Flight Power defect????

Hallo,
Onlangs heb ik een nieu flight power 2170 mah 25C aangeschaft.
Ik heb 10 vluchten gehad en de lipo is al bol. Per vlucht ia max 5 minuten (getimed).
Is dit normaal? Meestal na 1 jaar (200 vluchten) kan het weleens bol worden.

Die ervaring heb ik niet met dezelfde packs.

Gebruik je wel een balancer ?
De kans is groot dat als je zonder hebt geladen 1 van de cellen uit balans is geraakt; dat wil zeggen dat 1 cel niet meer dezelfde spanning heeft als de andere. Daardoor kan hij te leeg zijn geraakt of omgekeerd (overladen).
In beide gevallen leidt dat meestal tot een defecte lipo. Een lipo die overladen is gaat vaak bol staan.

Je kunt ook gewoon domme pech hebben en een slechte lipo cel ertussen hebben gehad...

Ben het met het bovenstaande eens, maar dat je 5 minuten hebt getimed zegt natuurlijk niks, dat heeft ook nog te maken waar je mee vliegt, weet je hoe leeg de lipo's zijn na die 5 minuten vliegen? Ik denk eerlijk gezegt niet dat het aan je pf's liggen, heb er nou 5 (2170's ) en ze doen het allemaal nog prima.

De flight powers zijn niet zo goed als iedereen denkt. Je moet ze veel voorzichtiger behandelen als alle andere lipo's en pas als ze voorverwarmd zijn op 30 graden maken ze waar wat erop staat. Zonder voorverwarmen zijn ze voor mij niet goed genoeg, dus nooit meer flightpowers........

De flight powers zijn niet zo goed als iedereen denkt. Je moet ze veel voorzichtiger behandelen als alle andere lipo's en pas als ze voorverwarmd zijn op 30 graden maken ze waar wat erop staat. Zonder voorverwarmen zijn ze voor mij niet goed genoeg, dus nooit meer flightpowers........

Ik denk dat alle lipo's last hebben van het "koud gebruik probleem" , de een misschien meer dan de ander. Ik heb begrepen dat lipo's over het algemeen het beste presteren als ze rond de 40 a 45graden Celsius zijn.
In de winter is dat altijd lastig, maar goed, we wijken nu af van het topic .....

Om even op het topic terug te komen, ik ken een helivlieger die nog steeds doorvloog met zijn lipo's ondanks dat ze bol waren .... dus het hoeft niet te betekenen dat je ze gelijk weg moet gooien, ligt ook aan je budget ;-)
Ik zou ze wel voorzichtig bewaren, je weet maar nooit ....

Laatst bewerkt:
@theo. Kan het misschien zijn dat je een slecht pakket had ofzo? Wat voor pakketten heb je gebruikt?
Ik gebruik zelf ook een paar FP'ers, en die werken namelijk super. Verder zie ik nog veel meer gelukkige gebruikers naast mijzelf. Dus als iemand dan de Flightpower afkraakt vind ik dat altijd wel heel dubieus. (dat er goedkopere alternatieven zijn die ook goed werken weet ik. Maar daar gaat het hier niet over.)

Ik heb een Hacker flightpower EVO 20 2s 1800 pakketje. Dit heb ik speciaal gekocht voor een pylonracertje. De motor verbruikte net geen 40 ampere. Het pakketje vermeld 25C dus 45 Ampere continue en 40c burts dus 72 Ampere burts. Mijn CC 45 regelaar stond ingesteld op afslag soft bij 3 volt per cel. Na ongeveer 20 seconden gooide de regelaar de motor uit. daarna de watt meter er tussen en bij ongeveer 35 ampere schakelde de regelaar de motor uit omdat de spanning onder de 6 volt kwam. Ik heb toen Hacker gebeld en kreeg daar te horen dat dit normaal was en dat ik eerst de cellen moest voorverwarmen tot 30 graden. Dit was hartje zomer.......

De cellen ruilen zal wel niet meer gaan, heb ze daarna nog mishandelt in de swift met een buitenlopertje dat net geen 8 ampere verbruikte en daar deden ze het perfect. Omdat de swift niet altijd netjes lande en er ook meer gecombat werd zijn de cellen wel iets gekreukten gedeukt maar ze doen het nog wel........

In mijn ogen klopt de opgave van Hacker niet en spiegelt hij ons te mooie cijfers voor. Of andere verdelers er andere cijfers op zetten weet ik niet dat heb ik nog niet kunnen controleren.

Voor mij dus geen flightpowers meer, of ze moeten zelf me weten te overtuigen van hun gelijk....................

Ik heb de lipo terug gestuurd. Het kan inderdaat zijn dat ik per toeval een slechte batch gekregen heb. Ik heb meer dan 1 jaar Flight power gebruikt. Dit is inderdaat de eerste keer dat dit gebeurt.
Uiteraard gebruik ik altijd een goede balancer.

