flightpower 6s

he jongens , effe 1 korte vraag .
hoeveel cycles moet je met een nieuwe flightpower 4900 6s lipo rustig aan doen ?
kort maar krachtig , mvg ferry

Je hoeft met een lipo helemaal niet rustig aan te doen in het begin ofzo. Een lipo hoeft niet 'ingelopen' te worden.

Je hoeft een LiPo inderdaad niet in te lopen want die term gebruik je bij een motor. Bij een LiPo gebruik je (bijv.) de term: 'inbreken'. Zie dit draadje voor wat meer info.

Laatst bewerkt door een moderator:
he bedankt helihabit
heb allerlei zoektermen geprobeert op zoek naar zo iets.
had net tussen deze berichten door effe het 3e vluchtje op de nieuwe lipo gezet .
de eerste 2 vluchtjes had ik heel rustig rondvlucht gedaan en net met de 3e gelijk maar volle bak .
mooi , ook weer voor mekaar , jongens bedankt.
mvg ferry

Nou ja ieder z'n ding maar naar mijn mening is het complete bull dat je een lipo zou moeten 'inwerken' ofzo.

ja hezik , nogal veel menigen daarover te vinden .
ik zag in dat linkje dat raptorrullez allerlei methoden had geprobeerd en geen verschil heeft bemerkt . nou weet ik dat hij hard knalt en ook heel veel , en vermoedelijk al aan zn zoveelste pack bezig is , en dus weet waar ie t over heeft.
maarr , als je dus met je gloednieuwe 'baksteen van goud' gaat vliegen voor t eerst , gaan die vage geruchten wel door je achterhoofd , en heb je dus weinig te winnen en alles te verliezen. maargoed ik had zoals gezegd al2 vluchtjes heeel rustig gedaan en ik vind t goed .

Nou ja ieder z'n ding maar naar mijn mening is het complete bull dat je een lipo zou moeten 'inwerken' ofzo.

Hey Henri,

mijn mening ;) . Het is een chemisch!!! proces (feit), het laden en ontladen van een Lipo. Als de lipo op de juiste temperatuur is presteerd hij het best (meestal niet te koud), dit getuigd wederom van een chemische reactie. Deze continu herhaalde chemische reactieS zullen beter verlopen naarmate de chemie ook goed op gang is gekomen... dit kan het beste wederom onder de juiste condities (en dat is meestal rustig aan bij een nieuwe lipo).
Het is niet voor niets dat je verschil kan merken in vermogen bij een nieuwe lipo, en wanneer hij een aantal cycli gebruikt is. Dit is omdat de chemie dan langzaam op gang komt. Als je het verschil kan vernemen, heb je al te ruig gedaan.
Ik gebruik véél lipo's, héél véél, en heb geconcludeerd dat een nieuwe FP lipo al een enkele cycli heeft gehad. Bepaalde andere lipo's weer niet (bijvoorbeeld de 3700 Zippy's, die werkelijk exact dezelfde cellen zijn als de FP's... het prijsverschil moet ergens in zitten ;) ), en het maakt beslist verschil in levensduur bij deze echt nieuwe lipo's dat de chemie netjes op gang komt. Zo heb ik nog steed goed presterende Ele lipo's, waarmee ik na zeker 500 cycli maar gestopt ben te loggen. Deze hebben een rustige start gehad. Ook een enkele Ele die dit niet heeft gehad doen allang geen dienst meer, deze zijn eerder "overleden".

En als je twijfelt aan dit verhaal... baat het niet, dan schaad het niet... Het is toch geen probleem om de eerste paar cycli rustig aan te doen (vooral rustig laden)? Ik weet zeker dat je dan langer plezier zult hebben van je Lipo.

Succes iedereen, greetz van Aldert

Hey Aldert,

Dat is het hem juist. Bij een chemisch proces is 'hoe vaak het proces al heeft plaatsgevonden' geen factor. Het hele verhaal dat een chemisch proces beter loopt naarmate het vaker heeft plaatsgevonden, is dan ook totale bullshit, met alle respect.

Als er al iets zou zijn, dan spreekt mij de verklaring in het andere topic dat er een soort van conserveringsmiddel in de lipo zou zitten wat er na het 1e gebruik uit gaat, meer aan, maar ook dat lijkt mij eigenlijk heel erg sterk.

Ondanks dat ik nog niet zo lang vlieg, heb ik wel al een redelijk aantal electrokistjes en lipo's gehad en ik heb nog nooit een lipo erop kunnen betrappen dat ie na verloop van tijd beter gaat werken.

Baadt het niet schaadt het niet, dat is zeker waar, dus als iemand erin geloofd moet hij het doen, maar vooralsnog zie ik geen enkele goede sluitende verklaring waarom dit zo zou zijn. Als het zo is, moet het zowel procestechnisch (chemie) te verklaren zijn, alsmede meetbaar en derhalve aantoonbaar. Gezien het feit dat er mensen zijn met dataloggers hier, maar nog niemand iets hierover gepost heeft, ga ik er dan ook van uit dat het een van de zovele broodjes aap verhalen is in de modelbouw..

Ik denk ook wel dat FP beter is dan een zippy, Maar bij zoiets als FP en TP betaal je ook veel meer geld voor de naam die op het stikertje staat. Houd daar ook rekening mee.

Toch raar hoor, ik heb net zoals Aldert Zippy's in mijn bezit. En ik moet zeggen naarmate ik meer cycli heb op deze lipo dat deze beter wordt.

Na de eerste ontlaadbeurt (rustige vlucht met de TREX 500) heb ik de Zippy aan de lader gehangen (TP 1010 met TP210 balancer) en bij het afsluiten van de laadbeurt kon ik maar iedere cel met een max van 4,11 volt laden. Naarmate ik wat meer vluchten gedaan heb met deze lipo (zo'n 6-tal) kan ik die pas laden op zijn volle capaciteit, zo'n 4,185 volt per cel. Dat is mijn ervaring met deze type lipo. Dus volgens mij klopt het wel dat een lipo moet "ingebroken" worden ....

Grtz,
Dirk

Je hoeft met een lipo helemaal niet rustig aan te doen in het begin ofzo. Een lipo hoeft niet 'ingelopen' te worden.

wil jij misschien een beetje opletten met hoe je dingen verwoord, t kan best zijn dat je gelijk hebt, maar t gaat hier om dure packs.

dat jij vind dat ze niet "ingebroken" hoeven te worden das mooi, maar verkondig dat dan niet dat dat absoluut niet hoeft.

Ik heb een hobbycity-d9 lipo lipo die ik direct heb gebruikt nadat hij binnenkwam (5s2p4600) bijde opgeladen samen gesoldeert en gegvlogen en die is na 40 (+-) cyclussen nog strak en presteert goed. En een 5s1p 4100 hobbycity-d9 die ik 5 keer rustig heb laten inwerken die werd bol na de 1e vlucht, doet het prima en ik heb er zoon 15 cyclussen op en hij doet het nog.

Ik weet niet wat ik moet denken van dat inwerken maar ik denk niet dat ik het weer ga doen met de zippy 3700's die er waaschijnlijk in gaan komen.

kan ik die pas laden op zijn volle capaciteit, zo'n 4,185

De max voor een lopi is niet 4.185, maar iets van 4.20 (4.23 geloof ik zelfs). Als er maar 4.185v ingaat klopt of de voltmeting van je lader niet, of zijn het gewoon gare lipo's.

wil jij misschien een beetje opletten met hoe je dingen verwoord, t kan best zijn dat je gelijk hebt, maar t gaat hier om dure packs.

