Floriske.nl's heli avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door floriske.nl, 4 mrt 2014.

  1. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ik zou zeggen probeer eens een funnel of een hurricane te leren zonder sim......

    Ik denk dat je er wel een paar maanden zoet mee bent.....

    Met de sim lukte mij een inverted taildown funnel in 2 weken.....(nu in het echt aan het perfectioneren)
     
  2. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Goed om te horen dat sommigen er ook wat positiever in staan.

    Voor ik echter aan funnels, piro 8's, piroflips etc. toekom eerst maar eens wat basis onder de knie zien te krijgen ;)

    Ben volgens mij geen super snelle leerling, maar hoveren (incl. nose in) gaat al best goed en bij slow piro's weet ik de heli ook al redelijk op 1 plek te houden (figuren heb ik me hierbij nog niet mee bezig gehouden). Waar ik bij het hoveren echt nog aan moet werken is sideways hoveren (daarbij wijk ik vaak nog veel te veel af naar voren of achteren) en abrubt stoppen (daarbij heb ik vaak nog een paar extra correcties nodig voor de heli mooi stil/op 1 plek hangt). Dit zijn toch wel 2 dingen die ik onder de knie moet/wil hebben voor ik fatsoenlijk met lazy 8's etc. aan de slag kan.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar dat is weer een heel ander niveau dan waar Floris nu zit, jij kunt al lang en breed vliegen, kent ins en outs, iemand als Floris is nog even bezig.
     
  4. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    +1 voor de simmers hier ;-)

    Vreemd, bij mij is dat een reden om net veel te simmen. Ik wil gewoon snel vooruitgang maken, met zo weinig mogelijk (echte) crashes.
    Men moet wel een beetje een masochist zijn om dat net als reden te zien om niet te simmen. ;)

    Verder wel al mijn respect voor mensen die nog in het pré-sim tijdperk het rc heli-vliegen hebben moeten leren. Maar in deze tijd is het toch wel een beetje zelfkastijding (ihb qua crashkosten en/of trage leercurve) als je het zonder sim wil leren, ihb voor absolute beginners (zoals Floris) en 3D-liefhebbers. Ik zie vaak niet-simmende collega's die na jaren vliegen nog maar nauwelijks de hover-faze voorbij zijn, terwijl nieuwe simmende club-leden vaak binnen het jaar inverted vliegen. Het omgekeerde is uitzonderlijk zeldzaam.

    Je kan er uiteraard nog wel over discuteren wie dan wel het meeste voldoening uit zijn hobby haalt, maar ik voel mij in elk geval meer aangetrokken tot de tweede categorie. Ieder zijn eigen vrije keuze uiteraard.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niemand heeft in dit draadje afgeraden om te simmen.
     
  6. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ik sim alléén vanwege dat door Brutus zo mooi weergegeven gevoel als je crasht. Kosten vind ik minder een probleem.
    Maar ik vind er dus niets aan, net als Brutus en Algysy, bovendien is het veel moeilijker dan de werkelijkheid.
    Liever héél langzaam progressie dan de sim.
    En ik ben niet masochistisch ;)

    Maar als iemand het wel erg leuk vindt om te simmen / of er wel veel baat bij heeft, goed toch ?

    Ieder zijn ding :D
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Sim vind ik toch ook een must-have voor elke (beginnende) helivlieger.
    's avonds, bij slecht weer, (nieuwe) dingen oefenen,... Je kan gewoon veel meer stick-time opbouwen.

    Ook geeft het mij extra vertrouwen in mijn kunnen (of maakt mijn onkunde duidelijk...) vooraleer ik echt de lucht in ga of zaken als nose-in, 8-jes,... ga vliegen met de echte heli.

    Maar ik blijf het ook maar niks vinden, die sim.
    Ik smeek vaak om een moment om de heli's echt de lucht in te sturen (als werkende vader van 2 jonge kindjes is eigen tijd een kostbaar iets en sommige weken nagenoeg onbestaande ;-) ). Tegenover het simmen wat meer iets is van "goh ja, we hebben wel tijd en ik zou nog eens moeten oefenen". Het is nog net niet "moeten". Maar het simmen is nog niet half zo leuk en spannend als het echte vliegen!
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    moeilijker of makkelijker vind ik het niet.. Voornamelijk anders..
    vanwege het zicht op de heli is het lastiger dan het echte werk

    Persoonlijk sim ik zelden.
    Het houdt mijn aandacht niet zo vast.
    Enigste reden waarom ik ga simmen, is om een nieuw figuur in de vingers te kirjgen, of een oude te perfectioneren.

    of kijken waarom een bepaald figuur continu in de soep loopt..

