Floriske.nl's heli avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door floriske.nl, 4 mrt 2014.

  1. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik had eigenlijk 6 channel moeten zeggen in plaats van 6 axis.

    Als ik het goed begrepen heb heeft een 6 channel gyro de 3 standaard assen en daarnaast ook de snelheden in de 3 richtingen (accelerometers). Een dergelijk systeem weet dus onder welke hoek de heli zich bevind, maar ook welke richting deze in gaat.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zodra je dat hebt, heb je in principe een autolevelling of sterker nog, een position hold(-mogelijkheid), afhankelijk van hoe je hem aanstuurt)....

    Teveel electronica.... Zucht....

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    6 channel slaat nog steeds op het aantal kanalen. Heeft nog steeds niks met de gyro te maken;-)

    Je bent gewoon op zoek naar een estab met een position hold.
    Dat is een wat bekendere manier vertellen wat je bedoelt..
    Als iemand bij mij over kanalen begint, begin ik over een ontvanger.zeker niet over een gyro (staart, is er 1)

    Gewoon beestje bij de bekende naam noemen, en niet de taal van 1 fabrikant overnemen..
    Electronische stabilisatie, staartgyro, position hold..
    Helpt erg veel met krijgen wat je wilt :D
     
  4. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dat bedoelde ik ook eigenlijk, mijn Trex is na het gyro probleem, delay stond verkeerd, super strak! Alleen merk ik dat hij bij zijwind gewoon wat makkelijker weggeblazen wordt en waardoor ik dus meer input moet geven als met een fbl machine aangezien ik in Zeeland woon is de wind toch wel een soort constante factor! Ik ga ook niet klojo'en met gewichtjes want out of the box moet'ie gewoon goed wezen(zijn)
    Ik kan er prima mee overweg, het viel me gewoon op dat fbl een stuk makkelijker te hooveren is dan fb helis. Daarom de vraag
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Trouwens, een werkelijke position hold moet een terugmelding hebben...

    De gyro's in een estab werken met een hoekmeter, gecombineerd met de accelerometer (als ik het me goed herinner)
    Een normale normal staartgyro heeft alleen de hoeksensor, met dus hoekverschil.
    Maar door wind, een haar verkeerde afstelling etc verloopt dat dus, omdat de sensor alleen een hoek meet, maar niet terugkijkt naar waar de staart vandaan kwam.
    Hij corrigeert dus wat hij op dat moment ziet, zonder te kijken waar hij naartoe moet.

    Een heading hold doet dit dus wel.

    In een estab zitten dus 3 gyro's, waarvan 2 voor het vliegen, 1 voor staart. Die voor het vliegen hebben een halve heading hold, wisselt nogal van leverancier naar leverancier.
    Software wisselt. Zodoende ook vlieggedrag per estab.
    Alleen heeft zo'n ding nog geen flauw idee waar de heli uithangt.
    Waait hij met de wind mee, kan de heli wel zijn hoek ten opzichte van de grond vasthouden. Die kan hij meten. Maar hij kan niet zien wat de grond doet, dus kan hij makkelijk weggeblazen worden.

    Dus moet er voor een position hold iets aanwezig zijn om dit te checken. Ik dacht dat 1 fabrikant een oog gebruikt, die pint zich ergens op vast.
    Je hebt ze ook met gps..
     
  6. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Je wilt dus eigenlijk een automatische piloot, daar is toch niks aan, het is juist prachtig het gevoel wat je krijgt als je hem net in de lucht houdt, dan weet je pas dat je leeft! En wat is er nou mooier dan iets in de lucht kunnen houden wat iemand anders ongetraind niet lukt?
     
  7. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dan neem ik het gevoel wat je krijgt als je het grasveld overstruind om te zien wat voor krater je heli nu gemaakt heeft voor lief hoor
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Daarom heb ik 1 hobbyheli, die ik dus fbl, maar zonder stabilisatie vlieg ;-)

    Maar ik heb een verschrikkelijke bloedhekel aan kraters, die maak ik dus gewoon niet..
    Iig, niet als ik er iets aan kan doen :D

    Crashen is niet altijd een keuze, maar vaak is het eigenlijk wel een bewuste keuze..
    Je neemt zelf het risico, gaat te laag zitten etc
     
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Pff :mad: dat krijg je met al die Chinese fabrikanten die je dood gooien met 6ch en 6axis gyro's. Mix daar een leek (ik dus ;-) bij en de verwarring is compleet :D

    En nee, ik zoek geen automatische piloot, ik vroeg me gewoon af wat de ervaringen hiermee zijn (als laatste redmiddel)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... een heading hold heeft namelijk ook geen terugmelding....

    Een positie-systeem in een duikboot (traagheidsnavigatie) heeft ook geen terugmelding en ook bijvoorbeeld een Tornado gevechtsvliegtuig heeft zonder terugmelding en compensatie, na een uurtje of twee vliegen een afwijking in de positie die klein genoeg is om het ding in staat te stellen op die navigatie gebaseerd, op de instrumenten te landen.... en dat was 25 jaar geleden al....

    Groet, Bert
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik denk niet dat je het als "red-middel" moet gaan zien.

    ga zoals meedere al zeggen niet vliegen wat je niet kan of de heli uit het zicht raakt.
    bouw het rustig op.

    ik ga vanaf volgende week hoop ik, ook met een 500 size vliegen, maar ga dat heel langzaam opbouwen en eerst feeling met de heli krijgen. zal mij ook nog wel even wat vlieg-uren kosten omdat dit ook mijn eerste grotere size word.
     
