Floats voor mijn Harvard?

Het lijkt me leuk om eens te gaan watervliegen en de watervliegmeeting is daar een goede gelegenheid voor denk ik. Het enige probleem is dat ik geen watervliegtuig heb. Nu vind ik het persoonlijk wel een goed idee om floats onder mijn harvard te gaan installeren. Alleen heb ik nog geen idee hoe ik dat moet gaan doen. Hier een paar plaatjes van de harvard:
1e%20Schaalwedstrijd%20Rozenburg%202007%20%2830%29.JPG
1e%20Schaalwedstrijd%20Rozenburg%202007%20%2831%29.JPG

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan moet gaan pakken? Het liefst wil ik ze zelf gaan bouwen om kosten te besparen. Ik heb al wel een paar sites gevonden over het bouwen van floats maar ik zoek nog een tekening voor floats die geschikt zijn voor m'n Harvard.
Hier wat specificatie's:
Span: 1675 mm (66")
Weight: 2.3 - 3.2 kg (5 - 7 lb)
Radio: 4 Channel
Engines: .30 - .46 2 stroke
.40 - .60 4 stroke
Length: 1070 mm (42")
Wing Area: 41dm2 (634 in2)
Tail Area: 7.8 dm2 (120 in2)

Als iemand een link naar geschikte tekeningen oid heeft hoor ik het graag! Als ik een goede tekening heb kan de bouw beginnen en zal ik de vorderingen hier plaatsen.

Hee Ruben,

leuk dat je ook mee wilt doen met de watervliegmeeting.

Ik kan je de tekening van mijn SIG Floats voor mijn Super decathlon 1:4 wel opsturen moet je ze alleen wat verkleinen.
Denk dat floats van rond de 85cm wel zullen voldoen voor je Harvard.

Kan je link niet openen, verder waren er hier en daar wel wat draadjes rond van drijvers, zowel tekening als waar je ze kan kopen, even zoekfunktie misbruiken.

Wel leuk een Harvard op floats :-)

Hoi Berto,
De link is een autocad tekening dus als je dat niet hebt werkt het niet. We hebben dat toevallig omdat m'n broertje dat op school heeft gehad. Wel erg handig want het is best een mooie tekening van ''40 size floats''. Ze zijn 36 centimeter lang dus te klein begrijp ik. Er staan 7 spanten op waar je de float uit moet opbouwen. Het zou mooi zijn als ik zo iets vind in de juiste grootte. De tekeningen van jouw lijken me vergelijkbaar dus misschien kan ik die wel gebruiken maar het mooiste zou een autocad tekening zijn want dan kun je gelijk printen en bouwen. :D

Hee Ruben,

vraag Ton van Munsteren eens naar een tekening.
Die heeft zoveel........................

Die 40 size floats zijn echt te klein, kijk maar eens naar dit plaatje en dan links bovenin.
Dat zegt direct alles voor de maat van je floats tov van je kist:
float1.jpg

Daar staan alle drijver maten gegeven in % tov de romplengte van je kist.

Uitgaande van de Harvard zou de lengte van je floats +/- 80cm moeten zijn (nl. 75% van 1070mm = 802mm, 80% geeft net iets meer drijf vermogen.).

Zal vast wel gaan, het drijfvermogen is afhankelijk van breedte, hoogte etc. Volume dus.

Succes met de bouw.

Helaas heb ik de afgelopen week en komende week geen beschikking over een camera omdat m'n ouders op vakantie zijn. Maar de bouw schiet al op, heb het geraamte al aardig klaar en ben nu bezig om het met balsa te bespannen. Is epoxy met glasmat voldoende om het waterdicht te maken? Het zijn trouwens dezelfde al die van Danny dus als je hier kijkt krijg je een aardig beeld ervan :wink:

zit er aan te denken om deze drijvers onder mijn four-star 60 te hangen.... weet alleen niet of het genoeg drijfvermogen heeft...

en anders maar een lap schuim bij de bouwmarkt halen, daar een hardhouten kern in doen, en in de glasmat zetten...

Hee Danny,

is je Charter dan al van floats voorzien of is die kist nog "mank"?

En als die wel klaar is kom je dan ook naar de watervliegmeeting a.s. 15 september?

die kist is mank want de floats die ik er voor gemaakt heb zijn te zwaar ( verkeerd materiaal gebruikt....)

of ik naar de nieuwe meeting kom weet ik niet, vervoer heb ik zowiezo niet....

Hey Ton, ik ben dezelfde als die van danny aan t bouwen maar ben niet echt meer verder gekomen. Ik heb het geraamte klaar en van t weekend ga ik hem met balsa dicht maken. Zal dan ook weer beschikking over een camera hebben dus dan plaats ik wel ff een paar fotootjes.

Ruben,

Gaat dit wel lukken met die drijvers dan, dacht dat die voor een Charter waren en dus mogelijk niet groot genoeg zijn.

Schat dat jou model zo rond de 2,5-3 kg zal gaan wegen, dat vraagt om een enkele drijver draagkracht van 2,5-3 kg.

Drijvers tesamen zo'n 5-6 kg draagkracht en dus een totaal inhoud van 5-6 liter.

Voorbeeldje;
aviametdrijvers02eb5.jpg

Drijvers met een 1,5 literfles, zie Avia bouwverslag.

Nog een voorbeeld met de zelfde drijvers nu getekend onder een Starduster.
stardusterae5.jpg

Weet je het volume van de drijvers of geef als je twijfeld effe de grove afmetingen van de drijver.

Ton

Ze zijn voor modellen tot 4 kilo en die van mij is drie dus ik dacht dat dat wel moet gaan lukken. Ze zijn ongeveer 75cm lang 11cm hoog en 6cm breed. Volume is 4900cm3?

Dit heb ik tot nu toe, de ligger is van 4 mm triplex. Superdremel ligt er nog naast :lol: De onderkant van hobby-triplex, een dunnere soort met balsa. En de bovenkant word bespannen met 1,5 mm balsa. Hoe ik hem aan de vleugel ga bevestigen weet ik nog niet maar dat moet denk ik wel goedkomen. Zijn water- roertjes echt nodig?
dsc0060oc0.jpg

dsc0061rj1.jpg

Back