Flight Power defect????

Dit is leuk zoals jij dat aangeeft, maar wie doet dat?

Normaal gesproken kijk je hoeveel ampere je motor gaat verbruiken en koopt aan de hand van die gegevens een accu welke die stroom volgens de fabrikant kan leveren en de product stikker vermeld hier overduidelijk dat die cellen 45 ampere continue kunnen verwerken. Als dat bij minder dan 3 volt per cel is dan ben je de cellen aan het vernielen en volgens mij is de leverancier/fabrikant dan niet goed bezig. Of het zou moeten zijn dat er een druk fout op de stikker is gekomen,

Nou, ik kijk zelf wel degelijk naar de ontlaadcurve van lipo's.

En het feit dat ze "45 ampere continue kunnen verwerken" zegt niks als er geen spanning bij genoemd staat, laten we eerlijk zijn.
Want een stroom zegt in dit geval niet genoeg. Het gaat om de spanning die de accu bij die genoemde belasting kan afgeven.

En dat is eigenlijk het gemene en welbekende addertje onder het gras , dat weten veel mensen niet. En dat weten de fabrikanten ook.
20C , 30C , het zegt feitelijk niks zonder een ontlaadcurve. Want houd je 3.1V /cel over of 3.5V/cel , het blijft dan gissen.

Verder geef ik toe dat er inmiddels ook andere fabrikanten zijn met goede lipo's (SLS lipo's bijvoorbeeld, die hebben een zeer lage inwendige weerstand Ri en houden lang hun spanning vast).
Flightpower is eigenlijk belachelijk duur. Maar ik heb er persoonlijk nog steeds goede ervaringen mee.

Ik kijk zelf regelmatig op deze site van Gerd Giese, die doet regelmatig testen met nieuwe lipo's en hoe goed ze presteren. Een hele leuke en leerzame site

Elektromodellflug - Datenbank

En hier een test van de nieuwe saehan's :
********** Elektromodellflug - Saehan-30C - LiPos im Test

in ieder geval succes

bas

Wat betreft topicstarters probleem.. lipo's horen niet bol te gaan staan, ook niet na een jaar. Dan belast je ze gewoon te zwaar.

Verder deel ik theo's ervaring. Ik heb 2 x een 3s flightpower 2150 pakket, 2 maal een 2s 400 mAh pakket, en 2 800mAh 2s pakketten en allemaal doen ze het an sich prima maar merkbaar minder dan goedkopere pakketten van andere fabrikanten. Niet schokkend, maar genoeg om het te merken. En geloof mij, ik had gehoopt dat het andersom was en ik neit voor niets 'dure pakketten' gekocht had, ik heb dus niet iets gezien wat ik wilde zien, helaas.

Ik ken nog niemand met een zippy die al over de 100 cycles is oid, dus dat zou nog een zwak punt kunnen zijn, maar verder is zippy domweg beter dan flightpower. Het ontlaadgedrag is iets onregelmatiger maar over het gehele gebied beter.

Voor mij dus ook geen flightpowers meer.. het is gewoon ronduit triest te nomen dat je 60 euro uitgeeft aan een 2100mAh pakketje en dat dan een andere fabrikant domweg een beter pakket levert voor 18 euro. Dan mag flightpower zich toch echt wel een paar keer achter de oren gaan krabben, wat mij betreft.

Sowieso, als je echt veel power wil hebben kan je beter Kokam nemen, die gaan niet stuk.

Haha na 2 keer vliegen en 3 keer laden is mijn 2000 kokam wel kadoek.
Maar niet getreurd een nieuwe 2100 gekregen.
Die zijn super.

Han.

Bas, als ik die site die je aangeeft bekijk dan blijkt daar heel duidelijk uit dat die cellen helemaal niet waar maken wat erop staat. Conclusie ik heb alweer gelijk, al komt mijn gelijk uit de werkelijke praktijk.

Jij roept zo mooi dat we dan ook naar de spanning moeten kijken, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is voor mij duidelijk dat als men als fabrikant erop zet dat ze 20 C zijn dat dit dan met een duidelijke spanning boven de 3 volt is en dat is bij die cellen welke ik gebruikt heb niet het geval, die duiken onder de 3 volt in en dat is niet de bedoeling want dan gaan ze kapot.

Voor de rest vind ik het jammer dat die grafieken allemaal mooie kleurtjes bevatten, maar als kleuren dove kan je daar net niets meer mee. Dit soort grafieken zijn voor mij een kriem, alle kleuren lopen door elkaar en daar kan ik dan niets meer van maken. Wel blijkt uit de tekst dat de 1800 en de 2150 cellen helemaal geen 25 C cellen zijn, maar goede 15 C cellen. De 25 C waarde die de fabrikant erop zet wordt totaal niet behaald. Dus feitenlijk krijgen we door de fabrikant verkeerde info aangeleverd wat dan ook nog eens tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dit heet misleidende info en is volgens mij ook nog eens niet toegestaan. Toch maar eens een "net" briefje aan Hacker spenderen hierover met een link naar de door jou genoemde site en dit draadje.

Hallo,
ik heb zelf anderhalf jaar met FP gevlogen, 4900, 5000 ,6600en 5350 in 10S
temp na het vliegen 50-60 gr .de v-balancers konden de verschillen niet bijwerken.
ik nu sinds 1/2 jaar SLSZX en deze zijn super , hebben de hoogste spanning van alle andere accus onder belasting.
mijn spin 99 heeft een automatische afslag op 3,2 volt als dit gebeurt is de accu 100 % leeg!
ook de inwendige weerstand is zeer laag, ik heb bij 10S1P 6000 21 mohm!
kijk eens op stefansliposhop.de
gr Cees.

Back