Hallo,
Ik heb een vraag over het aansluiten van de trafo van mijn Fleischmann H0 spoorbaan, die ik na tientallen jaren weer eens tevoorschijn heb gehaald. De hele set komt ergens uit de jaren '70. Niks digitaals en zo.
Met wat extra rails van Marktplaats kan ik de volgende baan leggen (met wat korte stukjes rail die nog binnen moeten komen):
De binnenste ring krijgt een eigen trafo, en is (in de kruising) elektrisch geïsoleerd van de buitenste 3 ringen. Hierop gaat een rangeerlokje rondjes rijden, met een eigen trafootje.
Een eerste test met minder rails liet al mijn loks overal rijden, met soms een hapering: ik moet de rails nog reinigen. Maar het viel me erg mee dat de loks overal reden. Ik kan zelfs op iedere ring, op één trafo, een lok laten rijden.
Op de setup op de foto, met vrijwel al mijn rails, rijden de loks alleen op de buitenste ring, en staat de lok op een ring verder naar binnen gewoon stil. Natuurlijk moeten er nog wat stukjes tussen, maar mijn vraag na deze lange uitleg is simpel:
Kan ik twee aansluitklemmen vanuit dezelfde trafo aan de rails vastmaken, dus bijvoorbeeld nog een aan de een-na-binnenste ring, en dus aan dezelfde elektrische keten ? Dit om te zorgen dat er overal genoeg stroom op de rails komt. Uiteraard moeten de plus en de min op dezelfde manier naar de rails lopen, dat snap ik.
Kan het zijn dat de baan nu te lang is om overal voldoende stroom te voorzien over het hele traject ?
Bij mijn weten zijn alle rails goed met elkaar verbonden. Ik durf niet zelf gewoon twee klemmen aan te sluiten, want misschien richt ik daar wel schade aan de lokomotieven mee aan.
Ik heb een vraag over het aansluiten van de trafo van mijn Fleischmann H0 spoorbaan, die ik na tientallen jaren weer eens tevoorschijn heb gehaald. De hele set komt ergens uit de jaren '70. Niks digitaals en zo.
Met wat extra rails van Marktplaats kan ik de volgende baan leggen (met wat korte stukjes rail die nog binnen moeten komen):

De binnenste ring krijgt een eigen trafo, en is (in de kruising) elektrisch geïsoleerd van de buitenste 3 ringen. Hierop gaat een rangeerlokje rondjes rijden, met een eigen trafootje.
Een eerste test met minder rails liet al mijn loks overal rijden, met soms een hapering: ik moet de rails nog reinigen. Maar het viel me erg mee dat de loks overal reden. Ik kan zelfs op iedere ring, op één trafo, een lok laten rijden.
Op de setup op de foto, met vrijwel al mijn rails, rijden de loks alleen op de buitenste ring, en staat de lok op een ring verder naar binnen gewoon stil. Natuurlijk moeten er nog wat stukjes tussen, maar mijn vraag na deze lange uitleg is simpel:
Kan ik twee aansluitklemmen vanuit dezelfde trafo aan de rails vastmaken, dus bijvoorbeeld nog een aan de een-na-binnenste ring, en dus aan dezelfde elektrische keten ? Dit om te zorgen dat er overal genoeg stroom op de rails komt. Uiteraard moeten de plus en de min op dezelfde manier naar de rails lopen, dat snap ik.
Kan het zijn dat de baan nu te lang is om overal voldoende stroom te voorzien over het hele traject ?
Bij mijn weten zijn alle rails goed met elkaar verbonden. Ik durf niet zelf gewoon twee klemmen aan te sluiten, want misschien richt ik daar wel schade aan de lokomotieven mee aan.

Laatst bewerkt: