat extra rails van Marktplaats kan ik de volgende baan leggen (met wat korte stukjes rail die nog binnen moeten komen):

xeeQ72i.jpeg


De binnenste ring krijgt een eigen trafo, en is (in de kruising) elektrisch geïsoleerd van de buitenste 3 ringen. Hierop gaat een rangeerlokje rondjes rijden, met een eigen trafootje.

Een eerste test met minder rails liet al mijn loks overal rijden, met soms een hapering: ik moet de rails nog reinigen. Maar het viel me erg mee dat de loks overal reden. Ik kan zelfs op iedere ring, op één trafo, een lok laten rijden.

Op de setup op de foto, met vrijwel al mijn rails, rijden de loks alleen op de buitenste ring, en staat de lok op een ring verder naar binnen gewoon stil. Natuurlijk moeten er nog wat stukjes tussen, maar mijn vraag na deze lange uitleg is simpel:

Kan ik twee aansluitklemmen vanuit dezelfde trafo aan de rails vastmaken, dus bijvoorbeeld nog een aan de een-na-binnenste ring, en dus aan dezelfde elektrische keten ? Dit om te zorgen dat er overal genoeg stroom op de rails komt. Uiteraard moeten de plus en de min op dezelfde manier naar de rails lopen, dat snap ik.

Kan het zijn dat de baan nu te lang is om overal voldoende stroom te voorzien over het hele traject ?

Bij mijn weten zijn alle rails goed met elkaar verbonden. Ik durf niet zelf gewoon twee klemmen aan te sluiten, want misschien richt ik daar wel schade aan de lokomotieven mee aan.

Upe7Acs.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een vraag over het aansluiten van de trafo van mijn Fleischmann H0 spoorbaan, die ik na tientallen jaren weer eens tevoorschijn heb gehaald. De hele set komt ergens uit de jaren '70.

Met wat extra rails van Marktplaats kan ik de volgende baan leggen (met wat korte stukjes rail die nog binnen moeten komen):

xeeQ72i.jpeg


De binnenste ring krijgt een eigen trafo, en is (in de kruising) elektrisch geïsoleerd van de buitenste 3 ringen. Hierop gaat een rangeerlokje rondjes rijden, met een eigen trafootje.

Een eerste test met minder rails liet al mijn loks overal rijden, met soms een hapering: ik moet de rails nog reinigen. Maar het viel me erg mee dat de loks overal reden. Ik kan zelfs op iedere ring, opéén trafo, een lok laten rijden.

Op de setup op de foto, met vrijwel al mijn rails, rijden de loks alleen op de buitenste ring, en staat de lok op een ring verder naar binnen gewoon stil. Natuurlijk moeten er nog wat stukjes tussen, maar mijn vraag na deze lange uitleg is simpel:

Kan ik twee aansluitklemmen vanuit dezelfde trafo aan de rails vastmaken, dus bijvoorbeeld nog een aan de een-na-binnenste ring, en dus aan dezelfde elektrische keten ? Uiteraard moeten de plus en de min op dezelfde manier naar de rails lopen, dat snap ik.

Kan het zijn dat de baan nu te lang is om overal voldoende stroom te voorzien over het hele traject ?

Bij mijn weten zijn alle rails goed met elkaar verbonden. Ik durf niet zelf gewoon twee klemmen aan te sluiten, want misschien richt ik daar wel schade aan de lokomotieven mee aan.

Upe7Acs.jpeg


Mooi stukje nostalgie man :yes:
Zitten hier zat techneuten met de juiste antwoorden :goal
Even een filmpje als alles rijd misschien ? :thumbsup:
 
Ik herinner mij nog steeds de geur van de locomotief als hij een poosje had gereden :yes:

Nog een vraagje dan: de grote stoomlok (Fleischmann 4170) piept af en toe een beetje, als hij nog 'koud' is en op volle snelheid rijdt. Hoe komt dat, en wat is daar tegen te doen ?

Hier zie je hem, op mooi lage snelheid, in actie. Het kleine lokje op de binnenste ring rijdt hier op een eigen trafootje.


Jullie merken het al, ik ben kwa treinen (en vooral kwa elektriciteit) een enorme leek.
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen dat die twee ontbrekende stukjes (die komen een dezer dagen met de post) het probleem veroorzaken ? Bij mijn weten hoeft er geen sprake te zijn van een gesloten lus, toch ?

TFb3UAf.jpeg


uamweWz.jpeg


xeeQ72i.jpeg
 
Je kan zonder probleem twee aansluitklemmen gebruiken van dezelfde trafo naar de rails, zolang je de plus en min bij beide klemmen hetzelfde aansluit. Voordeel van meerdere aansluitklemmen is dat je minder last hebt van slechte verbindingen tussen de rails stukken. Een gesloten cirkel helpt ook in de energie voorziening naar de trein.
 
Dank je ! Helder antwoord; dit wilde ik weten.

Even voor mijn begrip: de lok krijgt dan dus niet twee keer zoveel stroom te verwerken ?
Het is me ook opgevallen dat de snelheid van de loks nauwelijks minder wordt als je er twee op één trafo laat rijden.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik de buitenste ring een eigen trafo gaf, en dan isolerende raillassen tussen de ringen aanbracht. Een tweedehands trafo kost op Marktplaats geen kapitalen.