  12. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Het korte antwoord op mijn vraag is dus dat niemand er ervaring mee heeft omdat niemand het hier gebruikt ;-)

    Ik vroeg er naar omdat ik er meer over wilde weten en wilde weten of het echt zo'n wondermiddel is als fabrikanten het voor doen komen. Niet direct omdat ik het wil gaan gebruiken ook al lijkt het op zich ideaal voor beginners. Mits het alleen ingrijpt als jij dat wil om de heli weer level te krijgen.

    edit: bij de blade 200 SR X wordt dit bijvoorbeeld "Safe technology" genoemd.

    Maar in het kort zeggen jullie dus "niet doen" en gewoon leren vliegen zonder dergelijke hulpmiddelen
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2014
  13. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ik wil er wel iets over kwijt...

    Mijn ervaring is gebaseerd op de Walkera 6-assen en 3-assen fbl gyrosystemen.
    6 assige gyro vliegt wel wat stabieler (helikopter vliegt rustiger, zeg maar minder nerveus) dan een 3-assige, maar het verschil is niet heel erg groot.
    Vooral bij wind houdt de 6-assige gyro de helikopter beter 'in het spoor'.
    Ik vind met name van de 6-assige gyro dat het een beetje aanvoelt dat jijzelf de fbl controller aanstuurt en de controller de heli.
    Maar beide zijn net zo (niet) self-levelling als een gewone flybar, tenminste naar mijn ervaring. Het is zeker geen 'position-hold' systeem. Bijvoorbeeld het KDS FlyMentor systeem is dat wél.

    Eigenlijk wel ja, ik vind van het vliegen met flybar dat de helikopter heel natuurlijk en soepel aanvoelt tijdens het vliegen.
     
  14. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Zoals ik eerder zei, harder werken op stick input, erg leuk! Maar mijn mening is, als ik het naast andere dingen leg dan heli vliegen omdat ik ook een beginner ben, heeft het geen zin om iets te leren met een failsafe knop omdat je er teveel op gaat vertrouwen. Het is hetzelfde als wat mij verteld is over dichtklappen van het gas, dat is qua aanleren ook FOUT nr 1. Daarom denk ik dat het fout is en oké ik gebruik ook een gyro of estab als ik vlieg maar dat zie ik meer als vervanging van het gevoel wat je hebt als je ergens in zit.

    Maar zoals vaker gezegd ieder zijn ding zolang je er maar plezier aan beleefd of je nu hoovert of hard 3d vliegt plezier is hetgeen waarvoor je je hobby moet uitoefenen is dat met failsafe dan is dat met failsafe, gebruik je het niet dan niet als je het maar naar je zin hebt.

    Oh en student... Ik haaaaat the long walk of shame en kraters maar als alles zonder enig risico gebeurt is de lol er gauw vanaf.. dan had ik ook kunnen gaan kantklossen of breien.. die spanning maakt het juist mooi dat jij jouw eigen gebouwde wentelwiek de lucht in krijgt en kan houden.. ik vind het in ieder geval prachtig! Als een klein kind zo blij!
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Iedereen is daar anders in ;-)
    Ik vind het randje spannend genoeg, geen intentie om erover te willen.
    Groot nadeel daarvan is wel dat ik langzaam nieuwe dingen aanleer... Soms met een stuk of wat tussenstappen...

    Maar ach, de lol is wat telt :D
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... dat nadeel is precies zo groot, als de waarde die jij (en daar bedoel ik mee "iedereen voor zich") hecht aan "nieuwe dingen leren"....

    Ik heb zelf NUL behoefte aan het draaien van een looping of het aanleren van inverted. Ooit geprobeerd, heel lang geleden, en ook daadwerkelijk een aantal keren "succesvol" een looping gedraaid, maar ik vond de bijbehorende spanning ronduit onaangenaam aanvoelen, en dus sindsdien ook nooit weer geprobeerd....

    En ik weet uit diverse PB en andere berichtgevingen, dat een absoluut niet te verwaarlozen deel van de helivliegers ook die behoefte niet heeft.
    Die vliegen heli vanwege de ontspanning, niet vanwege de spanning...

    Groet, Bert
     
  17. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Dat geld voor mij inderdaad ook min of meer. Ja, ik wil wel inverted kunnen vliegen, een looping of roll kunnen doen, maar echt het extreme 3D trekt me (vooralsnog) niet.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    mij ook niet. maar inverted etc vind ik wel een uitdaging...
    loopings, rolls etc ook.

    bij mij is het voornamelijk voortgekomen uit "verveling", geen uitdaging meer zien met de pootjes omlaag ;-)
    Dus ben ik inverted er bij gaan doen..
     
  19. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Als het er maar mooi uit ziet. Dat parkingson 3d a la Alan szabo vind ik echt afschuwelijk. Dat noem ik geen vliegen meer.. maar een rol of looping of flip zo vloeiend mogelijk of een inverted hoover vind ik prachtig
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het FBL systeem helpt je wel, ik had een Logo 500 met V-bar.
    Zelfs met windkracht 6 bleef het beestje op zijn plaats hangen en kon ik ongestraft flips maken op lage hoogte. Een roll met 140 op de klok laag over het veld ging makkelijker dan met mijn Calmato. En toen begon ik hem saai te vinden met al dat accu gedoe, dus weggedaan. Een vliegtuig of heli, moet je zelf besturen. Dat is het ultieme gevoel !
     

Deel Deze Pagina