Floating Mount of Hydromount

Hallo,

vanwege de 80 db regel op de club ga ik e.e.a aaschaffen. Het zal een Engel 3 blads prop worden en een Hydromount of Floating mount. Ik heb nu een mtw tdk 75 demper en een Biela 23x8 prop. Weet echter nog niet wat het aantal db,s hiervan is.

Op de website van Engel heb ik een blauwe "Floating mount" speciaal voor de DLE 55 zien staan. Heeft iemand hier ervaring mee? is het de investering van 162,50 waard?
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de hydromount met de met olie gevulde dempertjes? en waar kan ik die vinden?

Met vriendelijke groet,

Marc

Denk dat het een hele uitdaging zal zijn om die motor op 80dB te krijgen, als dat al kan. Voor een hydromount kun je de schokbrekers van modelautos gebruiken. Het is op zich een mooi systeem, al denk ik dat je met rubbers of een hyde mount ongeveer dezelfde resultaten zult halen.

Stuur een pbtje naar Johan "plotterwelt" die weet wel hoe en wat met die hydromounts heeft er waarschijnlijk nog wel 1 in de verkoop.
die kan je ook vertellen of de geluidsnorm te halen is.

Persoonlijk lach ik een beetje om de mensen die hard roepen dat het niet mogelijk is. zo heb ik bijvoorbeeld een 9cctje 2takt onder de 74dba gekregen door een extra kamertje in de standaard uitlaat te maken terwijl iedereen op voorhand zegt dat lukt je nooit. (wij hebben een 74dba norm voor 2tkt en 78 voor 4tkt op de club)

Laatst bewerkt:
Denk dat het een hele uitdaging zal zijn om die motor op 80dB te krijgen, als dat al kan. Voor een hydromount kun je de schokbrekers van modelautos gebruiken. Het is op zich een mooi systeem, al denk ik dat je met rubbers of een hyde mount ongeveer dezelfde resultaten zult halen.

Een Hydromount systeem is gemaakt voor motoren van ZG in de grote van 45 en 62cc

En die schokbrekers er van is heel wat anders als die van een 1/10 autotje met 3,5cc , is gewoon niet dat zelfde .

Met een systeem voor bv. de TC Piper met de stille dämpfer en hydrosysteem zit je gewoon onder de 80 dBa

Met mijn piper kreeg ik vaak te horen dat de motor uit was .:D

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de hydromount met de met olie gevulde dempertjes? en waar kan ik die vinden?
Ik heb nog 1 nieuw setje te koop staan hier .
Door de felix vliegers ben ik de grote vliegers en toebehoren aan het opruimen.:wink:

Mvg Johan

De TC dempers (ik heb ze hier liggen) zijn gewoon autodempers voor grotere 23cc benzinemodelen. Als olie een vrij dikke olie erin en dat moet je zo af en toe vervangen.

Afhankelijk van de romp, is het niet stiller dan starre montage. Uitzondering daarop is een houtbouw gefoliede romp, dat gaat bij starre montage als klankkast werken.

Ik zeg nergens dat 80dB(a) niet kan, ik zeg dat het een uitdaging is met die motor. En dat is het gewoon.

Afhankelijk van de romp, is het niet stiller dan starre montage.

De praktijk zegt heel wat anders , en dat is al duizend keer bewezen .

Moet je onder de 80 dbA (wat helemaal niet zo moeilijk is) kom je aan een hydromount systeem niet voorbij .

En de dämpers in het systeem van T.C. ben ik op een 23cc auto nog nooit tegen gekomen .
Is gewoon heel wat anders .

Mvg Johan

Johan, hou nou eens op met dat gelul. Wat TC verkoopt zijn gewoon autodempers, punt. Nu niet gaan doen alsof dat magische dempers zijn, want dat is het gewoon niet. TC koopt ze in bij een autoboer, en verkoopt ze voor fors meer geld.

Je loopt nu dingen te posten om maar tegen mij in te gaan, omdat je denkt dat ik iemand ben die ik niet ben, daar is niemand mee geholpen.

Hou je wel bij de waarheid, Johan, 80dBa met een DLE 55cc is gewoon best lastig. De praktijk wijst uit dat op CFK/GFK kisten een starre montage vaak stiller is, omdat er dan meer massa is wat moet trillen, en er dus minder trillingen zijn. Op bespannen kisten vaak weer niet, omdat de bespanning dan als trommel gaat fungeren.

Het zal best gaan en kunnen hoor, dat geloof ik meteen van je, maar je moet niet gaan suggereren alsof het heel makkelijk is en geen probleem. En dat weet je zelf ook wel.

