Flowerpower ook iets voor jou

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
De Flowerpower is een eigenontwerp met een knipoogje naar de IFO en misschien ook iets voor jou. Een prima model voor indoor te vliegen, is zeer wendbaar en is eenvoudig en degelijk. De eerste vlucht is gemaakt met een directdrive speed 280 en dat vliegt maar daar is alles mee gezegd, wil je meer dan is een motor met vetraging noodzaak.

Een tekening is als een jpg bijgevoegd maar ook een DWG is mogelijk voor de liefhebber.

afb233.jpg

afb234.jpg

afb235.jpg

afb236.jpg

afb237.jpg

Goed zo Ton, een offensief tegen de IFO!

(laat ik nu van beide een tekening hebben liggen, welke nu te bouwen... :oops: )

Hmm. Voor sommige indoor vliegers met een nogal akoestische manier van vliegen (pats, boem, knal, e.t.c.) is een bumper voor de propeller, zoals bij de IFO, wel handig!

@ Bert, dat is inderdaad soms wel een stuk veiliger 8)

@ Ton: Waarmee heb je dit model bespannen? is dat van die huishoudfolie? Hoe doe je dat? Het frame is gemaakt van glasvezel...Waar haal je dat? Is dat hetzelfde als van die koolstof staafjes?

Niels

In de betere vliegershops krijg je naast goede en lichte koolstof ook glasvezel
in alle maten en soorten.

folie van de bloemenboer?

glasvezel is iets anders dan kloolstof...., koolstof geeft zwart af als je het snijt/vijlt, glasvezel niet
ook geleid glasvezel geen stroom... verdere verschillen ken ik (nog :wink: ) niet

Ja, folie van de bloemenboer, daar lijkt het op. Hoe plak je dat vast op het frame? Kan zoiets krimpen? Het lijkt een interresante vervanger voor van die doorschijnende-extra-lichte-dure oracover.

Niels

En in deze tijd van het jaar en in de maand Mei zal de bloemist nog wel meer verschillende
soorten folie hebben. De gewone huishoudfolie kun je op het frame lijmen met die Prit
plakstiften. Dit zal mischien met die folie ook wel kunnen werken.

Bert zei:
Hmm. Voor sommige indoor vliegers met een nogal akoestische manier van vliegen (pats, boem, knal, e.t.c.) ..

Ik voel me helemaaaaaal niet aangesproken...! :oops: :oops: :oops:
Zou een IFO van glasfiber niet nog beter klappen kunnen hebben? :P

aan de anderen: Dat bloemisten spul is gewoon gelijmd met drupjes CA.

Ik heb het frame van een IFO nog nooit kapot zien gaan, wel propellers en tandwielen. Misschien is het zelfs wel "Niek proof"! Er is maar 1 manier om daar achter te komen natuurlijk..........

dus binnenkort helmen verplicht bij het indoor vliegen. :lol:

De motor die nu op de Flowerpower zit is inderdaad vertraagd en komt uit een Promodels Lasertje 3D. Als ik het goed heb heeft Niek een plaatje geschoten van de tandwielen dus hij zal zeker de vertragings verhouding weten. Een speed 300 vertraagd is zeker een prima alternatief en daar is op het forum genoeg van te vinden om zelf te bouwen.

De folie komt uit de boekenwinkel en winkels als Xenox je moet wel eventjes snuffelen tussen de rolletjes met folie. Heb daar laatst nog een rolletje gevonden met lieveheersbeestjes echt grappig moet misschien de naam van het model daardoor veranderen in Lieveheersbeetjespower. Het plakken gaat als volgd: als het frame van het model klaar is, spannen we de folie met plankband (onderzijde naar boven) op de bouwplank en plaatsen het frame erop, het frame iets verzwaren met gewichten en met dunne sec. lijm lopen we het frame langs. Het overtollige folie knippen we naderhand weg. De folie zit daarmee goed vast, want het model is al een paar keer gestuitert en heeft al een aantal botsingen met de muur, plafond en vloer gehad.

De wissel van speed 280 naar de speed 300 vertr
afb239.jpg

Onderzijde met de 8 cellen 750 mah Twicell
afb240.jpg

Dwarsligger met balsa versteviging
afb241.jpg

Van boven gezien
afb242.jpg

Afneembaar Kielvlak
afb243.jpg

Ton bij de overgang van het model naar de roeren loopt daar die folie door of gebruik je daar tape als scharnier.

Was dat in eerste instantie wel van plan, maar wist niet hoeveel tussenruimte nodig was om de roeren 45graden te kunnen laten draaien, heb daarom de roeren toch maar met plakband scharnierend gemaakt en dat gaat prima.

Back