    Met een vliegtuig ben ik nu flat spins en andere overtrokken figuren aan het oefenen..
    nog niet zo simpel als het lijkt ;-)
    en irl nog een brug te ver..
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daargelaten of ik een SIM wel of niet aanraadt (dat dus even volledig terzijde).... begrijpend lezen is een kunst, dat blijkt maar weer....

    Niemand heeft het hier over masochisme, en niemand crasht graag....
    Maar iets positiefs bestaat puur en alleen bij de gratie van het tegenovergestelde, het negatieve. Dat is gewoon een fact of life....

    Ik vind simmen niks aan, omdat de voldoening van niet crashen volledig ontbreekt, en die voldoening bestaat bij IRL vliegen volledig omdat de mogelijkheid tot echt crashen reëel is....
    Het is bepaald niet dat ik crashen zo leuk vind, dus dat doe ik dan ook zo weinig mogelijk....

    Daarnaast: inderdaad, er zijn ontzettend veel mensen die dankzij de SIM "al wel binnen een jaar" inverted vliegen....
    Buiten dat inverted vliegen op geen enkele wijze een maatstaf is voor hoeveel plezier je beleeft, valt het mij steeds meer op, dat precies die mensen ook hun spullen weer binnen een jaar of twee te koop aanbieden, als "te koop, volledige heli-hobby"....

    En dan vraag ik mij serieus af, wie er meer voldoening heeft beleefd. De persoon die na een paar jaar "alles al gezien en gedaan heeft" en de boel weer verkoopt, of de persoon die gewoon ieder weekend, al dan niet met zijn vliegmaten, op het veld te prutsen en pielen gaat, en daar blijvend lol aan beleeft....

    Die mensen die na jaren vliegen nog niet het hooverstadium voorbij zijn.... kijk daar eens met wat andere ogen dan de huidige "3D-oogkleppen" naar.
    Veel er van, zijn uitermate tevreden als ze NIET als een mongool rond hoeven jakkeren.... Ik heb een hele vliegschool vol met mensen die het letterlijk een verademing vinden dat ze niet die prestatie-druk voelen van "jeetje, vlieg jij binnen een jaar nog steeds niet inverted????"
    Die er schijtziek van worden, als ze bij een winkel om een rustig vliegende heli vragen, en met een high-powered heli met 100% flatcurve en -13 tot +13 graden op pad gestuurd worden "want dat doet iedereen zo"....
    Die als ze vragen of dat niet wat rustiger kan, een Flymentor, BeastX of ander duur electronisch ding in de maag gesplitst krijgen met de woorden "maar daar moet je eigenlijk ook nog snellere servo's bij kopen"....

    Voor het geval je denkt dat ik een zeikerig "anti-3D-verhaaltje" ophang: dat is dus NIET zo, de leerlingen die zich bij onze vliegschool aanmelden, geven vrijwel zonder uitzondering aan specifiek om die reden naar ons toe te komen.... En we moeten eerder mensen wegsturen dan dat we klanten te kort komen....

    En weet je: die gasten die op die manier leren vliegen, het meerendeel heeft er een heerlijke ontspannende hobby aan, die ze soms echt vele, véle jaren blijven doen (ikzelf doe dit toch al 32 jaar nu....). Die hebben niet eens de behoefte om ooit een hurricane of funnel te leren....

    Groet, Bert
     
  10. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Hahaha ik vind mooi en rustig vliegen mooier dan dat parkingson geweld van Alan Szabo ofzo.. ik wil ook wel 3d gaan leren maar het schaal/sport vliegen vind ik persoonlijk mooier.. net of er een echte helikopter boven het veld hangt....

