Floats voor mijn Harvard?

Ruben,

Ja klopt zou goed moeten gaan met een volume van 4900cm3, neem dan wel aan dat de breedte 11cm is en de hoogte 6cm.

Gaat nog wel wat volume vanaf door de ronding, maar dat is niet echt nadelig voor het drijfvermogen.

Hoe kom je uit met de step en het zwaartepunt / rompneus.

Lijkt mij trouwens een lastige drijver om te bouwen.

Ton

Breedte is 11 cm ja :oops: Drijver zelf is niet echt moeilijk om te maken maar het bevestigen wel. Ik moet nog even uitzoeken hoe dat allemaal zit, ben nu eerst met m'n P-47 bezig om er een nieuw onderstel onder te zetten. 8)

bij mij kwam ie redelijk zwaar uit.... als ik jou was zou ik de spanten nog wat lichter maken door er gaten in te frezen..

bevestigen deed ik door een latje tegen de 'ruggengraat' aan te lijmen en hem er boven uit te laten steken, waarna daar een gat in geboord werd om een bout door te voeren, maar je kunt er ook een aluminium U profieltje op schroeven :wink:

maar zou iemand weten of deze gebruikt kunnen worden onder een four-star 60 van 1Meter80?

Danny,

Je kunt de drijvers toch iets uitvergroten en dan kunnen ze ook onder de 4-star 60

De breedte is prima alleen de lengte zou groter moeten worden.

Ton

Danny Mulders zei:
bevestigen deed ik door een latje tegen de 'ruggengraat' aan te lijmen en hem er boven uit te laten steken, waarna daar een gat in geboord werd om een bout door te voeren, maar je kunt er ook een aluminium U profieltje op schroeven
Aha, dat klinkt nog wel te doen. Het grootste probleem is eigenlijk de vleugel zelf. Er zit slechts één houten balkje in waaraan het hoofdlandingsgestel bevestigt is. Het zou kunnen lukken om twee stangetjes per drijver te gebruiken en ze daaraan vast te maken maar ik ben bang dat dat te zwak is. Ik weet niet hoeveel kracht er op komt te staan maar ben bang dat dat toch wat meer zal zijn als bij het ''vaste land'' :nosmile: Volgens mij worden ze zo uit het balkje getrokken en dat moet ik zonder drijvers landen :| Zal dan toch in de vleugel zelf gaan moeten prutsen om de boel daar te versterken zodat ze misschien aan de vleugel-ribben kunnen worden bevestigd.

Danny Mulders zei:
zou iemand weten of deze gebruikt kunnen worden onder een four-star 60 van 1Meter80?
Ligt er denk ik ook aan hoe zwaar die is, als hij licht gebouwd is misschien wel. Ze zijn geschikt voor modellen tot 4 kilo wordt aangegeven.

4 kilo met drijvers meegerekend dan hè....

op de harvard zit toch een platte onderkant? net achter de vleugel hoort daar als het goed is een plankje te zitten, misschien die met wat triplex versteigen en er van die zelftappende moeren ( ben de naam even kwijt... er zitten van die pinnetjes op) in zetten waar het andere deel van het landingsgestel in komt...

zelf zou ik mijn harvard niet ombouwen naar een drijvervliegtuig, ik vind hem normaal al veel te zwabberig vliegen, laat staan met drijvers...

De achterste drijver bevestiging van onze Calmato Sport komt net op de vleugel uit, ik heb hier gewoon 4 stuks m3 bouten gebruikt die door de vleugel heenlopen en die de drijvers vasthouden dmv die plastic rechthoekige plaatjes die je ook vaak bij het landingsgestel ziet.

Aan de voorzijde heb ik de romp voorzien van een plaatje triples en daar gewoon zelf tappers in gebruikt.
sportdrijver4.jpg

Die zelf tappers zijn stevig genoeg, mijn grote Super Decathlon op drijvers zit daar ook mee vast en die heeft al wel wat waterlandingen gemaakt zonder problemen.
float61.jpg

zelf zou ik mijn harvard niet ombouwen naar een drijvervliegtuig, ik vind hem normaal al veel te zwabberig vliegen, laat staan met drijvers...
Denk dat er dan iets niet 100% zit, een Harvard zou niet zwabberig hoeven vliegen ik denk dat het ergens anders aan ligt ;-)
Daarnaast zou met drijvers de kist stabieler worden daar er extra gewicht onder de kist hangt, wel krijg je meer weerstand en wat meer met richtingsroer corrigerende bochten.

Ik heb gelezen dat de step onder of net iets achter het zwaartepunt moet liggen? Misschien een beetje domme vraag maar ff voor de zekerheid. Wordt met de step bedoelt het punt waar de drijver aan de onderkant van hoogte verandert. Waar hij dus van hoog naar laag overgaat?

Oké bedankt. Was bezig om de drijvers van de bovenkant dicht te maken maar dat wil nog niet zo hard lukken omdat het balsa steeds knapt. Zal morgen weer verder gaan en kijken of ik de boel een beetje dicht kan maken/plamuren :oops:

Ik heb één drijver redelijk dicht gekregen en ben aan de andere nog niet begonnen. Dit weekend niet echt veel kunnen doen, stond in aviodrome voor 100 jaar knvvl. Ik zal binnenkort wel ff een fotootje maken en die ene in de glasmat zetten. Dan hopen dat ie blijft drijven :mrgreen:

Hee Ruben,

Je gaat het toch wel redden voor de 15e?????????
Drijven zal ie wel, gewoon snel aan de 2de beginnen :yes:

Ik hoop dat ik het ga redden voor de 15e ja maar als alles een beetje mee zit moet het gaan lukken. Ze zien er verder niet uit maar goed, toch een paar foto's :wink:
dsc0128mediumyv2.jpg

dsc0129mediumhy5.jpg

dsc0130mediumkp3.jpg

dsc0131mediumrq8.jpg

Ik ben alweer wat verder gekomen, de drijvers kunnen bijna in de glasmat + G4.
dsc0146mediumtz1.jpg

dsc0147mediumyg2.jpg

dsc0148mediumpe0.jpg

dsc0151mediumcd5.jpg

dsc0152mediumfv6.jpg

De vleugel is klaargemaakt voor de drijvers, er komen dus gaten in de blokjes waar de drijvers in passen en die blokjes passen dan weer in de vleugels. De achterkant komt gewoon rechtstreeks in de vleugel. Leek me veel makkelijker dan het oorspronkelijke idee van me om ze met stangetjes te gaan bevestigen.
dsc0155mediumiw5.jpg

dsc0157mediumsp5.jpg

Iemand nog een voorkeur voor hoe de kleur moet worden? Ik heb blauw, rood en groen over van de thunderbolt :D

Hee Ruben,

ziet er goed uit, vandaaqg even glassen en je kunt er al mee het water op ;-)

Ik ga voor rood, staat wel mooi bij dat geel :-)

Wel apart een Harvard op drijvers dus ik ben ook zeer benieuwd.
We gaan in ieder geval weer veel foto`s en video`s maken :yes:

Heb de drijvers in de grondverf staan, doe er zo nog een kleurtje op en dan kunnen ze onder de vleugel! :banana:
dsc0145mediumpq0.jpg

dsc0147mediumie4.jpg

dsc0161mediumar3.jpg

Het weer ziet er goed uit voor zaterdag, ik kijk er naar uit :D

Back