En dure packs hebben andere chemische eigenschappen dan goedkope?

dat jij vind dat ze niet "ingebroken" hoeven te worden das mooi, maar verkondig dat dan niet dat dat absoluut niet hoeft.

Het hoef ook absoluut niet. Vooralsnog heb ik nog niemand een zinnig argument of een meting zien posten waaruit blijkt dat het wel zou moeten.

Iedere forumbezoeker zou moeten weten dat je altijd te maken hebt met meningen, niet met feiten. Dit is mijn mening. De waarde van het pakket doet er niet toe, overigens valt dat nog mee, een 6S pakket is niet schokkend veel of groot ofzo..

blijkbaar heb jij overal een antwoord op,...

en leuk dat de TS vraagt om een kort en krachtig antwoord op zijn vraag,...ik denk dat de meesten het pack waar hij t over heeft vrij prijzig vinden,...

en wat iedereen "zou moeten weten" kom op zeg!

Dus als straks iemand vraagt of ie een regendans moet doen om z'n 12S lipo voor de 1e vlucht, dan mag ik van jou niet zeggen dat dat niet hoeft, omdat het zo'n duur pack is?

Hey Aldert,

Dat is het hem juist. Bij een chemisch proces is 'hoe vaak het proces al heeft plaatsgevonden' geen factor. Het hele verhaal dat een chemisch proces beter loopt naarmate het vaker heeft plaatsgevonden, is dan ook totale bullshit, met alle respect.

Hey Henri, hier heb je idd een goed punt!
Als het niet uitmaakt hoe vaak een chemisch proces heeft plaatsgevonden, waarom heeft een lipo dan een beperkte levensduur (net zoals vele andere akku's)?

Héél simpel gesteld... A+B geeft een electronenstroom en C+D . Opladen... C+D met een geforceerde electronenstroom geeft A+B . Helaas is het proces niet zo eenvoudig.
A+B, met wat reactieversnellers, enkele goede electronengeleiders enz. enz. geeft een electronenstroom en C+D plus helaas wat ongewilde en ongewenste "afvalstofjes" die ook nog eens afbreuk doen aan de positieve (noem het maar katalitische) stofjes.
Hoe vaker het proces plaatsvind, hoe meer ongewenste stofjes... langzaam aan einde lipo.

Het leuke is, we weten het allemaal.

Word een lipo zwaar gebruikt, dan is de levensduur korter. Zwaar gebruik betekend eigenlijk vaker en meer misbruik dan waar de cel voor ontworpen is, en betekend dus meer afval/ongewenste stoffen.
De ongewenste stofjes krijg je er helaas niet meer uit, en beinvloeden de prestatie van de cel negatief. Het vervelende is ook nog dat dit proces exponentieel is... hoe meer afvalstofjes, hoe minder oorspronkelijke "goede" stoffen. De cel presteerd dus iedere keer slechter en er ontstaat ook steeds meer afvalstoffen enz. enz.

Vooral bij een nieuwe lipo, "als de chemie nog op gang moet komen", onstaan er meer afvalstoffen wanneer deze lipo voorbij zijn kunnen moet presteren. Als hij hij hierbij twee keer zoveel afvalstoffen produceert dan wanneer hij rustig de kans krijgt om op gang te komen, zal je zeker niet merken, niet bij de 10de keer, ook niet bij de 50ste keer gebruik. Feit is wel dat de lipo die een keer zo weinig afvalstoffen heeft, daadwerkelijk twee keer zolang meegaat!
Je merkt het dus zeker aan de levensduur!!! Dit is m.i. ook de reden waarom een FP lipo het gewoon lang goed doet, hij is ongetwijfeld wanneer hij in de winkel ligt een keer (of vaker) rustig gecycled.

