Fling II (2m spanw) van Great Planes

Hallo allemaal,

Ik ben dan wel nieuw hier op het forum maar niet onervaren (na ca. 10 jaar weer gestart met modelvliegen). Na enig zoeken hier en op andere internetbronnen blijf ik met enkele vragen zitten.

Wie kent uit eigen ervaring de Fling II van Great Planes, en hoe zijn deze ervaringen? Hoe bevalt de vleugelverbinder van multiplex/alu sandwich.
Kan de vleugel ook deelbaar gehouden worden, dit in tegenstelling tot de bouwbeschrijving? (Die gekke Ami's hebben blijkbaar erg grote auto's):p

Bij voorbaat dank voor alle reacties.

M.vr.gr.

Rob Hermens

@vwstyle: Bedankt voor de links (deze kende ik nog niet).

@all: Reacties en ervaringen uit Nl/Be blijven natuurlijk welkom.

M.vr.gr.

Rob Hermens

Beste Rob,

Zelf heb ik de oude Fling 2M (ik begrijp dat jij een versie II hebt). Dit is een leuke zwever voor lichte wind. Met een beetje wind is het erg lastig de gang erin te houden, hij steekt heeeel langzaam. Verder een leuke vergevingsgezinde zwever.
Ik vind hem wel moeilijker te doellanden dan bijvoorbeeld een easyglider. Vanwege het gebrek aan spoilers of ailerons die omhoog gezet kunnen worden. Maar dat komt misschien ook door mijn gebrek aan ervaring. Maar met een veldje van fatsoenlijke afmetingen (wat je toch nodig hebt om de hoogstart uit te leggen) gaat het prima!

Ik heb de vleugel gewoon aan elkaar geplakt, maar denk dat het met een paar verbindingsbuisjes ook wel aan elkaar te maken valt, grote krachten komen er niet op in ieder geval.

Groeten,
Ton

Laatst bewerkt:
De gele Fling 2M die ik heb heb ik in de USA gekocht in wat achteraf blijkt een voordelige deal. 60 dollars toen (1,5 jaar geleden).

Deze heb ik gevonden op een grote winkelwebsite:
Tower Hobbies Search Results

Zoals je ziet de 2 meter versie (78") en een versie van 48,75" en een DLG versie van 60"

Groeten,
Ton

Lynx heeft er momenteel nog 2 in de aanbieding: de kleine voor €46,53 , de grote voor €78,18. Als je er een wilt moet je snel zijn, van beide zijn er nog 1 op voorraad. Volgens mij willen ze de voorraad drastisch inkrimpen, daarom stevige kortingen.

Reacties

@ton: Ik heb nog geen Fling II gekocht.

@fotor: Bedankt dat scheelt wel iets t.o.v. de normale prijs.

@all: Bedankt voor de reacties, als het beestje vliegt meld ik mij wel weer.
Ook met de eventueel doorgevoerde modificaties, zoals er bij RC Groups beschreven staan, en eigen opmerkingen en ideeën.;)

M.vr.gr.

Rob Hermens

@rob: excuus, goed lezen blijft moeilijk!
@fotor: nette prijzen zeg! nooit van gehoord, die winkel. Weer een bookmark erbij ;-).

Veel plezier ermee in ieder geval.

Ton

De huidige voorraad voor de kleine staat nu op 0 :) ivm het feit dat ik me voor heb genomen dit jaar iets meer ruimte voor vrouw & kinderen te reserveren in de auto als we op vakantie gaan.

Ik moest me even inhouden want ze hebben nog meer interessant spul, gelukkig bleef het beperkt tot een fox-je voor mijn zoontje...

Ik ben nog even benieuwd wat voor accuutje jullie hebben toegepast. Voorgeschreven is een 350mah nimh, ik heb echter alleen nog 650mah liggen. Bij de kleine Fling zit de accu echter niet in de neus dus zou dat geen probleem hoeven te zijn.

Ja Jesse er moet toch enige weerstand geboden worden bij de zweefwedstijden bij ons. En ik wil ook niet altijd met de de stopwatch als jury fungeren.

M.vr.gr.

Rob Hermens

Besteld

Zo heren, de Fling II is gisteren besteld bij Lynx (alsook de toebehoren bij RCT en accu 650mAh NiMH als losse cellen van 13gr/st met soldeerlip bij Conrad) en ben in blijde verwachting wanneer het hele zwikkie binnenkomt en het samenstellen (ARF's vliegklaar maken is geen ''bouwen") kan beginnen.

M.vr.gr.

Rob Hermens

Klaar!!

Na een enerverende werkweek in de spaarse vrije tijd in elkaar geknutseld.

De doosinhoud:

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/hlPNEW8cxZQTFLE1IBhXSw?feat=directlink

De RC inbouw:

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/jq-WSE0_ZkLjtkZ92y2yNQ?feat=directlink

De vleugelverbinder (zonder extra pen daar rechthoekig en dus torsiestabiel genoeg):

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/O9_4O_TAP8E6BPYoShAngw?feat=directlink

Het gereed product:

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/LRn-9esM_KKappjB-HM6vA?feat=directlink

Nu morgen de echte maiden nog (eerste handstartjes zijn OK)

M.vr.gr.

Rob Hermens

Laatst bewerkt:
Maiden

Zo vandaag de echte maiden gehad.

Zoals te verwachten viel totaal onproblematisch aan de elastiek.
Zelfs met bijna geen wind volledige lijn hoogte (100m lijn + 30m elastiek).

Het aangegeven CG (83mm vanaf neuslijst) is aan de staartlastige kant (dus nogal gevoellig op hoogteroer) maar daardoor geeft ie elke minimale thermiek ook perfect aan.

Ik heb wel de volledige uitslagen op richting nodig (+/- 32mm) op hoogte is +/- 8mm zat op.

Ik zal voor de zekerheid toch nog een deuveltje van 4mm in een wortelrib lijmen en een passend gat in de andere wortelrib maken als extra torsiebeveiliging.

Nu moet alleen de knuppel achter de knuppels wat beter knuppelen (oefening baart kunst).
Onze toppers van de interne zweefcompetitie begonnen zich al ernstig zorgen te maken :mrgreen::mrgreen:;)

M.vr.gr.

Rob Hermens

Back