Eerst maar eens de treinen aan het rijden krijgen. Schoonmaken met benzine (ik heb hier wat flessen Coleman Fuel) en een fijn (1200 grit) schuurpapiertje over de rails doen al wonderen. Als dat niet genoeg is kan ik ook nog polijsten met polijstpasta; die gebruik ik ook om frets van mijn gitaren te polijsten.

De volgende klus wordt het soepel maken van de wissels ... en kijken of ik een paar elektrische weer aan de praat kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Twee aansluitklemmen, en één met een eigen trafo voor de middelste ring, en de treintjes rijden !


Wat ik niet begrijp is dat de twee zwarte lokjes, op dezelfde trafo, op de buitenste ringen nu in tegengestelde richting rijden. Eerst reden ze dezelfde kant op.

EDIT: Ik zie het nu: de tweede ring zit nu alleen maar met een kruising aan de buitenste ring vast. De sporen van die kruising zijn elektrisch van elkaar gescheiden. Als ik de kring sluit, zit er dus ergens een kortsluiting (omdat de treinen nu verschillende kanten op rijden ?). Er zit dan dus ergens een wisseling tussen plus en min, waardoor de trein niet rijdt. Dat verklaart alleen nog niet waarom de trein op de buitenste ring dan toch gewoon doorrijdt ...


Ergens zit dus iets fout, als ik alle rails op deze manier ga verbinden. Kan iemand van jullie het 'conflict' zien ? Ik niet ... !

20220224_220948.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nu waarom de twee stoomlokjes verschillende kanten oprijden: de twee aansluitklemmen zitten omgekeerd op de rails. Eén klem zit in een binnenbocht, omdat ie in de buitenbocht lange wagons laat ontsporen. Dat geeft zo kortsluiting als ik de kring sluit; nu niet, omdat de ringen nog niet aan elkaar zitten. Weer een stapje verder. We komen er wel ! Morgen meer.

20220224_224108.jpg
 
Vooral geen schuurpapier gebruiken om je rails proer te maken
je maakt dan kleine krasjes in de rails en dan worden die sneller terug vuil

gewoon een doekje nemen en vochtig maken met wasbenzine of alcohol (geen vodka )
en dan lichtjes over de rails gaan .

de locks hebben lang stil gelegen dus de olie die voor de smering zorgde is hard geworden
nu zou om goed te zijn de lock uitelkaar moeten om al de oude olie er vanaf te halen
doe je nieuwe olie zetten dan moet 1 druppel genoeg zijn om heel de lock te smeren
ze verkopen speciale olie daar voor maar naaimachine olie kan nog net

gr raf
 
De baan is nu dicht, met de opvulstukjes die vandaag binnen kwamen. De treinen rijden, met twee aansluitpunten. Alleen nog erg hortend en stotend, en er zijn plekken waar vooral de trein in de tweede ring stopt. Ik ga alles maar es goed schoonmaken, en kijken of ik alles aan het rijden krijg. En dan eens zoeken naar een mooie tracklayout om alles permanent op zolder te zetten.

20220226_131917.jpg


20220226_142243.jpg


20220226_180803.jpg


20220226_180525.jpg
 
De baan is nu dicht, met de opvulstukjes die vandaag binnen kwamen. De treinen rijden, met twee aansluitpunten. Alleen nog erg hortend en stotend, en er zijn plekken waar vooral de trein in de tweede ring stopt. Ik ga alles maar es goed schoonmaken, en kijken of ik alles aan het rijden krijg. En dan eens zoeken naar een mooie tracklayout om alles permanent op zolder te zetten.

Bekijk bijlage 483777

Bekijk bijlage 483778

Bekijk bijlage 483779

Bekijk bijlage 483780



Goed bezig Guitar Man:koud:

Albert
 
Nieuw vraagje: is het toch zo dat twee treinen die op één trafo rijden op 'halve' snelheid rijden ? Of krijgen ze overal gewoon ieder max 14 volt (bij Fleischmann trafo's) en horen ze allebei op volle snelheid te rijden ?

De treinen rijden nu nog met horten en stoten, dus ik kan de max snelheid niet goed zien.
 
als je onder het vermogen van de trafo blijft moeten ze alle twee als je volgas geeft ook vol gas rijden

nu efkes uitleggen
neem dat ja trafo 5 ampere kan leveren
dan kun je zonder problemen 4 treinen laten rijden zonder dat ze aan snelheid in boeten .

voor je opstel sporen is er een truukje
je maakt aan de wissel een onderbreking door een isolatie rail schoentje te zetten aan de positieve kant
dan zet je daar overheen een diode met het streepje naar het einde van dat stuk spoor
nu kun je dus zonder probleem met je lok het spoor op rijden maar niet meer af
dus is het kwestie om een kastje te hebben met druk knopjes en zo met 1 draad dat stuk spoor terug van stroom voorzien
als je dan daar een lok afsteld kun je gewoon met de andere blijven rijden
gr raf
ik denk als je dit gelezen hebt je al een heel stukje verder staat met kennis te vergaren

http://hooyberghs-coolsaet.be/Modeltreinen van A tot Z deel 2.pdf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top