    Even ter aanvulling, ik sim nu 1 maand en hoover op de sim al inverted terwijl ik met de mcpx nog in het 8jes stadium, flipte hem gister en was hem kwijt om over mijn met tailkuren vertonende 450 maar te zwijgen.. dus ik begrijp niet dat iedereen simmen moeilijker vind, op afstand ja maar gewoon het vliegen in de buurt nee.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    3d even daargelaten..

    mij gaat het om de uitdaging.
    inverted was altijd een grote stap te ver, dus deed ik dat nooit.
    dan ga je toch figuren zoeken die je wel kunt doen.
    Daar zijn er namelijk ook genoeg van..

    een strak gevlogen stall turn, een GOED gevlogen roll. De ins en outs van een looping.
    een funnel (staart naar het midden, en een rondje maken. jijzelf niet in het midden van het rondje)
    En alles met wind ook goed kunnen doen
    Achteruit vliegen.
    pirouettend rondvliegen, en ook werkelijk kunnen sturen tijdens het draaien.

    dan een rustige flip, heli in een doorgaande beweging op de kop leggen, en in 1 beweging weer rechtleggen. en hij mag bijna niet van de plaats komen..

    Uitbouwen.
    Uitdaging houden.

    En bij de ene zit die uitdaging in hoover, bij de ander in het schaalvliegen, de volgende in 3d.
    lekker interessant.
    als je het maar veilig doet, en er lol in hebt.
     
  12. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Klopt Ron, maar ik vind een beetje tegengas tegen de (voornamelijk) negatieve input van Brutus over sim-gebruik toch wel op zijn plaats. Zeker richting de TS die beginnende piloot is.

    Ik vind zelf dat de komst van de sim het beste is wat de rc heli hobby is overkomen sinds zijn ontstaan. Anders waren we wellicht in de fase gebleven van een handvol nerds (en daar reken ik mijzelf ook toe...) die kost wat kost zouden leren om die complexe rc heli besturing enigszins onder controle te krijgen.

    En ja, er zijn zeker ook keerzijden aan de sim-medaille, maar die haalt Brutus al voldoende aan.

    Ieder zijn plezier. Ieder zijn mening. Toch?

    BTW, ik heb ook absoluut niks tegen Brutus hé! Ik ben het gewoon niet helemaal eens met zijn statements.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Brutus hoeft niks meer te leren, en simmen vind hij niet leuk. Hij wekt wel de indruk dat simmen het echte vliegen zou moeten vervangen bij slecht weer.

    Op schiphol staan ook simulators en ik denk niet dat die er staan om piloten te vermaken die zich vervelen. Ik heb hier ook een sim. "reflex" werkt prima en ik kan er ïnverted" mee trainen, leuk maar toen ik het in het echie probeerde met mijn dure Logo ging het toch even iets anders dan geplaned :eek:

    Met simmen train je prima je reflexen, voor het plezier kun je beter naar buiten gaan ;)
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zonder partijdig over te komen :D

    Een beetje tegengas richting sommige beginners moet je ook geven...
    de sim is nu eenmaal geen 1 op 1 vervanging van Real life ervaring.

    een gevorderde simmer zonder real life ervaring, zal toch even een uitdaging hebben in het begin..

    als het maar op de juiste waarde word geschat.
    in mijn optiek moet simmen samen gaan met real life training.
     
  15. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Misschien is het verstandig om de discussie "wel of niet simmen" af te sluiten. We dwalen ietwat af tov de topic titel ;)

    Overigens is er inderdaad ook nooit gezegd (ook niet door Bert) dat simmen niet goed is, enkel geadviseerd dat het gecombineerd moet worden met irl vliegen omdat die twee niet 1:1 overeen komen en aangegeven dat sommigen simmen voor zichzelf niet echt iets vinden er sommigen juist wel.

    Ik had aangegeven dat ik nog niet over wilde op de aanschaf van een cp heli, maar inmiddels heb ik dus toch besloten een v977 aan te gaan schaffen zodra deze leverbaar is. Het verschil qua controls tussen vliegen met mijn FP v911 of een cp is gewoon te groot en wordt alleen maar groter naar mate ik meer leer met simmen.
     
  16. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Wellicht vragen naar de bekende weg, maar op dit moment oefen Ik in Phoenix met een trex 700e 3G FBL welke niet "self leveling" is.

    Met hoveren en slow piro's gaat dit op zich prima en met forward flight in m'n speelkwartiertje op zich ook, maar bij de wat nauwkeurigere figuren/bewegingen merk ik dat ik vaak wat teveel afwijk in een richting die ik helemaal niet op wil (Bij van links naar rechts hoveren teveel naar voren of achteren bijvoorbeeld) en het wil nog niet echt lukken deze afwijking er uit te krijgen.

    Met m'n v911 irl heb ik hier niet echt last van.

