fles schieten

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door L A U R E N S, 12 mei 2005.

  1. HOI,

    Ik maak wel eens waterraketten (je weet wel, een (cola) fles met 1/3 water vullen dan een kurk met een fietsventiel in de hals slaan en dan maar pompen tot de druk zo hoog wordt dat de kurk eruit schiet en de fles wegschiet).

    Ik wou wel eens weten hoe snel zo'n fles nu wegshiet. dus heb ik met m'n camera een filmpje opgenomen. dan kan je door de afstand van de fles tussen twee (of meer) frames te bepalen de snelheid uitrekenen.
    kwam bij mij op ruim 50km/h.

    er treed echter iederekeer een vreemd effect op (zie foto) weet iemand wat dit is ?? het water spat in een ovalen circel iedere keer op dezelfde hoogte



    [​IMG]
     
  2. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Misschien het punt waarop er meer lucht dan water uitkomt?
     
  3. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    We willen natuurlijk wel het filmpje zien hè.. :D
    Ik heb trouwens een wateraket ooit geprobeerd te maken, maar bij het vinden van een ventiel bleef ik haken.. :wink:
     
  4. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    MMM ik had een mooie met een vliegertouw waar je dan een ruk aan gaf en dan psssssssssss. en een parachute op de neus verborgen onder een voorkant van een andere fles , kwam best hoog en alles werkte , is zelfs een keer iemand langsgeweest foto's maken.
    Maar het o ringetje was kappot en kon nergens nieuwe krijgen sinds dien licht hij op de schroothoop.
     
  5. Toen ik op scouting zat, deden wij die waterraketten met een compressor de lucht in. Je deed er een bepaald aantal bar in, dan heb je je fles met een haakje vast zitten , die trek je dan los en daar gaat ie...

    Zo kan je ze met veel meer druk afknallen.
     
  6. andreetje

    andreetje Guest

    ik heb er een keer een tegen me hoofd gehad.
    Ik stond er dicht bij en door de wind zakte i scheef een toen kwam i tegen me hoofd
     
  7. had zelf ook vorige zomer een hele installatie gemaakt, soort lanceer platvorm waar de fles, met kurk en autoventiel precies inpaste, en een speciale borging die de kurk tegenhield, en dan een barmeter erop en aan de compressor, bracht het ongeveer tot 1,5bar, hoger kwam het overdruk ventiel van mijn compressortank niet, en toen rukje aan het touwtje, en PSSSS, weg was ie..
    altijd veel bekijks door kleine kinderen, willen ze eronder gaan liggen dat ze nat worden, of de fles opvangen:p
     
  8. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    Tip: Bouw eentje met een Gardena-koppeling, werkt PERFECT! Ik heb m'n fles tot ongeveer 14 bar opgepompt, en dan vliegt hij heel hoog!

    Zal binnenkort wel eens een fototje maken.

    Peter.
     
  9. @ZwevendePeter
    Ik heb het ook wel met een Gardena-koppeling gedaan, aleen die dingen krijg je zo slecht op de fles. Het schroefdraad komt niet overeen.
    Ik heb ooit gehoord dat Cola flessen getest worden op 25 bar. Dat moet dus hoger kunnen :D . (of was het nou 15 bar :wink: )

    Igwe Aneke schreef
    Dat zou natuurlijk kunnen. Lijkt me aleen wel erg snel. Ik zal het eens een keer met meer water proberen. Dan moet het effect hoger in de lucht te zien zijn.


    Paul H. schreef
    Zal jammergenoeg niet gaan. Ik heb twee filmtjes ieder ongeveer 25Mb.

    Met onderstaande foto kunnen we modelvliegen en raketten mooi combineren. Ziet er wel vet 8) uit om een keer te proberen. Als je zorgt dat het model bestuurbaar is (en eventueel dat de fles eraf valt dan kun je mooi je zwever op hoogte brengen :D

    [​IMG]
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Meet de hoogte van de waterkolom, de diameter van de flesopening, en je kan ongeveer wel bepalen hoeveel water er in die kolom zit. ;)
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Zit daar een terugslag klepje in dan ? hoe pomp je hem dan op ?
     
  12. Igwe Aneke schreef
    Mischien is het handig om een twee of drie meter lange (houten) lat om de tien cm zwart en wit te verven en die lat naast de lanceerplek in de gront te zetten. Dan heb je een mooie verdeling. Ik heb er zelf voorlopig geen rijd voor (druk bezig met stage en zit daarvoor op kamers)


    @Rhelie
    in (de meeste nieuwe) Gardena-koppelingen zit inderdaad een terugslagklep. een fietsventiel heeft of een slangetje (ouderwets) of een klein terugslagklepje (nieuwer) anders zou je band net zo hard weer leeglopen als je hem oppompt :lol:
     
  13. BigBoat

    BigBoat Guest

  14. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Kijk die heb ik ook!
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoezo niet? pm/emailleer mij maar even..
     
  16. andreetje

    andreetje Guest

    Die manier van lanceren gebruik ik ook.
    Kan er alleen niet zoveel druk opkrijgen.
    (ik doe het met de fietspomp)
     
  17. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Nee ik krijg er ook geen druk op al hang ik er met mijn hele 50 kilo bovenop :wink:
     
  18. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Hi,

    Even laten weten dat a.s. zaterdag 21 mei de eerste lanceerdag is van de DRRA. Ook niet leden zijn vanharte welkom om hun raketten te lanceren. Ook waterraketten! Je moet wel aan een paar veiligheidsregels voldoen. Kijk hiervoor op de website van de DRRA: http://www.drra.nl .
    Ook kun je op die website zien waar het is en of de lanceerdag, afhankelijk van het weer, doorgaat.
    Deze lanceerdagen zijn altijd heel gezellig!
    Tot ziens,
    Henk Siewert
    http://www.raket.info
     
  19. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Laurens de filmpjes doen het niet.. :(
     

Deel Deze Pagina