Dit zijn de TC dempers (rood geanodiseerd, aan de linkerkant op de foto):

s1s_h78x.jpg

Je ziet, niets bijzonders aan, tov de kleine auto's geen veren er omheen natuurlijk, maar vergelijk bv. eens met deze, grotere, schokdemper van associated. Ik heb het bestelnummer en leverancier nog ergens liggen, weet dat TC ze niet bij Associated vandaan heeft, maar wel bij een autoboer.

IMG_0799.jpg

Als TS wil, heb ik volgens mij nog wel een setje van die (TC) schokdempers liggen, als hij mij per PB z'n adres even stuurt, en ik ze kan vinden, stuur ik ze kostenloos op.

Hier nog een draadje over de DLE 55, waarin overigens Johan zelf nog betoogt dat 80 dBa niet zomaar te halen is, uiteraard kan dal al volstrekt niet met de DLE demper (uitlaat), je zult wel naar een 4 of 5 kamer demper toe moeten:

dle-55-a-3-print

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor jouw zijn ze misschien gelijk , de ervaring leert dat er een groot verschil in zit.:wink:

Je kan ook niet de trillingen van een 62cc motor opvangen met schokbrekers die voor een 1/4 scale auto zijn , omgekeert ook niet .

Mvg Johan

Ps: wel een beetje zwak als je niet met je eigene naam durft te ondertekenen

Hier nog een draadje over de DLE 55, waarin overigens Johan zelf nog betoogt dat 80 dBa niet zomaar te halen is, uiteraard kan dal al volstrekt niet met de DLE demper (uitlaat), je zult wel naar een 4 of 5 kamer demper toe moeten:

Als je een beetje geld uitgeeft zit je zo onder de 80 dbA grens .

En dat gaat natuurlijk niet met chinese dempers .

Ik heb hier nog een DA-50 liggen die op de laatste Red Devil komt die ik nog ga bouwen , daar voor ga ik zelf een uitlaat maken die in de romp komt met RVS spul van Zimmermann .

En dan zit ik met een hydromount systeem onder de 80 bdA

Mvg johan

Het is een gefoliede kist, Ik zal toch e.e.a moeten gaan proberen om uberhaupt te kunnen gaan vliegen. Eerst nog naar Oostenrijk met de kist ( daar geen begrenzing in DB,s) en dan maar gaan verbouwen : Engel 21x8 drieblad, noppenschuim aan binnenkant motorkap en noppenschuim achter motorschot en de hydromount ( moet overigens nog wel op maat gemaakt worden omdat ze oorspronkelijk voor ZG motoren zijn.

Bedankt voor de tips.
Marc

Er is een viltstof om te geluid te verminderen in de motorkap en achter de motorspant .
Ook een viltfolie die tussen de verbinding vleugel en romp komt.

Alles te krijgen bij . - Dämmmatte

Heb die mat hier ook liggen.

Bouw namelijk modellen in opdracht , en die moeten (en zijn :D) ook stiller zijn als de anderen.

Mvg Johan

oke hier wat ik gedaan heb bij een DLe50:

uitlaat ks 3kamer demper. propellor 22x10mejzlik 2blads (of biela ook gebruikt)
3blad is zowiso nog stiller...
wij zitten ook met de 80db grens, en ik zat er onder.

de motor was STAR aan de houten romp bevestigd.

wat heb ik gedaan om het geluid te reduceren:

1bus isolatieschuim aangeschaft:

spinner volgespoten, en dan terug uitgehold ter plaatse van de prop.
binnenkant motorkap rondomrond ook wat volgespoten, en weer wat afgeschraapt(tot er overal +- 1cm bleef hangen)

en daarna de uitlaattunnel ook volgespoten. hier heb ik de uitlaat in een zak gestoken en die zo in de romp geduwd. daarna volgespoten, als het uigehard was de boel er terug uit, en daarna heb je een mooi opgespoten uitlaattunnel achteraf. bij de eerste vluchten zal er wel nog een deeltje wegsmelten door de hitte van de uitlaat. Nu ik toch bezig was had ik de achterkant van de firewall, en waar het landingsgestel in zit ook vol gespoten. zo zit je met een voller volume net tussen de motor en al hetgene erachter.(+landingsgestel komt niet meer los!)

voor de rest. de vleugelrib die tegen de romp komt voorzien van een laagje 3mm rubber(van dat soort vilt om mee te knutselen)

alle servokabeltjes vastkleven, alles wat kan trillen ofzo vastleggen, dan heb je die factoren zeker al uitgeschakeld.

hydromount heb ik nog nooit gebruikt dus kan ik niets over zeggen, wel kan ik zeggen dat ik iemand ken die zijn kist op rubbers gezet heeft, en daardoor zijn kist verloren is(doorgescheurde rubbers, losgekomen motor,...)
maar ik denk op de juiste manier gebruikt, kan dit systeem zeker werken.

succes

Back