    Is het wellicht verstandiger om in Phoenix een andere heli te kiezen welke wel self leveling is (flybar) of zeggen jullie "Door stoeien tot het wel lukt met deze"?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou je een beetje inleven en inlezen in de technieken in de heli's;-)

    Een flybar 700 is dus exact net zo self levelling als een fbl 700.
    Die flybar wordt gebruikt om een aantal niet zo nuttige eigenschappen van fbl vliegen eruit te krijgen.
    Bij een hedendaagse fbl machine neemt de stabilisatie dit over. Wat dus absoluut niet betekend dat deze stabilisatie hem stabieler maakt...

    Een heli vliegt ook goed zonder stabilisatie, zonder flybar..
    De stabilisatie of flybar maakt het alleen een stuk handiger, vliegt met minder eigenaardigheden.


    Alleen de kleintjes met flybar kunnen self levelling zijn. Meestal te herkennen aan een 45 graden flybar.
    De grote dus niet, allemaal lekker zelf sturen

    Ik zou in je sim eens goed opletten of je zelf niet toevallig de stick helemaal recht heen en weer beweegt.
    Vaak heb je een beetje onbedoelde input. En de heli zelf die natuurlijk een beetje zijn eigen gang gaat.
    Dat is helivliegen..
    Het kunnen corrigeren van dat soort afwijkingen, ongeacht of ze nu door jou zijn veroorzaakt, door de heli of door wind..

    Die dingen gaan toch wel een beetje hun eigen gang.. Jj als bestuurder moet ze voor zien te blijven..

    Lukt dit niet, ga je harder dan je beschermengel kan vliegen :D
     
  18. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Hmm, niet verder gekeken dan mijn neus lang is dus. De enige heli in Phoenix met een 45 graden flybar is de Blade MSR (FP).

    Ik dacht dat iedere flybar heli uiteindelijk in meer of mindere mate self leveling was (afhankelijk van de hoek), maar dat is dus niet zo. Ik had gelezen dat een flybar stabiliserend werkte en was in de veronderstelling dat hier self leveling mee bedoeld werd. Dat heb ik dus verkeerd begrepen :( en dacht nog wel dat ik me goed ingelezen had :cool:

    Nog maar even door stoeien dus ;)

    Heb het overigens met name bij zijwaarts vliegen dus zal daar eens wat meer op gaan oefenen.

    Edit: en misschien toch wat expo op elevator om te beginnen.

    Edit 2: inmiddels wat zitten rommelen met expo op cyclic.

    De standaard 25% curve in Phoenix maakte het er voor m'n gevoel niet beter op, te grote stick bewegingen voor kleine correcties.

    Maar na wat gespeeld te hebben met de punten en het afgevlakte deel van de 25% curve zo ongeveer gehalveerd te hebben gaat het sideways hoveren een stuk beter! Nu moet ik alleen weer opnieuw aan de slag met slow piro's want die gaan nu even voor geen meter :p
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2014
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Expo moet je voor aileron en elevator hetzelfde proberen te houden...
    Anders krijg je raar stuurgedrag. Merk jij nu nog niet, maar later kom je er vanzelf achter dat jejezelf iets raars hebt aangeleert

    Max 30% expo. Op elevator en aileron tegelijk.
    Daarna niets meer aan de heli doen, hij doet het goed..
    Gewoon domweg oefenen, en er mee om leren gaan ;-)
     
  20. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik zou zeggen: oefen gewoon in de sim met een model wat je leuk vindt. En dan liefst geen schaalmodel om te starten, die vliegen wat moeilijker (toch in de Phoenix sim)
    Een grotere heli is beter om te starten, met of zonder flybar maakt niet veel uit. En dan gewoon oefenen en spelen. Je kan eens zoeken naar een vergelijkbaar model als jou heli niet in de Phoenix sim zit en daar dan ook veel mee oefenen. Zo heb ik het gedaan.

    In werkelijkheid vliegt m'n 300X een pak makkelijker dan in de Phoenix sim. In de sim heb ik véél moeite om hem te laten hooveren. Hier thuis boven de weide hou ik hem mooi binnen een box van 1 x 1 x 1m (en kleiner).

    De kleine mcpx v2 vliegt dan op de sim weer makkelijker. In't echt maakt die bij de minste overcorrectie een snelheid waardoor hij zo tientallen meters verder is en nog moeilijk te zien.
    Heb de mcpx gisteren nog gecontroleerd moeten laten crashen omdat hij 50 à 60m van me weg was en ik gewoon niet meer zag en wist naar waar de neus wees...
     

Deel Deze Pagina