Baadt het niet schaadt het niet, dat is zeker waar, dus als iemand erin geloofd moet hij het doen, maar vooralsnog zie ik geen enkele goede sluitende verklaring waarom dit zo zou zijn. Als het zo is, moet het zowel procestechnisch (chemie) te verklaren zijn, alsmede meetbaar en derhalve aantoonbaar. Gezien het feit dat er mensen zijn met dataloggers hier, maar nog niemand iets hierover gepost heeft, ga ik er dan ook van uit dat het een van de zovele broodjes aap verhalen is in de modelbouw..

Ook hier heb je een goed punt. Het moet aan een nieuwe lipo te zien zijn dat hij zijn eerste cycli met dezelfde stroom als de volgende cycli (hoge stroom) minder klemspanning heeft als de volgende cycli. Het moet ook met een datalogger goed te zien zijn.
Ik weet dat het zo is, heb hier geen gegevens van, en vind het eigenlijk jammer om mijn nieuwe lipo's te "mishandelen" (want dat doen we) als hij nieuw is.

Hopende dat er toch een enkeling met mij logisch redeneert, en verstandig is zijn lipo's op gang te laten komen (breaking in).

Greetz van Aldert

ok , jongens , 1 simpele vraag had ik :]
maar , @ de voorzichtige jongens ; hoeveel voorzichtige cycles hebben jullie t over ? ik heb nu 3 cycles , 1e gehooverd 4 minuten en laden met 4a . 2e rondvlucht met lage headspeed . 3 effe gemiddelde headspeed daarna 1 minuut ofzo volle bak en redelijk belast . mn lader doet uberhaupt maar 4 a . volgens mij was het hoogste aantal geladen mah's 1800 ofzo
@hezik , heb je een linkje naar die regendans , als t helpt ga ik hem zeker doen !

Hoe vaker het proces plaatsvind, hoe meer ongewenste stofjes... langzaam aan einde lipo.
[..]
Word een lipo zwaar gebruikt, dan is de levensduur korter. Zwaar gebruik betekend eigenlijk vaker en meer misbruik dan waar de cel voor ontworpen is, en betekend dus meer afval/ongewenste stoffen.

Tot zover zijn wij het gewoon eens.

Vooral bij een nieuwe lipo, "als de chemie nog op gang moet komen", onstaan er meer afvalstoffen wanneer deze lipo voorbij zijn kunnen moet presteren.

Waarom? Die chemicalieen weten dat ze nog niet eerder geladen zijn en denken bij de 1e keer 'goh dit is mijn eerste keer dus moet ik meer rommel maken?'.

Dat is nu juist wat er onzin is aan dit verhaaltje. Er is geen sprake van 'als de chemie nog op gang moet komen'.

Hopende dat er toch een enkeling met mij logisch redeneert, en verstandig is zijn lipo's op gang te laten komen (breaking in).

Je redenatie is niet logisch. Althans.. ik vind het een totaal onlogische gedachte dat moleculen weten hoe vaak een bepaalde reactie al heeft plaatsgevonden en dan bij de 1e keer meer afvalstoffen opleveren. Daar ontgaat mij de logica volledig van.

Ik denk dat je de levensduur van je lipo beter houdt als je 'm binnen de specs gebruikt en niet te ver ontlaadt, of te hard laadt. Volgens mij win je daar heel wat meer levensduur mee dan met het hogenaamde inlopen.

Inbreken is overigens ook al een kulterm, een slechte vertaling van het engelse 'breaking in' wat, goed vertaald, gewoon inlopen betekent.

Ik stel het allemaal hard, maar dat doe ik ook een beetje opzettelijk.. ik hoop om op die manier eens iemand zo ver te krijgen om nu echt eens een goede redenatie op te schrijven waarom iets nodig zou zijn. "ik merk het" is geen bewijs.. onze hobby zit vol met wijsheden waarvan ongetwijfeld een groot deel waar zal zijn, maar ook een groot deel niet. In plaats van dit soort waarheden in stand te houden door elkaar op een forum na te kakelen, zijn we er meer mee gediend om eens echt uit te zoeken hoe iets zit ;)

Back