Ik vlieg MT SE, MT standaard , Trex 450 SE en Gaui 200.

@Theo:
ah, je zat dus ook wel op het randje kwa maximale belasting.
Evo 20 is trouwens maar 20C continue, 25C piek. Dus voor een 1800mAh is dat dus 36A continue en 45A piek.
Als je meteen zoveel stroom eruit trekt, is het handiger om de lipo-afslag lager te zetten.

En dan vind ik jou reactie hier nogal overdreven. Aangezien je maar 1 pakket hebt uitgeprobeerd, en die ook nog erg zwaar overbelast.
Ik denk niet dat je met een pakket van een andere firma betere resultaten zal hebben. Overigens zijn nu alle FP 25C of meer continue.

Laatst bewerkt:
Maar dan vraag ik me af waar de meerwaarde zit van een FP t.o.v. een Zippy die minder dan de helft van de prijs kost...

Ik heb voor m'n T-Rex 500 2 5S 30C 3200 mAh Flightpowers, met momenteel zo'n 90 cycles elk (zet elke cycle een streepje op een etiket). Tevens heb ik een Outrage 5S 25C 3300 mAh 75 cycles en een Zippy 5S 20C 3200 mAh 40 cycles. Prijzen : FP = 135 €, Outrage = 100 €, Zippy = 80 €. Prijzen zijn inclusief verzending, dus gebruiksklare prijs. Mijn heli trekt maximaal zo'n 45 A in mijn setup, dus voor de minst biedende lipo (Zippy) die 20 x 3,2 constant kan leveren - 64A in principe geen probleem.

Op dit ogenblik kan ik nog amper loopings trekken met de Flightpowers. De RPM met de FP's ligt een stuk lager dan met beide anderen. Onmiddellijk merkbaar bij het optoeren. Uiteraard hebben de FP's al een aantal cycles meer, maar persoonlijk vind ik minder dan 100 cycles gene vette voor een dure lipo zoals de FP.

Ik ontlaad altijd tot maximaal tussen de 70 en de 80 %, doel is onder de 75 te blijven (beneden de 2500 mAh bijladen voor de 3200 mAh lipo's). Elke cycle worden de lipo's gebalanceerd. Lipo's koelen af voordat ze geladen worden.

Eén van de FP's heb ik eens per vergissing ontladen tot 15V (= 3V per cel) toen ik ermee ging vliegen en dacht dat hij opgeladen was...niet dus. De Zippy heb ik op dezelfde manier eens ontladen tot 13,8V...

Tot nu toe vind ik de Outrage erg goed, iets beter dan de Zippy. Als ik daarmee meer cycles kan doen dan met de FP's dan koop ik nooit nog een FP. En als de Zippy er nog 30 goeie cycles bijdoet, zie ik zelfs geen reden om geen Zippy's bij te kopen...

@Theo:
ah, je zat dus ook wel op het randje kwa maximale belasting.
Evo 20 is trouwens maar 20C continue, 25C piek. Dus voor een 1800mAh is dat dus 36A continue en 45A piek.
Als je meteen zoveel stroom eruit trekt, is het handiger om de lipo-afslag lager te zetten.

En dan vind ik jou reactie hier nogal overdreven. Aangezien je maar 1 pakket hebt uitgeprobeerd, en die ook nog erg zwaar overbelast.
Ik denk niet dat je met een pakket van een andere firma betere resultaten zal hebben. Overigens zijn nu alle FP 25C of meer continue.

Er staat duidelijk op 25 C continue en ik mag aannemen dat als dat erop staat dat ze die stroom dan ook aankunnen en niet al bij 35 ampere inkakken. Hieruit mag dan dus duidelijk blijken dat Hacker dan verkeerde info erop laat zetten........of zie ik dat dan weer verkeerd.

Ik heb van diverse merken 1 pakketje en bij nog geen een ander merk dit meegemaakt. De rest maakt allemaal waar wat erop staat.

FlightPower weet het zelf niet helemaal. In de folder en op de website staat bij de Evo Lite 350mAh 2S dat ze 18C continous en 25C burst zijn. Op de LiPo zelf staat echter 20C/25C. In de praktijk trek ik krap 6,2A continu/8,5A piek uit zo'n packje, wat neer komt op 17,7C en 24,3C. De accu wordt na zo'n 6 minuten vliegen (auto afslag regelaar) handwarm (38,3° met de gloeiplug IR-meter). Maar van opbollen is geen sprake.

Er staat duidelijk op 25 C continue en ik mag aannemen dat als dat erop staat dat ze die stroom dan ook aankunnen en niet al bij 35 ampere inkakken. Hieruit mag dan dus duidelijk blijken dat Hacker dan verkeerde info erop laat zetten........of zie ik dat dan weer verkeerd.

Ik heb van diverse merken 1 pakketje en bij nog geen een ander merk dit meegemaakt. De rest maakt allemaal waar wat erop staat.

Die C waarde zegt eigenlijk niks, als er geen celspanning bij die C waarde wordt vermeld ...
Daarom heb je ook geen poot om op te staan, want zij garanderen immers geen bepaalde minimale spanning bij die C waarde.
Dat doet geen enkele fabrikant, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.

Als je een lipo selecteert dan moet je kijken naar de ontlaadcurve op de site van de fabrikant, daaruit kun je de packspanning onder belasting halen. Dan weet je of die bepaalde lipo voldoet voor je toepassing.

Als je deze lipo nu héél rustig (300 milli's of minder) MET balancer gaat laden, vervolgens rustig half leeg vliegen (of zelfs maar een kwart leeg, zeker niet leger dan half leeg), en vervolgens wéér met 300 milli's of minder MET balancer gaat laden dan staat je FP weer zo strak als een snaar!
Vergeet daarna niet om je krimpkousje even weer te krimpen met de föhn!

Succes, greetz,
Aldert

Die C waarde zegt eigenlijk niks, als er geen celspanning bij die C waarde wordt vermeld ...
Daarom heb je ook geen poot om op te staan, want zij garanderen immers geen bepaalde minimale spanning bij die C waarde.
Dat doet geen enkele fabrikant, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.

Als je een lipo selecteert dan moet je kijken naar de ontlaadcurve op de site van de fabrikant, daaruit kun je de packspanning onder belasting halen. Dan weet je of die bepaalde lipo voldoet voor je toepassing.

Dit is leuk zoals jij dat aangeeft, maar wie doet dat?

Normaal gesproken kijk je hoeveel ampere je motor gaat verbruiken en koopt aan de hand van die gegevens een accu welke die stroom volgens de fabrikant kan leveren en de product stikker vermeld hier overduidelijk dat die cellen 45 ampere continue kunnen verwerken. Als dat bij minder dan 3 volt per cel is dan ben je de cellen aan het vernielen en volgens mij is de leverancier/fabrikant dan niet goed bezig. Of het zou moeten zijn dat er een druk fout op de stikker is gekomen, maar dan moet er toch minimaal een gehele batch zijn die verkeerd gestikkerd is........., maar dan had Hacker door mijn telefoontje wakker moeten worden en de cellen terug moeten vragen voor onderzoek........

En ja, ik ben niet echt zuinig op mijn lipo's in het gebruik, maar ze moeten wel kunnen waar maken wat ze beloven. Dit is het eerste pakket wat niet waar maakt wat erop staat. De andere lipo's die ik heb maken soms meer waard dan wat erop staat. Zo heb ik een 18 C Enerland pakket dat beter presteert dan erop staat..... En zelfs enkele oudere (2 jaar oud of meer) Kokam en Etec pakketjes die nog steeds tegen de limieten gebruikt worden en nog steeds volgens de specs presteren....

Wat Theo zegt... ;)

Ik heb op wat kleine LiPo's voor de Foamy's na alleen maar Graupner LiPo's. Daarvan zijn er tenminste twee al anderhalf jaar oud. Die hebben vorige winter ruim 4 maanden in de vrieskou in de garage gelegen, in een auto en waren net volgeladen toen er ineens niet meer gereden werd. In het voorjaar de LiPo's gecontroleerd, spanning van 5,3V en 6,9V. 8O Rustig geladen met 1/2C. Lekker ontladen met 1C, geladen met 1C, ontladen met 4C, geladen met1C en toen was de capaciteit weer keurig zoals de sticker vermeldde: bij ontladen met 20A (meer deed de ontlader niet :?) weer keurig 3240mAh voor een 3200mAh 2S1P LiPo.

Ook een dergelijk LiPo na een crash banaanvormig gekregen, even netjes af laten koelen, terug gebogen, netjes ontladen en geladen en niets aan het handje. De Graupners vertonen na anderhalf jaar mishandelen geen enkele vorm van vervorming, ook als zijn ze soms verder dan 2,75V ontladen. Even een uurtje bij laten komen, rustig met 1C laden en alles weer op en top.

Ik ben er van overtuigd dat bepaalde merken hun LiPo's mooier doen voorkomen dan ze werkelijk zijn. Als ik een 2000mAh 3S van Graupner neem en die weegt 167 gram dan lijkt het me heel sterk dan een 3400mAh 3S van merk Joepie (om het even welk chinees merk) met dezelfde C-specificaties ook hetzelfde weegt als een 2000mAh. Als snel blijkt dat de chinese accu zijn specificaties niet waar maakt. Alle waar naar zijn geld. ;)

Terugsturen naar Hacker.
Eerst even een mailtje en dan het pakket met de post er achteraan.

Er is een serie geweest die niet goed was.
Ik heb voor iemand een tijdje geleden ook 2170 Mah cellen besteld en die werden toen even niet meer uitgeleverd omdat er problemen mee waren.
Sowieso, als je echt veel power wil hebben kan je beter Kokam nemen, die gaan niet stuk.

Gert-Jan

Back